Урок з української літератури для 5 класу "УЛРК (Херсонщина) Дитячі твори Дніпрової Чайки". Читаємо "Казку про Сонце та його сина", "Дівчину-чайку", "Морське серце".
Конспект уроку
літератури рідного краю
у 5 класі за темою «Дитячі твори Дніпрової Чайки»
Учитель:
Федоров Сергій Іванович
2018
Мета уроку: ознайомити учнів із життям і творчістю славної доньки рідної Таврії – Дніпровою Чайкою, ввести в чарівний світ її прози, зокрема ознайомити із «Казкою про Сонце і його сина», поезією в прозі «Дівчина-чайка», «Морське серце»; розвивати усне мовлення школярів, вміння аналізувати прозовий текст; вдосконалювати навики виразного читання; розвивати естетичні смаки; розвивати вміння працювати в групі; спонукати виховувати в дітях любов до рідного слова, рідного краю; виховувати доброту, чесність, відповідальність, взаємоповагу;
Тип уроку: урок-проект.
Перебіг уроку
Хотіла б я словом цілющим
Скропити і серце трудне,
Щоб в очах нещасних засяяло
Кришталями сонце ясне.
Дніпрова Чайка «Бажання»
Емоційне налаштування на урок. Вибери емоцію (на полях у зошита замальовуємо сьогоднішній настрій на початку уроку).
Учитель. Сьогодні на уроці будемо знайомитися із творчістю херсонської письменниці. А хто ця людина? Вам допоможе дізнатися ребус.
Ребус Дніпрова Чайка
Вірш Дніпрової Чайки «Бажання»
Слово вчителя. Діти, ця чудова поезія херсонської письменниці, Дніпрової Чайки, під назвою «Бажання» вводить нас у прекрасний світ творчості землячки і водночас знайомить нас з її поетичним кредо – творити добро і красу на землі.
Тому, епіграфом уроку нехай будуть останні рядки із цієї поезії:
Хотіла б я словом цілющим
Скропити і серце трудне,
Щоб в очах нещасних засяяло
Кришталями сонце ясне.
Саме так прагнула до гармонії й краси в стосунках між людьми, в стосунках із природою.
Учитель. Наш рідний край – … (Херсонщина), багатий на талановитих людей, омивається морями, зігрітий сонечком. Цей урок буде присвячено літературі рідного краю. Ми познайомимося однією із найвідоміших українських письменниць, яка народилася на Миколаївщині, жила і працювала на Херсонщині, потім переїхала до Києва. Які ж твори написала, з ким була знайома? Усе це нас чекає попереду. А поки що вирушаємо у мандрівку рідним краєм
Одним із завдань для вас, любі учні, було дізнатися більше про свій південний край. Зараз розпочинаємо бліцопитування:
Звучить запис шуму моря й квиління чайок.
Слово вчителя. Дніпрова Чайка? Хто вона? Звідки прилинула в українську літературу? Що принесла на крилах своєї фантазії. Саме зараз, діти, завітала до нас сама письменниця.
Жарова Богдана. Привіт, п’ятикласники! Я маленька Людмилочка, людям мила. Завітала до вас на знайомство. Усі знають мене як письменницю Дніпрова Чайка, але насправді мене звати Людмила Василевська. Народилася я 1 листопада 1861 року у с. Зелений Яр Доманівського району на Миколаївщині в родині священика. Через кілька літ по тому моя родина переїхала у слобідку Стару, або Малу Маячку... Отут пройшло моє дитинство на половину, бо друга промайнула в Одесі.
Батьки мої були веселими, гостинними, дуже любили народні пісні. Казок та пісень я ще з дитинства знала безліч... Казали про мене тоді, що я і як балакаю, то співаю.
На восьмому році життя мене відвезли в Херсонську жіночу гімназію. Одначе я тяжко захворіла на кір і бронхіт та ще й осліпла, а відтак мене було забрано додому, де через рік я вже одужала. Продовжила своє навчання вже в Одесі, але кожні свої канікули проводила під Херсоном — у тих селах, де правив службу Божу батько (а це Маячка і Збур'ївка), гостювала у дядька Петра Березіна в Голій Пристані, у родичів та друзів у Білозерці, Олешках.
Закінчивши Одеську гімназію 1879 року, я розпочала педагогічну діяльність — спочатку як приватна вчителька, потім працювала у сільських школах Херсонської губернії, пізніше на Одещині, в Бессарабії. У 80-х роках брала участь в учительських з'їздах у Херсоні, в Олешках й Одесі.
1885 року в українській літературі з'являється нове ім'я — Дніпрова Чайка. Таким псевдонімом вперше підписала свої вірші «Вісточка» і «Пісня», оповідання «Знахарка», які були надруковані в одеському альманасі «Нива».
Упродовж 1895-1908 років я знову жила і працювала в Херсоні. У 1905 році за участь у виступах на зборах із закликом боротися проти експлуататорів, а також за допомогу політичним в'язням, котрих час від часу переховувала в своєму домі, мене було заарештовано. У вересні 1908 року вона назавжди залишила Херсонщину і переїхала до Києва.
Дружила з багатьма відомими на той час творчими людьми: Лесею Українкою, Оленою Пчілкою, Михайлом Старицьким, Борисом Грінченком, Михайлом Коцюбинським. Знаю, що в Херсоні є дитяча обласна бібліотека, яка названа на мою честь. Може, ви туди завітаєте у вихідні?
Слово вчителя. Ви прослухали цікаву розповідь про письменницю, багато нового для себе дізналися. Думаю, що на вихідних можна поїхати до Херсонської обласної дитячої бібліотеки, яка носить її ім’я.
Знайомство із теорією літератури.
Слово вчителя. Письменниця дуже любила дітей, знала їх психологію, уміла з ними розмовляти.
Приятель сім’ї Конаценко згадував, що діти були для неї всім. «Коли б я не заходив, завжди заставав Людмилу Олексіївну серед дітей своїх (їх було троє) й чужих. Вона, сидячи на канапі, заставляла їх читати й розповідати про прочитане або й сама читала або розказувала їм цікаві оповідання. В неділю або свята виспівували разом багато народних пісень. Вона вчила дітей передавати не лише форму, а й душу пісні».
Люблячи дітей, вона й сама писала для них казки, легенди. Вдома ви ознайомилися з творами цього жанру, створили ілюстровану міні-книжечку для шкільної бібліотеки.
А водяна маківка;
Б хлопчик;
В бджілка;
Г конвалія;
Ґ комар, верховодки, риби, щука;
Д пташка. Відповідь: а, ґ, г, в, д, б
А хвора дівчинка;
Б убивство у печері;
В щире благословення Сонця;
Г в’язень;
Ґ гнів Сонця. Відповідь: г, а, б, ґ, в
|
р |
а |
д |
і |
С |
н |
о |
|
|
|
д |
О |
б |
р |
о |
|
|||
г |
Н |
і |
в |
|
|||||
|
с |
о |
н |
Ц |
е |
в |
и |
ч |
|
г |
а |
р |
я |
ч |
Е |
|
|||
Слово вчителя. «Дівчина-чайка» та «Морське серце» увійшли до циклу «Морські малюнки». Їх і проаналізуймо.
Чому душа його щедра?
1птиця-бабич
2 морська свинка
3 рибонька-золоті пера
А перли, коралі, ясні самоцвіти
Б скаже, новину, таїну велику.
В навчить плавати, пірнати
Творчі запитання.
|
б |
а |
б |
и |
Ч |
|
||||
м |
о |
р |
с |
ь |
к |
А |
||||
|
б |
а |
Й |
д |
у |
ж |
е |
|||
р |
и |
б |
о |
н |
ь |
К |
а |
|
||
|
к |
о |
з |
А |
к |
и |
||||
Творчі завдання.
|
М |
е |
д |
у |
з |
а |
|
|||
|
д |
н |
О |
|
||||||
|
с |
т |
а |
Р |
ш |
о |
г |
о |
||
ж |
а |
л |
к |
Е |
|
|||||
Учні, використовуючи мобільний додаток QR-сканер, зчитуютьQR-код, переходять до виконання онлайн-тестів.
Тестові завдання.
а) Лариса Березіна;
б) Людмила Березіна-Василевська.
а) На Миколаївщині;
б) на Київщині.
3. За жанром «Дівчина-чайка» ...
а) поезія в прозі;
б) оповідання;
в) казка.
4. Який композитор писав музику на драматичні твори?
а) М. Лисенко;
б) Б. Лепкий.
а) Розгніваний батько нікуди його більше не відпускав;
б) поселився у людських серцях;
в) нікому більше не допомагав.
а) «Морське серце»;
б) «Струмок».
Підготувати коротку інформацію про Василя Короля-Старого, прочитати казку «Хуха-Моховинка».