Урок з української літератури для учнів 5 класу за темою "Виразне читання казки В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона".

Про матеріал
Урок розроблено з метою ознайомлення учнів із казкою В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон», визначення різних життєвих позицій та поведінки дійових осіб; развитку логічного мислення і культури зв'язного мовлення; навичок виразного читання поезії; уміння характеризувати і порівнювати образи головних та другорядних персонажів; виховання оптимістичного погляду на світ.
Перегляд файлу

Северинівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів

Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області

 

 

 

Відкритий урок

з української літератури

5 клас

 

Виразне читання казки В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон».

Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона

 

Результат пошуку зображень за запитом "цар плаксій та лоскотон ілюстрації"підготувала учитель

української мови та літератури

Шищенко Н.М.

 

 

 

 

 

2019

Виразне читання казки В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон».

Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона

Мета:

  • освітня: навчитися виразно читати поезію, продовжити роботу над казкою В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон», простежити різні життєві позиції та поведінку дійових осіб;
  • розвивальна: розвивати комунікативні навички висловлювати особисте ставлення до зображуваного, уміння характеризувати і порівнювати образи головних та другорядних персонажів;
  • виховна: виховувати оптимістичний погляд на світ.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет В. Симоненка.

ПЕРЕБІГ УРОКУ


Треба йти спочатку прямо.

Потім вправо завернуть,

А тоді потім дубами

Поведе наліво путь.

Після цього вже помалу

Чимчикуй куди попало:

Як од втоми не впадеш —

В цю країну попадеш.


Саме таким маршрутом ми розпочинаємо наш урок.

І.Організаційний момент

Забезпечення емоційної готовності до уроку

Який у вас сьогодні настрій? То ж рушаємо під девізом: «Усім активно працювати, гарний настрій здобувати!»

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

Перевірка д.з. (Складання плану до казки).

ІІІ. Засвоєння нових знань у процесі виконання практичних завдань

Бесіда з учнями

1. Чим відрізняється проза від поезії? 2. Що таке ритм, рима?

Цитований кросворд

http://artword.com.ua/uploads/posts/2016-11/thumbs/1478879287_24.jpg.pagespeed.ce.ruG2yxpNmP.jpg

1. «Лоскотливі мав він вуса і м'якенькі, наче пух» (Лоскотон). 

2. «Від ганьби булькнули у воду» (Жаби). 

3. «Так хотілося йому царським зятем стати, що ні разу в ту зиму не лягав і спати» (Макака). 

4.«Колись в країні тій був на троні цар Плаксій» (Сльозолий). 

5. Ім'я старшої доньки Плаксія (Нудота).

6. «Присвятив ще й вірші» (Поет). 

7. Сини Плаксія (Плаксуни). 

8. «Голова його, мов бочка, очі  ніби кавуни» (Плаксій). 

9. Ім'я третьої доньки Плаксія (Плакота).

Літературний диктант

1.Віршована мова – розмірена, ритмічна, схожа на пісенну, має риму.

2.Ритм – рівномірне чергування наголошених і ненаголошених складів.

3.Прозова мова близька до розмовної, нею ми спілкуємося в сім’ї, товаристві, школі.

4.Рима – це співзвучне закінчення рядків у вірші.

5.Ритмічні паузи – короткі перерви під час читання, які у вірші зазвичай збігаються із закінченням рядка.

6.Метафора: І усім приносив сміх.

Комунікативний практикум

Прокоментуйте подані вислови. Які з тверджень відповідають змісту казки В. Симоненка?

1. Людина відрізняється від усіх інших створінь здатністю сміятися. 

2. Сміху, як закоханості, не навчиш. Сміх — натхнення. 

3. Сміх — це сонце: воно проганяє зиму з людського обличчя. 

4. Гумор — це рятувальний круг на хвилях життя. 

5. Краще терпіти нужду й бути веселим, ніж жити в розкошах, не знаючи почуття радості. 

6. Гумор і поезія є золотими воротами до всього чесного, благородного, прекрасного. 

7. З особистих властивостей найбезпосередніше сприяє нашому щастю весела вдача. 

8. Як міль одягові і черв’як дереву, так печаль шкодить серцю людини.

Виразне читання за ролями підготовлених удома уривків із казки

Пошуково-дослідницька робота з образами твору (робота в групах)

1. Знайдіть та виразно прочитайте портрет Плаксія. Що ви можете сказати про риси його характеру? Складіть інформаційне гроно до образу. 

2. Знайдіть та прочитайте, як автор змальовує Лоскотона. Про які риси вдачі героя ви можете судити з цього опису? Складіть сенкан. 

3. Прочитайте опис Макаки. Як ви гадаєте, чому цей персонаж має таке ім'я? Складіть доміно.

Фронтальне опитування

Про що казка «Цар Плаксій та Лоскотон»? (Про країну, у якій люди змушені плакати, ревти, стогнати, бо хто цього не робив, то їх за це нагайками шмагали. Про те, як дядько Лоскотон приносив щирий сміх в розмальованій торбині. Як змій Капітан Макака підступно спіймав Лоскотона та посадив до в’язниці. Батраки й робітникивизволили дядька Лоскотона. Цар Плаксій помер од сміху, придворні одубіли, а сини без штанів утекли до чужих країв.)

Де краса-країна Сльозолий? Хто був її царем? (Там, де гори і долини, / Де гуляє вітровій.)

Стисло опишіть родину царя Плаксія. (Цар Плаксій. Дочки звалися Нудота, Вай-Вай, Плакота. Три сини — Плаксуни.)

Як характеризують персонажів твору їхні імена? (Імена персонажів підкреслюють їхні характери: вони понад усе любили плакати, сумувати, нудьгувати.)

Чому цар любив дитячий плач? (Він був злий, і йому приносило задоволення пити дитячі сльози.)  Хто ж іще проживав у диво-царстві? (Добрий дядько Лоскотон)

Яким ви уявляєте дядька Лоскотона? (Це статний, високий чоловік, з добрим, усміхненим лицем. У нього русяве волосся, пишні, м’якенькі вуса розсипалися до вух.)

Що свідчить про любов людей до Лоскотона? (Приховували його від пошуків Плаксія, поважали дядька, бо він розважав їх голодних діток, визволили його із в’язниці.)

Чому саме капітан Макака спіймав Лоскотона? (Тому, що він був лютим посіпакою і дуже хотів стати зятем Плаксія.)

Як автор ставиться до персонажів твору? (Ставлення автора до царя Плаксія і до дядька Лоскотона виражено через портрет: Плаксія автор зневажає, сміється над ним: Голова його — мов бочка, / Очі — ніби кавуни. Лоскотон: Мав він вдачу теплу і щиру, / Ще й лукавинку в очах...)

Яка винагорода була тому, хто спіймає дядька Лоскотона? (Цар Плаксій пообіцяв видати одну зі своїх дочок за того, хто арештує Лоскотона.)

Поки Лоскотон сидів за ґратами, що робилося в палаці? (У палаці грали весілля. Від радості ридали і хотіли встановити скрізь вічне царство сліз.)

Якими ви уявляєте справжніх наречених, і як їх зображає Василь Симоненко? (Справжні наречені — дуже гарні молоді люди, усміхнені, бо це найщасливіший день у їхньому житті. Наречена В білій сукні, жених — у чорному костюмі, з квітами. Багато гостей, які прийшли привітати молодих і розділити їхнє щастя. У казці наречений бридкий, а молода ще гірша. Вони настільки гидкі, що навіть жаби від сорому булькнули у воду.)

У чому полягає місія придворного поета? Чому він був товстий? (Придворний поет мав писати правду, якщо прикрашати життя, то не настільки, як це зробив він. Цей поет не переймався народом царства, його бідами, а спокійно брехав. Він був товстий, бо його не хвилював простий люд.)

Хто прийшов на допомогу Лоскотону в темницю? (Батраки й робітники)

Куди вирішила йти «Здружена сім’я»? (Догравати весілля.)


Чи протиставлені на прикладі казки песимізм і оптимізм? Наведіть переконливі обґрунтування.

(У казці протиставлені оптимізм і песимізм. Песимісти: Макака, цар Плаксій, його сини і дочки. Вони жили в достатку, але завжди були незадоволені, нудили світом, плакали, нудьгували. Макака мав владу, але був віроломний, лютий царський посіпака, корисливий — мав велике бажання стати зятем Плаксія. Капітан Макака був полохливим — спереляку з’їв себе. Сини й дочки царя замість того, щоб боротися за своє щастя втекли з країни.Дядько Лоскотон жив у митарстві, але мав щиру вдачу, любив веселити малечу.)

Слово вчителя

Народ, і дорослі, і діти, («голодні малечі»), незважаючи на життя, де вистачало плачу й сліз, любили щирий сміх, світлу радість. Симоненко називає їх «здруженою сім’єю», бо вони жили, як брати.

Чи доводилось вам потрапляти в країну Плаксія і Лоскотона? Де було вам краще і чому? (Інколи, коли було сумно або хтось образив — ми плакали. Але дуже швидко наші добрі «лоскотони» мама, тато, друзі — заспокоювали своїми щирими словами. Після цього в нас з’являлася надія, що в житті все буде чудово. У країні Плаксія сумно, нудно, а в Лоскотона весело, радісно.).

Чому письменник наприкінці казки так докладно описує, як потрапити в країну, де постійно панує сміх, радість, доброта, але, врешті-решт, шлях губиться? (Він підкреслює, що кожен може бути в житті щасливим. Лише варто захотіти. Дядько Лоскотон — це всепереможна сила добра, справедливості, порядності, дружби, волі. Жорстокість, бездумність, егоїзм, корисливість, боягузтво, підступність — короткі миті в нашому житті. Треба боротися з «плаксієм», який живе в кожному з нас, знати, що це лише наша слабкість. Шукайте дорогу до щасливого життя, вона є.)

Робота з таблицею

Доведіть, що твір В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон» належить до жанру казки.

http://artword.com.ua/uploads/posts/2016-11/medium/1478879307_25.jpg.pagespeed.ce.rn-hcbJjLn.jpg
 

Робота з підручником

Знайдіть у казці порівняння.Заповніть табличку на С.89 (робота в парах).

Самостійна робота

Складання порівняльної характеристики Макаки і батраків.

Портретна характеристика

Макака

батраки

Риси характеру

 

 

Авторське ставлення

 

 

Висновок

 

 

Прийом внутрішніх паралелей

Які риси характеру ви поважаєте в людині?

Чи погоджуєтесь ви з думкою, що у творі мають бути і позитивні, і негативні герої?

Чи різні життєві позиції у царя Плаксія і Лоскотона? Свою думку арґументуйте.

Розвиток творчих здібностей учнів

Складіть усний діалог про необхідність вдосконалення характеру кожної людини.

Порівняйте умови життя, характер, розваги.

Творчий практикум

Спробуйте побудувати альтернативний варіант розвитку подій: 

1. Уявіть, що Лоскотон не переміг Плаксія. Що сталося б із країною? 

2. Уявіть, що Макака не зрадив Лоскотона. Яким чином розгорталися б події далі? 

3. Уявіть, що Плаксій усвідомив свою неправоту під впливом слів Лоскотона. Який ви можете запропонувати варіант закінчення казки? 

4. Уявіть, що одна з дочок Плаксія закохалася в Лоскотона. Чим би все могло завершитися?

ІV. Підсумок уроку.

Рефлексивно-оцінювальний етап

  1. «Мікрофон»

«Чи запам’ятається вам казка В.Симоненка»? Чим саме?» Що ви нового дізналися на уроці? Що було найцікавішим?

  1.  Самооцінювання

V. Домашнє завдання

Випишіть 4 пари рим та 5 епітетів. *Запишіть переказ казки прозою. Прочитайте чотири розділи казки Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» (С.95-101).

Додаток

Портфоліо казки В. Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон»

1) Автор, назва. В. Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон»

2) Герої.

Лоскотон

цар Плаксій

Носії добра в казці

Носій зла

звичайні люди, діти, батраки й робітники

доньки: Нудота, Вай-Вай, Плакота, сини — Плаксуни, гвардійці Забіяки-сльозівці, Капітан Макака

4fff83) Події у творі відбуваються у країні Сльозолий, столиці – Плаксоград.

4) Тема: зображення країни, пригніченої тираном, який змушує людей страждати.

5) Ідея: засудження жорстокості та тиранії, уславлення народних героїв, які мають мужність кинути виклик владі.

6) Повчальний висновок. Сильний не той, хто цар, а той, хто має багато друзів. Лоскотон, мабуть, не може не подобатись. Він несе дітям сміх і радість, звеселяє і розважає їх. Казка

В. Симоненка вчить, що сміх робить життя довшим, а позитивні емоції завжди перемагають смуток.

7) Художні засоби. Епітети для характеристики Лоскотона: добрий, має теплу і щиру вдачу, у нього накидка сіра, розмальована торбина, лагідні пальці, лоскотливі м’якенькі вуса, голосний та щирий сміх.

Епітети для характеристики Плаксія: живе в країні Сльозолий, у його країні голодна малеча. В нього донька Нудота висохла, слуга Макака бридкий, лукавий, поет в його країні гладкий.

Метафори: І усім приносив сміх.

Порівняння: Голова його мов бочка. Очі ніби кавуни

Порівняння головних героїв казки

Цар Плаксій

Лоскотон

Портрет

«Голова його мов бочка,

Очі – ніби кавуни».

«Мав він вдачу теплу й щиру,

Ще й лукавинку в очах…»

«…лоскотливі мав він вуса

І м’якенькі, наче пух.

І м’яке волосся русе

Розсипалося до вух.»

Вчинки

- наказував, щоб плакали всі діти;

- пив сльози дітей;

- погрожував тому, хто всміхається;

- віддавав наказ гвардії, щоб шмагала тих, хто сміявся;

- не любив Лоскотона, наказав заарештувати його.

- приносить людям радість, розраду;

- розважає дітей;

- усім приносить сміх;

- не боїться царя Плаксія

У чому була сила впливу на людей?

Забороняв сміятись і радіти, видав заборони проти лоскоту.

Вселяв у людях радість

Життєва позиція

Мріяв встановити віковічне царство сліз.

Приходив до голодної малечі і усім приносив сміх.

Ставлення до людей

Робить життя людей нестерпним, ненавидить їх, знущається з людей своєї країни.

Співчутливо відноситься до людей.

Ставлення людей до героя твору

Гнівалися на нього, ненавиділи

Люблять, поважають, радісно зустрічають

Риси характеру

Злий, жорстокий, похмурий, грізний, песиміст

Добрий, веселий, співчутливий, життєрадісний, оптиміст.

 

Теорія літератури

Прозова мова близька до розмовної, нею ми спілкуємося в сім’ї, товаристві, школі.

Віршована мова – розмірена, ритмічна, схожа на пісенну, має риму.

Ритм – рівномірне чергування наголошених і ненаголошених складів.

Рима – це співзвучне закінчення рядків у вірші.

Види рим:

а) за наголосом: - чоловіча(наголос на кн.слова); - жіноча(наголос на предостан. складі); - дактилічна(нагол. на 3 від кн. скл.)

б) за частинами мови: - граматична; неграматична

Ритмічні паузи – короткі перерви під час читання, які у вірші зазвичай збігаються із закінченням рядка.

Способи римування:  паралельне – аабб; - перехресне – абаб;  - охоплююче – абба

Строфа — поєднання кількох віршованих рядків за змістом, інтонацією та видом римування.

Види строф: двовірш - дистих; тривірш – терцет ааб, терцина аба; чотиривірш – катрен; чотирнадцятивірш – сонет (2 катрени+2 терцети або катрени+1 двовірш)

 

1

 

docx
Додано
21 січня 2020
Переглядів
4340
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку