Урок з української літератури "М.Стельмах "Гуси-лебеді летять ...". Звичаї, традиції українців. Образ гусей-лебедів". 7 клас

Про матеріал

Тема : М.Стельмах «Гуси-лебеді летять ...». Звичаї, традиції українців. Образ гусей-лебедів.

Мета : через художнє слово пояснити учням, як письменник намагається яскраво відобразити звичаї та традиції українського народу в повісті; з'ясувати символічний образ гусей-лебедів;

розвивати пам'ять, творчу уяву, логічне й абстрактне мислення, увагу, вміння спостерігати, робити висновки, формувати кругозір, світогляд;

виховувати шанобливе ставлення людини до природи, пошану до звичаїв і традицій народу; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці , відповідальність за доручену справу.

Тип уроку : комбінований.

Форма проведення : урок.

Теорія літератури : символ.

Обладнання : портрет М.Стельмаха, підручник, епіграф, ілюстрації «Звичаї та обряди українського народу», дидактичний матеріал ( тестові завдання).

Методи та прийоми : випереджувальне завдання, виразне читання, «Мікрофон», розповідь вчителя, робота з підручником, заслуховування учнівських повідомлень, проблемне завдання.

Хід уроку

І Організаційний момент.

ІІ Актуалізація опорних знань.

1. Робота з епіграфом.

Стельмах прийшов у прозу, взявши з собою поезію. Питомі риси Стельмаха – поета органічно влилися у творчість Стельмаха-прозаїка ... Ці риси – справжня закоханість у рідну природу з її тонами, звуками, барвами, пахощами, сердечна й гаряча увага до людини і до її творчої праці на землі.

М.Рильський

- Поясніть зміст епіграфа взятий до уроку.

2. Виразне читання вступного епізоду й бесіда за його змістом.

- Яке враження справив на вас твір ?

- Як ви вважаєте, чому повість починається саме цим епізодом ?

- Що відчуває Михайлик ?

3. Вступне слово вчителя.

Багато зі сторінок прочитаної нами повісті М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять ...» нагадують високу поезію, бо герой твору – Михайлик – був чутливим до краси природи, умів дивуватися, цінувати добро, сприймати мудру науку батьків, дідуся й бабусі. І це не може не зворушувати, адже сільські люди переважно не знали грамоти, однак, мабуть, від природи були наділені відчуттям краси й зуміли передати його своїм дітям. Давайте поміркуємо про це сьогодні на уроці.

ІІІ Оголошення теми, мети уроку.

ІV Основний зміст уроку.

1. Вступне слово вчителя.

У творі є дуже багато епізодів, де замальовується побожне ставлення людей до природи як живої, так і не живої, поклоніння їй, задобрення.

- Як таке може бути ?

- Чому в українців така палка любов до явищ природи, до землі, до усього живого ?

2. Робота зі змістом твору.

Прочитайте уривок із повісті від слів : «Я пам'ятаю, як урочисто проводжали в поля плугатарів із раннім плугом ....» (с. 151)

- Яку картину ви уявляєте ?

3. Бесіда за питаннями.

- Що , на ваш погляд, звичай ?

- Які ви можете назвати звичаї не пов'язані зі святами ?

( хліб-сіль на рушнику, ввічливі слова, ярмаркування, звичай знімати шапку, діти працюють разом з батьками, ходити до церкви, національний одяг на великі свята, пісня під час роботи, позитивний вплив сім'ї на формування особистості, милосердне ставлення до знедолених, рівноправні стосунки між подружжям, прагнення до освіти, побожне ставлення до землі, природи й до насіння).

4. Випереджувальне завдання.

Учні підготували повідомлення на тему : «Звичаї та традиції українського народу» та відшукали в повісті ті уривки, де це відтворено.

Виступи учнів про : 1. оранку 4. хліб від зайця

2. перша борозна 5. великодні ігри

3. калиновий міст 6. народна етика.

Прикріплення схем на дошці.

5. Метод «Мікрофон»

- Чи живуть народні звичаї і традиції у ваших родинах ?

Висновок вчителя . Існує такий звичай : коли діти вперше на весні побачать диких гусей, вони мають підкинути догори солому або сіно й прокричати : «Гуси, гуси, ось вам на гніздечко, а нам на здоров'ячко !» Ця солома вважалася чудодійною : якщо господиня збере її та покладе в куряче гніздо, то кури будуть добре нестися й курчата добре живитися.

Широко народознавство показано М.Стельмахом у творі ще й при описі убогої хатини Михайлових батьків, яка прикрашена вишитими рушниками й кетягами калини ; три хлібини й грудка солі на столі, свячені страви у мальованих полумисках. Письменник не промине нагоди, щоб показати, як жінки тіпають коноплі, прядуть, тчуть, вибілюють полотна ; як урочисто проводжають плугатарів у поле на оранку ; як майстерно роблять свою справу гончар чи стельмах. Призабута тепер естетика праці селянина завжди відтворюється М.Стельмахом з великою любов'ю і поезією. Він – пристрасний оборонець ладу сільського життя, всього доброго і красивого, що відтворено досвідом українського селянина протягом віків.

Також даний твір має тісний зв'язок з усною народною творчістю. В повісті багато прислів'їв та приказок, влучних народно розмовних висловів, фразеологізмів.

- Які види усної народної творчості ви виписали ? Зачитайте.

( 1. Сто друзів – це мало, один ворог – це багато.

2. Де не посій, то вродиться.

3. Справді, добре сміється той, хто сміється останнім.

4. Зверху сміється, а всередині – сичить.

5. Птиця також боса ходить і не журиться.

6. В книжці злеліяне слово має бути справжнім святом душі й мислі.

7. Раки пекти. )

Чарівною казкою дитинства здається нам повість М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять ...», неначе вона народилася з народних оповідань, повних чаклунства і дива. Уже з перших абзаців М.Стельмах переносить нас в казку, де співають лебедині крила, де світ більшає, тріпоче й міниться. Де можна стати чарівником й повернути лебедів з минулого, де ростуть правічні ліси й літають чарівні гуси-лебедята.

Правда, казкова атмосфера ? Що найперше вам спадає на думку при згадці про гусей чи лебедів ?

( українська казка «Івасик – Телесик», російська «Гуси-лебеді», літературна казка Сельми Лагерлеф «Подорож Нільса з дикими гусьми по Швеції»....)

А пісень скільки ! І серйозних, і жартівливих, і дитячих, і для дорослих. Чому ж образ гусей та ще й гусей-лебедів такий популярний ? Не дикої качки, не дятла ....

В літературі є таке поняття як символ.

- Як ви його розумієте ?

Звернення до схеми «Поняття символу».

6. Проблемне завдання.

Прочитайте перше й останнє речення повісті.

( «Прямо над нашою хатою пролітають лебеді.

А лебеді летять, летять ... над моїм дитинством ... над моїм життям !..» )

- З'ясуйте , який зв'язок між цими рядками ?

- А чи пов'язані вони з назвою твору та його змістом ? Відповідь обґрунтуйте - Скажіть, який же символ є наскрізним у цьому творі ? (гуси-лебеді)

- Символом чого є цей образ в українців ?

Звірмо свої думки зі схемою на дошці.

Опрацювання схеми «Образ лебедів у народній уяві».

Над хатою Стельмахів часто пролітали лебеді, і від їх лету чути було звук, схожий на звук далеких дзвонів. Дід говорив, що так співають лебедині крила. Від споглядання перельоту цих чудових птахів хлопчикові ставало на серці і радісно, і сумно. Він знав, що лебеді полетіли «на тихі води, на ясні зорі».

- А яким же символом є образ гусей-лебедів у повісті М.Стельмаха ?

Опрацювання схеми «Символічний образ гусей-лебедів».

Вчитель . Отже, приліт лебедів символізує щасливе, радісне й казкове дитинство, повернення у дитинство, відродження, життя, гармонію людини зі світом. Ми бачимо, з яким піднесенням автор описує гусей-лебедів.

V Закріплення вивченого матеріалу.

А зараз давайте складемо сенкан до образу гусей-лебедів.

Сенкан

Гуси-лебеді

Казкові , таємничі.

Пролітають, струшують, послухали.

Принесли на крилах весну й життя.

Провісники .

Проведення тестового опитування «Народознавство»

1.З якою свійською твариною ходять хлопчики-колядники на різдвяні свята ? (козою)

2.На яке народне свято трави і квіти набирають найбільшої сили ? (Івана Купала)

3.Для того, щоб швидше прийшла весна, люди випікали з тіста пташок - ...(жайворонків)

4.Рослина, що є символом отчого краю, нашої рідної України ? (калина)

5.Який колір символізує радість життя і любов ? (червоний)

6.Якої пори року розпочинався рік у давніх слов'ян ? (навесні)

VІ Підсумок уроку.

- Чи потрібно сьогодні дотримуватися звичаїв і традицій ?

1. Я вважаю ...

2. Тому, що ...

3. Наприклад, ....

4. Отже, ...

Вчитель . Людина не має права забувати народні звичаї, традиції, тому що душа її буде збідненою. Не перейнявши від дідів та батьків усе найкраще, її народом надбане, така людина не може це найкраще зберегти та передати у спадок власним дітям та онукам. Ось чому знати й берегти традиції та звичаї свого народу зобов'язаний кожен із нас.

VІІ Оголошення результатів роботи учнів на уроці.

Вчитель оцінює результати роботи учнів на уроці, оголошує й обґрунтовує оцінки, отримані ними за роботу.

VІІІ Домашнє завдання.

Дібрати цитати до характеристики образу Михайлика.

Підготувати малюнок «Мій улюблений герой твору».

Творча робота «Від бабусі і дідуся я навчився (-лася) ....» *

Перегляд файлу

Тема : М.Стельмах «Гуси-лебеді летять ...». Звичаї, традиції українців.   Образ гусей-лебедів.

Мета : через художнє слово пояснити учням, як письменник намагається яскраво відобразити звичаї та традиції українського народу в повісті; з’ясувати символічний образ гусей-лебедів;

   розвивати пам’ять, творчу уяву, логічне й абстрактне мислення, увагу, вміння спостерігати, робити висновки, формувати кругозір, світогляд;

   виховувати шанобливе ставлення людини до природи, пошану до звичаїв і традицій народу; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці , відповідальність за доручену справу.

Тип уроку : комбінований.

Форма проведення : урок.

Теорія літератури : символ.

Обладнання : портрет М.Стельмаха, підручник, епіграф, ілюстрації «Звичаї та обряди українського народу», дидактичний матеріал ( тестові завдання).

Методи та прийоми : випереджувальне завдання, виразне читання, «Мікрофон», розповідь вчителя, робота з підручником, заслуховування учнівських повідомлень, проблемне завдання.

 

Хід уроку

І Організаційний момент.

ІІ Актуалізація опорних знань.

1. Робота з епіграфом.

                Стельмах прийшов у прозу, взявши з собою поезію. Питомі риси  Стельмаха – поета органічно влилися у творчість Стельмаха-прозаїка ... Ці риси – справжня закоханість у рідну природу з її тонами, звуками, барвами, пахощами, сердечна й гаряча увага до людини і до її творчої праці на землі.

                                                                                                         М.Рильський

- Поясніть зміст епіграфа взятий до уроку.

2. Виразне читання вступного епізоду й бесіда за його змістом.

- Яке враження справив на вас твір ?

- Як ви вважаєте, чому повість починається саме цим епізодом ?

- Що відчуває Михайлик ?

3. Вступне слово вчителя.

     Багато зі сторінок прочитаної нами повісті М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять ...» нагадують високу поезію, бо герой твору – Михайлик – був чутливим до краси природи, умів дивуватися, цінувати добро, сприймати мудру науку батьків, дідуся й бабусі. І це не може не зворушувати, адже сільські люди переважно не знали грамоти, однак, мабуть, від природи були наділені відчуттям краси й зуміли передати його своїм дітям. Давайте поміркуємо про це сьогодні на уроці.

ІІІ Оголошення теми, мети уроку.

 

 

ІV Основний зміст уроку.

1. Вступне слово вчителя.

    У творі є дуже багато епізодів, де замальовується побожне ставлення людей до природи як живої, так і не живої, поклоніння їй, задобрення.

- Як таке може бути ?

- Чому в українців така палка любов до явищ природи, до землі, до усього живого ?

2. Робота зі змістом твору.

     Прочитайте уривок із повісті від слів : «Я пам’ятаю, як урочисто проводжали в поля плугатарів із раннім плугом ....»  (с. 151)

- Яку картину ви уявляєте ?

3. Бесіда за питаннями.

- Що , на ваш погляд, звичай ?

- Які ви можете назвати звичаї не пов’язані зі святами ?

( хліб-сіль на рушнику, ввічливі слова, ярмаркування, звичай знімати шапку, діти працюють разом з батьками, ходити до церкви, національний одяг на великі свята, пісня під час роботи, позитивний вплив сім’ї на формування особистості, милосердне ставлення до знедолених, рівноправні стосунки між подружжям, прагнення до освіти, побожне ставлення до землі, природи й до насіння).

4. Випереджувальне завдання.

   Учні підготували повідомлення на тему : «Звичаї та традиції українського народу» та відшукали в повісті ті уривки, де це відтворено.

Виступи учнів про : 1. оранку                                             4. хліб від зайця

                                   2. перша борозна                               5. великодні ігри

                                   3. калиновий міст                              6. народна етика.

              Прикріплення схем на дошці.

5. Метод «Мікрофон»

- Чи живуть народні звичаї і традиції у ваших родинах ?

     Висновок вчителя . Існує такий звичай : коли діти вперше на весні побачать диких гусей, вони мають підкинути догори солому або сіно й прокричати : «Гуси, гуси, ось вам на гніздечко, а нам на здоров’ячко !» Ця солома вважалася чудодійною : якщо господиня збере її та покладе в куряче гніздо, то кури будуть добре нестися й курчата добре живитися.

       Широко народознавство показано М.Стельмахом у творі ще й при описі убогої хатини Михайлових батьків, яка прикрашена вишитими рушниками й кетягами калини ; три хлібини й грудка солі на столі, свячені страви у мальованих полумисках. Письменник не промине нагоди, щоб показати, як жінки тіпають коноплі, прядуть, тчуть, вибілюють полотна ; як урочисто проводжають плугатарів у поле на оранку ; як майстерно роблять свою справу гончар чи стельмах. Призабута тепер естетика праці селянина завжди відтворюється М.Стельмахом з великою любов’ю і поезією. Він – пристрасний оборонець ладу сільського життя, всього доброго і красивого, що відтворено досвідом українського селянина протягом віків.

      Також даний твір має тісний зв’язок з усною народною творчістю. В повісті багато прислів’їв та приказок, влучних народно розмовних висловів, фразеологізмів.

- Які види усної народної творчості  ви виписали ? Зачитайте.

( 1. Сто друзів – це мало, один ворог – це багато.

2. Де не посій, то вродиться.

3. Справді, добре сміється той, хто сміється останнім.

4. Зверху сміється, а всередині – сичить.

5. Птиця також боса ходить і не журиться.

6. В книжці злеліяне слово має бути справжнім святом душі й мислі.

7. Раки пекти. )

     Чарівною казкою дитинства здається нам повість М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять ...», неначе вона народилася з народних оповідань, повних чаклунства і дива. Уже з перших абзаців М.Стельмах переносить нас в казку, де співають лебедині крила, де світ більшає, тріпоче й міниться. Де можна стати чарівником й повернути лебедів з минулого, де ростуть правічні ліси й літають чарівні гуси-лебедята.

     Правда, казкова атмосфера ? Що найперше вам спадає на думку при згадці про гусей чи лебедів ?

( українська казка «Івасик – Телесик», російська «Гуси-лебеді», літературна казка Сельми Лагерлеф «Подорож Нільса з дикими гусьми по Швеції»....)

     А пісень скільки ! І серйозних, і жартівливих, і дитячих, і для дорослих.    Чому ж образ гусей та ще й гусей-лебедів такий популярний ? Не дикої качки, не дятла ....

     В літературі є таке поняття як символ.

- Як ви його розумієте ?

Звернення до схеми «Поняття символу».

6. Проблемне завдання.

      Прочитайте перше й останнє речення повісті.

( «Прямо над нашою хатою пролітають лебеді.           

  А лебеді летять, летять ... над моїм дитинством ... над моїм життям !..» )

- З’ясуйте , який зв’язок між цими рядками ?

- А чи пов’язані вони з назвою твору та його змістом ? Відповідь обґрунтуйте - Скажіть, який же символ є наскрізним у цьому творі ?  (гуси-лебеді)

- Символом чого є цей образ в українців ?

            Звірмо свої думки зі схемою на дошці.

Опрацювання схеми «Образ лебедів у народній уяві».

      Над хатою Стельмахів часто пролітали лебеді, і від їх лету чути було звук, схожий на звук далеких дзвонів. Дід говорив, що так співають лебедині крила. Від споглядання перельоту цих чудових птахів хлопчикові ставало на серці і радісно, і сумно. Він знав, що лебеді полетіли «на тихі води, на ясні зорі».

- А яким же символом є образ гусей-лебедів у повісті М.Стельмаха ?

Опрацювання схеми «Символічний образ гусей-лебедів».

Вчитель . Отже, приліт лебедів символізує щасливе, радісне й казкове дитинство, повернення у дитинство, відродження, життя, гармонію людини зі світом. Ми бачимо, з яким піднесенням автор описує гусей-лебедів.

 

V Закріплення вивченого матеріалу.

        А зараз давайте складемо сенкан до образу гусей-лебедів.

Сенкан

                    Гуси-лебеді

                    Казкові , таємничі.

                    Пролітають, струшують, послухали.

                    Принесли на крилах весну й життя.

                    Провісники .

Проведення тестового опитування «Народознавство»

  1. З якою свійською твариною ходять хлопчики-колядники на різдвяні свята ? (козою)
  2. На яке народне свято трави і квіти набирають найбільшої сили ? (Івана Купала)
  3. Для того, щоб швидше прийшла весна, люди випікали з тіста пташок - ...(жайворонків)
  4. Рослина, що є символом отчого краю, нашої рідної України ? (калина)
  5. Який колір символізує радість життя і любов ? (червоний)
  6. Якої пори року розпочинався рік у давніх слов’ян ? (навесні)

 

VІ Підсумок уроку.

- Чи потрібно сьогодні дотримуватися звичаїв і традицій ?

1. Я вважаю ...

2. Тому, що ...

3. Наприклад, ....

4. Отже, ...

       Вчитель . Людина не має права забувати народні звичаї, традиції, тому що душа її буде збідненою. Не перейнявши від дідів та батьків усе найкраще, її народом надбане, така людина не може це найкраще зберегти та передати у спадок власним дітям та онукам. Ось чому знати й берегти традиції та звичаї свого народу зобов’язаний кожен із нас.

 

VІІ Оголошення результатів роботи учнів на уроці.

Вчитель оцінює результати роботи учнів на уроці, оголошує й обґрунтовує оцінки, отримані ними за роботу.

 

VІІІ Домашнє завдання.

Дібрати цитати до характеристики образу Михайлика.

Підготувати малюнок «Мій улюблений герой твору».

Творча робота «Від бабусі і дідуся я навчився (-лася) ....» *

 

doc
Додано
28 червня 2018
Переглядів
1418
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку