Тема : В.Симоненко. Коротко про митця . «Лебеді материнства».
Мета : навчальна : поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях В.Симоненка, ознайомити з поезією «Лебеді материнства», допомогти усвідомити ідейно-художнє значення цього твору.
Розвиваюча : розвивати навички виразного читання та образного мислення, послідовного викладу думок, наводячи переконливі докази та обґрунтування ; розвивати культуру зв'язного мовлення, увагу, пам'ять, уміння аналізувати поезію, визначати провідні мотиви та ідею, коментувати художні засоби.
Виховна : виховувати почуття поваги та любові до матері, до Батьківщини ; позитивні риси характеру, допитливість; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Очікувані результати : учні знатимуть : матеріал про життя і творчість видатного поета; учні вмітимуть : виразно й вдумливо читати поезію «Лебеді материнства», аналізувати її, визначатимуть провідні мотиви та ідеї, коментуватимуть художні засоби, з'ясовуватимуть символічний зміст образу лебедів.
Тип уроку : вивчення нового матеріалу.
Форма проведення : урок.
Обладнання : портрет В.Симоненка та його матері, підручник, епіграф, ілюстрації до творів «Цар Плаксій та Лоскотон», «Подорож в країну Навпаки»), ілюстрація «Хата, в якій народився і пам'ятник біля садиби в
с. Біївцях»), дидактичний матеріал ( тестові завдання).
Методи й прийоми : «Мікрофон», завдання від Марійки Допитливої, «Відверта розмова», робота з епіграфом, випереджальне завдання, бесіда, виразне читання, розповідь вчителя, робота з підручником .
Хід уроку
І Організаційний момент.
ІІ Актуалізація опорних знань.
1. Вступне слово вчителя.
Ми з вами перегорнемо сторінки життя поета, творчість якого будемо вивчати впродовж кількох уроків. Я сподіваюсь, що не тільки творчість поета, але й він сам стане вам близьким, рідним і зрозумілим, тому, що поетичні рядки йдуть від його ніжного серця, палкого розуму, схвильованої й ранимої душі. Отже, зверніть увагу на дошку, на якій розміщено епіграф до сьогоднішнього уроку.
2. Робота з епіграфом.
Я таку тебе завжди бачу,
Образ в серці такий несу –
Материнську любов гарячу
І твоєї душі красу.
В . Симоненко
- Поясніть зміст епіграфа взятий до уроку.
3. Бесіда :
- Які твори В.Симоненка ви читали в попередніх класах ?
( ілюстрації до творів «Цар Плаксій та Лоскотон», «Подорож в країну Навпаки»).
ІІІ Оголошення теми, мети уроку.
ІV Основний зміст уроку.
1. Вступне слово вчителя.
Наш урок хочу розпочати з роздумів про найдорожчу для кожного з нас людину – маму. Безперечно, найціннішим у світі є материнська любов. «У дитини болить пальчик, а в матері – серце», - так говориться у прислів'ї . Справді, материнське любляче серце завжди болить за дитину, за маленьку і за дорослу. Кожна мама бажає своїм дітям добра, щоденно молиться, щоб її діти були здоровими і щасливими. У народі про матір та материнську любов складено багато прислів'їв . Давайте послухаємо ті прислів'я , які ви підібрали вдома.
2. Перевірка виконання домашнього завдання.
Із скарбнички народної мудрості
Учні читають по одному прислів'ю .
Орієнтовні прислів'я :
Материна молитва з дна моря рятує.
Матері ні купити, ні заслужити.
На сонці тепло, а біля матері добре.
Рідна земля – матінка, чужа сторона – мачуха.
Материнським словом Бог править.
З матір'ю жити – ні горя, ні нудьги не знати.
Без матінки рідної і квіти безбарвно цвітуть.
Серце матері краще сонця гріє.
Одна у людини рідна мати, одна у нього і Батьківщина.
3. «Відверта розмова».
- Як ви гадаєте, чому у багатьох прислів'ях згадується про матір і Батьківщину ?
- Що їх поєднує ?
- Як ви ставитеся до своєї мами ?
- З чим або з ким у вас асоціюється мама і ваші стосунки з мамою ?
Справжнім «лицарем на білому коні», співцем материнської любові став поет В.Симоненко. Відомий письменник О.Гончар назвав В.Симоненка «лицарем на білому коні» в українській літературі. У давнину лицарем іменували середньовічного феодала, який належав до військово-дворянського стану, а нині цим словом характеризують самовідданого й благородного захисника кого- або чого-небудь, виховану й підкреслено чемну людину.
4. Слово вчителя.
Як ви зрозуміли, мова на сьогоднішньому уроці піде про поета В.Симоненка, а саме про його вірш «Лебеді материнства».
Уявіть собі учня, який читає більше за вчителів, який щодня йде до школи за
Мати поета з дитинства мріяла стати вчителькою, але не склалося і на життя вона заробляла важкою працею швачки. В.Симоненко завжди був вдячний за любов, ласку, виховання, за все, що пізніше викликало роздуми про суть життя, своїм матері та дідові. Із самого дитинства доля не була прихильною до нього – батько залишив сім'ю, жили бідно. Василеве дитинство було схожим на дитинство багатьох хлопчиків того часу : війна, голод і холод, щоденний страх, окопчик під хатою, нужденна школа, чорнило з бузини, нестача паперу і книжок. Перші чотири класи Василь учився у рідному селі, а закінчував школу у Тарандинцях на «відмінно», із золотою медаллю.
Вищу освіту Василь здобував, навчаючись на факультеті журналістики Київського університету ім.. Т.Г.Шевченка, потім працював у газетах «Молодь України», «Черкаська правда», «Робітнича газета».
14 грудня 1963 р. В.Симоненка не стало. Йому було всього 28 років. Офіційна версія – важка, невиліковна хвороба.
На перший погляд, небагате на події коротке життя поета. Але за двома датами, між якими пролягли його дороги – чимало добрих справ і напружена творча праця. За життя поета вийшла лише одна його збірка – «Тиша і грім». Непростий шлях долали його наступні книжки – «Вино з троянд», «Поезії», «Лебеді материнства» та ще книжечка для дітей. За збірку «Лебеді материнства» В.Симоненку присуджено Державну премію ім.. Т.Г.Шевченка. Мелодійна основа вірша та мотив материнської любові настільки полонили композитора Андрія Пашкевича, що він поклав цей твір на музику. Поет звертався до різних жанрів та форм. Він – автор громадянської й патріотичної лірики, гумористичних і сатиричних творів, прозових нарисів і казок для дітей, щоденникових записів. У багатьох своїх творах порушував болючі проблеми доби.
Щодо ушанування пам'яті В.Симоненка, то у Черкасах існує Літературно-меморіальний музей В.Симоненка. Також у 1965 р. на громадських засадах створено музей в с. Біївці, у хаті, де народився поет.
(Звернення уваги учнів до ілюстрації «Хата, в якій народився і пам'ятник біля садиби в с. Біївцях»).
25 грудня 2008 р. Національний банк України випустив в обіг пам'ятну монету номіналом 2 гривні, присвячену поету.
5. Робота з підручником.
Виразне читання поезії «Лебеді материнства»
( заздалегідь підготовленим учнем).
6. Ідейно-художній аналіз вірша.
* З'ясування первинного сприйняття твору.
- Чи сподобався вам вірш ?
- Які картини виникли у вашій уяві, коли ви слухали вірш ?
- Які емоції викликала у вас ця поезія ?
* Завдання. Знайдіть і зачитайте ті рядки, які вас найбільше вразили. Чим саме ? Обговорення вражень.
* Визначення ліричного героя твору.
- Давайте з'ясуємо, хто є ліричним героєм твору ? (образ люблячої матері)
- Якою ви уявляєте матір у вірші «Лебеді материнства» ? Якими почуттями сповнене материнське серце ?
Отже, головним мотивом вірша є материнська любов і тривога за долю сина.
-А які ще мотиви можна виділити у цьому творі ? (патріотичний, вірності рідній землі, вибору).
* Розгляд композиції твору.
Тепер пропоную розглянути композицію твору. Розгляд композиції варто розпочати із назви вірша.
- Як ви гадаєте, чому поет обрав саме таку назву - «Лебеді материнства» ?
( Образ лебедів асоціюється з образом Батьківщини, чимось прекрасним, казковим, почуттям любові і вірності).
Пояснення вчителя . Твір побудований як колискова, в якій матір, співаючи, мріє про щасливу долю своєї дитини : щасливе життя, гарну дружину, вірних друзів. Вірш умовно ділиться на дві частини.
Завдання . Знайдіть у творі І і ІІ частини. Прочитайте виразно І частину вірша. (Закінчується словами : «Лоскотали марево золотим сузір'ям»).
-Яку б назву ви запропонували до І частини вірша ? Чому?
( «Казкова колискова», «Казковий сон» тощо).
-Прочитайте виразно ІІ частину вірша. ( Розпочинається словами : «Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу» ).
-Що тривожить материнське серце? ( тривожиться майбутнім сина : щоб обрав гарну дружину, вірного друга, щоб завжди любив і не забував матір і Батьківщину, пам'ятав про рідну домівку ).
-Яку б назву ви запропонували до ІІ частини вірша ? Чому
Отже , у першій ми відчуваємо материнську ласку й турботу про маленького сина; у другій – йдеться про клопоти, які буде мати вже дитина дорослою людиною. Як бачимо, В.Симоненко зміг знайти такі слова, у яких передав і любов до рідної матері, і любов до України.
- Якими словами передав В.Симоненко любов до матері ?
( «Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати»).
-Якими словами передав В.Симоненко любов до Батьківщини ?
( «Можна вибрать друга і по духу брата, вибрати не можна тільки Батьківщину», «І якщо впадеш ти на чужому полі, прийдуть з України верби і тополі»).
- У якому поетичному рядку, на вашу думку, втілена основна думка твору ?
(«Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину»).
* Визначення жанру, теми та ідеї твору.
- А як називається пісня, яку співає мати над колискою немовляти ? (колискова)
Отже , вірш-пісня написана у жанрі колискової.
Тема : відтворення материнського співу над колискою дитини, в якому висловлюється тривога жінки за долю сина, чистоту його душі.
Ідея : уславлення материнської любові, яка буде супроводжувати її дитину протягом життя; мати, як і Батьківщина, єдина, неповторна для кожної людини.
Основна думка : «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину».
* Визначення символіки поетичних образів.
- З'ясуйте, які образи, на вашу думку, є символами.
( казка – символ добра.
Білява хата, мати – Вітчизна.
Верби та тополі – символ Батьківщини.
Лебеді – символ материнської любові, відданості, мрії.)
- У якому творі вам уже траплявся символічний образ лебедів ? (М.Стельмах «Гуси-лебеді летять ....»)
* Знаходження художніх засобів у поезії.
Художні засоби | Цитати |
Епітети | «білява хата», «лебеді рожеві», «тихі зорі», «золоте сузір'я», «хмільні смеркання», «сиві очі» |
Метафори | «мріють крилами .... лебеді», «темряву тривожили .... півні», «танцювали лебеді», «заглядає в шибку казка», «лебеді ... лоскотали марево», «... будуть мандрувати очі материнські і білява хата», «прийдуть верби і тополі», «стануть ... листям затріпочуть ... душу залоскочуть» |
Порівняння | «лебеді, як мрії» |
V Закріплення вивченого матеріалу.
Проведення тестового опитування.
1. Колір лебедів у поезії В.Симоненка «Лебеді материнства» :
А. Білий
Б. Рожевий
В. Сірий
2. Лебеді порівнюються з :
А. Хмарами
Б. Чаклунством
В. Мріями
3. Мати не пускала до хати гойдати колиску :
А. Досаду
Б. Смуток
В. Лихо
4. Лебеді панували в хаті на стіні :
А. Під час темряви
Б. У будь-який час
В. Тільки у дощову погоду
5. Коли син виросте, то він :
А. Вирушить у дорогу
Б. Відремонтує батьківську хату
В. Змайструє млин
6. Мавки чорноброві чекатимуть від дорослого хлопця :
А. Ніжності й любові
Б. Уваги і грошей
В. Багато позитивних емоцій
7. В житті. На думку В.Симоненка, кожна людина не може вибирати :
А. Друга
Б. Дружину
В. Матір
8. У вірші «Лебеді материнства» утверджується думка, що можна вибирати :
А. Друга і дружину
Б. Матір і по духу брата
В. Батьківщину й матір
9. Останній рядок поезії має такий виклад :
А. «Вибрати не можна тільки Батьківщину».
Б. «Та не можна рідну матір вибирати».
В. «Можна все на світі вибирати, сину...»
10. Поезія В.Симоненка «Лебеді материнства» покладена на музику композитором :
А. М.Лисенком
Б. П.Майбородою
В. А.Пашкевичем
11. «Лебеді материнства» за своєю будовою нагадують :
А. Стрілецьку пісню
Б. Веснянку
В. Коломийку
12. Образ лебедів у творі асоціюється з :
А. Мужністю
Б. Вірністю
В. Ніжністю
За кожну правильну відповідь учні отримують по 1 балу.
VІ Підсумок уроку.
Прочитавши те, що зашифрувала Марійка Допитлива, ви дізнаєтесь, як називали В.Симоненка в українській літературі. Починати з Л за полем по діагоналі зліва направо і знизу вгору.
И | А | А | О |
Ц | Н | Л | К |
Р | І | У | Н |
Б | М | О | І |
Л
Відповідь : «Лицар на білому коні».
Метод «Мікрофон»
-Чи вважаєте ви актуальною сьогодні поезію В.Симоненка «Лебеді материнства» ? Чому?
-Які почуття викликала у вас поезія В.Симоненка «Лебеді материнства» ? Чи близька вона особисто вам ? Чим саме ?
-Чому вчить нас вірш «Лебеді материнства» ?
-Чи виникло у вас бажання познайомитися з іншими віршами В.Симоненка ?
-
VІІ Оголошення результатів роботи учнів на уроці.
Вчитель оцінює результати роботи учнів на уроці, оголошує й обґрунтовує оцінки, отримані ними за роботу.
VІІІ Домашнє завдання.
Читати матеріал підручника на с. 206 ( с. 274 – 275 ) ; намалювати ілюстрації до вірша *.
Тема : В.Симоненко. Коротко про митця . «Лебеді материнства».
Мета : навчальна : поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях В.Симоненка, ознайомити з поезією «Лебеді материнства», допомогти усвідомити ідейно-художнє значення цього твору.
Розвиваюча : розвивати навички виразного читання та образного мислення, послідовного викладу думок, наводячи переконливі докази та обґрунтування ; розвивати культуру зв’язного мовлення, увагу, пам’ять, уміння аналізувати поезію, визначати провідні мотиви та ідею, коментувати художні засоби.
Виховна : виховувати почуття поваги та любові до матері, до Батьківщини ; позитивні риси характеру, допитливість; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Очікувані результати : учні знатимуть : матеріал про життя і творчість видатного поета; учні вмітимуть : виразно й вдумливо читати поезію «Лебеді материнства», аналізувати її, визначатимуть провідні мотиви та ідеї, коментуватимуть художні засоби, з’ясовуватимуть символічний зміст образу лебедів.
Тип уроку : вивчення нового матеріалу.
Форма проведення : урок.
Обладнання : портрет В.Симоненка та його матері, підручник, епіграф, ілюстрації до творів «Цар Плаксій та Лоскотон», «Подорож в країну Навпаки»), ілюстрація «Хата, в якій народився і пам’ятник біля садиби в
с. Біївцях»), дидактичний матеріал ( тестові завдання).
Методи й прийоми : «Мікрофон», завдання від Марійки Допитливої, «Відверта розмова», робота з епіграфом, випереджальне завдання, бесіда, виразне читання, розповідь вчителя, робота з підручником .
Хід уроку
І Організаційний момент.
ІІ Актуалізація опорних знань.
1. Вступне слово вчителя.
Ми з вами перегорнемо сторінки життя поета, творчість якого будемо вивчати впродовж кількох уроків. Я сподіваюсь, що не тільки творчість поета, але й він сам стане вам близьким, рідним і зрозумілим, тому, що поетичні рядки йдуть від його ніжного серця, палкого розуму, схвильованої й ранимої душі. Отже, зверніть увагу на дошку, на якій розміщено епіграф до сьогоднішнього уроку.
2. Робота з епіграфом.
Я таку тебе завжди бачу,
Образ в серці такий несу –
Материнську любов гарячу
І твоєї душі красу.
В . Симоненко
- Поясніть зміст епіграфа взятий до уроку.
3. Бесіда :
- Які твори В.Симоненка ви читали в попередніх класах ?
( ілюстрації до творів «Цар Плаксій та Лоскотон», «Подорож в країну Навпаки»).
ІІІ Оголошення теми, мети уроку.
ІV Основний зміст уроку.
1. Вступне слово вчителя.
Наш урок хочу розпочати з роздумів про найдорожчу для кожного з нас людину – маму. Безперечно, найціннішим у світі є материнська любов. «У дитини болить пальчик, а в матері – серце», - так говориться у прислів’ї . Справді, материнське любляче серце завжди болить за дитину, за маленьку і за дорослу. Кожна мама бажає своїм дітям добра, щоденно молиться, щоб її діти були здоровими і щасливими. У народі про матір та материнську любов складено багато прислів’їв . Давайте послухаємо ті прислів’я , які ви підібрали вдома.
2. Перевірка виконання домашнього завдання.
Із скарбнички народної мудрості
Учні читають по одному прислів’ю .
Орієнтовні прислів’я :
3. «Відверта розмова».
- Як ви гадаєте, чому у багатьох прислів’ях згадується про матір і Батьківщину ?
- Що їх поєднує ?
- Як ви ставитеся до своєї мами ?
- З чим або з ким у вас асоціюється мама і ваші стосунки з мамою ?
Справжнім «лицарем на білому коні», співцем материнської любові став поет В.Симоненко. Відомий письменник О.Гончар назвав В.Симоненка «лицарем на білому коні» в українській літературі. У давнину лицарем іменували середньовічного феодала, який належав до військово-дворянського стану, а нині цим словом характеризують самовідданого й благородного захисника кого- або чого-небудь, виховану й підкреслено чемну людину.
4. Слово вчителя.
Як ви зрозуміли, мова на сьогоднішньому уроці піде про поета В.Симоненка, а саме про його вірш «Лебеді материнства».
Уявіть собі учня, який читає більше за вчителів, який щодня йде до школи за 9 км ( такий же і зворотний шлях), при цьому навчається на «відмінно» і закінчує десятирічку із золотою медаллю. Це – про майбутнього видатного українського поета Василя Андрійовича Симоненка. Народився він на Полтавщині в с. Біївці 8 січня 1935 р. Корені Симоненківського роду сягають в далеку сивину віків. Дідусь Федір Трохимович та бабуся Варвара Потапівна замолоду були статурними та вродливими. Рано, у 42 роки, не стало улюбленої бабусі, а дід Федір дожив до глибокої старості. Для хлопця він став першим другом і наставником, а пізніше – натхненником майбутнього поета.
Мати поета з дитинства мріяла стати вчителькою, але не склалося і на життя вона заробляла важкою працею швачки. В.Симоненко завжди був вдячний за любов, ласку, виховання, за все, що пізніше викликало роздуми про суть життя, своїм матері та дідові. Із самого дитинства доля не була прихильною до нього – батько залишив сім’ю, жили бідно. Василеве дитинство було схожим на дитинство багатьох хлопчиків того часу : війна, голод і холод, щоденний страх, окопчик під хатою, нужденна школа, чорнило з бузини, нестача паперу і книжок. Перші чотири класи Василь учився у рідному селі, а закінчував школу у Тарандинцях на «відмінно», із золотою медаллю.
Вищу освіту Василь здобував, навчаючись на факультеті журналістики Київського університету ім.. Т.Г.Шевченка, потім працював у газетах «Молодь України», «Черкаська правда», «Робітнича газета».
14 грудня 1963 р. В.Симоненка не стало. Йому було всього 28 років. Офіційна версія – важка, невиліковна хвороба.
На перший погляд, небагате на події коротке життя поета. Але за двома датами, між якими пролягли його дороги – чимало добрих справ і напружена творча праця. За життя поета вийшла лише одна його збірка – «Тиша і грім». Непростий шлях долали його наступні книжки – «Вино з троянд», «Поезії», «Лебеді материнства» та ще книжечка для дітей. За збірку «Лебеді материнства» В.Симоненку присуджено Державну премію ім.. Т.Г.Шевченка. Мелодійна основа вірша та мотив материнської любові настільки полонили композитора Андрія Пашкевича, що він поклав цей твір на музику. Поет звертався до різних жанрів та форм. Він – автор громадянської й патріотичної лірики, гумористичних і сатиричних творів, прозових нарисів і казок для дітей, щоденникових записів. У багатьох своїх творах порушував болючі проблеми доби.
Щодо ушанування пам’яті В.Симоненка, то у Черкасах існує Літературно-меморіальний музей В.Симоненка. Також у 1965 р. на громадських засадах створено музей в с. Біївці, у хаті, де народився поет.
(Звернення уваги учнів до ілюстрації «Хата, в якій народився і пам’ятник біля садиби в с. Біївцях»).
25 грудня 2008 р. Національний банк України випустив в обіг пам’ятну монету номіналом 2 гривні, присвячену поету.
5. Робота з підручником.
Виразне читання поезії «Лебеді материнства»
( заздалегідь підготовленим учнем).
6. Ідейно-художній аналіз вірша.
* З’ясування первинного сприйняття твору.
- Чи сподобався вам вірш ?
- Які картини виникли у вашій уяві, коли ви слухали вірш ?
- Які емоції викликала у вас ця поезія ?
* Завдання. Знайдіть і зачитайте ті рядки, які вас найбільше вразили. Чим саме ? Обговорення вражень.
* Визначення ліричного героя твору.
- Давайте з’ясуємо, хто є ліричним героєм твору ? (образ люблячої матері)
- Якою ви уявляєте матір у вірші «Лебеді материнства» ? Якими почуттями сповнене материнське серце ?
Отже, головним мотивом вірша є материнська любов і тривога за долю сина.
* Розгляд композиції твору.
Тепер пропоную розглянути композицію твору. Розгляд композиції варто розпочати із назви вірша.
- Як ви гадаєте, чому поет обрав саме таку назву - «Лебеді материнства» ?
( Образ лебедів асоціюється з образом Батьківщини, чимось прекрасним, казковим, почуттям любові і вірності).
Пояснення вчителя . Твір побудований як колискова, в якій матір, співаючи, мріє про щасливу долю своєї дитини : щасливе життя, гарну дружину, вірних друзів. Вірш умовно ділиться на дві частини.
Завдання . Знайдіть у творі І і ІІ частини. Прочитайте виразно І частину вірша. (Закінчується словами : «Лоскотали марево золотим сузір’ям»).
( «Казкова колискова», «Казковий сон» тощо).
Отже , у першій ми відчуваємо материнську ласку й турботу про маленького сина; у другій – йдеться про клопоти, які буде мати вже дитина дорослою людиною. Як бачимо, В.Симоненко зміг знайти такі слова, у яких передав і любов до рідної матері, і любов до України.
- Якими словами передав В.Симоненко любов до матері ?
( «Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати»).
( «Можна вибрать друга і по духу брата, вибрати не можна тільки Батьківщину», «І якщо впадеш ти на чужому полі, прийдуть з України верби і тополі»).
- У якому поетичному рядку, на вашу думку, втілена основна думка твору ?
(«Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину»).
* Визначення жанру, теми та ідеї твору.
- А як називається пісня, яку співає мати над колискою немовляти ? (колискова)
Отже , вірш-пісня написана у жанрі колискової.
Тема : відтворення материнського співу над колискою дитини, в якому висловлюється тривога жінки за долю сина, чистоту його душі.
Ідея : уславлення материнської любові, яка буде супроводжувати її дитину протягом життя; мати, як і Батьківщина, єдина, неповторна для кожної людини.
Основна думка : «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину».
* Визначення символіки поетичних образів.
- З’ясуйте, які образи, на вашу думку, є символами.
( казка – символ добра.
Білява хата, мати – Вітчизна.
Верби та тополі – символ Батьківщини.
Лебеді – символ материнської любові, відданості, мрії.)
- У якому творі вам уже траплявся символічний образ лебедів ? (М.Стельмах «Гуси-лебеді летять ....»)
* Знаходження художніх засобів у поезії.
Художні засоби |
Цитати |
Епітети |
«білява хата», «лебеді рожеві», «тихі зорі», «золоте сузір’я», «хмільні смеркання», «сиві очі» |
Метафори |
«мріють крилами .... лебеді», «темряву тривожили .... півні», «танцювали лебеді», «заглядає в шибку казка», «лебеді ... лоскотали марево», «... будуть мандрувати очі материнські і білява хата», «прийдуть верби і тополі», «стануть ... листям затріпочуть ... душу залоскочуть» |
Порівняння |
«лебеді, як мрії» |
V Закріплення вивченого матеріалу.
Проведення тестового опитування.
1. Колір лебедів у поезії В.Симоненка «Лебеді материнства» :
А. Білий
Б. Рожевий
В. Сірий
2. Лебеді порівнюються з :
А. Хмарами
Б. Чаклунством
В. Мріями
3. Мати не пускала до хати гойдати колиску :
А. Досаду
Б. Смуток
В. Лихо
4. Лебеді панували в хаті на стіні :
А. Під час темряви
Б. У будь-який час
В. Тільки у дощову погоду
5. Коли син виросте, то він :
А. Вирушить у дорогу
Б. Відремонтує батьківську хату
В. Змайструє млин
6. Мавки чорноброві чекатимуть від дорослого хлопця :
А. Ніжності й любові
Б. Уваги і грошей
В. Багато позитивних емоцій
7. В житті. На думку В.Симоненка, кожна людина не може вибирати :
А. Друга
Б. Дружину
В. Матір
8. У вірші «Лебеді материнства» утверджується думка, що можна вибирати :
А. Друга і дружину
Б. Матір і по духу брата
В. Батьківщину й матір
9. Останній рядок поезії має такий виклад :
А. «Вибрати не можна тільки Батьківщину».
Б. «Та не можна рідну матір вибирати».
В. «Можна все на світі вибирати, сину...»
10. Поезія В.Симоненка «Лебеді материнства» покладена на музику композитором :
А. М.Лисенком
Б. П.Майбородою
В. А.Пашкевичем
11. «Лебеді материнства» за своєю будовою нагадують :
А. Стрілецьку пісню
Б. Веснянку
В. Коломийку
12. Образ лебедів у творі асоціюється з :
А. Мужністю
Б. Вірністю
В. Ніжністю
За кожну правильну відповідь учні отримують по 1 балу.
VІ Підсумок уроку.
Прочитавши те, що зашифрувала Марійка Допитлива, ви дізнаєтесь, як називали В.Симоненка в українській літературі. Починати з Л за полем по діагоналі зліва направо і знизу вгору.
И |
А |
А |
О |
Ц |
Н |
Л |
К |
Р |
І |
У |
Н |
Б |
М |
О |
І |
Л
Відповідь : «Лицар на білому коні».
Метод «Мікрофон»
VІІ Оголошення результатів роботи учнів на уроці.
Вчитель оцінює результати роботи учнів на уроці, оголошує й обґрунтовує оцінки, отримані ними за роботу.
VІІІ Домашнє завдання.
Читати матеріал підручника на с. 206 ( с. 274 – 275 ) ; намалювати ілюстрації до вірша *.