Створено електронну презентацію, в якій стисло подано необхідні відомості про життя і творчість видатного письменника. Уміщено фотографії , ілюстрації. Подано відомості з теорії літератури, а також закриті та відкриті тести за 12-бальною системою з урахуванням реальних навчальних можливостей учнів.
1741–1744 рр. – служить у придворній хоровій капелі в Петербурзі. 1745–1750 рр. – мандрує по Німеччині, Австрії, Польщі, Угорщині, навчається у видатних професорів. 1750–1751 рр. – викладає піїтику в Переяславському колегіумі. 1755–1759 рр. – працює домашнім учителем у поміщи- ка Степана Томари в селі Ковраях на Полтавщині. 1759–1760, 1762–1764 рр. – викладає в Харківському колегіумі.
Хто соромиться визнати не- доліки свої, той з часом безсо- ромно виправдовуватиме своє невігластво, яке є найбільшою вадою. Без ядра горіх ніщо, так само, як і людина без серця. Бути дуже незадоволеним со- бою – слабкість, бути дуже задоволеним собою – дурість. Не шукай щастя за морем.
У творах центральною була ідея щастя людини і людства. Сковорода закликає шукати його на землі. Проблема щастя людини, народу і людства, боротьби за нього стала центральною в новій літературі. Збірка “Сад божественних пісень” є своєрідним лірич- ним щоденником, у якому відбилися життєві події, роз- думи, ліричний настрій їх ав- тора.
Захоплення природою, весел- ковою гамою її кольорів, барв, тонів висловлено в новій для давньої української поезії формі. Поезія Сковороди відбиває іс- торію тогочасного суспільства, стан громадської думки. Автор доводить, що закріпачення на- роду руйнувало усталену мо- раль, виробляло в певної части- ни людей потворний психоло- гічний комплекс прислужницт- ва, холуйства, безпринципності, самозбереження ціною життя інших.
Його поезія служила високій меті звільнення людини від кріпацтва. Джерело людського щастя поет бачив у соціальній і національній волі. Філософію Г. Сковорода вважав тією міфічною провідною ниткою Аріадни, що допомагає людині вийти з найскладнішого становища в житті. За ним “філософія чи любомудріє спрямовує усе коло справ своїх до того, щоб дати життя духу нашому, благородство серцю, якість думкам, яко голові всього“.
Ідея “природної людини“ у Сковороди поглиблюється ідеєю спорідненої праці. Лю- дина тоді принесе найбільше користі людям, суспільству, коли повністю розкриє свої можливості за покликанням у своєму природному званні і стані. Його ідеал найвищих якостей – людина з високою гідністю, яка не плазує перед тими, хто хоче поставити її на коліна. Така людина буде завжди дбати “про тіло і душу“ і буде щасливою.
Василь Яременко: “Григорій Сковорода до самої смерті жив мандрівним жит- тям, дав рідкісний приклад гармонії слова і діла, науки та життя. Він навчав, як жив, а жив, як навчав”. Павло Тичина: “Великий наш філософ щедру залишив нам спадщину по собі: обсягом широку, змістовністю глибоку і щодо світо-гляду свого – чисту та моральну… Витоки творчого мислен- ня Сковороди такі були потужні, що вони, спадаючи із верховин у долину, ламали на своїй путі усі колючки й бур`ян, перестрибуючи через каміння гостре, і розливались широко по всім роздоллі”. П. Дорошко: «Вербовий шлях, вербовий посох, Перепочинок де-не-де, Мудрець, замріяний філософ До дальніх правнуків іде”.
Афоризм (від гр. aphoridzo – відокремлюю, визначаю; aphorismos – означення) – коротке, лаконічне судження, яке в стислій, зруч- ній для запам`ятовування формі містить глибоку думку. Афоризми виникли в народ- них приказках, що втілювали в собі багатовіковий досвід, народну мудрість, філософську думку.
По вертикалі: 1. Відома байка Сковороди “… та Кобила”. 2. Назвіть ім’я Сковороди. 3. У якому селі з 1754 по 1759 жив Григорій Савич та вчителював? 4. У якій родині народився Сковорода? По горизонталі: 5. У якому місяці помер філософ? 6. Григорій Сковорода закінчив … колегіум. 7. Село, в якому народився Григорій Савич? 8. У 1734 році він вступив до Києво-Могилянської… 9. Що робив Сковорода з 1769 року?
9. З якої притчі ці слова: “Сокола досить швидко навчиш літати, але не черепаху… Усяка справа має успіх, коли природа сприяє”? а) “Жайворонки”; б) “Бджола і Шершень”; в) “Орел і Сорока”; г) “Ворон і Чиж”. 10. Що викладав Г. Сковорода в Харківському колегіумі? а) піітику; б) християнську етику; в) філософію; г) риторику.
11. Яка думка Г. Сковороди висловлена у таких рядках: «Серце і звичаї людські, а не зовнішні якості мають свідчити за те, хто ти є. Дерево по плодах пізнається»? а) шануй землю рідну; б) праця славить людину; в) розум за плечима не носити; г) друг пізнається в біді. 12. Який афоризм філософ заповів написати на своєму надгробку? а) «Найдорожче за все є життя»; б) «Світ ловив мене, та не спіймав»; в) «Щастя ні від небес, ні від землі не залежить»; г) «І мене в сім`ї великій, В сім`ї вольній, новій, Не забудьте пом’янути Незлим, тихим словом ”.