Урок з української літератури на тему:Олександр Довженко. «Україна в огні». Проблеми народу та війни, історичної пам’яті у кіноповісті. Несправедлива критика твору в сталінські ча

Про матеріал
Розробка уроку з української літератури для учнів 11 класу за творчістю О.П. Довженка.
Перегляд файлу

Тема: Олександр Довженко. «Україна в огні».

Проблеми народу та війни, історичної пам’яті

у кіноповісті. Несправедлива критика твору в сталінські часи та її тривалий шлях до читача.

Мета. Ознайомити учнів з ідейно-художнім змістом кіноповісті « Україна в огні»; виробляти в школярів уміння аналізувати літературні образи, визначати морально-етичні проблеми, проводити філософське дослідження; розвивати творчу уяву й аналітичне мислення; виховувати національну гідність, повагу до людини, шану до Батьківщини.

Тип уроку: комбінований.

Теорія літератури: кіноповість.

Обладнання: портрет О. Довженка, виставка його книжок, кіноповість  «Україна в огні», мультимедійний набір слайдів, уривки з кінофільму « Україна в огні».

Методи, прийоми і форми роботи: еврістична бесіда, «Мозкова атака», робота в групах, інтерактивна вправа «Займи позицію»,асоціативний кущ.

 

                                                                                       Епіграф:                                    

 

                                         Ми б’ємось за те, чому нема ціни у всьому світі,-

                                          за Батьківщину.      

                                                           О. Довженко « Україна в огні»

                                                   

                                                  Хід уроку

І. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

1.Перевірка домашнього завдання.

«Мозкова атака»

- Де пройшло дитинство Олександра Довженка?

- Як він ставився до своїх рідних людей?

- Де навчався і який фах здобув О.П. Довженко?

- Які фільми О. Довженка ввійшли до золотого фонду світового

  кіномистецтва?

- Розкажіть про останні роки життя і творчості письменника.

III. Оголошення теми, мети уроку, зачитування епіграфа.

IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Проблемне питання уроку:

 - У чому суть національної  свідомості, загальнолюдських цінностей?

2.Теорія літератури:

Кіноповість – це специфічний літературний твір, якому притаманні всі якості повісті і водночас у ньому наявні драматичні елементи, він створюється, щоб бути втіленим у кіно.

3. Виступи учнів із випереджувальними завданнями.

    Історія створення кіноповісті « Україна в огні».

Кіноповість письменник почав писати після того, як довідався, що радянські війська здали Київ у 1942 році. Але у 1943 році її у Довженка вкрали, пізніше виявилось, що рукопис не знищили, а як компромат проти нього піднесли самому Сталіну. І кінофільм, і повість були осуджені й заборонені. Фільм узагалі не вийшов на екрани (досі єдиний примірник його знаходиться в архівах московського держфільмофонду), а повість уперше опублікували вже після смерті письменника. Майже за всі кінофільми кінорежисера критикували. Однак такого терору, такої тотальної наруги, як за «Україну в огні», він ще не зазнавав. Досить сказати, що для розгляду кіноповісті 31 січня 1944 р. було скликано спеціальне засідання політбюро ВКП (б), на якому й розпинали О. Довженка.

«Сьогодні я знову в Москві. Привіз з Києва стареньку свою матір. Сьогодні я узнав від Большакова і тяжку новину: моя повість «Україна в огні» не сподобалась Сталіну і він заборонив її для друку і постановки. Що його робити ще не знаю. Тяжко на душі. Тоскно. І не тому тяжко що пропало марно більше року роботи, і не тому, що возрадуються враз і дрібні чиновники перелякаються мене і стануть зневажати. Мені важко од свідомості, що «Україна в огні» - це правда. Прикрита і замкнена моя правда про народ і його лих. Значить, нікому, отже, вона не потрібна і ніщо не потрібно, крім панегірика.»   

                                                                       О.П. Довженко «Щоденник».

4.Композиція кіноповісті:

Сценарій фільму «Україна в огні» складається з п'ятдесяти епізодів-картин, а кожна з них — з певної кількості кінокадрів. Але це ще й кіноповість, тому можна говорити про розділи. Епізоди, що лягли в основу цих розділів,— надзвичайні, виняткової сили, що виростають до символів: люди у ярмах і шлеях у середині XX століття орють землю; цнотлива і скромна дівчина відчайдушно пропонує себе першому стрічному, але нашому воїну, щоб не дістатися ворогові; хлопець обіцяє коханій повернутися до неї за будь-яку ціну, хоч бронзовим пам'ятником за вікном; двоє українців душать один одного на колючому дроті концтабору за переконання; батько записує дочку на німецьку каторгу; син-дезертир вбиває власного батька; мати гонить сина-поліцая дрючком у партизани. Світ знову розколовся на «своїх» і «чужих» незалежно від ступеня кровної спорідненості. То ж кожна така картина — відображення кричущих протиріч, якими сповнене життя нашого народу, відображення безмежної як зовнішньої, так і внутрішньої трагедії України. Прийом контрастів, часто вживаний автором, виправдовує себе у творі, бо саме це стало основою негараздів, «суперечливих трагедійних стиків» у нашому суспільстві під час війни.

Сюжетні лінії:

- лірична лінія Олесі й Василя;

- лінія Христі Хуторної;

- вчинки ворогів і поведінка Лиманчука.

 

5. Тема: реалістична передача поразок і відступів та героїзм українського народу в боротьбі з фашизмом, розвінчання сталінської концепції класової боротьби, критика відсутності національної гідності.

6. Ідея: утвердження незламності, сили духу українського народу, здатність до визвольної боротьби і впевненість в перемозі над ворогом; засудження жорстокості німецьких загарбників, а також радянських урядовців, які без бою здали Україну фашистам.

7. Основна думка: утвердження непереможності і незнищеності  українського народу,

якому не раз судилося зі зброєю в руках захищати свою свободу; закликає нас любити свій край, берегти його, робити все, щоб у ньому людям жилося краще.

 

- Які ж проблеми порушує Довженко у своїй кіноповісті « Україна в огні»?

1) Перша проблема — проблема національної самосвідомості людини і на­роду. Вона хвилювала письменника давно і особливо виразно поста­ла в його творчості воєнного періоду. Ця проблема органічно впле­лася в гуманістичну концепцію твору. Доведіть це текстом.(Уривок суду над Христею)

Вчитель. На історичне безпам'ятство народу, на відсутність у нього поняття про «вічні істини» покладає немалі надії зухвалий завойовник, фашист фон Краузе. Та й сам письменник у тексті від автора називає однією з причин трагічного початку війни те, що радянським воїнам «...ніхто не став... у пригоді з славних прадідів історії, великих воїнів, бо не вчили їх історії. Не помогли й близькі, рідні герої революції, бо не шанували їх пам'ять». (Прозорий натяк на довоєнні репресії.)

    2) Друга проблема — показ трагедійності тогочасних подій. «Укра­їна в огні» — кіноповість-трагедія. І вже своїм трагедійним звучан­ням твір суперечив офіційній думці щодо реалій війни, а тому й викликав різко негативну оцінку Сталіна та його оточення.(Доведення за допомогою уривків з твору)

3) Третя проблема — життя простої людини на війні і в тилу, проблема цінності загальнолюдських ідеалів, які Довженко обстоює через зображення конкретних характерів.

Приступаючи до написання повісті, О. Довженко поставив за мету створити «сценарій про людей простих, звичайних, отих самих, що звуться у нас «широкими масами», що понесли найтяжчі втрати на війні, не маючи ні чинів, ні орденів». Він говорив, що «можна вимагати абсолютної твердості від дуже багатьох, але, очевидно, не можна вимагати абсолютної твердості від усіх поголовно».

8. Робота над змістом кіноповісті.

- Якою сценою починається кіноповість?

- Знайдіть і зачитайте опис Олесі Запорожець.

- Як сказав Ернст фон Крауз про українську землю своєму сину Людвігу Краузу?

- Як вчинив Лаврін Запорожець з портретом Сталіна?

- Як німці обирали старосту села?

- Чому Заброда так ненавидів Лавріна Запорожця?

- Чи насправді Лаврін Запорожець хотів відправити сільську молодь до Німеччини?

- Знайдіть і прочитайте розмову Христі Хуторної з полоненим солдатом.

- Чиєю дружиною стала Христя Хуторна?

- Як зреагував прокурор партизанського загону Лиманчук на арешт Христі?

- Які слова Лавріна Запорожця мають велике значення віри у свій народ?

- Хто із героїв кіноповісті виявився найкумеднішим?

- Які ключові слова сказав Василь Кравчина командиру батареї Сіроштану?

V. Систематизація й узагальнення вивченого.

Запишіть асоціацію до слова « Вогонь» у розумінні миру та війни.

Вогонь теплий: кохання, українська родина, Батьківщина, віра в перемогу, материна пісня, пам'ять про героїв, дівоча честь, героїзм і самопожертва.

Вогонь холодний: катування, смерть, війна, зрада, заграви пожеж, сльози, тотальне знищення.

Отже, дайте відповідь на питання:

- У чому суть національної  свідомості, загальнолюдських цінностей?

IV. Підсумки уроку; повідомлення домашнього завдання

1.Запитання до учнів.

- Чому, на ваш погляд, Сталін заборонив до друку й постановки кіноповість

О. Довженка «Україна в огні»?

 - Яка головна ідея твору?

 - Які проблеми висунув О. Довженко у творі?

2.Колективне складання тез-висновків.

Зміст зображеного в кіноповісті  - це жах війни, про який «не забудуть і потомки в віках», бо це таке горе, така наруга над українським народом, яка «лежить за межами обурення і відчаю».

 У кіноповісті пророчо передбачено ренесанс зраненої України. Хоча «національна гордість не виблискувала в наших книгах класової боротьби», але вона «засяє, та так засяє на весь добрий людський світ, що осліпнуть від заздрощів всі…». Це пророцтво здійснюється на наших очах.

3.Слово вчителя.

Суть загальнолюдських цінностей полягає в поєднанні трьох аспектів духовного виміру: національного, морально-етичного й філософського. Усе життя ми вчимося бути людиною. Стати лікарем, юристом, інженером можна за декілька років, але при цьому так і не набути доброти, людяності й справедливості. Тож дбаймо про чистоту своєї душі, про гармонію, бо від цього залежить стан душі цілого народу, - до такого висновку спонукають нас долі Довженкових героїв. Життя сповнене важких випробувань, і треба знайти в собі сили, щоб і в найскрутнішу мить залишатися гідним високого звання Людини. Живіть так, аби не тільки «в передчутті божественної миті» душа наповнювалася Світлом. Хай повниться вона Світлом усе життя

4. Рефлексія навчальної діяльності. Оцінювання.

- Про що ви дізналися на уроці? Яких цілей ви досягли?

- Для чого вам знадобляться знання й уміння, здобуті на уроці?

- Що хочете побажати собі, класу, учителеві?

5. Домашнє завдання.

Дібрати цитати до характеристики головних героїв кіноповісті: Лавріна Запорожця, Василя Кравчини, Олесі Запорожець, Христі Хуторної, Мини Товченика, прокурора Лиманчука.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лисницкая Евгения
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
24 січня 2021
Переглядів
1442
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку