Аналіз ліричних творів
«Задивляюсь у твої зіниці...»
В. Симоненко
Задивляюсь у твої зіниці
Голубі й тривожні, ніби рань.
Крешуть з них червоні блискавиці
Революцій, бунтів і повстань.
Україно! Ти для мене диво!
І нехай пливе за роком рік,
Буду, мамо горда і вродлива,
З тебе дивуватися повік...
Одійдіте, недруги лукаві!
Друзі, зачекайте на путі!
Маю я святе синівське право
З матір'ю побуть на самоті.
Рідко, нене, згадують про тебе,
Дні занадто куці та малі,
Ще не всі чорти живуть на небі,
Ходить їх до біса на землі.
Бачиш, з ними щогодини б'юся,
Чуєш — битви споконвічний грюк!
Як же я без друзів обійдуся,
Без лобів їх, без очей і рук?
Україно, ти моя молитва,
Ти моя розпука вікова...
Гримотить над світом люта битва
За твоє життя, твої права.
Ради тебе перли в душу сію,
Ради тебе мислю і творю...
Хай мовчать Америки й Росії,
Коли я з тобою говорю.
Хай палають хмари бурякові,
Хай сичать образи — все одно
Я проллюся крапелькою крові
На твоє священне знамено.
ПАСПОРТ ТВОРУ
Рід літератури: лірика.
Жанр: патріотична лірика.
Тема: роздуми над долею рідної землі, її історії; розкриття щирих синівських почуттів поета до своєї Батьківщини.
Ідея: возвеличення любові до рідної землі, заклик до земляків любити вітчизну, дбати про її майбутнє.
Віршовий розмір: шестистопний ямб.
«Ти знаєш, що ти - людина»
В.Симоненко
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди –
Добрі, ласкаві й злі.
Сьогодні усе для тебе –
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба –
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі – людина,
І хочеш того чи ні –
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
ПАСПОРТ ТВОРУ
Рід літератури: лірика.
Жанр: громадянська лірика.
Тема: роздуми письменника про швидкоплинність життя, протягом якого кожний повинен встигнути якомога більше, зробити добрі справи.
Ідея: утвердження думки про неповторність кожної людини; заклик раціонально використовувати час, відведений на життя, поспішати жити.
Віршовий розмір: шестистопний ямб.
Художньо-стильові особливості:
Рефрен (повтори): «Усмішка твоя – єдина, Мука твоя – єдина, Очі твої – одні».
Риторичні запитання: «Ти знаєш, що ти – людина?», «Ти знаєш про це чи ні?»
Риторичний оклик: «Гляди ж не проспи!» Епітети: «люди – добрі, ласкаві й злі», «усмішка, мука – єдина».
Андрій Малишко
ПІСНЯ ПРО РУШНИК
Рідна мати моя, ти ночей не доспала,
Ти водила мене у поля край села,
І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
І рушник вишиваний на щастя дала.
І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
І рушник вишиваний на щастя, на долю дала.
Хай на ньому цвіте росяниста доріжка,
І зелені луги, й солов'їні гаї,
І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші твої.
І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші, блакитні твої.
Я візьму той рушник, простелю, наче долю,
В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров.
І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, і вірна любов.
І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, й твоя материнська любов.
ПАСПОРТ ТВОРУ
Рід літератури: лірика.
Жанр: вірш.
Вид лірики: філософська.
Тема: розповідь ліричного героя-сина про материнську любов, гімн материнству.
Ідея: уславлення материнської любові, заклик шанобливо ставитись до матерів.
Епітети: далека дорога, солов'їні гаї, незрадлива ласкава усмішка, засмучені очі, очі хороші, тихім шелесті.
Персоніфікація: "цвіте доріжка,... луги,... гаї,... усмішка,... очі", "щебетання дібров", "оживе... дитинство, й розлука, і вірна любов".
Порівняння: "простелю, наче долю".
Звертання: «Рідна мати моя».
Повтор (рефрен): «І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала, І рушник вишиваний на щастя...», «І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка, І засмучені очі хороші...», «І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю: І дитинство, й розлука...».
Анафора: "І ...".
Образ-символ: рушник (оберіг родини), дорога (життєва дорога), мати (любов, турбота), очі (дзеркало душі), діброви (рідна земля).
Віршовий розмір: чотиристопний анапест
Д. Павличко
Два кольори
Як я малим збирався навеснi
Пiти у свiт незнаними шляхами,-
Сорочку мати вишила менi червоними i чорними,
Червоними i чорними нитками.
Два кольори мої, два кольори,
Оба на полотнi, в душi моїй оба,
Два кольори мої, два кольори:
Червоне - то любов, а чорне - то журба.
Мене водило в безвiстi життя,
Та я вертався на свої пороги.
Переплелись, як мамине шиття,
Щасливi i сумнi мої, щасливi i сумнi мої дороги.
Два кольори мої, два кольори,
Оба на полотнi, в душi моїй оба,
Два кольори мої, два кольори:
Червоне - то любов, а чорне - то журба
Менi вiйнула в очi сивина,
Та я нiчого не везу додому,
Лиш згорточок старого полотна
I вишите моє життя, і вишите моє життя на ньому.
ПАСПОРТ ТВОРУ
Рід літератури: інтимна лірика.
Жанр: ліричний вірш (пісня).
Тема: роздуми про долю людини, про те, що для неї найдорожче; це вияв любові до рідної матері, яка своїми руками вишила синові сорочку червоними і чорними нитками: вона стала ліричному герою й оберегом на все життя, і нагадуванням про рідну домівку.
Ідея: заклик не забувати своє коріння, батьків, те, що є основою життя.
Віршовий розмір: ямб із пірихієм.
Художні засоби:
Епітети: «незнані шляхи», «щасливі і сумні дороги», «вишите життя».
Метафори: «водило в безвісти життя», «переплелись... мої... дороги», «війнула в очі сивина».
Символи: «червоне - то любов, чорне - то журба», вишита сорочка - символ материнської любові, дорога - символ життєвого шляху.
Рефрени: «два кольори мої, два кольори», «червоне - то любов, а чорне - то журба».
Василь Голобородько
НАША МОВА
Кожне слово
нашої мови
проспіване у Пісні
тож пісенними словами
з побратимами
у товаристві розмовляємо.
кожне слово
нашої мови
записане у Літописі
тож хай знають вороги
якими словами
на самоті мовчимо
ПАСПОРТ ТВОРУ
Верлібр (білий вірш)
Рід літератури – лірика.
Жанр – патріотична лірика
Тема – мотив мови як генетичного коду нації; висловлення почуття любові, пошани до рідної мови, яка проспівана у Пісні, записана у Літописі.
Ідея – уславлення ролі мови, її значущості в житті нашого народу; гордості українців за свою мову.
Тавтологія: «кожне слово нашої мови»; «тож».
Епітет: «пісенні слова».
Оксюмирон: «якими словами на самоті мовчимо».
Василь СТУС
ГОСПОДИ, ГНІВУ ПРЕЧИСТОГО
Господи, гніву пречистого
благаю – не май за зле.
Де не стоятиму – вистою.
Спасибі за те, що мале
людське життя, хоч надією
довжу його в віки.
Вірою тугу розвіюю,
щоб був я завжди такий,
яким мене мати родила
і благословила в світи.
І добре, що не зуміла
мене од біди вберегти.
ПАСПОРТ ТВОРУ
Рід літератури: філософська лірика.
Жанр: вірш-медитація (молитва).
Тема: звернення ліричного героя до Бога із проханням не осудити його за глибоку віру і надію, бо утверджує безсмертя людського духу.
Ідея: утвердження сили людського духу, прагнення не згубити у тяжких випробуваннях самоідентичності, неповторності своєї долі.
Віршовий розмір: дактиль.
Римування: перехресне.
Художньо-стильові особливості:
Епітети: «гнів пречистий»; «мале людське життя».
Риторичне звертання: «Господи...».
Метафори: «вірою тугу розвіюю», «надією довжу його в віки».
ІВАН ДРАЧ
БАЛАДА ПРО СОНЯШНИК
В соняшника були руки і ноги, Було тіло, шорстке і зелене. Він бігав наввипередки з вітром, Він вилазив на грушу, і рвав у пазуху гнилиці, І купався коло млина, і лежав у піску, І стріляв горобців з рогатки. Він стрибав на одній нозі, Щоб вилити з вуха воду, І раптом побачив сонце, Красиве засмагле сонце,- В золотих переливах кучерів, У червоній сорочці навипуск, Що їхало на велосипеді, Обминаючи хмари на небі... І застиг він на роки й століття В золотому німому захопленні: — Дайте покататися, дядьку! А ні, то візьміть хоч на раму. Дядьку, хіба вам шкода?!
Поезіє, сонце моє оранжеве! Щомиті якийсь хлопчисько Відкриває тебе для себе, Щоб стати навіки соняшником.
|
ПАСПОРТ ТВОРУ
Літературний рід: ліро-епос.
Жанр: балада (модерна).
Тема: талант бачити красу в повсякденні; поетичні роздуми про суть мистецтва, його таїну; розкриття важливої ролі слова в людському житті.
Образи: олюдненої природи: соняшник (майбутній митець), сонце (поезія, джерело натхнення); природи: груші-гнилиці, горобці; предметів і явищ: велосипед, млин.
Віршовий розмір: верлібр.
Метафори: «В соняшника були руки і ноги», «він бігав наввипередки з вітром, він вилазив на грушу», «і рвав у пазуху гнилиці», «і купався коло млина, і лежав у піску», «і стріляв горобців з рогатки», «він стрибав на одній нозі».
Епітети: «Було тіло шорстке і зелене», «Красиве засмагле сонце,- В золотих переливах кучерів», «У червоній сорочці навипуск», «сонце моє оранжеве!», «В золотому німому захопленні».
Анафора: Він бігав наввипередки з вітром, Він вилазив на грушу, і рвав у пазуху гнилиці, І купався коло млина, і лежав у піску, І стріляв горобців із рогатки.
Алітерація: «вилити з вуха воду...».
Риторичне звертання: «Поезіє, сонце моє оранжеве!»
Риторичне питання і оклик: «Дядьку, хіба вам шкода?!»
Рит.оклик: «Дайте покататися, дядьку!» |
ЛІНА КОСТЕНКО
СТРАШНІ СЛОВА, КОЛИ ВОНИ МОВЧАТЬ
Страшні слова, коли вони мовчать,
коли вони зненацька причаїлись,
коли не знаєш, з чого їх почать,
бо всі слова були уже чиїмись.
Хтось ними плакав, мучивсь, болів,
із них почав і ними ж і завершив.
Людей мільярди і мільярди слів,
а ти їх маєш вимовити вперше!
Все повторялось: і краса, й потворність.
Усе було: асфальти й спориші.
Поезія - це завжди неповторність,
якийсь безсмертний дотик до душі.
ПАСПОРТ ТВОРУ
Літературний рід: лірика.
Жанр: філософська лірика.
Тема: ліричні роздуму про значення слова в житті людини, суть мистецтва.
Віршовий розмір: ямб.
Тип римування: перехресне.
Художні засоби:
Епітети – «страшні слова», «безсмертний дотик».
Метафори – «хтось ними плакав, мучивсь, болів», «слова мовчать», «слова причаїлись».
Антитеза – «краса й потворність», «асфальти й спориші».
Анафора – «коли вони зненацька причаїлись,
коли не знаєш, з чого їх почать».
Оксюмирон – «слова мовчать».