Урок з української літератури у 10 класі на тему "Драматургічна спадщина І.Франка. Соціально-психологічна драма «Украдене щастя».

Про матеріал
Урок з української літератури у 10 класі на тему "Драматургічна спадщина І.Франка. Соціально-психологічна драма «Украдене щастя» - ьнайвизначніший сценічний твір Івана Франка".
Перегляд файлу

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА. 10 КЛАС

 

Тема: Драматургічна спадщина І.Франка.

           Соціально-психологічна драма «Украдене щастя» -

           найвизначніший сценічний твір Івана Франка.

Мета: - з’ясувати, наскільки свідомо школярі зрозуміли зміст п’єси;

            розкрити й проаналізувати його (зміст), учити давати оцінку

            героям, аналізувати, робити висновки, узагальнювати; шляхом

            бесіди підвести учнів до з’ясування основних проблем твору;

            - розвивати образне, логічне та критичне мислення;

            відповідальність людини за свої вчинки та поведінку, здатність

            самостійно приймати рішення;

- виховувати в учнів загальнолюдські моральні цінності.

 

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть довести, що драма має соціально-філософське підґрунтя; визначати основні проблеми твору; сформулювати власне ставлення до того, що трапилося з героями твору; висловлювати свою думку відносно морального вибору людини в житті; давати відповідь на питання: чи можливо досягнути щастя в житті?; набути навичок роботи в групі, визначаючи та аргументуючи питання;

прогнозувати можливі наслідки.

 

Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього твору;

                      комбінований урок з комп’ютерною підтримкою.

Форми роботи: - групова

               - фронтальна

               - індивідуальна

Методи роботи: слово вчителя, бесіда,

                - самостійна,

                - творча робота,

                - метод «Сенкан»,

                - «Вільний мікрофон».

Теоретико-літературні поняття: драматичні твори, їхні особливості, драма як

                                                       окремий різновид, ремарки.

Наочні засоби навчання: портрет І.Я.Франка, плакат з ілюстраціями, рушник,

                                           текст п’єси , пам’ятки «Як працювати в групі»

                                           «Складання сенкана», картка самооцінки.

Обладнання: проектор, комп’ютер, екран.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

1. Оголошення теми і мети уроку.

Слово вчителя.

Іван Якович Франко

Іван Франко – трибун народний,

Пророк-ватаг, ратай-співець.

І громадянин благородний…

                                   М.Вороний

 Творчість цього генія українського народу багатогранна. Франка називають академією в одній особі, бо перу Каменяра належить близько 5 тисяч праць найрізноманітніших жанрів. Найповніше видання їх у Україні – 50 томів, але все написане І.Я.Франком не вміститься, мабуть, і в 100 томах. мало хто у світовій літературі може зрівнятися з ним у творчих звершеннях.

 Талант Івана Франка універсальний.

 Учнівський проект: Іван Франко: універсальність таланту

  • Поет (11 прижиттєвих збірок)
  • Мовознавець (знав 14 мову)
  • Перекладач, автор переспівів
  • Науковець (доктор наук)
  • Фольклорист, етнограф (400 пісень, 1800 коломийок)
  • Прозаїк (10 повістей і романів, майже 100 творів малої прози)
  • Громадський діяч (очолював філологічну секцію НТШ)
  • Політик (у 1890 р. Франко і Павлик організували Русько – українську радикальну партію; балотувався до австрійського парламенту та галицького сейму)
  • Драматург (написав понад 10 драм)
  • Історик літератури (монографія «Нарис історії українсько-руської літератури»)
  • Публіцист
  • Філософ
  • Видавець (альманахи «Дзвін» і «Молот», журнали «Життє і слово», «Світ», «Літературно – науковий вісник» тощо)

-         Яка з Франкових творчих граней істотніша?

-         Чим письменник більше прислужився рідній і вселюдській культурі?

Немає потреби дискутувати. [Поет, прозаїк, публіцист, перекладач, журналіст, учений, активний громадський діяч, патріот-громадянин.]

І сьогодні ще: Франко – драматург.

Мета нашого уроку  - розкрити ще одну   грань таланту Івана Яковича: його драматургічну творчість і проаналізувати найкращу п’єсу «Украдене щастя», з’ясувавши порушені в ній проблеми. А проблеми надзвичайно цікаві: Хто в кого вкрав щастя?  Чи можна вкрасти щастя? 

 Урок повинен бути цікавим, змістовним і досить повчальним.

  1. Мотивація.
  2. Оголошення теми уроку та очікуваних результатів.

-         Діти, а що ви чекаєте від цього уроку?

-         Скажіть, які асоціації виникають у Вас, коли ви бачите цей малюнок!

 Фіксуємо думки учнів:

-         життєва дорога;

-         пересічність долі;

-         конфлікт, який необхідно розв’язати;

-         геометрична фігура;

-         темрява, безвихідність.

Так, це банальний трикутник, що лежить в основі конфлікту «Украдене щастя». Його нам теж треба розв’язати.

                                                                  Драма – моя давня страсть.

                                                                                                          І.Я.Франко

                                                                  Мої п'єси – то мій смуток.

                                                                                                          І.Я.Франко

ІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1.Пояснення вчителя.

 І.Франко був талановитим драматургом, основоположником наукового театрознавства – істориком і теоретиком драми і театру, активним театральним критиком, невтомним перекладачем драматичних творів.

 Ще в молодших класах Дрогобицької гімназії І.Франко почав цікавитися театром і драматургією. Написав понад 70 спеціальних наукових розвідок про театр. З часом цей інтерес переріс у велике захоплення.

«Драма – моя давня страсть», говорив І.Я.Франко. Ця «страсть» надихала великого письменника і вченого до дальшої роботи в цьому напрямі.

Франко був пристрасним поборником народного, «мужицького», театру, вважав його школою життя, трибуною «пропаганди поступових і світлих думок», «підоймою поступу і просвіти»…

У драматургію Іван Франко активно входить у 1-ій половині 90-х років ХІХ ст.(хоч у цьому жанрі виступав значно раніше). Тоді й створив свої найкращі п’єси, що стали окрасою українського театру, - 

“Украдене щастя”

“Рябина”

“Учитель”

“Майстер Чирняк”

           “Сон князя Святослава”

           “Кам'яна душа”

           “Суд святого Николая”

  1. Драма «Украдене щастя» - найвизначніший твір Івана Франка.

Сьогодні на уроці ми поговоримо про цю драму, розкриємо й проаналізуємо її зміст, дамо оцінку вчинкам героїв, з’ясуємо основні проблеми твору, які приведуть нас до розмови про щастя…

Щоб це зробити, діти, ви об’єдналися в групи, кожна з яких отримала індивідуальне домашнє завдання, яке й допоможе нам глибоко проаналізувати зміст твору.

Робота в групах. Ідейно-художній аналіз драми «Украдене щастя».

Індивідуальні завдання

  1. Історія написання драми «Украдене щастя». Сценічне народження п’єси.
  2. У чому особливість сюжету твору? У чому полягає суть конфлікту та як він реалізується в драмі?
  3. Жанр п’єси «Украдене щастя». Аргументуйте відповідь.

Перевірка домашніх індивідуальних завдань.

І. Історія написання драми «Украдене щастя». Сценічне народження п’єси.

18 березня 1891 року Крайовий відділ Львівського сейму оголосив закритий конкурс на кращу драму. І.Франко послав на конкурс свою п’єсу «Шандар». На жаль, митцеві присудили лише третє місце. Справедливішим від журі виявився час: драма «Украдене щастя» й досі йде на сценах багатьох театрів, а про ті твори, що в 1891 році зайняли перше й друге місця ніхто й не згадує.

На вимогу журі автор переробив кінцівку п’єси, замінивши шандаря  листоношею.

В основі п’єси лежить народна пісня, яку колись для поета записала сестра Ольги Рошкевич (Михайлина Рошкевич) – «Пісня про шандаря». Ще в 1883 році І.Франко в брошурі «Жіноча неволя в руських піснях народних» дав глибокий соціально-художній аналіз цієї пісні. Зміст такий: прийшов жандарм з Делятина до своєї коханої. Чоловік її – Николайко – зарубав жандарма й сам загинув від руки правосуддя.

Про пісню Франко писав: «Як бачимо, в новій одежі стара подія – насильний розрив зв’язку родинного. Жінка ломить шлюб церковний і віддається «шандареві» одверто, прилюдно. Муж її, чуючи себе зганьбленим, убиває «шандаря» і сам гине ганьблячою смертю, - от і вся повість». 

Сценічне народження п’єси «Украдене щастя» відбулося 16 листопада 1893 року в львівському театрі «Руська бесіда». На прем’єрі був присутній письменник. Хоч драма йшла в зміненому, як каже автор, скаліченому, варіанті, доктору Івану Франкові було присвоєно високий титул талановитого драматурга, справжнього майстра. Це одностайно визнали прогресивний глядач і демократична критика. Бурхливі оплески, увінчання автора лавровим вінком, схвальні відгуки в пресі – усе це вилилося в грандіозне свято перемоги української сценічної культури.

 У Києві п’єса вперше з’явилася на сцені 1904 року в театрі братів Тобілевичів. Роль Миколи грав І.Карпенко – Карий, шандаря – М. Садовський, Анни – Л.Лінницька . Лише з 1913 року театри почали ставити «Украдене щастя» за первісним, нецензурним текстом.

 Уперше надрукована драма в 1894 році в львівській «Зорі». І того ж року заходом автора видана в Львові окремою книжкою.

 1901 року вона була видана вдруге в Львові, а в 1909 році – утретє.  

ІІ. У чому особливість сюжету твору? У чому полягає суть конфлікту та як він  реалізується в драмі?

 Повідомлення ІІ-ої групи.

 Зміст драми «Украдене щастя» нескладний. Скупі й жорстокі брати, щоб не дати Анні посагу за допомогою війта віддали її коханого, Михайла Гурмана в солдати. Потім вони підробили міста, ніби Михайло загинув на війні, і силою видали Анну заміж за бідного чоловіка з далекого села – Миколу Задорожного. Після повернення з цісарської армії Михайло стає жандармом, випадково зустрічається з Анною. Вона намагається повернути своє украдене щастя. Микола боронячи своє родинне щастя, у пориві гніву й обурення, убиває Гурмана.

 Убивство Миколою Михайла є розв’язкою.

 У центрі п’єси – тема людського щастя. Украдене щастя виростає в своєрідний худ. образ, який є провідником, наскрізним.

 Події розгортаються навколо 3-ьох центральних персонажів: Анни, Миколи, Михайла. Тому 3 сюжетні лінії. паралельних сюжетних ліній немає.

 У центрі сюжету – Анна – жінка.

 Так склалася в трикутник доля трьох героїв.

Анна

                                                  

 

                          Микола                                             Михайло

                                                                                  

Характер конфлікту: гострий соціально-психологічний конфлікт.

Конфлікт розгортається динамічно, навально. Конфлікт закінчується смертю героя – Михайла.

ІІІ. Жанр п’єси «Украдене щастя». Аргументовано відповісти.

Це трагедія? Ні, бо трагедія – це коли гине головний герой.

Це драма? Це драма, бо гине не головна героїня.

«Украдене щастя» - соціально-психологічна драма.

 Психологічні колізії, внутрішнє життя героїв, їх душевні переживання усвідомлюються через складну суспільну опосередкованість, розкриваються через категорії соціального характеру, набувають високого гуманістичного звучання.

 Жанр драми – вимагає від драматурга високої професійної майстерності.

 Так «Украдене щастя» - це найдовершеніша драма І.Франка, написана в 1893 році. Це п’ятиактна п’єса з сільського життя. «Я мало знаю у світі творів, написаних з такою простотою й правдивістю, як «Украдене щастя», - зазначав М.Т.Рильський.

Дискусія.

 Питання для обговорення.

1.  Микола – один з учасників конфлікту. Хто він: жертва чи злочинець?

  1. Михайло – людина, що деградує. Довести це або спростувати.
  2. Анна – цільна натура. Чи можна осуджувати Анну? Погляд традиційний і феміністичний.

Учні об’єднання в групи, щоб охарактеризувати героїв п’єси, дати повну оцінку їх вчинкам, сформулювати власне ставлення до того, що трапилося з героями драми «Украдене щастя».

У драмі змальовано трагедію особистого життя трьох головних персонажів, у яких украдено щастя.

Хто ж украв їхнє щастя? На це питання дає відповідь зміст п’єси, внутрішній світ її головних героїв – Анни та Миколи і Михайла.

Розкажіть про попереднє життя героїв п’єси, про ті події, що мали вирішальний вплив на їхні долі.

Микола. Це і жертва, і злочинець. Більше жертва. Немає однозначної думки. Чи можна назвати Задорожного най трагічною постаттю в драмі? Чи хотів він убити Гурмана? Чому таке сталося?

Михайло. Душевна рана. Жорстока любов. Є елемент деградації. Деградує, але не до кінця. Винні обставини, чи винен Михайло у своїй смерті? Що змусило його видати вбивство за самогубство. Чи можна назвати Михайла благородною людиною?

Анна. Чи є вина Анни? Сильна чи слаба натура? Що треба робити було, щоб не допустити трагедії?

Анна

цільна натура

Михайло

суперечливий характер

Микола

жертва світу безправності

юнацькі роки:

розум

відвага

сила

жандармська служба: пропаганда покори

й пристосовництва

 

 

 

 

 

                  Вгамував протест проти законів життя

прагнення

втраченого жіночого щастя

      щастя «доки можна»

  сімейного щастя

засоби здобуття щастя

 

двобій з усталеними звичаями суспільного ладу, мораллю

приниження людської гідності «треба жити, як можна»

пасивні прокльони;

стихійні протести

 

гострий соціально – психологічний конфлікт

 

 

                                     Убивство Миколою Михайла 

Анна

Традиційний погляд

Анна порушила заповідь Божу; не дотримала слова, дане чоловікові.

«Остатна»

Огидниця!

Погане зілля!

Без серця вона!

«Та чи й не віддала я йому все, все, що може віддати жінка любому чоловікові? Навіть душу свою, честь жіночу, свою і добру славу. Присягу для нього зломала. Сама себе на людський посміх віддала».

Традиційний погляд

Виправдовуємо Анну, бо вона бореться за своє украдене щастя.

Фемінізм – жіночий рух за жіночі права, за зрівняння жінок у правах із чоловіками.

Висновок. Анна – найкращий жіночий образ в українській та світовій драматургії.

             Це типовий, високохудожній і глибоко трагічний образ жінки-страдниці, що стала жертвою власницького світу, у якому безроздільно панує людська жадібність і хижацтво.

              Цей образ є неперевершеним образом жінки в українській класичній літературі, він вражає своєю неповторною простотою і щирістю. Трагічний образ Анни багатьма рисами подібний до образу Катерини з п’єси М.Островського «Гроза».

 Дискусія.                 Хто в кого  вкрав щастя:

                                  Анна в Миколи?

                                  Микола в Анни?

                             Михайло в Миколи?

Хто в кого вкрав щастя?

Робота в групах. Аргументовано висловити власну точку зору.

Украдене щастя . Чому така назва?

Щастя украдено у всіх трьох – і в Анни,

                                                     і в Михайла,

                                                     і в Миколи.

Щастя тут і не було.

Герої драми є жертви світу гноблення й безправності, стихійно протестують проти нього. Головний винуватець трагедії – тогочасний суспільний лад, що украв щастя в народу, знедолив його. «Винне нещасливе гладження наших родинних обставин, котре не дозволяє легально розірвати зв'язок, уже фактично розірваний, котре насилує любов і серце женщини…»

Авторська позиція.

Автор співчуває кожному. Він нейтральний.Глядач сам повинен оцінити героїв.

Це психологічна драма.

 Драма І.Франка – це заклик Каменяра до боротьби проти експлуататорів, за соціальне визволення трудящих. А наш народ має право на щастя, добро і волю.

ІІІ. Робота щодо формування життєвих компетентностей. 

  1. Робота в групах.

-         Що таке щастя?

-         Чи можна украсти щастя?

-         Чого навчила нас драма «Украдене щастя»?

-         Чи актуальний твір сьогодні?

-         Чи змінюється з часом ставлення людей до кохання і коханих?

-         Які цінності в коханні важливі для вас?

  1. Моделювання ситуації.

Юнак іде на службу до війська, дівчина закохалася в іншого.

Ваші дії.

Яке рішення приймете?

 Учні висловлюють різні думки, та сходяться до одного – усяку справу треба вирішувати мирним шляхом. Сокирою не розв’язати конфлікт, як це зробив Микола.

  1. Сформулюйте свою власну думку в сенкені.

Конкурс на краще складання сенкану.

  «Щастя».

V. Рефлексія.

 Учитель пропонує учням оцінити результати уроку, повернувшись до очікуваних результатів (учнівських та педагога).

-         Чи справдилися ваші надії?

-         Що сподобалося, що не сподобалося?

  Самооцінка роботи в групі.

V. Домашнє завдання:

- Написати твір-мініатюру “Чи можливий інший кінець у розв'язанні конфлікту між героями драми “Украдене щастя”?»

- Підготуватися до характеристики персонажа твору, який найбільше вразив вас (усно).

- * Проблема пошуку людського щастя у творах українських класиків літератури (зв'язне повідомлення).

Дякую за співпрацю, чуйність, доброту.

Щасти вам!

 

 

 

 

docx
Додано
20 січня
Переглядів
105
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку