Урок з української літератури у 8 класі "В.Сосюра. Патріотичний мотив поезії «Любіть Україну!»"

Про матеріал

Вашій увазі пропонується конспект уроку засвоєння нових знань у формі дослідження для 8 класі на тему "В.Сосюра. Патріотичний мотив поезії «Любіть Україну!»".

Перегляд файлу

Тема: В.Сосюра. Патріотичний мотив поезії «Любіть Україну!»

Мета:

навчальна: ознайомитися із  життєвим і творчим шляхом В.Сосюри; розкрити головну думку поезії «Любіть Україну!»; визначити ідейно-художній зміст та особливості ліричного твору; формувати навички виразного читання;

розвивальна: розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки, спостереження, робити висновки, узагальнювати навчальний матеріал;

виховна: виховувати почуття пошани до рідної України, її культури.

Очікувані результати: учні знають біографічні дані В. Сосюри, віхи його творчої діяльності, дізнаються про історію створення поезії, уміють виразно читати вірш «Любіть Україну!» та аналізувати його, знають автора мелодії та виконавця пісні «Любіть Україну!».

Теорія літератури: патріотична (громадянська) лірика.

Обладнання: портрет В. Сосюри, підручник, відеоролики, мультимедійна презентація, дидактичний матеріал.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма уроку: урок-дослідження.

План уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку

  1. Вступне слово вчителя
  2. Відео-флешмоб «Україна для мене – це…»
  3. Цілепокладання

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Перегляд відео із записом живого голосу В. Сосюри (поезія «Такий я ніжний…»)
  2. Презентація результатів дослідницької роботи групи «Біографи» (життєвий і творчий шлях В. Сосюри)
  3. Презентація результатів дослідницької роботи групи «Журналісти» (історична основа поезії)
  4. Словникова робота
  5. Виразне читання напам’ять  поезії «Любіть Україну!»
  6. Метод «Незакінчене речення»
  7. Евристична бесіда
  8. Презентація результатів дослідницької роботи групи «Мистецтвознавці» (пісня «Любіть Україну!»)
  9. Емоційне розвантаження (прослуховування пісні «Любіть Україну!»)
  10.  Групова робота (аналіз поезії)

IV. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Вправа «Я так думаю…»
  2. Тестове опитування
  3. Творча робота

V. Рефлексійно-оцінювальний етап


ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

1. Привітання

Доброго ранку, дорогі діти. Сподіваюсь, ми плідно попрацюємо сьогодні. Налаштуватись на роботу нам допоможе аутотренінг «Настрій». Подивіться на екран і прочитайте кожен для себе.

2.Психологічний аутотренінг «Настрій»

  • Я- творча особистість.
  • Я думаю, отже, я живу.
  • Я вчуся аналізувати, співставляти.
  • Я вмію висловлювати свої думки.
  • Я хочу знати!
  • Я вмітиму та знатиму!

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя. Сьогоднішній урок хочу розпочати зі слова, рідного й неповторно близького для кожного з нас. УКРАЇНА…Скільки поетичних рядків присвячено нашій Батьківщині. Мабуть, у творчості кожного українського поета є хоча б один вірш про любов до рідного краю.

Свою Україну любіть.
Любіть її… Во время люте.
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть.

Ці слова Т.Г. Шевченка, видатного українського митця, політичного і громадського діяча, є епіграфом нашого уроку.

Хоча, переконана, що кожен із нас любить Батьківщину по-своєму. Зараз ми почуємо, чим Україна є для вас.

Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми з вами виконуватимемо роботу справжніх дослідників. Попередньо було сформовано умовні групи для детального дослідження. Кожна група або окремі учні в ній отримали завдання. Тож познайомимось.

1 група – Журналісти

2 група – Біографи

3 група – Мистецтвознавці

Отже, надаємо слово групі Журналістів, яка підготувала та провела флешмоб, свідками якого ми зараз станемо.

ВІДЕО «Україна для мене – це...»

Слово вчителя. Як легко й просто ви зараз говорите про своє ставлення до Батьківщини. А чи завжди так вільно  можна було  сказати про це? Ні! У нашій історії , на жаль, були моменти , коли за слова «Я люблю Україну» доводилося зазнати поневірянь,  гонінь та цькувань.  У ці роки дуже важко було не зламатися,  залишитися палким патріотом.   Справжнім патріотом української землі був відомий поет Володимир Сосюра, життя та творчість якого – тема нашого сьогоднішнього уроку. У кожного з вас на парті є додатковий зошит для роботи на уроці. Розгорніть його та зверніть увагу на тему уроку: В.Сосюра. Патріотичний мотив поезії «Любіть Україну». 

Діти, подумайте про те, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку, про що дізнаєтеся.

Діти оголошують свої припущення й очікування.

- Перегляньмо загальні цілі уроку та подивимося чи збіглися ваші припущення з ними.

  •                   ознайомитися із  життєвим і творчим шляхом В.Сосюри;
  •                   розкрити головну думку поезії «Любіть Україну!»;
  •                   визначити ідейно-художній зміст та особливості цього ліричного твору;
  •                   формувати навички виразного читання;
  •                   розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки, спостереження, робити висновки, узагальнювати навчальний матеріал;
  •                   виховувати почуття пошани до рідної України, її культури, любов до навколишнього світу.

-А щоб досягнути цих цілей, нам знадобиться план, за яким ми будемо працювати. Адже жодне дослідження не минає без конкретного плану. Він завжди буде у вас перед очима протягом уроку, щоб ми орієнтувалися, на якому етапі дослідження знаходимося.

ПЛАН

  1. Підготовка до дослідження
  2. Біографічні дослідження
  3. Історичне дослідження
  4. Мистецтвознавче дослідження
  5. Групові дослідження
  6. Творче дослідження
  7. Підсумки дослідження

 

IIІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

  • Тож починаймо! Для початку необхідно підготуватися до дослідження: дізнатися, з чим матимемо справу.

ВІДЕО із записом живого голосу Сосюри. «Такий я ніжний…»

Слово вчителя. Погляньте на портрет поета.  Глибокі задумливі очі. Обличчя відкрите,  спокійне. Широкоплечий, кремезний. А ще, як ви почули,  мав високий ніжний голос.

Найніжнішим ліриком, українським соловейком називають Володимира Сосюру, чиє поетичне слово народжувалося з любові і з любов'ю промовляло до всього сущого на землі. Ліричні вірші, поеми, автобіографічна проза – це безмежний світ поета, це історія, пережита в любові й ненависті, радості й журбі, пережита гостро, до сліз, до знемоги.

Адже світогляд поета формувався в той час, коли  українська земля потерпала від кровопролитних братовбивчих боїв між трьома арміями: перша – білогвардійська, під керівництвом Антона Денікіна, яка мала на меті повалити більшовицьку диктатуру й відновити єдину й неподільну Росію; друга, відповідно, Червона Армія, яка відстоювала інтереси уряду; третьою можемо назвати  Армію УНР під головуванням отамана Симона Петлюри, що вів боротьбу як з більшовиками, так і з білогвардійцями й орієнтувався на повну незалежність України. Шукав своє місце на цій війні й юний поет Сосюра.

«Любити Вітчизну, любити завжди…» - таке життєве кредо мав митець. То хто ж він, В.Сосюра?

Відомий український поет  М.Рильський сказав про нього:

«Такий я ніжний, такий тривожний...»

Ти весь, поете, в цих словах!

Твій кожен вірш, рядок твій кожний

Життя тривожністю пропах.

  • Яким було життя Володимира Сосюри, ми довідаємося від групи Біографів, які заздалегідь провели біографічне дослідження.

Група «Біографи» презентує результати своєї роботи.

  • Який висновок про Сосюру як людину і поета можемо зробити після ознайомлення з такою корисною й цікавою інформацією?

Слово вчителя. Безліч творів В. Сосюри присвячено патріотичній темі, протягом цілого життя він повсякчас сповідається в любові та клянеться у вірності рідній землі.   Саме за незгасаючу любов до України  В. Сосюрі судилося зазнати найбільше прикрощів, але жодні приписи чи й навіть вироки не змусили його відректися від найдорожчого.

- Я передаю слово групі  «Журналісти», які провели історичне дослідження та довідалися про історію написання поезії «Любіть Україну!»

Група «Журналісти» презентує результати своєї роботи.

Слово вчителя. Отже, поезія «Любіть Україну!» ніколи не залишала байдужим жодного українця. Тож познайомимось і ми з нею. Але перед цим проведемо словникову роботу.

Словникова скарбничка.

канонади – гучні звуки від пострілів;

багнети – ножі на рушницях;

негода –  Нещастя, знегода; тяжка година; дні, сповнені невдачами, неприємностями;

пурпуровий – темно-червоний;

купина – у біблійній міфології – кущ, який горить і якимсь чудом не згорає;

зойки – крики; 

багряний –  густо-червоний, пурпуровий.

неопалима купина — символ незнищенності української землі та її народу.

Підготовлений учень читає поезію напам’ять.

Незакінчене речення «Після ознайомлення з поезією «Любіть Україну» я відчуваю...

думаю... 

схвильована…

зрозумів…»

Евристична бесіда.

 Доведіть, що автор виступає за дієву любов до Батьківщини. Процитуйте відповідні рядки.

 Чому В. Сосюра називає Україну вишневою, а її мову солов’їною?

 Доведіть, що в рядках поезії є підтекст, у якому висловлено споконвічне прагнення українського народу до волі, незалежності.

— Чи згодні ви із тезою, що «не можна любити народів других, коли ти не любиш Вкраїну»? Чому? Аргументуйте. Чого вчать нас ці рядки?

  • Слова  поезії торкають за живе. Тому й виникає пісня, яку ми зараз почуємо. А познайомить нас із нею група «Мистецтвознавці», які провели своє мистецтвознавче дослідження.

Група «Мистецтвознавці» презентує результати своєї роботи.

ВІДЕО «Любіть Україну». Емоційне розвантаження

-  Яка роль мелодії в цій пісні?

  • Молодці! Прийшов час підсумувати наші випереджувальні дослідження. У кожного у кінці вашого робочого зошита є кетяг калини, яка є українським народним символом. Вона має 12 ягідок, які ви будете зафарбовувати протягом уроку.  Кожна ягідка дорівнює одному балу. І вже зараз всі, хто брав участь у випереджувальному дослідженні, зафарбуйте собі по 3 ягідки. А ті, чиї припущення у словниковій роботі збіглися з правильним тлумаченням, розфарбуйте ще по одній ягідці.

- А зараз пропоную попрацювати у групах та провести групове дослідження поезії В. Сосюри «Любіть Україну!». Кожна група отримає завдання, за результатами яких ми зможемо побачити цілісну картину вірша.

«Біографи» – характеристика ідейного змісту поезії.

«Мистецтвознавці» – характеристика художніх особливостей вірша.

 «Журналісти» – аналіз колористики поезії.

- Учні презентують результати аналізу поезії у групах.

- Отже, ми з вами разом дослідили та проаналізували поезію. Усі, хто брав активну участь на цьому етапі, замалюйте собі до 3 ягідок. В оцінюванні вам допоможе керівник вашої дослідної групи.

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

Я так думаю…

-        Як можна довести свою любов до України?

-        Чому важливий зв'язок кожної людини з Батьківщиною?

-        Чого вчить нас поезія?

Слово вчителя. Отже, поезія «Люби Україну» має глибокий зміст: люби рідну землю, шануй інші народи, будь щедрий серцем на добро, добрі вчинки – тим ти звеличиш і прославиш своє ім’я, свою Україну у віках.

- Чи є актуальною вона і сьогодні?

Сподіваюся, настане той час, коли в Україні не знайдеться жодної людини, якій буде байдужою доля України. Адже споконвіків в українському народі патріотизм був найважливішою чеснотою.

-А зараз пропоную виконати тестове опитування, яке вміщено у ваших зошитах.

Проведення тестового опитування

1. Поезія має форму:

а) послання; б) монологу; в) діалогу г) полілогу.

2. Уперше вірш був опублікований у:

а) «Громаді»; б) «Житті і слові»; в) «Літературній газеті»;г) «Новій зорі».

3. Україну В. Сосюра називає:

а) могутньою; б) великою; в) радісною; г) вишневою.

4. Без Батьківщини кожний українець:

а) сирота; б) вітер в полі; в) порох і дим; г) дорожній пил

5. Українську мову В. Сосюра називає:

а) милозвучною; б) солов’їною в) гучною; г) веселою.

6. Рідна країна горить – не згорає, як та:

а) зірка; б) райдуга; в) діброва г) купина.

7. Любити свій край потрібно:

а) як вишневий сад; б) у годину негоди в) мов цінну річ;

г) не звертаючи уваги на ментальність його народу.

8. «Всім серцем любіть Україну свою, - і вічні ми будемо з нею».

Дані рядки в композиційній будові твору є:

а) експозицією; б) кульмінацією; в) зав’язкою; г) розв’язкою.

-А зараз подивіться, будь ласка, на екран та перевірте свої результати. За кожну правильну відповідь – 0.25 бала. Максимально отримуєте 2 бали. Не забудьте замалювати ягідки на своїх кетягах.

Творча робота

-А зараз проведемо творче дослідження. Кожна група обере собі завдання.

  • Словесне малювання образу України з використанням художніх засобів із вірша
  • Складання сенкану до образу України;
  • Вільне есе «Україна у моєму серці».

- Усі, хто брав активну участь у творчому дослідженні, замалюйте собі до 3 ягідок.

 

V. Рефлексійно-оцінювальний етап.

- Тож підіб’ємо підсумки нашого дослідження. Чи здійснились ваші сподівання щодо знань, отриманих на уроці?

- Чого ви навчилися?

- Над чим треба працювати?

- Оцініть свою роботу на уроці. Підрахуйте кількість ваших зафарбованих ягідок.

Домашнє завдання.

1.   Завдання для всього класу.

Вивчити теоретичний матеріал. Опрацювати сторінки підручника.

Вивчити напам’ять вірш «Любіть Україну!».

2.   Індивідуальне завдання.

Скласти твір-роздум «Чому важливий зв’язок кожної людини з Батьківщиною?»

Намалювати ілюстрації до поезії, дібрати фото рідного краю.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Пропоную скласти портрет українця.

Я українець тому, що…

Слово вчителя. Сьогодні 2018 рік. Уявіть, що ви перенеслися в Україну 2028 року. Ці прапорці – символи України. Візьміть їх і спрогнозуйте майбутнє України.

 «Незакінчене речення»

Я бачу Україну…

Я хотів(ла) би(б), щоб Україна…

1

 

doc
Додано
7 січня
Переглядів
372
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку