Урок-дослідження у 9 класі, за новою програмою, за повістю М. Гоголя "Тарас Бульба". Підручник:Українська літературв, 9 клас, Авраменко О., (видавництва К., Грамота, 2017)
Розробка уроку з української літератури у 9-му класі
Щербак Аліна Андріївна, учитель української філології Сєвєродонецького багатопрофільного ліцею Сєвєродонецької міської ради Луганської області
Тема: Піднесено-героїчний образ головного героя повісті М. Гоголя «Тарас Бульба»
Мета: дослідити образ головного героя повісті; розвивати критичне мислення, пам’ять; формувати інтерпретаційну, комунікативну, читацьку компетентності; виховувати повагу до героїчного історичного минулого українського народу, почуття патріотизму.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Форма уроку: дослідження
Обладнання: презентація до уроку, малюнок колеса від воза, епіграф, підручник
Програма: «Українська література: 5-9 класи», К. В. Таранік-Ткачук, М. П. Бондар, О. В. Михайлова, Р. В. Мовчан. – К., 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 804 від 07.06.2017)
Підручник: Українська література 9 клас. Авраменко О. М. Київ, «Грамота», 2017
ХІД УРОКУ
І. Етап мотивації
Робота з епіграфом.
Тарас Бульба... любив свою рідну Україну
і нічого не знав вищого і прекраснішого
за відважне козацтво, тому що відчував
і те, й інше у кожній краплині своєї крові…
В.Бєлінський
- Чи правий Бєлінський?
- Який зв’язок був Т. Бульби з Україною? З козацтвом?
ІІ. Етап цілепокладання
Учитель: - Сьогодні на уроці ми маємо дослідити образ Тараса Бульби; з’ясувати, у яку епоху міцнів, які умови впливали на формування характеру героя. Це нам необхідно зробити для того, щоб підготуватися для написання контрольного твору.(слайд 1)
ІІІ. Етап реалізації мети
- Чи могла доля Тараса Бульби скластися по-іншому? (слайд 2)
(Варіанти, що пропонують учні, записати на дошці)
Визначимо, основні фактори ( доба, особисті якості, обставини)
Учитель демонструє колесо від воза.
Що мають на увазі, коли кажуть про колесо життя?
Чому колесо?
Ми сьогодні створимо стилізоване «колесо життя» Тараса Бульби.
(Учні в зошитах креслять схематичне колесо з 3-ма спицями, які підписують основними факторами, що впливають на долю людини)
Під час обговорення питань, учні записують короткі цитати чи узагальнення в «колесо».
Питання для обговорення.
Тарас Бульба
2 прикметника
3 дієслова
Речення
1 іменник
Тарас Бульба
Відважний, рішучий
Захищає, карає, воює
Мета життя – захистити віру християнську
Патріот
6. Формулювання висновку: чи могла доля головного героя скластися по-іншому? (ні)
IV. Рефлексія
V. Домашнє завдання
д. р. виписати цитати до характеристики Остапа та Андрія
в. р. поставити себе на місце одного з героїв та написати про свій життєвий вибір
Використані джерела.
1. Українська література 9 клас. Авраменко О. М. Київ, «Грамота», 2017
2. Афоризми Бєлінського - http://stuki-druki.com/Aforizmi-Belinsky.php
3. Значення імені - http://sjogodni.org.ua/index/0-20