Урок з української літератури у 9 класі на тему "Піднесено-героїчний образ головного героя повісті "Тарас Бульба""

Про матеріал

Урок-дослідження у 9 класі, за новою програмою, за повістю М. Гоголя "Тарас Бульба". Підручник:Українська літературв, 9 клас, Авраменко О., (видавництва К., Грамота, 2017)

Перегляд файлу

Розробка уроку з української літератури у 9-му класі

 

Щербак Аліна Андріївна, учитель української філології  Сєвєродонецького багатопрофільного ліцею Сєвєродонецької міської ради Луганської області

 

Тема:  Піднесено-героїчний образ головного героя повісті М. Гоголя «Тарас Бульба»

 

Мета: дослідити образ головного героя повісті; розвивати критичне мислення, память; формувати інтерпретаційну, комунікативну, читацьку компетентності; виховувати повагу до героїчного історичного минулого українського народу, почуття патріотизму.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

Форма уроку: дослідження

 

Обладнання: презентація до уроку, малюнок колеса від воза, епіграф, підручник

 

Програма: «Українська література: 5-9 класи», К. В. Таранік-Ткачук, М. П. Бондар, О. В. Михайлова, Р. В. Мовчан. – К., 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 804 від 07.06.2017)

 

Підручник: Українська література 9 клас. Авраменко О. М. Київ, «Грамота», 2017

 

                                              ХІД УРОКУ

І. Етап мотивації

Робота з епіграфом.

                                                                Тарас Бульба... любив свою рідну Україну

                                                                 і нічого не знав вищого і прекраснішого

                                                                 за відважне козацтво, тому що відчував

                                                                 і те, й інше у кожній краплині своєї крові…

                                                                                                                     В.Бєлінський

 - Чи правий Бєлінський?

 -  Який зв’язок був Т. Бульби з Україною? З козацтвом?

ІІ. Етап цілепокладання

Учитель: - Сьогодні на уроці ми маємо дослідити образ Тараса Бульби; з’ясувати, у яку епоху  міцнів, які  умови впливали на формування характеру героя. Це нам необхідно зробити для того, щоб підготуватися для написання контрольного твору.(слайд 1)

 

ІІІ. Етап реалізації мети

  1. Постановка проблемного питання.

 - Чи могла доля Тараса Бульби скластися по-іншому? (слайд 2)

  1. «Мозковий штурм».
  • Що впливає на долю людини?

(Варіанти, що пропонують учні, записати на дошці)

  • події
  • вчинки
  • час
  • обставини
  • характер
  • освіта
  • амбіції

 Визначимо, основні фактори ( доба, особисті якості, обставини)

  1. Аналіз образа Т. Бульби

Учитель демонструє колесо від воза.

Що мають на увазі, коли кажуть про колесо життя?

Чому колесо?

Ми сьогодні створимо стилізоване «колесо життя» Тараса Бульби.

(Учні в зошитах креслять схематичне колесо з 3-ма спицями, які підписують основними факторами, що впливають на долю людини)

Під час обговорення питань, учні записують короткі цитати чи узагальнення в «колесо».

Питання для обговорення.

  • У яку епоху народився Тарас Бульба? ( «темна епоха», війна)
  • Яке значення має імя Тарас? ( «бентежу», «турбую» - «бунтівник»)
  • Який Бульба cімянин? Як ставиться до дружини? ( патріархальний устрій родини, Січ вища за родину, слайд 3)
  • Який герой козак? Ватажок? ( козаки поважають, називають «батьком»)
  • Чи важливо для Бульби відповідати життєвому вибору? (козак має дотримуватися законів Січі, захищати віру)
  • Як ставляться козаки й Тарас Бульба довіри християнської? До Січі? (слайд 4, 5)
  • Яке значення мало товариство козацьке для Бульби? (слайд 6)
  • Чи однаково головний герой виховує своїх синів? Чому? (однакове виховання, тим паче помічає , що сини різні)
  • Що спонукало до синовбивства? Чи правильно вчинив герой? (утиває ворога, що зрадив віру, козацтво) (слайд 7)
  • Хто ж Тарас Бульба: синовбивця чи взірець українського козацтва?
  • З якою метою головний герой їде до Варшави, знаючи про нагороду, призначену за власну голову? (хоче побачити сина попри все)
  • Що відчуває Бульба, спостерігаючи за катуваннями над Остапом? (біль, але гордий за поведінку сина) (слайд 8)
  • Чи лише за Остапа мститься козак, «справляючи поминки по Остапу»? (напевно, за Андрія теж)
  1. Складання сенкану

Тарас Бульба

2 прикметника

3 дієслова

Речення

1 іменник

Тарас Бульба

Відважний, рішучий

Захищає, карає, воює

Мета життя – захистити віру християнську

Патріот

    6. Формулювання висновку: чи могла доля головного героя скластися по-іншому? (ні)

IV. Рефлексія

  1. Продовжити речення:
  •  У вчинках головного героя  мене вразило …
  • Мені не зрозуміло, чому …

V. Домашнє завдання

д. р. виписати цитати до характеристики Остапа та Андрія

в. р. поставити себе на місце одного з героїв та написати про свій життєвий вибір

 

Використані джерела.

1. Українська література 9 клас. Авраменко О. М. Київ, «Грамота», 2017

2. Афоризми Бєлінського -  http://stuki-druki.com/Aforizmi-Belinsky.php

3. Значення імені - http://sjogodni.org.ua/index/0-20

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Свентозельська Олена Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
5 березня 2018
Переглядів
5576
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку