Уроки відповідають чинній програмі, використано цікаві методи та прийоми, дискусійні питання, завдання пошуково-дослідницького характеру, з відповідями, що спрямує думки вчителя та учнів у потрібне русло. Матеріали допоможуть словесникам заощадити час для підготовки до уроку.
Урок №1
Тема: І. П. Котляревський. Творчість письменника – новий етап у розвитку національного самоусвідомлення. Драматург і театральний діяч. Поема «Енеїда». Історія написання твору.
Мета: формувати ключові та предметні компетентності й компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній: ознайомити дев’ятикласників із біографією зачинателя нової української літератури; розвивати навички виразного читання поеми; уміння визначати жанрові ознаки твору; удосконалювати навички роботи в групах, володіння різними соціальними ролями; виховувати любов до читання художніх творів; розвивати естетичний смак, світогляд; сприяти вихованню рис патріотизму й національної гідності.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування нових умінь і навичок.
Обладнання: портрет І. П. Котляревського, видання його творів, ілюстративний матеріал до них, комп’ютерна презентація, словник літературознавчих термінів, мультфільм за змістом «Енеїди» (режисер-постановщик В. Дахно, кіностудія «Укранімафільм» 1991 р.).
Перебіг уроку
І. Мотиваційно-організаційний момент.
Вступне слово вчителя.
Хто не знає Івана Петровича Котляревського? Хто разом із ним не реготав досхочу, не піднімався в синє, як океан, піднебесся на широких і могутніх крилах його чарівно дивних пісень? Хто не журився, не плакав, не радів за його героїв?!
І. П. Котляревський – велике серце України, піснетворець, добрий і мудрий пророк, великий правдолюб, який у свої твори перелив гарячу синівську любов до рідного народу, його героїчної історії, пісень і дум.
«Тож невже може загинути ця сонячна поезія?» - запитує нібито у сучасників Котляревський. І немов у відповідь зазвучали слова геніального Кобзаря: «Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине…».
ІІ. Оголошення теми й мети уроку.
Робота з епіграфом
Будеш, батьку, панувати,
Поки живуть люди;
Поки сонце з неба сяє,
Тебе не забудуть!
Т. Г. Шевченко
Проблемне запитання: «У чому невмирущість творів І. П. Котляревського?»
Упродовж уроку будемо працювати за планом.
План
1.Дата, рік, місце народження. Дитячі роки (слайд № 2).
2.Навчання: а) початкова освіта (слайди № 3, 4, 5);
б) семінарія (1780-1789 р. Римач).
3.Канцелярист, домашній учитель (слайд № 6).
4.Вивчення сільського життя, побуту селян.
5.Військова служба (1796-1808 р.).
6.Початок роботи над «Енеїдою». Першодрук (ІІІ частини, слайд № 8).
7.Пошуки роботи. Наглядач «Будинку виховання дітей бідних дворян» (слайд № 7).
8.Війна з французами (1812 р.). Формування п’ятого козацького полку.
9.Театральна діяльність. Дружба з Михайлом Щепкіним (слайд № 9, 10).
10.«Наталка Полтавка» і «Москаль-чарівник» (оглядово).
11.Таємне товариство. Опікунство.
12.Відставка (1835 р.). Останні роки життя. Смерть. Похорон (слайди № 11, 12, 13, 14, 15, 16).
13. Історія написання «Енеїди», тема, жанр твору.
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.
Учитель.
Саме Шевченко назвав Котляревського «батьком». Скажіть, будь ласка, чому? (Діти висловлюють свої міркування). Відкриття пам’ятника І. Котляревському у Полтаві (1903 р.), збудованого на народні кошти (скульптор Л. Позен), перетворилося на загальнонаціональну акцію. Адже Котляревський – першовідкривач нової ери українського слова.
Бесіда: - Де народився І. П. Котляревський? (Народився 9 вересня 1769 року в Полтаві в колишній козацькій родині).
- З якого роду походив? (Дворянського. Соціальний стан підтверджено наявністю в родини землі та кріпаків. Дід був дияконом соборної церкви, батько – канцеляристом міського магістрату).
- Яку освіту здобув? (Початкову освіту здобував дома, пізніше навчався у дяка в приходській школі. Сам Котляревський згадував: «Навчання було важким, бо вчили по-церковнослов’янськи, а кожної суботи дошкульно били. Єдина відрада – читання книжок і слухання кобзарів край битого шляху». З 1780 року почав учитися в Катеринославській духовній семінарії в Полтаві, де більшу частину часу учні проводили у вивченні класичних поетів: Горація, Овідія, Вергілія, перекладали. Тут вивчали французьку та німецьку мови. Котляревського називали Римачем за мистецтво добирати рими. У 1788 році його і ще чотирьох учнів було відібрано для продовження освіти в Олександро-Невській семінарії в Петербурзі. Саме тут почав писати перші вірші, тут захопила семінариста «Енеїда» Вергілія).
- Де Іван Петрович черпав знання про народ, його духовну культуру? (З 1789 року працює канцеляристом, пізніше учителює. Як зазначає Стеблін-Камінський: «У цей період Котляревський бував на зібраннях та іграх народних, брав сам у них участь, переодягаючись, пильно вслухаючись в народну розмову, записував пісні й слова, вивчав мову, ніби готуючи себе до майбутньої праці… з цієї практичної школи виніс він глибоке знання побуту).
- Які факти з біографії свідчать, що його життя було насиченим важливими подіями? (Коли розпочалася російсько-турецька війна, у ній взяв участь і Сіверський полк, у якому ад’ютантом був Котляревський. Тут він відзначився тонкими дипломатичними здібностями, вів переговори з буджацькими татарами. За успішне завершення переговорів був нагороджений орденом Анни ІІІ ступеня. Коли його послали в Задунайську Січ, козацтво приймало з великою пошаною. Переправляючи Котляревського через Дунай, деякі впізнали автора, запитавши: «Чи не той Котляревський, що скомпонував «Енеїду»? Почувши відповідь, цілували руки й ноги, запрошували до себе за старшого).
- Що вас найбільше вразило в життєписі автора? (Факт із біографії, коли розпочалася війна з французами (1812р.), Котляревський за 17 днів зібрав велике військо з козаків, обмундирувавши і взувши його, і сформував П’ятий козацький кінний полк. За це був нагороджений пам’ятною медаллю, підвищено у званні й дано чин майора, призначено пенсію 500 крб.).
- Як ставилися сучасники до Котляревського, коли вийшли його твори? (Читали й слухали його твори з великим захопленням).
Учні відповідають на запитання, працюючи з планом уроку.
1.Опис портрета.
Розповідь учнів.
Зовнішність мав звичайну. Сучасники відзначали, що не вважався вродливим, але був енергійним і приємним. Мав виразну оригінальну усмішку. Волосся чорне, як смола, зуби білі, ніс римський, з горбинкою. Молодість наче надовго затрималась у його тілі, бо гарно виглядав і в літах. На зріст був високий, ставний. Погляд проникливий. Одяг носив звичайний, але чистий, завжди добре випрасуваний, чорний сюртук, іноді фрак, майже завжди білу краватку, штани з червоними лампасами, трикутний чорний капелюх. З людьми був дуже простий, любив козацькі звичаї. Варто згадати випадок із життя Котляревського: до нього віталися: «Здоров був, Іване Петровичу!», а він відповідав: «Здоровенькі були, добродію куме!». Часто ходив у церкву, вважався зразковим християнином. Допомагав людям. Мова злегка відтінена малоросійським наріччям, але жвава, захоплююча й плавна.
2.Цікаві події. Бесіда:
- Яке відношення мав до Масонської ложі? Що це за ложа? (1818 року у Полтаві була створена «Любов до істини», проіснувала один рік. Котляревський - прогресивний діяч, був обраний членом цього Товариства).
- Хто Котляревського назвав «першим Бояном нової української літератури»? (І. Я. Франко, вірш «Котляревський»).
- У якому із вивчених творів ми вже розглядали образ Бояна? («Слово про похід Ігоря»).
- Куди увійшли всі твори Котляревського? (Золотий фонд української класичної літератури).
- У бібліотеці якого імператора було знайдено «Енеїду» Котляревського? (Наполеона, французького імператора).
- Хто з російських царів називав «Енеїду» Котляревського «умной шалостью», а не сміхом на руїнах Запорозької Січі? (Микола І).
- Яке відношення до Котляревського мав Рєпнін? (Переманював до Полтави багатьох артистів, серед яких був і М. Щепкін. До Рєпніна пізніше долучився і Котляревський, щоб викупити у графині Волькенштейн актора).
3.Історія написання поеми «Енеїда». Жанр. Тема. Релакс (Перегляд окремих епізодів мультфільму (1991 р. на кіностудії «Укранімафільм» за мотивами «Енеїди» Котляревського було створено однойменний мультфільм, режисер-постановщик В. Дахно. Обговорення).
- Із чого починається знайомство читача з твором? (Із назви).
- Чому така назва? Це українське ім’я? (Від Еней, не українське, а з греко-римської міфології).
- Хто такий Еней? (За міфологічними легендами син дарданського царя Анхіза і богині Венери, учасник троянської війни).
- Що зробив Еней після зруйнування Трої? (За велінням богів помандрував Середземним морем аж до Латинської землі, щоб заснувати там нове царство).
- У кого запозичив сюжет Котляревський? (У римського поета Вергілія, який свято вірив у богів-олімпійців, наділив їх безмежною силою, ніколи не засуджував, хоч в античній літературі вони ніколи не були ідеальними).
- За жанром «Енеїда» Котляревського це бурлескно-травестійна поема. Чи знаєте ви, що таке бурлеск і травестія? (Робота із словниками. Травестія (з французької) – переодягання. Бурлеск (з італійської) – жарт (підміна стилів: героїчне – вульгарним, буденне – високим).
- Як у Вергілія? (Героїчна поема, що прославляла троянців, їхніх нащадків).
- Хто ще з європейських поетів звертався до сюжету «Енеїди» Вергілія? (Перелицьовав француз Скаррон, вивернув навиворіт російський Осипов, а переклав малоросійською мовою Котляревський, наділивши троянців характерами, рисами, мовою українських козаків).
- У 8 класі на уроках зарубіжної літератури ви вивчали «Енеїду» Вергілія. Прочитавши поему Котляревського, чи помітили ще якісь відмінності? (Так, у Вергілія Юнона – дружина Зевса, берегиня вірності, хранителька родини, а в Котляревського – скандалістка, вічно чимось невдоволена; Венера – еталон краси, богиня кохання, а в українського класика – повія, асоціюється з образом Катерини ІІ).
- Що цікавим, на вашу думку, є з історії написання й друкування поеми Котляревського? (Випадок із панночкою, яка пожартувала над Іваном Петровичем, викравши у нього зміст поеми, М. Пампурою, який без згоди автора видрукував перші три розділи «Енеїди» (1798 р.).
- Яка ж тема твору? (Уславлення героїчного минулого українського козацтва, його відданості народній справі; глузливе зображення панівного класу України другої половини ХVІІІ століття, з його паразитизмом, жорстокістю, хабарництвом, пияцтвом, соціальною й моральною нікчемністю).
ІV. Контрольно-корекційний момент. Рефлексія.
Учні мали випереджувальні завдання, які готували дома:
І ряд – скласти асоціативний ряд «Діяльність Котляревського» (Письменник – просвітитель – демократ – гуманіст – чиновник – канцелярист – учитель – військовослужбовець – директор Полтавського будинку виховання дітей бідних дворян – наглядач богоугодних закладів – директор театру в Полтаві – перекладач);
ІІ ряд – скласти асоціативний ряд «Риси митця» (Принциповий – прямий – правдивий – добрий – щедрий – душа компанії – жартівливий – рівний із усіма – охайний – вимогливий – справедливий – уважний – відповідальний – безкорисливий);
ІІІ ряд – скласти і записати сенкани «Митець» і «Котляревський»
Митець Котляревський
Правдивий, жартівливий Щирий, гуманний
Спостерігав, вивчав, записував Порушив, створив, розповсюдив
Засновник нової літератури Вірний син України
Новатор Полтавчанин
V. Підсумки. Оцінювання.
Мозковий штурм.
- Чому «Енеїду» Котляревського називають «енциклопедією народознавства»? (Згадано більше українських страв і напоїв, ніж у спеціальній праці Миколи Маркевича «Обычаи, поверья, кухня и напитки малороссиян» (1860 р.).
- Чому появу твору літературознавці визнають як подію загальнонаціонального масштабу? (Поема відкриває новий етап розвитку української літератури, написаний українською мовою. Хоч і не можна було писати про козаків, Запорозьку Січ, та Котляревський мудро все перелицьовав).
- Як ви розумієте слова М. Рильського: «Поема Котляревського – самобутній і глибоко національний твір, де стародавніх троянців і латинян переодягнено в жупани і кобеняки українського козацтва ХVІІІ ст., в каптани й мундири тогодішнього чиновництва, у підрясники й ряси «халтурного роду» - духовенства, де широким пензлем змальовано побут тогочасного панства»?
-У чому ж невмирущість творів І. П.Котляревського? (Зв’язок минулого й сучасного, пророчі ідеї).
VІ. Оголошення домашнього завдання.
Виписати цитати (2-3) до образів троянців, богів, розкрити проблематику твору на цих образах.
За бажанням: написати есе «У чому сучасність поеми «Енеїда»?
Колорит українського одягу, кухні (дослідження).
Урок №2
Тема: Національний колорит, зображення всіх верств суспільства, алюзії на українську історію в ній. Ствердження народної моралі (картин пекла). Проблематика твору. Характеристика героїв. Образ Енея.
Мета: формувати ключові та предметні компетентності й компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній: формувати в дев’ятикласників усвідомлення художнього багатства поеми, визначити провідні проблеми твору, охарактеризувати головних героїв твору, образ Енея; удосконалювати уміння висловлювати власні міркування про вчинки і характер літературного героя; розвивати навички виразного читання; сприяти формуванню активної життєвої позиції.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: зміст поеми «Енеїда», підручник, зошити, фрагменти мультфільму «Енеїда», таблиця, літературознавчий словник.
«Енеїда» І. П. Котляревського й до цього часу не
втратила своєї чарівності
Іван Франко
Перебіг уроку
І. Мотиваційно-організаційний момент.
1.Перевірка домашнього завдання.
2.Літературний диктант (Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал).
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.
Робота з епіграфом, проблемним питанням.
Проблемне питання: «Чи може людина так сильно любити свій народ, рідну землю»?
Учитель. Коли боги ділили між людьми таланти, то одна людина обрала собі сміх, на який до того часу ніхто не звернув уваги, бо не надавав сміхові серйозного значення. І тільки потім боги схаменулися й ужахнулися, побачивши, що людина, озброєна сміхом, може бути сильнішою навіть від них. На думку білоруського письменника А. Макайонка, «цією людиною був геніальний полтавець Іван Котляревський». Цю легенду завжди згадуєш, коли читаєш поему «Енеїда».
1.Робота в групах
«Теоретики» (Робота зі словником).
- Що таке пародія? (Пародія – сатиричний або гумористичний твір, що імітує творчу манеру письменника з метою його висміяти. Зберігаючи манеру письма, пародист укладає в неї інший, гротескний зміст).
- Чи знаєте ви, що означає слово «алюзія»? (Алюзія – художньо-стилістичний прийом, натяк на певний художній твір, сюжет чи образ).
- Що таке силабо-тонічна система віршування? (Силабо-тонічна система віршування – це така система, що визначається кількістю складів, числом наголосів та їх розміщенням у віршованому рядку).
Учні зачитують елементи алюзії, пародії у змісті «Енеїди», визначають віршовий розмір поеми (чотиристопний ямб).
«Літературознавці» (Робота із композицією твору).
Заповнення таблиці
Автор |
|
Назва твору |
|
Тема |
|
Жанр |
|
Мотив |
|
Проблеми |
|
Головні герої |
|
Художні особливості |
|
Творча хвилинка. (Учні класу заздалегідь об’єдналися в групи за інтересами, розпочнуть досліджувати мову поеми на уроці, а закінчать удома).
2.Робота з текстом твору. Образи поеми «Енеїда».
План.
І. Еней і троянці.
1.Авторська характеристика Енея.
2.Риси вдачі.
3.Троянці. Образи Низа й Евріала.
ІІ. Образи богів.
ІІІ. Земні герої (царі).
Бесіда.
- На які групи можна розподілити усіх персонажів твору? (Образи троянців, образи богів, інші персонажі).
- Хто головний герой поеми? (Еней).
- Які риси притаманні герою у І частині поеми? (Він - моторний, завзятий, гульвіса (такої легковажності вимагав стиль бурлеску), дотепний, веселий).
- Що ми дізнаємося про Енея з ІІ частини? (Він – хоробрий отаман, дипломат, мудрий державний діяч, дбайливий командир-батько).
- Чи можна вважати, що образ Енея – це збірний образ українських козаків? (Так. У ньому розкрито збірний образ запорозького ватажка, у якому втілено національні риси українського характеру. Завдяки злагодженості та хоробрості дружини, перемагають ворога).
- Хто постійно супроводжує Енея? (Вірні побратими, троянці).
- Хто ж з-поміж троянців найбільше вас вразив? (Низ та Евріал).
- Що найбільше цінують ці герої? (Чоловічу дружбу, свято бережуть лицарську честь, понад усе люблять Батьківщину, зневажають смерть).
- Що ж героїчного зробили Низ та Евріал? (Вилазку у ворожий табір заради благородної ідеї. Адже воїнська честь і захист рідного краю для них понад усе).
- Яких богів, жителів Олімпу змальовує Котляревський у поемі? (Зевса, Венеру, Юнону, Нептуна, Еола, Меркурія).
- Чи можна їх вважати вершителями людської долі? (Так. Хоч і живуть вони на Олімпі, постійно спостерігають за пригодами Енея, часто втручаються в його мандрівку, допомагають, деякі перешкоджають).
- Хто ще діє у цьому творі? (Земні герої, як-от: цар Латин, Ацест, Турн, Дідона, Паллант, Евандр…).
- Чи можна сказати, що ці персонажі і є представниками панівної верхівки України ХVІІІ століття? (Так. Це ті царі, поміщики, чиновники, через образи яких Котляревський висміяв їх безвідповідальність, пихатість, хабарництво, інтриганство, зневажливе ставлення до потреб народу).
- Хто ж, на вашу думку, у творі є другорядними персонажами? (Сивілла – страшна Баба-Яга, котра допомагає Енею потрапити у пекло, але не просто так; Лавинія – дочка царя Латина, через яку розпочалася війна, фурія Тезіфона та інші, які допомагають утілити основні ідеї – засудження суспільних недоліків, війни як смертоносного явища).
Релакс.
Дібрати до кожного героя по 3-5 епітетів, які якнайкраще їх характеризують.
Еней - ……. Нептун - …….. Юнона - ……..
Зевс - ……. Венера - …….. Сивілла - ……..
Еол - ……. Низ та Евріал - …….
ІІІ. Підсумки уроку. Мозкова атака.
- Як ви розумієте слова С. Єфремова: «Веселий зневажливий сміх серед мертвої тиші почувся. То сміявсь Іван Котляревський і дошкульним бичем свого сміху гостро вдарив по совісті земляків. Совість заговорила…»?
- У зображенні яких героїв сміх автора щирий, добродушний, а де цей сміх ганебний, жорстокий?
- Як І. П. Котляревський розкрив через поему своє ставлення до моральних і суспільних проблем сучасної йому України?
- У чому ж сучасність «Енеїди» Івана Котляревського?
ІV. Оцінювання. Домашнє завдання.
Закінчити роботу в творчих групах за інтересами з теми «Особливості мови «Енеїди».
Прочитати п’єсу «Наталка Полтавка».
1