Тема: Г. С. Сковорода «Бджола та Шершень». Учення про самопізнання і «сродну (споріднену) працю». Повчальний характер і художні особливості байок Г.Сковороди
Мета: дати загальну характеристику розвитку жанру байки в Україні, її ознаки й особливості, художні особливості байок; проаналізувати байку “Бджола і Шершень";
розвивати логічне і творче мислення, уяву, пам'ять, допитливість;
виховувати доброту, повагу, високі моральні якості.
Обладнання: портрет Г. Сковороди, мультимедійні засоби, презентація байкарськоїспадщини Г. Сковороди, роздатковий матеріал для скрайбінг-презентації
Тип уроку:: засвоєння нових знань.
Урок української літератури в 9 класі
Тема: Г. С. Сковорода «Бджола та Шершень». Учення про самопізнання і «сродну (споріднену) працю». Повчальний характер і художні особливості байок Г.Сковороди
Мета: дати загальну характеристику розвитку жанру байки в Україні, її ознаки й особливості, художні особливості байок; проаналізувати байку “Бджола і Шершень”;
розвивати логічне і творче мислення, уяву, пам’ять, допитливість;
виховувати доброту, повагу, високі моральні якості.
Обладнання: портрет Г. Сковороди, мультимедійні засоби, презентація байкарської спадщини Г. Сковороди, роздатковий матеріал для скрайбінг-презентації
Тип уроку: : засвоєння нових знань.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Доброго дня, дорогі діти, шановні члени комісії. Сьогодні ми проведемо урок української літератури. Три роки тому ми з вами уже знайомилися, (я нагадаю, що звати мене Москалець А.Д.) ми гарно попрацювали, і я сподіваюся, що сьогодні також порозуміємося.
Посміхніться один одному, посміхніться мені. І нехай наш урок пробіжить так же легко, як посмішка пробігла на ваших чарівних личках!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
( слайд 2)
- Хто такі філософи? Назвіть відомих вам. Чим вони запам’яталися?
-Чому повчають вас митці слова? Де ви можете реалізувати набуті знання в подальшому?
-Чим актуальні твори минулого для сучасного?
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
( Фільм «Обличчя української історії. Г.Сковорода»)
Збірка «Байки харківські» (1774р.) - перша в українській літературі збірка байок, яка включає 30 творів.
«Єдина в байки є мета й призначення - Погані смертних виправляти звичаї
І закликати люд до справедливості...» (Федр, давньоримський байкар).
Особливість байок Г.Сковороди: (слайд 3)
1) прозова форма (як у Езопа);
2) складається з 2-х частини: І - стислий виклад якоїсь події, факту; ІІ- об'ємне тлумачення її автором, повчання, мораль або, як назвав її Г.Сковорода, - «сила»;
3) перевага надається ІІ частині - моралі;
4) діалогічна форма викладу;
5) виразний, по-філософськи переданий зміст.
Як і його попередники на ниві байкарства, Г. Сковорода підносить у байках дружбу, любов, розум та позитивні людські риси, показує, що справжня цінність людини визначається не одягом, зовнішньою красою, багатством, походженням, титулами, чинами, посадами, тобто не зовнішніми, а внутрішніми якостями. Ці якості — розум, знання, працьовитість, чесність, справедливість — визначають учинки кожної людини.
Інструкція з виконання. Скрайбінг- новітня методика створення презентації( від англ.- «робити ескізи, замальовки»). Почутий матеріал ілюструється «на льоту». Входить ефект «паралельної наступності», коли ми чуємо і бачимо одне і те ж,при цьому графічний ряд фіксується на ключових моментах аудіо ряду.
Ідея: уславлення улюбленої праці, яка є стимулом життя; засудження паразитичного способу існування.
Розіграйте діалог між Шершнем, який сміється над працелюбністю Бджоли, і Бджолою, яка отримує від праці задоволення, за байкою “Бджола та Шершень”.
– Шершень. “Скажи мені, Бджоло, чого така дурна? Чи знаєш ти, що плоди твоєї праці не стільки тобі самій, як людям користь приносить, а тобі часто і шкодять, приносячи замість нагороди смерть. Одначе не перестаєш через дурість свою збирати мед. Багато у вас голів, але всі безмозкі”.
– Бджола відповідає по-сковородинівськи стисло і мудро: “... нам незрівнянно більша радість збирати мед, аніж його спживати. До сього ми народжені і будемо такі, доки не помремо”.
ІV. Підсумок уроку
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-Сьогодні на уроці я навчився….
-Для мене цікавим було….
-Для себе я засвоїв такі істини….
Байки Г. Сковороди, безперечно, явище оригінальне і своєрідне в українському письменстві. Вони не тільки завершували давній період у розвитку жанру байки, але й були кроком уперед. У чому ж полягає цей крок? І в тому, що харківськими байками зобов’язане оригінальне сюжетотворення байок на Україні,і в тому, що байкар вивів цей жанр на шлях самостійного розвитку, виділивши її зі складу риторичних творів. Це було явищем прогресивним і відбивало потреби розвитку нових жанрів. Харківські байки становили крок уперед на шляху ствердження і розвитку жанру, несли в собі елементи нового, які могли бути підхоплені наступними байкарями. Одночасно вони відбивали суперечності розвитку Г. Сковороди — письменника і філософа:у 60-х рр. він задумав і написав байки як цикл самостійних творів, а байки 70-х рр. утрачають самостійне значення і перетворюються на додатки моралі, яка фактично стає головною частиною твору.
Байкарська спадщина митця, в якій знайшли яскравий художній вияв основні риси його світогляду, філософські й естетичні принципи, загалом має виразне демократичне спрямування і є однією з важливих сторінок як творчості письменника, такі української літератури минулих віків.
V. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів, оцінювання
- Які ви молодці, дякую вам за роботу. А на останок скажіть, будь ласка, побажання один одному, мені, гостям, керуючись тими принципами, які проповідував Г.Сковорода. Я ось, бажаю вам добра.
VІ. Пояснення домашнього завдання Скласти власну байку (за бажанням) Дібрати 10 афоризмів Г.Сковороди.
1