Урок з української літератури у 9 класі за творчістю Г.Сковороди

Про матеріал

Тема: Г. С. Сковорода «Бджола та Шершень». Учення про самопізнання і «сродну (споріднену) працю». Повчальний характер і художні особливості байок Г.Сковороди

Мета: дати загальну характеристику розвитку жанру байки в Україні, її ознаки й особливості, художні особливості байок; проаналізувати байку “Бджола і Шершень";

розвивати логічне і творче мислення, уяву, пам'ять, допитливість;

виховувати доброту, повагу, високі моральні якості.

Обладнання: портрет Г. Сковороди, мультимедійні засоби, презентація байкарськоїспадщини Г. Сковороди, роздатковий матеріал для скрайбінг-презентації

Тип уроку:: засвоєння нових знань.

Перегляд файлу

Урок української літератури в 9 класі

Тема: Г. С. Сковорода «Бджола та Шершень». Учення про самопізнання і «сродну (споріднену) працю». Повчальний характер і художні особливості байок Г.Сковороди

Мета: дати загальну характеристику розвитку жанру байки в Україні, її ознаки й особливості, художні особливості байок; проаналізувати байку “Бджола і Шершень”;

розвивати логічне і творче мислення, уяву, пам’ять, допитливість;

 виховувати доброту, повагу, високі моральні якості.

Обладнання: портрет Г. Сковороди, мультимедійні засоби, презентація байкарської  спадщини Г. Сковороди, роздатковий матеріал для скрайбінг-презентації

Тип уроку:  : засвоєння нових знань.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

Доброго дня, дорогі діти, шановні члени комісії. Сьогодні ми проведемо урок української літератури. Три роки тому ми з вами уже знайомилися, (я нагадаю, що звати мене Москалець А.Д.) ми гарно попрацювали, і  я сподіваюся, що сьогодні також порозуміємося.

 Посміхніться один одному, посміхніться мені. І нехай наш урок пробіжить так же легко, як посмішка пробігла на ваших чарівних личках!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Сьогодні на уроці ми продовжимо говорити  про визначного українського поета і філософа  - Григорія Савича Сковороду. Але сьогодні ми відкриємо ще одну грань творчості цього великого митця слова. Тому запишіть у зошитах сьогоднішнє число та тему уроку                                                                                         ( слайд1)
  2. Діти, погляньте-но на екран і дайте мені відповідь на такі запитання:

( слайд 2)

- Хто такі філософи? Назвіть відомих вам. Чим вони запам’яталися?
-Чому повчають вас митці слова? Де ви можете реалізувати набуті знання в подальшому?
-Чим актуальні твори минулого для сучасного?

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

  1.  Ще за життя Сковороду називали «українським Сократом» , бо він значно розвинув на Україні філософію, літературу, педагогіку. Гостре, непідкупне слово Сковороди в моторошній темряві кріпосницької сваволі спалахувало чистим вогнем і торувало стежку народному щастю. Хто ж він, цей великий просвітитель-гуманіст? Пропоную переглянути невеличкий відеофільм про Григорія Савича.

          ( Фільм «Обличчя української історії. Г.Сковорода»)

  1. Бесіда за питаннями
  • Скажіть, чи відомі вам були ці факти про Григорія Сковороду?
  • Що нового ви дізналися про «Українського Горація»?
  1. Байкарська діяльність

Збірка «Байки харківські» (1774р.) - перша в українській літературі збірка байок, яка включає 30 творів.

«Єдина в байки є мета й призначення - Погані смертних виправляти звичаї

І закликати люд до справедливості...»  (Федр, давньоримський байкар).

Особливість байок Г.Сковороди:                                             (слайд 3)

1) прозова форма (як у Езопа);

2) складається з 2-х частини: І - стислий виклад якоїсь події, факту; ІІ- об'ємне тлумачення її автором, повчання, мораль або, як назвав її Г.Сковорода, - «сила»;

3) перевага надається ІІ частині - моралі;

4) діалогічна форма викладу;

5) виразний, по-філософськи переданий зміст.

Як і його  попередники на ниві байкарства, Г. Сковорода підносить у байках дружбу, любов, розум та позитивні людські риси, показує, що справжня цінність людини визначається не одягом, зовнішньою красою, багатством, походженням, титулами, чинами, посадами, тобто не зовнішніми, а внутрішніми якостями. Ці якості — розум, знання, працьовитість, чесність, справедливість — визначають учинки кожної людини.

  1.  Аудіопрослуховування байки «Бджола та Шершень» та  виконання «Скрайбінг-аплікації»

Інструкція з виконання. Скрайбінг- новітня методика створення презентації( від англ.- «робити ескізи, замальовки»). Почутий матеріал ілюструється «на льоту». Входить ефект «паралельної наступності», коли ми чуємо і бачимо одне і те ж,при цьому графічний ряд фіксується на ключових моментах аудіо ряду.

  • Ми будемо працювати в техніці  « Скрайбінг-аплікації». На партах у вас є набори для роботи – це аркуші паперу,малюнки, клей.  Слухайте аудіотекст і спробуйте відтворити почуте на папері.
  1. Ідейно-художній аналіз байки «Бджола та Шершень».    (слайд 4)
    1.        Бесіда за питаннями (Метод «Прес»):      
  • Чому Шершень, принижуючи гідність Бджоли, називає її дурною? («Чи знаєш ти, що плоди твоєї праці не стільки тобі самій, як людям корисні, а тобі часто і шкодять, приносячи замість нагороди смерть; одначе не перестаєш через дурість свою збирати мед»)
  • Що мав на увазі Шершень, звертаючись до Бджоли: «Видно, що ви без пуття закохані в мед»?
  • У чому вбачає своє призначення Бджола? Чим зумовлено те, що праця для неї — насолода? («...Більша радість збирати мед, аніж його споживати. До сього ми народжені і будемо такі, доки не помремо. А без сього жити... для нас найлютіша мука»)
  • Якої думки щодо праці дотримується Шершень? Чому він не розуміє Бджолу?
  • Що є мукою для героїні?
  • Кого намагався засудити Г. Сковорода на прикладі Шершня?
  • Чому Бджола — символ мудрої людини?
  • Які життєві приклади наводить байкар у висновку («силі») твору? Про що вони свідчать?
  • Чим пояснити те, що людина без діла — карається і страждає?
  • Що мав на увазі Епікур, зазначаючи про необхідність житии за натурою?
  • Коли праця для людини є насолодою і задоволенням?
  • Яке виховне значення має ця байка?
    1.        Тема: розкриття важливої ролі праці за покликанням.      (слайд 5)

Ідея: уславлення улюбленої праці, яка є стимулом життя; засудження паразитичного способу існування.

 

  1.        Інформаційна карта  «Сродна праця»             (слайд 6)

 

  1.        Інсценізація байки    ( слайд 7)

Розіграйте діалог між Шершнем, який сміється над працелюбністю Бджоли, і Бджолою, яка отримує від праці задоволення, за байкою “Бджола та Шершень”.

 Шершень. “Скажи мені, Бджоло, чого така дурна? Чи знаєш ти, що плоди твоєї праці не стільки тобі самій, як людям користь приносить, а тобі часто і шкодять, приносячи замість нагороди смерть. Одначе не перестаєш через дурість свою збирати мед. Багато у вас голів, але всі безмозкі”.

   Бджола відповідає по-сковородинівськи стисло і мудро: “... нам  незрівнянно більша радість збирати мед, аніж його спживати. До сього ми народжені і будемо такі, доки не помремо”. 

ІV. Підсумок уроку

  1. Графічний диктант «Так/Ні»
  • На партах у вас є картки з таблицею. Кожна клітинка означає запитання. Ви маєте дати коротку відповідь на запитання, тобто сказати так чи ні. Якщо ви погоджуєтеся з почутим, то малюєте горизонтальну лінію зверху на лінії клітинки, якщо не погоджуєтеся,то виділяєте нижню лінію. Після всього з’єднуємо все однією лінією та отримуємо ключ-відповідь.
  • Г. Сковорода народився на Черкащині. (Ні)
  • Митець досконало володів латинською, старогрецькою, німецькою, польською мовами. (Так)
  • Після здобуття початкової освіти майбутній філософ багато подорожує. (Ні)
  • Згідно із власним заповітом видатного митця на його надмогильному камені висічено: «Світ ловив мене, та не спіймав». (Так)
  • - Митець був звільнений з посади викладача Переяславської колегії через звинувачення у вільнодумстві (Так)
  • У своїй філософії Григорій Савич розмежовував Бога і природу. (Ні)
  • У Переяславській колегії Григорій Савич викладав філософію. (Ні)
  • Характерною рисою байки Г. Сковороди є відтворення істини. (Так)
  • Останні роки життя Г. Сковорода присвятив служінню Богу. (Ні)
  • Суть філософії «сродної праці» полягала в тому, щоб людина успадкувала рід діяльності своїх батьків. (Ні)
  • Мова Бджоли («Бджола та Шершень») - афористична. (Так)
  • Григорій Савич визначав байку як «мудрую играшку». (Так)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Гра «Продовж речення»  (слайд 8)

-Сьогодні на уроці я навчився….

-Для мене цікавим було….

-Для себе я засвоїв такі істини….

  1. Слово вчителя

Байки Г. Сковороди, безперечно, явище оригінальне і своєрідне в українському письменстві. Вони не тільки завершували давній період у розвитку жанру байки, але й були кроком уперед. У чому ж полягає цей крок? І в тому, що харківськими байками зобов’язане оригінальне сюжетотворення байок на Україні,і в тому, що байкар вивів цей жанр на шлях самостійного розвитку, виділивши її зі складу риторичних творів. Це було явищем прогресивним і відбивало потреби розвитку нових жанрів.   Харківські байки становили крок уперед на шляху ствердження і розвитку жанру, несли в собі елементи нового, які могли бути підхоплені наступними байкарями. Одночасно вони відбивали суперечності розвитку Г. Сковороди — письменника і філософа:у 60-х рр. він задумав і написав байки як цикл самостійних творів, а байки 70-х рр. утрачають самостійне значення і перетворюються на додатки моралі, яка фактично стає головною частиною твору.

Байкарська спадщина митця, в якій знайшли яскравий художній вияв основні риси його світогляду, філософські й естетичні принципи, загалом має виразне демократичне спрямування і є однією з важливих сторінок як творчості письменника, такі української літератури минулих віків.

 

V. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів, оцінювання

- Які ви молодці, дякую вам за роботу. А на останок скажіть, будь ласка, побажання один одному, мені, гостям, керуючись тими принципами, які проповідував Г.Сковорода.  Я ось, бажаю вам добра.

VІ. Пояснення домашнього завдання   Скласти власну байку (за бажанням) Дібрати 10 афоризмів Г.Сковороди.

1

 

doc
Додано
26 липня 2018
Переглядів
3664
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку