Конспект уроку "Григорій Сковорода – філософ, поет, музикант.(“Всякому городу – нрав і права" із циклу “Сад божественних пісень"). Вчити учнів розуміти твори, в яких закладені кращі ідеали, що визначають життя народу; формувати вміння виявляти найголовніше в мистецькому творі; розвивати інтерес до творчості Г. Сковороди; підкреслити важливу роль літератури і музики у розвитку особистості виховувати переконання учнів у великих можливостях мистецтва та кращі моральні якості особистості.
Тема уроку. Григорій Сковорода – філософ, поет, музикант.(“Всякому
городу – нрав і права” із циклу “Сад божественних пісень”)
Мета: вчити учнів розуміти твори, в яких закладені кращі ідеали, що визначають життя народу; формувати вміння виявляти найголовніше в мистецькому творі; розвивати інтерес до творчості Г. Сковороди; підкреслити важливу роль літератури і музики у розвитку особистості виховувати переконання учнів у великих можливостях мистецтва та кращі моральні якості особистості.
Обладнання: магнітофон; портрет Г. Сковороди; мультимедійна дошка.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Я народився у селі Чорнухи, що на Полтавщині в сім`ї бідного козака у 1722 році. Виняткові здібності мене малого до навчання спонукали батьків віддати в науку до дяка, а від дяка до Чорнуської церковнопарафіяльної школи. Пізніше про це я писатиму: “Я ще хлоп’ям вивчив баєчку”. А слухати і запам’ятовувати було що. Тоді ще носили по Україні невмирущу народну думу, натхненну козацьку пісню сліпі лірники й кобзарі, формуючи художні смаки і уподобання своїх співвітчизників на високих народнопоетичних зразках. Того впливу зазнав і Сковорода. Я мав від природи чудовий голос і неабиякий музичний хист. В 12-літньому віці вступив до підготовчого класу Київської академії, де навчався багато років із великими перервами. Завдяки чудовому голосу мене запросили до Придворної співацької капели в Петербурзі, працював перекладачем у складі дипломатичної місії в Угорщині.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
- Як ви вважаєте, ким був насправді Г. Сковорода: філософом, поетом чи композитором.
Показ презентацій учнів.
Перегляд документального фільму про Г.Сковороду «Усе в тобі Сковорода»
- Опрацювання твору Г. Сковороди «Всякому городу нрав и права...»
Виразне читання поезії з відповідним коментарем.
Що зумовило письменника створити 10-ту пісню збірки «Саду...»?
Обговорення змісту твору.
Художні особливості пісні.
Знайомство з музичною спадщиною Г. Сковороди
– Серед творів поета було чимало пісень, слова і музика яких належали йому ж. Пісні Г. Сковороди, особливо сатиричні, швидко розповсюджувалися по Україні, виконувалися кобзарями й лірниками, переспівувалися по містах і селах як народні. Найвідомішими з них є цикл “Сад божественних пісень” і особливо – кант “Всякому городу – нрав і права”. Кант (лат. – пісня) – старовинна 3-голосна куплетна пісня для виконання ансамблем або хором без супроводу. У ній автор викриває потворність прислужництва, висміюється жадібність, пристрасть до наживи та інші вади людини і суспільства. Мелодія пісні наспівна, з розмовними інтонаціями і чіткими ритмічними фразами:
Всякому городу – нрав і права!
Всяка іміє свій ум голова!
Всякого прихоти водють за ніс,
Всякого к наживі манить свій біс!
(Звучить пісня Г. Сковороди “Всякому городу – нрав і права”)
- Чи зрозуміли зміст цієї пісні?
- Що викриває в ній автор через сатиру?
- Як ви охарактеризуєте музичний характер цієї пісні?
- Як ви вважаєте, чи може ця пісня й нині впливати на своїх слухачів?
- Про що співається в пісні Г. Сковороди?
- Що є головною думкою твору?
- Чи близька та зрозуміла тобі ця пісня, створена майже два століття тому?
- Ця пісня була співзвучна з думками і настроєм народу. Вона так полюбилася у різних куточках України, що стала справді народною. Недаремно цей твір увійшов до репертуару українських кобзарів і лірників 18-19 століття.
Пісня Сковороди “Всякому городу – нрав і права” має досить цікаву історію життя. Її текст був використаних українським письменником Іваном Котляревським у п’єсі “Наталка Полтавка”.
Кант – старовинна триголоса куплетна пісня, яку виконував ансамбль співаків або хор без інструментального супроводу.
Псалом – старовинні біблійні пісні і молитви, створені, за переказами, легендарним царем Давидом.
V . Узагальнення і систематизація знань.
“Мікрофон”
Продовжте речення:
а) Сьогодні на уроці я дізнався, що Г. Сковорода...
б) Мене зацікавило...
VІ . Підбиття підсумків уроку.
Учні доходять висновку, ким же був Г. Сковорода: філософом, поетом, музикантом...
VІІ . Домашнє завдання.
Ознайомитися зі збіркою “Сад божественних пісень”.