Урок з української літератури в 11 класі по темі "«Ліна Костенко. Особливості індивідуального стилю «Страшні слова, коли вони мовчать» – ліричний роздум про значення слова в житті"

Про матеріал

Розробка уроку із супровідною презентацією. Робота на уроці включає наступні форми: "асоціативний кущ", міні-диспут, "коло ідей". Додається експрес-тестування для підготовки до ЗНО

Перегляд файлу

Смичинська загальноосвітня школа I-IIIст.

 

 

 

 

 

Конспект відкритого уроку

з української мови у 11 класі

 

 

Тема: «Ліна Костенко. Особливості індивідуального стилю
«Страшні слова, коли вони мовчать» – ліричний роздум про значення слова в житті людини. «Вічні» українські фольклорні типи у поезії «Українське альфреско»

 

 

 

 

Вчитель: Баранова В.М.

 

 

 

 

 

 

 

 

Смичин-2017р.

Тема  уроку:  Ліна Костенко. Особливості індивідуального стилю
«Страшні слова, коли вони мовчать» – ліричний роздум про значення слова в житті людини. «Вічні» українські фольклорні типи у поезії «Українське альфреско»

Мета  уроку:  ознайомити  учнів  із  життєвим  та  творчим  шляхом  Ліни Костенко; розкрити жанрове й тематичне розмаїття її творчості; познайомити з особливостями  індивідуального  стилю; опрацювати ідейно-художні особливості поезій «Страшні слова….», «Українське альфреско»; формувати  світогляд учнів, розвивати навички аналізу поетичних текстів, навички аналізу та синтезу; виховувати любов до поезії, інтерес до українських традицій.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання:  аудіо- та фотоматеріали, тексти поезій, роздатковий матеріл.

Я вибрала Долю собі сама.

І що зі мною не станеться —

у мене жодних претензій нема

до Долі — моєї обраниці.

                            Л. Костенко

Хід уроку

І. Організаційний момент

Перевірка підготовки учнів до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Бесіда

  Пригадайте, хто такі шістдесятники, чому  їх так називали?

("Шістдесятники"    це  нова  генерація  творців,  які  прагнули  сказати власне,  оригінальне  слово  не  лише  в  мистецтві,  а  й  у  суспільному  житті, намагалися позбутися нагляду й тиску КДБ(комітет держбезпеки), гуртувалися самочинно, виходячи зі  справжніх  ідейно-естетичних  інтересів. Працювали в 60 рр. ХХ  ст.,  тому  їх так назвали).

  Назвіть  відомих  "шістдесятників":  поетів,  прозаїків,  перекладачів, літературних критиків. 

(Найбільш  відомими  були  поети    Дмитро  Павличко,  Ліна  Костенко, Василь  Симоненко,  Іван  Драч,  Василь  Стус,  Борис Олійник;  прозаїки  Григір Тютюнник,  Євген  Гуцало,  Володимир   Дрозд,  Валерій  Шевчук;  перекладачі Григорій Кочур, Анатоль Перепадя; літературні критики Іван Світличний, Іван Дзюба, Євген Сверстюк).

Які теми висвітлювались "шістдесятниками"?

(Питання  правди  та  історичної  пам’яті,  голодомору  1932-1933рр.  та сталінських  репресій,  несамовито  щира  любов  до  України,  віра  в  непоборну силу її народу, його провідну місію).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми й мети уроку

1. Робота з епіграфом

 2. Ліна Василівна Костенко — це мужність і зрілість сучасної української поезії, її безкомпромісність, непоступливість у принципових, доленосних питаннях, небуденний талант у поєднанні з почуттям відповідальності перед минулим, сучасним і майбутнім.

Для багатьох шанувальників її поезії Ліна Костенко стала загадковою жінкою з легенди. І світло цієї легенди, як світло високої зірки, долинало навіть тоді, коли поетеса вимушена була мовчати «цілу вічність — шістнадцять років».

Мудрими людьми мовлено, що нація, як така, не існує без людей, які уособлюють совість, талант, цвіт усього народу. Слава богу, наш народ має такий цвіт. Але ж як мало його. Як нещадно побивано його у всі часи. Кривава лапа монстра тоталітаризму нависала над кращими із кращих.

Українській літературі таланить на великих жінок. Поруч з талановитими і легендарними українками (від піснетворки Марусі Чурай до розстріляної фашистами Олени Теліги) постає перед нами ця красива, мудра, мужня, талановита жінка з вічною таємницею в очах...

Вся творчість Ліни Костенко — туга за ідеалом, сором за поганьблену, знецінену, розтоптану людину.

Епоха несприятлива — ламає

Іще в колисці геніям хребти.

Такі книжки поетеси, як «Над берегами вічної ріки», «Маруся Чурай», «Неповторність», «Бузиновий цар» повертали читачеві віру в слово, а нашій літературі — духовне здоров'я.

Проблема «людина і війна» — панівна у творчості Ліни Костенко, чия дитяча пам'ять увібрала в себе болючі деталі, жорстокі картини, зафіксувавши враження, стан душі, які через роки переплавилися в усвідомлене бачення війни, для чого знайшлися щонайпечальніші слова зрілої жінки-художниці.

Мій перший вірш написаний в окопі,

На тій сипкій од вибухів стіні,

Коли згубило зорі в гороскопі

Моє дитинство, вбите на війні.

Лірика Ліни Костенко художньо матеріалізує реальний світ, подаючи модель життя глибокоособистісно, часом до наївності прозоро, часом ускладнено. Лірична героїня поетеси — це чутлива, ніжна, зболена душа, могутня і надзвичайно активізована ерудиція. «Моя душа задивлена в чужу» — ці слова пояснюють глибинну справжність емоційних реакцій на світ героїні поезій Ліни Костенко, якій «в глибинах гармонії болять дисонанси».

Я дерево, я сніг,

я все, що я люблю.

Та, може, це і є моя

найвища сутність.

Ці рядки звучать глибоко особистісно, бо концентрують в собі максималізм юної душі, який у зрілої Ліни Костенко виллється в пристрасно-нестримних рядках:

Моя любов! Я перед тобою.

Бери мене в свої блаженні сни.

Лиш не зроби слухняною рабою,

Не ошукай і крил не обітни!

Цей вірш Ліни Костенко — це молитва високої душі жіночої, здатної піднятися над буденщиною і минущістю, лишатися при тому жінкою.

У поезій Ліни Василівни інтимна лірика — це «постійний напружений діалог розуму й серця», — точно помітила Людмила Таран. Від жіночої самоіронії авторки і її ліричної героїні повіває великою печаллю: хто виміряє, скільки втрачено, а скільки знайдено на емансипаційних стежках.

Спини мене отямся і отям,

Така любов буває раз в ніколи.

 Вона ж промчить над зламаним життям,

За нею будуть бігти видноколи.

Жага громадянськості — рушійна й визначальна сила поезії Ліни Костенко, що поєднує в собі правічну відповідальність художника за долю й щастя народу. Своє громадянське кредо поетеса визнайшла ще на початку поетичної стежки, ніби передбачаючи ту неволю серця, розуму й слова, яка їй і її однодумцям судилася надовго:

Не уникай в путі круговороту —

Хай руки загартуються твої,

То доведеться плавати і проти,

І впоперек стрімкої течії.

Лепетлива муза на полі бою української поезії мусить бути мужньою і сильною.

Поетеса завжди писала, як думала, — так і жила. Слово — вчинок. Життя — як слово. Життя Ліни Костенко — це урок безкомпромісності, совісності й принциповості. Усім цим і дорога для нас наша талановита сучасниця, справді народна українська поетеса Ліна Василівна Костенко.

IV. Основний зміст уроку

1. Повідомлення підготовлених учнів-біографів Ліни Костенко.

3. Щоб краще пізнати духовний світ поетеси, я пропоную розглянути її вірші «Страшні слова, коли вони мовчать…», «Українське альфреско»

  1.          Виразне читання поезії  «Страшні слова, коли вони мовчать…». Обмін враженнями щодо прочитаного.

Бесіда:

- Які враження у вас викликали ці поетичні рядки?

- Над якими питання роздумує поетеса? (Питання творчості, суть мистецтва)

5. Оформлення паспорта ліричного твору.

Назва: «Страшні слова, коли вони мовчать»

Провідний мотив: Роздуми поетеси про значення слова в житті людини, про сутність поезії.

Ідея: Показати силу слова: «Людині бійся душу ошукать»

Вид лірики: Філософська

Віршовий розмір: П’ятистопний ямб+пирихій

Римування: Перехресне

Художні засоби: епітети: «страшні слова», «безсмертний дотик»; метафори «слова мовчать, причаїлись», «хтось ними (словами) плакав, мутився, болів» оживлюють, олюднюють слова; анафора: у першій строфі другий і третій рядки починаються словом «коли», яке підкреслює і пояснює оксиморон «слова мовчать»; антитези: «краса й потворність», «асфальти й спориші» змальовують і різноманітність світу, і його повторюваність, узагальнюючи словами «Усе було», і підводять до висновку: «Поезія — це завжди неповторність».

6. Прослуховування пісні «Українське альфреско».  Обмін враженнями щодо почутого/прочитаного.

7. Словникова робота.

Альфреско – настінний живопис водяними фарбами по сирій штукатурці.

Архетипні образи - це ті первинні образи-символи, які існують у підсвідомості кожної людини й передаються з покоління в покоління як особливо значущі. Архетипними образами для українців є мати, дитя, родина, біла хата, рідна земля, лелека, соловейко, жайворонок, зозуля.

8. Аналіз поезії

- час і простір

У творі немає сюжету, але є опис місця, де сконцентровані думки і почуття ліричного героя. Ліна Костенко, мабуть, не випадково починає поезію з точної вказівки на місце:

      Над шляхом, при долині, біля старого граба,

      Де біла-біла хатка стоїть на самоті…

   Може, це фольклорна традиція: багато народних пісень саме так починаються («Ой на ставі, на ставочку», «У ржі на межі», «Там у полі криниченька», «Ой на горі та женці жнуть», «В кінці греблі шумлять верби», «Ой у гаю, при Дунаю»),  казкові початки. А може, поетеса так детально вказує сільську «адресу» діда з бабою, надіючись, що хтось до них тим шляхом та й приїде. Обставина на самоті додає сумного, елегійного настрою. 

У вірші прямо не сказано, яка пора року, дня, про це розповідає пейзаж. Які деталі вказують на час? (Цвітуть жоржини, отже, пора року – осінь; золотий шлях – сонце в зеніті).

- Які зорові образи вимальовують ідилічну картину навколо діда з бабою?

Робота зі схемою-візуалізацією. Пояснення символічного значення

  Відповіді можуть бути різними: любисток, бо від слова «любити»; жоржини, підкреслені займенником такі, викликають захоплення; вишні чорноокі (епітет) нагадують гарних дівчат; на слові патлашки хочеться зупинитися й посміхнутися, бо воно якесь кумедно-ніжне; старий граб доповнює образи діда й баби – теж старих; шовковиця – дерево, яке ніхто не мине, не скубнувши ягід (може, саме вона найбільше й принаджує сусідських дітей); лелека на хліві – символ достатку, не випадково ж курочка ряба «несе їм яєчка золоті»; правда, образ стомленого лелеки сумний, бо не приніс птах дитя у цю хату.

Дорога. У творі є три слова, які вказують на цей символ, – стежка, дорога, шлях. Це як три стадії життя людини – дитинство, зрілість, старість. Двоє стареньких сидять на призьбі біля стежки, якою, може, бігали ще малими; мабуть, сходили не одну дорогу на життєвому шляху (воювали? мандрували? працювали?), але зберегли до старості «хронічну українську доброту»

  •                          Евристичне питання: Чому у поезії діти сусідські?

Учні почергово висловлюють власні версії прихованої в тексті інформації. Хто прочитав статтю підручника наперед, назве ймовірні причини:

«згасання роду: репресії, війни чи хвороби, що забрали синів і дочок, їхня відсутність узагалі». Є в цьому несказаному й натяк на автобіографічність: батько Ліни Костенко був репресований, сама ж вона підлітком пережила війну.

Судження. В. Брюховецький у нарисі «Ліна Костенко» стверджує, що в поезії «Українське альфреско» йдеться про «щемке почуття самотності в безкраях всесвіту, притаманне не лише філософам, а не меншою мірою й людині від плуга…». Означення сусідські  у цих рядках є ознакою самотності. Науковець пише, що «поетичні ідеї» авторки не сформульовані, а сформовані всією попередньою творчістю.

- Міні-диспут.

   Проблемне запитання. «Остання в світі казка сидить під образами». Чи не звучать ці слова у XXI столітті дещо фатально? Чи це не натяк, що ми втрачаємо щось сокровенне?

        VІ. Підбиття підсумків уроку

Метод «Асоціативний кущ»

         Сьогодні на уроці ми переконалися, що у кожному своєму поетичному рядку Ліна Костенко віддає нам частинку себе, частинку свого серця. Давайте ж і ми з вами віддамо їй сьогодні свої серця. У кожного з вас на парті є паперові сердечка. Нехай вони навіть уявні, але ми вкладемо в них всю свою любов та повагу до цієї легендарної поетеси.

         Ваше завдання - написати слово-іменник, з яким у вас асоціюється Ліна Костенко.

Готуємось до ЗНО: Експрес-тестування

VІІ. Оцінювання учнів

VІІІ. Домашнє завдання: опрацюв. стор. підручника, вивч. вірш на вибір, визнач. індивідуальні риси творчості Ліни Костенко

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема: Ліна Костенко. Особливості індивідуального стилю «Страшні слова, коли вони мовчать» – ліричний роздум про значення слова в житті людини. «Вічні» українські фольклорні типи у поезії «Українське альфреско»

Номер слайду 2

Я вибрала Долю собі сама. І що зі мною не станеться — у мене жодних претензій нема до Долі — моєї обраниці.                             Л. Костенко

Номер слайду 3

Епоха несприятлива — ламає Іще в колисці геніям хребти. Мій перший вірш написаний в окопі, На тій сипкій од вибухів стіні, Коли згубило зорі в гороскопі Моє дитинство, вбите на війні. Я дерево, я сніг, я все, що я люблю. Та, може, це і є моя найвища сутність.

Номер слайду 4

Спини мене отямся і отям, Така любов буває раз в ніколи. Вона ж промчить над зламаним життям, За нею будуть бігти видноколи. Не уникай в путі круговороту — Хай руки загартуються твої, То доведеться плавати і проти, І впоперек стрімкої течії.

Номер слайду 5

Дата Подія 19 березня 1930 Народилася в містечку Ржищеві на Київщині в родині вчителів. 1936 Родина перебралася до Києва, де майбутня поетеса закінчила середню школу. 1956 Після закінчення середньої школи молода поетеса навчається в Київському педінституті, а згодом — у Московському літературному інституті ім. О.М.Горького 1957 Збірка «Проміння землі» 1958 Збірка «Вітрила» 1961 Збірка «Мандрівки серця». Її піддавали критиці за «аполітичність», був знятий з плану знімання фільм за сценарієм Л.Костенко «Дорогою вітрів» 1973 Потрапила до «чорних списків», складених секретарем ЦК КПУ з ідеології В.Маланчуком. Потрапила до «чорних списків», складених секретарем ЦК КПУ з ідеології В.Маланчуком. 1979 Вийшов роман «Маруся Чурай» 1980 Збірка «Неповторність» 1987 Була удостоєна Державної премії УРСР імені Т. Г. Шевченка за роман «Маруся Чурай». 1994 Збірка «Інкрустації» 1999 Роман «Берестечко» 2010 Збірка «Гіацинтове серце». Перший роман Л.Костенко — «Записки українського самашедшого», що викликав великий ажіотаж 2011 Вийшла поетична збірка Л.Костенко «Річка Геракліта», куди ввійшли раніше написані вірші та 50 нових поезій.

Номер слайду 6

Страшні слова, коли вони мовчать, коли вони зненацька причаїлись, коли не знаєш, з чого їх почать, бо всі слова були уже чиїмись. Хтось ними плакав, мучився, болів, із них почав і ними ж і завершив. Людей мільярди, і мільярди слів, а ти їх маєш вимовити вперше! Все повторялось: і краса, й потворність. Усе було: асфальти й спориші. Поезія — це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі

Номер слайду 7

Паспорт твору Назва: Провідний мотив: Ідея: Вид лірики: Віршовий розмір: Римування: Художні засоби:

Номер слайду 8

УКРАЇНСЬКЕ АЛЬФРЕСКО Над шляхом, при долині, біля старого граба,  де біла-біла хатка стоїть на самоті,  живе там дід та баба, і курочка в них ряба,  вона, мабуть, несе їм яєчка золоті. Там повен двір любистку, цвітуть такі жоржини,  і вишні чорноокі стоять до холодів.  Хитаються патлашки уздовж всії стежини, і стомлений лелека спускається на хлів. Чиєсь дитя приходить, беруть його на руки.  А потім довго-довго на призьбі ще сидять.  Я знаю, дід та баба – це коли є онуки,  а в них сусідські діти шовковицю їдять. Дорога і дорога лежить за гарбузами.  І хтось до когось їде тим шляхом золотим.  Остання в світі казка сидить під образами.  Навшпиньки виглядають жоржини через тин…

Номер слайду 9

Альфреско – розпис водяними фарбами по свіжій штукатурці Архетипні образи – це ті первинні образи-символи, які існують у підсвідомості кожної людини й передаються з покоління в покоління як особливо значущі (мати, родина, лелека)

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Домашнє завдання: опрацювати сторінки 268-279 підручника, вивчити вірш на вибір, визначити індивідуальні риси творчості Ліни Костенко(письмово)

Номер слайду 12

Перегляд файлу
  1. Не є характерною для поетів-шістдесятників рисою творчості:

А. гуманізм;

Б. культ свободи;

В. активний патріотизм;

Г. соціалістичний реалізм;

Д .духовний аристократизм;


2 .Хто з поетів-шістдесятників здобув славу неперевершеного поета-пісняра?


А.  В.Стус;

Б . Л.Костенко;

В.  В.Симоненко;

Г. Д.Павличко;

Д. М.Вінграновський;


 3. Укажіть літературний термін за його визначенням: «Вірш без рими і розмірів з довільним чергуванням рядків різної довжини»:


        А. Сонет;

        Б. Верлібр;

        В.  Білий вірш;

        Г. Коломийка. 


4.У якому творі важливе смислове навантаження має образ осені?

А. «У синьому небі я висіяв ліс»;  Б. «Синьйорито акаціє, добрий вечір»; В. «Прилетіли коні – ударили в скроні»; Г.  «Чорна райдуга».

5. Кого з українських письменників Олесь Гончар назвав «витязем молодої української поезії»?
 


А.  А. Малишка;
Б.  Д. Павличка;
В.  В. Симоненка;
Г.  І. Драча;
Д.  М. Вінграновського.


6. Установіть відповідність між назвою твору і символом:

А   «Сеньйорито акаціє, добрий вечір…»                   1 соняшник

Б    «Задивляюсь у твої зіниці»                                     2 вишита сорочка

В   «Балада про соняшник»                                          3 червоні блискавиці

Г «Два кольори»                                                            4 осінь

Д   «Я…»

1

2

3

4

 

 

 

 

 

  1. Не є характерною для поетів-шістдесятників рисою творчості:

А. гуманізм;

Б. культ свободи;

В. активний патріотизм;

Г. соціалістичний реалізм;

Д .духовний аристократизм;


2 .Хто з поетів-шістдесятників здобув славу неперевершеного поета-пісняра?


А.  В.Стус;

Б . Л.Костенко;

В.  В.Симоненко;

Г. Д.Павличко;

Д. М.Вінграновський;


 3. Укажіть літературний термін за його визначенням: «Вірш без рими і розмірів з довільним чергуванням рядків різної довжини»:


        А. Сонет;

        Б. Верлібр;

        В.  Білий вірш;

        Г. Коломийка. 


4.У якому творі важливе смислове навантаження має образ осені?

А. «У синьому небі я висіяв ліс»;  Б. «Синьйорито акаціє, добрий вечір»; В. «Прилетіли коні – ударили в скроні»; Г.  «Чорна райдуга».

5. Кого з українських письменників Олесь Гончар назвав «витязем молодої української поезії»?
 


А.  А. Малишка;
Б.  Д. Павличка;
В.  В. Симоненка;
Г.  І. Драча;
Д.  М. Вінграновського.


6. Установіть відповідність між назвою твору і символом:

А   «Сеньйорито акаціє, добрий вечір…»                   1 соняшник

Б    «Задивляюсь у твої зіниці»                                     2 вишита сорочка

В   «Балада про соняшник»                                          3 червоні блискавиці

Г «Два кольори»                                                            4 осінь

Д   «Я…»

1

2

3

4

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тарасенко Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
До підручника
Українська література 11 клас (Міщенко О.І.)
Додано
7 січня 2018
Переглядів
14525
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку