Конспект уроку з української літератури 11 клас,під час вивчення творчості Остапа Вишні : "Готуємо по-остаповишенськи"

Про матеріал

Конспект уроку з української літератури для 11 класу у формі критичного мислення під час вивчення творчості Остапа Вишні . До конспекту додається презентація.

Перегляд файлу

 

Урок з української літератури. 11 клас

Тема: Майстер-клас «Готуємо  по-остаповишенськи». Оптимізм, любов до природи, людини, м’який гумор як риси індивідуального почерку Остапа Вишні.

Мета уроку: ознайомити учнів із творами циклу «Мисливські усмішки»; розвивати творчу уяву школярів, уміння аналізувати прочитане, визначати літературні засоби і прийоми письменника у досягненні комічного; виховувати любов до природи.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: Екран, проектор, колонки, презентація, бейджики з іменами, мячик, дзвіночок, 2 команди, 2 скриньки:слова, 3 конверти, девайси – інструменти для приготування страв (творів), набір для гумористиних засобів: шпаргалки на різнокольорових аркушах.

Теорія літератури: жанри: фейлетон,усмішка, гумористичні засоби.

Міжпредметні  зв’язки: світова  література, образотворче мистецтво.

Форми роботи: Гра «Словесний пінг-понг», «Вхідне опитування», «Усвідомлене слухання» відео-2 хв, художнє читання тексту, «Вибіркове читання» –  створення інструкцій, робота в групах, «Мозковий штурм», завдання від «шефа», створення «Технологічної картки», Відео з текстом-2 хв, Робота із термінами, «Ажурна пилка», «Камінь спотикання», робота з маркерами, написання телеграми, скринька з «родзинками»,

 

Хід уроку

І. Розминка.

Учитель: Мій син зробив мені подарунок-мячик. Зіграємо разом?

1.Створення позитивної ситуації. Гра «Словесний пінг-понг».

Учитель: Кидаємо м’яч і називаємо слово-кидаємо назад, називаючи асоціацію.

  1.          Радість-
  2.          Успіх-
  3.          Учитель-
  4.          Книжка-
  5.          Література-
  6.          Зброя-
  7.          Сміх-
  8.          Гумор-
  9.          Їжа-
  10.     Вишня-
  11.     Вишня-
  12.     Вишня-
  13.     Вишня-

ІІ. Повідомлення теми ,мети.  Знайомство із майстром своєї справи. Проведення майстер-класу.(Слайд)

Учитель: Вітаю вас на літературному майстер-класі « Готуємо по-остаповишенськи». Маю честь  представити вам цю унікальну особистість, з якою ви будете знайомитись протягом всього майстер-класу.

1. Мотивація.

На кожному майстер-класі переможці отримують призи, про який ви дізнаєтесь у кінці. Це буде загадкова скринька із подарунками.(Слайд)

 2. «Вхідне опитування». Робота з маркерами по визначенню відомого та невідомого.

Учитель: І так, перше завдання від майстра: маємо перевірити ваш рівень  і провести так зване «вхідне опитування». Заповніть табличку. Знак плюс, мінус, знак питання. У кінці майстер-класу, ви скажете, чи всі знаки перетворилися на плюс.(Слайд)

Перед вами асоціації попрацюємо з маркерами. Якщо вам вже відома інформація, то ви ставите плюс. Якщо ні, то мінус. Якщо хочете дізнатися – ставите питання. У кінці уроку ви скажете наскільки змінилися ваші маркери:

Вхідне опитування

 

Відомо/невідомо на початку уроку

Відомо/невідомо в кінці уроку

Примітки

100

 

 

 

17

 

 

 

Губенко

 

 

 

Рецепти успішного письменника

 

 

 

«Чудака ,їй богу»,

 

 

 

«Король українського тиражу»

 

 

 

«Хай живуть зайці!»

 

 

 

 

ІІІ. Усвідомлення нового матеріалу.

  1.         Перегляд відеоматеріалів.

 Учитель: Щоб заповнити таблицю, давайте запросимо фахівців, які нам допоможуть. До речі, під час відеозвернення ви почуєте багато підказок, для виконання основного завдання від майстер-шефа своєї справи.

А я вам нагадую, що для підготовки до ЗНО, ви можете користуватися інтернет-ресурсами.(усвідомлене слухання)

1. «Влада таланту». Про головну роль у житті письменника відіграє природа: картопля, бур’яни, коноплі. – с. 2. 33 – 2.

2. «Про прізвисько Остап Вишня» лайфхак с. 5. 54 – 7. 41.(до структури текстів...про структуру ви подивитеся самостійно).

До речі, звернули увагу на лексичну помилку в назві твору «моя автобіографія» (зайве слово – моя)

2. «Вибіркове читання». Створення інструкцій. Робота в групах.

Учитель: А зараз час зробити перерву на обід. Бо дууже вже їсти хочеться. Але спочатку маємо знайти собі їжу. Тоді сходимо на полювання та риболовлю , а здобич шукатимемо у творах Остапа Вишні.

Для чого ми це робимо? Відверто скажу,що знайомі з телеканалу «Трофей» попросили скласти інструкцію для Семена Олда)))

(Роздати на дві групи завдання: Полювання,рибалка)

Виділіть маркерами обов’язкові атрибути для полювання та риболовлі.

ІV. Актуалізація опорних знань

1. Робота з текстом (Текст)

Учитель: Отже, здобич ми вполювали. Варто зазначити, що наш майстер Остап Вишня ходив на полювання із гаслом «Хай живуть зайці!» і за все своє життя жодної істоти не вбив!

2. Технологічна картка.

Додайте, на свій розсуд, власні інгредієнти, щоб приготувати суп із дикої качки. Завдання від «шефа».

Учитель: Приготуйте суп. Інгредієнти: качка,курка. Маєте скласти технологічну картку. Тобто вказати скільки і яких продуктів потрібно для приготування страви. Перед вами офіційний зразок технологічної карти,це для тих учнів,які захочуть мати власний ресторан чи працювати кухарем. А заповнити ви маєте спрощений варіант за 1 хвилину.

Найменування сировини

Кількість

Особливості приготування

Качка

1

 

Курка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Слайд)

Час для приготування страви. Відкрийте конверт №2.

І за 1 хвилину складіть рецепт. Можна додати інгредієнти за смаком.

А тепер зачитайте свої рецепти.

Художнє читання тексту (актором)

Прослухайте рецепт-уривок від майстра. Звіримося з оригіналом: відео.Чому ж такі різні рецепти?

3. Робота із термінами. Теорія літератури. Які інструменти використовував Остап Вишня, щоб зі звичайних слів утворити такі «смачні» твори (конверт№3). Подивіться на конверт під назвою «Фірмові секрети від майстра», по черзі від команди називайте гумористичні засоби. Можливо, назвете свої.

Засоби гумору. (Слайд)

4. «Ажурна пилка»

А в якій формі любив подавати свої страви Остап Вишня. В яких жанрах?

За що його назвали майстром гумору?

Його «фірмова страва від шефа» називається «усмішка»

Після куштування будь-якої страви завжди залишається післясмак..

А який післясмак залишився у вас після знайомства з особистістю Остапа Вишні? Будь ласка, висловіть свою думку по одному слову.( Відповіді по черзі.)

5. «Камінь спотикання». Відеофрагмент «Про сміх крізь сльози від Фаріон»

Учитель: 10 років таборів, двічі уникав розстрілів. Хвороби і поневіряння. Як після цього вдалося залишитися людиною, як уникнув смерті двічі...про це ви зможете дізнатися із таких джерел (Слайд.)

V. Рефлексія

Якби вам випала нагода написати телеграму, щоб допомогти вижити в пеклі під назвою ГУЛАГ, щоб ви йому сказали?

Оцінювання (самооцінювання). 

Подивіться у свою першу табличку з маркерами? Чи змінилися знаки мінус на плюс, а можливо залишилися незаповнені рядки? Оберіть серед присутніх, хто може підказати вам (учень чи вчитель). (Слайд).

VІ. Підсумки уроку

Але не лише інгредієнти визначають чи смачна страва, а й правильна подача теж головне. Тому вдале поєднання форми та змісту є секретом успіху.

Подарунок від майстра! Скринька «родзинок»!  Гумористичні цитати від Остапа Вишні!

VІІ. Домашнє завдання: прочитати твори «Моя автобіографія» та «Сом» і визначити гумористичні художні засоби.

І від мене вам усім побажання:

Нехай вам буде солодко.

Нехай вам буде трішки терпкувато, кислувато-гірко.

Головне і в їжі і в житті – знайти баланс!

Знайти гармонію смаків і відчуттів!


Шпаргалка

Засоби Вишні були «прості».

  1.         Насамперед свіжа, дотепна, багата мова, 
  2.         Його улюбленими прийомами є інтимна розповідь від першої особи, персоніфікація
  3.         композиційне використання сну, контрастне порівняння
  4.         Гуморист влучно використовує народні дотепи, прислів'я, крилаті слова, вдається до діалектизмів, фонетичної зміни російських слів, професіональної термінології, архаїзмів, іншомовних слів, творить свої слова.
  5.         Він майстерно застосовує прийом зіставлення та поєднання в межах одного твору різних лексичних «шарів» і стилів - побутової і політичної, літературної і ділової, «протокольної-канцелярської» мови, стиль високого, ліричного й буденного.

 

 

Текст.

Для рибалок!

Сом. Сом — риба осiла. Живе сом в якiйсь однiй ковбанi i майже нiколи її не кидає. Дорослий сом. Молодi соменки й соменята — тi меткiшi, вони бродять по всiй рiчцi, на чужi «вулицi» запливають. Чим живляться соми, що вони їдять? Соми їдять рибу, жаб, каченят, гусят… Найкраще ловиться сом теплими лiтнiми мiсяцями, вночi. Ловлять сомiв вудочками, бере вiн i на спiнiнг, а великий — на спецiальнi великi гаки. Чим наживляти гаки на сома? Черв’яками, живцями, жабами, можна чiпляти шматки м’яса i т. д. На великих сомiв на гака, як ви мали нагоду пересвiдчитися з нашої розповiдi, найкраще чiпляти гусака або гуску, собаку сетера-гордона або бурого чи гiмалайського ведмедя. На бiлого ведмедя сом не бере, бо бiлий ведмiдь звiр полярний, а сом любить теплi води й не дуже холодних звiрiв. Як ловити сома? Дуже просто: наживляйте гачка, сидiть i чекайте. Почне клювати — пiдсiкайте. Пiдсiкши — витягайте. Витягли — зразу ж берiть ножа i розчиняйте сома, бо були випадки, коли в сома в черевi знаходили рiзнi цiкавi речi: копчену ковбасу, вареного рака й пару цiлiсiньких шпротiв. Отже iнодi сом вам принесе не тiльки самого себе, як свiжу й дуже смачну рибу (якщо її засмажити), а ще й неабияку холодну закуску. Iнтересна риба сом!

Створіть інструкцію!  Можна цифрами позначити над словами відповідні пункти!

1.Місце пошуку сома._________________________________________________

2.Ознаки сома_______________________________________________________

3.Особливості харчування_____________________________________________

4.Час для риболовлі_________________________________________________

5.Наживка.________________________________________________________

6.Чим ловити? ______________________________________________________

7.Спосіб риболовлі.__________________________________________________

8 Спосіб вживання.___________________________________________________

 

Оригінальний рецепт від «шефа».

Качка. Ви на це не звертайте уваги й беріться зразу ж готувати янтаревий суп із дикої качки.

Найперше й найголовніше — обскубати качку.

Робити це краще в себе в кабінеті. Щоб не заважало вам уже вискублене пір'я, одчиніть вікна й двері, щоб вітерець був: ви скубнули, вітерець підхопив, і пір'я вам не заважає... І качка обскубана, і кабінет — перина...

Обскубли, тоді вже до мами, чи до дружини, чи до сестри, хто на кого багатий:

— Уже обскуб! Мамо, зваріть супу!

Коли дружина чи мама, охнувши, кине вам:

— Та це ж курка, а не качка!

Ви авторитетно заявіть:

— Це — качка! Тепер усі такі качки пішли. Яровізовані...

— А чому в неї горло перерізане?

— Чому? Чому? Все вам так ото цікаво знати! Летіла, побачила, що націляюсь, виходу не було, взяла й зарізалась. Що ж тут дивного?.. Варіть уже, прошу вас!

Залишається, отже, останнє — їсти суп.

Як його їсти?

Ложкою!

Полювання.

 

Для мисливців!

Само собою розуміється, що ви берете з собою рушницю (це така штука, що стріляє), набої і всілякий інший мисливський реманент, без якого не можна правильно націлятись, щоб бити без промаху, а саме: рюкзак, буханку, консерви, огірки, помідори, десяток укруту яєць і стопку... Стопка береться для того, щоб було чим вихлюпувати воду з човна, коли човен тече...

....На вечірню зорьку ви спізнились. Це — обов'язково. Запізнення на вечірню зорьку це — мисливський закон. Виходячи ще з дому, — та що там виходячи! — ви ще напередодні знаєте, що на вечірню зорьку ви обов'язково не встигнете, от через це саме ви, в день виїзду на полювання, ще зранку все вкладаєте, ще зранку ви щось забуваєте, і в час од'їзду ви вибігаєте з хати, летите чи то на вокзал, чи до машини, на запитання знайомих: «Куди?» — кидаєте: «Спішу, щоб на вечірню зорьку спізнитись!» — і галопом далі....

.... Тут і починається найцікавіший момент качачого полювання.

Це коли старі, досвідчені ваші товариші по полюванню починають розповідати різні надзвичайні випадки з мисливського життя.

Спільна для всіх мисливських оповідань риса — це те, що всі вони — факти, що все це насправді було, що: «розкажу, то не повірите, але це факт!»

Напишіть інструкцію « Що брати на полювання» ( можна позначити цифрами над словами чи реченнями):

1. Обовязковий реманент ______________________________________________________

 2.Час виїзду __________________________________________________________________

3.Кульмінація____________________________________________________

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Петрачкова Світлана Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
8 січня 2018
Переглядів
2123
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку