1
Урок з української літератури в 9 класі.
Бесіда про позакласне читання.
Тема: Сторінками улюблених книг
Мета: розвивати інтерес до самостійного спілкування з книгою, активізувати читацький досвід, виробити правильні критерії оцінки творів мистецтва, вчити обмінюватися думками з приводу прочитаного, вдосконалювати вміння грамотно висловлювати власні думки.
Очікувані результати: після цього уроку учні навчаться: осмислено читати художні твори, грамотно висловлювати власні думки, обирати для читання найцікавіші, найкорисніші книги.
Тип уроку: бесіда з позакласного читання.
Обладнання: учнівські ілюстрації до творів, художні твори улюблених письменників, презентації, буктрейлери.
Форми роботи: учнівські презентації улюблених книг, робота у творчих командах, обговорення і оцінювання власних виступів, інсценування уривків з твору, рекомендації і поради бібліотекаря стосовно вибору художньої літератури.
Перебіг уроку
I. Організаційний момент
II. Оголошення теми, мети уроку
Учні заздалегідь провели опитування серед учителів, учнів різних класів за питаннями: «Чи любите ви читати, яка ваша улюблена книга, чи зможе комп’ютер замінити книгу?» Було створено ролик, висновок з якого і став темою уроку .
III. Добір епіграфа до теми уроку
Учениця підготувала презентацію «Вислови видатних людей про книгу» . Кожен обрав той епіграф, який, на його думку, найбільше підходить до теми уроку.
IV. Основний зміст уроку( пізнавальний етап)
1. Слово вчителя
За підрахунками вчених людина за життя може прочитати приблизно три тисячі книжок. Отже, потрібно обирати для читання найцікавіші, найкорисніші книги. Сьогодні ми дізнаємося про те, чи можете ви це робити. Кожен з вас спробує розповісти про свою улюблену книгу так, щоб стало зрозуміло, що це дійсно книга, яку обов’язково треба прочитати.
А оцінити вас як читачів зможе шкільний бібліотекар, якого ми запросили на урок. І саме він допоможе тим, хто ще не визначився у виборі літератури.
Учні розповідають про улюблені твори, використовуючи різні види роботи:презентація, буктрейлер, інсценування,музичне виконання.
2. Презентація « Байки Г. Сковороди».
3. Виконання пісні під гітару на слова твору Т. Г. Шевченка.
4. Буктрейлер за творами Скляренка «Святослав» і «Володимир».
5. Інсценування уривку з твору Г. Квітки - Основ’яненка «Сватання на Гончарівці».
6. Кінохвилинка (екранізовані твори українських письменників) - перегляд епізодів із кінофільмів.
7. Цікава хвилинка «А чи знаєте ви, друзі?»
1 учень: На світі були і кам'яні книги. Це закони вавілонського царя Хаммурапі, записані за 2000 р. до н. е. на кам'яному стовпі висотою 2 м., вагою 10 т. Сьогодні цей текст можна розмістити на 50 сторінках книг середнього розміру.
Найбільше видання в світі – багатотомна збірка „Акти і публікації Британського парламенту 1800 – 1900 рр.” вагою 31 т. Щоб їх прочитати треба 6 років затратити. На оправу цих книг пішла шкіра 34 тисячі кіз.
2 учень: Найбільша у світі книга – німецький атлас 1661 року вагою 120 кг. Також німецькими поліграфістами видано найменшу книжечку форматом 2мм.
А перлиною слов'янської поліграфії є книжка байок Леоніда Глібова, що була видрукована 140 років тому, розмір якої трохи більший за звичайну марку.
Найдорожча книга в світі є Біблія 1455 р., виготовлена на пергаменті. У 1926 р. американець Уолте заплатив за неї 350 тисяч доларів. На даний час вона знаходиться у Вашингтоні в бібліотеці Конгресу як національна цінність.
1 учень: Україна прославилася такими літописами як „Повість минулих літ”, Галицько – Волинським літописом, рукописним Рейнським Євангелієм, Остромирівським Євангелієм, Чудовським Псалтирем, Ізборником Святослава 1073 р., Мстиславовим Євангелієм 1100 р. та ін.
А ще Україна пишається рукописною книгою, написаною руською княгинею Євпраксією (онукою Володимира Мономаха). Її книжка – це своєрідна енциклопедія лікарських знань 12 ст.
2 учень: Ярослав Мудрий заснував у 1037 р. першу бібліотеку у Київській Русі. Бібліотека Ярослава Мудрого знаходилася при Софіївському соборі у Києві. У соборі сиділи монахи, вони вручну переписували книги, виводили кожну букву, а великі букви оздоблювали орнаментом, політурки книг – коштовним камінням, золотом і сріблом. Такі книги коштували дуже дорого, а придбати їх могли заможні люди. Бібліотека Ярослава Мудрого налічувала понад 950 томів.
8. Мікрофон (учні розповідають про улюблений твір)
9. Презентація бібліотекаря (розповідь про сучасну прозу для підлітків).
V. Підсумок уроку
1 учень: Наше століття перевантажене новинками технічного прогресу. Смартфони, планшети,електронні книжки - цими досягненнями варто пишатися. Але вони не зможуть замінити звичайної книжки, з якої в дитинстві матуся читала нам казки.
2 учень: Сьогодні ми у вільний час « зависаємо» в інтернеті, граємо в різні ігри в телефоні і забуваємо взяти в руки звичайну книгу, запах якої нагадає про дитинство.
3 учень: Ми не дбаємо про мовну культуру, на жаль, не можемо написати без помилок звичайний лист, бо звикли до смс, а це часто призводить до примітивного мислення. І все це лише тому, що ми забули одну істину:ми живемо повноцінним життям, поки читаємо книгу. Тож нехай наша реклама допоможе зробити правильний вибір: ЖИТИ чи просто існувати у віртуальному світі.
(Показ реклами, яку учні зняли самостійно: «Ми свій вибір зробили! А що обираєш ти?»)
VI. Оцінювання знань
VII. Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи.