Москаленківський навчально-виховний комплекс
«Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів»
Урок з української літератури в 9 класі
Підготувала та провела
вчитель української мови та літератури
Саражин Л. А.
Тема. Жіноча доля в творчості Т.Г.Шевченка.
Мета: розглянути творчість Т.Г.Шевченка в історично-культурному контексті доби,дослідити образ матері в творчості Великого Кобзаря,розвивати культуру мовлення,пам’ять,вміння логічно і критично мислити,грамотно висловлювати свої судження,робити ґрунтовні висновки,виховувати любов та шанобливе ставлення до жінки-матері,подруги,коханої.
Тип уроку:вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: урок-дослідження з використанням інтерактивних технологій.
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, історія, етика, інформаційні комп’ютерні технології.
Обладнання:»Кобзар»Т.Г.Шевченка,персональна виставка малюнків юної художниці класу, учнівський міні-проект «З любов’ю до мам», запис народної пісні «Чорнобривців насіяла мати», фрагмент вистави «Наймичка» аматорського народного театру, мультимедійна презентація «Образ матері в творчості Т.Г.Шевченка», матеріал для завдання «Узагальнюючий образ матері в творчості Т.Г.Шевченка»,схема еволюції жіночого образу у поемах «Катерина», «Наймичка»,«Марія»Т.Г.Шевченка,репродукції картини «Катерина»Т.Г.Шевченка та Божої Матері,Шевченківський словник, виставка творів Т.Г.Шевченка
Епіграф уроку:
Все упованіє моє
На тебе,мати, возлагаю,
Святая сила всіх святих
Пренепорочная,благаю.
Т.Г.Шевченко «Марія»
Хід уроку
I. Організаційний момент.
1.Вступне слово вчителя.
Т.Г.Шевченко – найталановитіший, найщиріший, найніжніший співець жіночої долі в кріпосницькому суспільстві.
Адже як сказав відомий український поет М.Рильський: «Такого полум’яного культу материнства, такого апофеозу жіночого кохання і жіночої муки не знайти, мабуть, ні в одного з поетів світу.
Нещасливий в особистому житті, Т.Г.Шевченко найвищу і найчистішу красу світу бачив у жінці, матері».
Тільки такий геній слова міг змалювати просту жінку-покритку як Богоматір.
II. Оголошення теми та мети уроку.
1. Мотивація вибору епіграфа.
(слайд №1)
2. Постановка головного проблемного завдання уроку:
- дослідити еволюцію жіночого образу в творчості Т.Г.Шевченка.
III. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Запитання до учнів:
- Чому трагічна доля жінки в кріпосницькому суспільстві була центральною в творчості Т.Г.Шевченка?
2. Дослідження учнів про історію написання творів, в яких розкрита жіноча доля.
- Що символізував образ жінки в кріпосницькому суспільстві?
- Чи погоджуєтесь ви з думкою, що жіноча доля для Великого Кобзаря була не тільки загальнонаціональною проблемою, а ще й особистою?
3. Паспортизація твору «Катерина» Т.Г.Шевченка.
- Коли написаний твір?
- Кому присвячена поема?
- Хто такий В.А.Жуковський?
- Яку роль він зіграв в долі Т.Г.Шевченка?
4. Постановка проблемних запитань:
- У чому ж полягає трагізм становища Катерини?
- Які події у творі додають трагізму до становища героїні?
- Чи не були батьки надто суворими?
- Кого підтримує автор поеми «Катерина»?
(Робота з текстом поеми, аналіз ліричних відступів).
5. Дослідження учня «Елементи народознавства в поемі».
- Яка головна думка твору?
(Автор вболіває за долю жінки, засуджує немилосердні, жорстокі звичаї і наголошує, що народна мораль - не пустий забобон, честь народу - не пусті слова).
6. Читання в ролях епізоду зустрічі Катерини з Іваном.
- На що здатна Катерина ради свого сина?
7. Міні-дискусія.
- Чому ж Катря вчинила самогубство? Чи мала вона на це право?
(Клас ділиться на дві групи:одні захищають образ Катерини, інші учні обвинувачують).
Висновок робить вчитель.
(Катерина - жертва розпусти панів. Автор засуджує страшний соціальний світ, де проклята чистота, щирість, де панує зло, обман).
-В чому полягає актуальність цієї проблеми у наш час? Назвіть шляхи її розв`язання?
- Які вимоги ставить народна мораль до легковажних дівчат?
(Відповідальність матері за виховання своєї дитини).
- Хто такі матері-зозулі?
8. Повідомлення експерта-мистецтвознавця(учня класу). Історія створення картини «Катерина» художником Т.Г.Шевченком.
(Слайд №2)
- На основі чого ти зробив свої дослідження? (На основі Шевченківського словника)
Слово вчителя. Шевченківський словник – наш надійний помічник у вивченні творчості Т.Г.Шевченка. Сьогодні він по праву займає почесне місце на нашій виставці творів Великого Кобзаря, яка має символічну назву «Духовний храм Шевченкової Поезії». Відкривайте для себе Шевченка щодня, і ви будете духовно багатими. Після нашого уроку перегляньте нашу виставку.
9. Літературне дослідження.
- Яку проблему порушує Т.Г.Шевченко в поемі «Наймичка»?
- Спокута за крадене щастя чи одвічний подвиг матері?
(Висловлювання учнів).
10.Перегляд фрагменту вистави – початок поеми «Наймичка». Роль Ганни виконує артистка аматорського народного театру.
(Слайд №3)
- Чи мала намір Ганна, підкидаючи свого сина, бути поряд з ним?
- Чи зазнала щастя героїня?
- Де шукає мати свого порятунку?
- А чому вона в останній раз не принесла подарунок собі і Маркові?
11. Інсценізація сцени зізнання.
- Чи дочекалась Ганна синівської любові?
- Яку головну думку трактує цим образом Т.Г.Шевченко?
(Найсвятіший образ - це мати, найголовніша цінність - сім`я).
12. Слово вчителя.
Високу оцінку поемі «Наймичка» Т.Г.Шевченка дав І.Я.Франко, який сказав, що «наймичка - натура безмірно глибока, чуття у неї…сильне, високе, любов до дитини така могуча, що перемагає все інше, заслонює перед собою весь світ, заставляє забути про себе саму, віддати все своє життя не для хвилинної покути, а для довгої жертви на користь своєї дитини».
(Слайд №4)
- Чи погоджуєтесь ви з цією думкою?
13. Розкриття ідейно-тематичного змісту поеми «Марія».
1. Історія створення поеми «Марія». Власне дослідження вчителя(Поему «Марія» Т.Г.Шевченко почав писати на Україні в моєму рідному селі Прохорівка Канівського району. Адже туди часто приїжджав поет до свого друга М.Максимовича, першого ректора Київського університету, а в його дружину Марію Василівну Т.Г.Шевченко був потайки закоханий. Зберігся донині дуб, під яким Шевченко почав писати цю поему).
(Слайди №6-№7)
- Що покладено в основу написання поеми?
- Чим різниться цей сюжет від самого твору?
- Що символізує собою образ Марії?
- Який епізод поеми відображений на ілюстрації С.П.Краффи-Корбутової? (Слайд №5)
14.Слово вчителя.
Життєвий шлях кожної людини - це сходинка до свого ідеалу, здійснення мрій. Але під впливом багатьох обставин людина може зневіритись, якщо вона слабка духом. Героїні поем Т.Г.Шевченка - Катерина, Ганна та Марія знаходяться на першій сходинці до свого ідеалу жінки-матері, до Божої Матері. Простежте еволюцію цих жіночих образів. Вони мають спільні риси: покритки, вродливі, чуйні та добрі. Але в однакових умовах вони діють по-різному. Дослідіть це.(За допомогою символічних сходинок життя учні дослідили, що Катерина зупинилась на першій сходинці: вона народила сина, але наклала на себе руки, прирекши сина на наглу смерть. Ганна подолала в собі спокусу самогубства, зробивши все для синового щастя. Марія ж піднялась на найвищу сходинку, вона стала Богоматір`ю, підхопивши після смерті сина його справу, Марія стала заступницею всього світу).
«Катерина» «Наймичка» «Марія»
1842р. 1845р. 1859р.
15. Юна художниця класу представляє свою персональну виставку «Образ жінки-матері в творах Шевченка».
- Діти, який малюнок вам сподобався найбільше?
Запитання юній художниці:
- Над яким образом матері ти працювала з естетичною насолодою?
- Яка робота видалась тобі найважчою?
Проблемне запитання учням:
Святість - доброта…
16. Виразне читання поезії «У нашім раї на землі».
- Що для поета є святим раєм?
- Якими епітетами передає автор свою любов до матері?
17. Декламування поезії «Сон»(«На панщині пшеницю жала»).
- Яка ідея твору?
- Яка основна думка поезії?
- Якими епітетами автор передає свою любов до матері?
- Простежте мову твору. Яка роль дієслів у поезії?
18. Складання узагальнюючого образу жінки-матері в творах Великого Кобзаря?
(Покритка, великомучениця, свята, чесна, добра….)
IV. Підсумок уроку.
Любов матері свята, безкорислива, вона любить усім своїм серцем, єством, не задумуючись, чи віддячите ви їй за це.
- Хочу, щоб кожен з вас сьогодні висловив слова щирої подяки до своїх мам.
- Інтерактивна вправа «Мікрофон».
-Я дякую мамі за те…
2. Відео-презентація учнівського проекту «З подякою до мам»(На слайдах-дитячі фото учнів класу разом з мамами, під супровід пісні «Чорнобривців насіяла мати» учні складають подяки найріднішій людині - матусі.
3.Виставлення оцінок.
- Дорогі діти!Мені приємно відзначити сьогодні роботу всіх учнів класу.
- Як ви думаєте, кого можна назвати найкращим артистом?
- Хто кращий художник класу?
- Назвіть кращого читця - декламатора.
- Хто найповніше дослідив творчість Т.Г.Шевченка?.
V. Домашнє завдання.
1. Індивідуальне завдання: виписати біблеїзми з поеми «Марія».
2. Дослідити різноплановість зображення жіночих образів у поезіях «Сон»(На панщині пшеницю жала»), в поемі «Марія».
3.Повторити літературні терміни: реалізм, романтизм, символізм.
1