Урок з української літератури в 9 класі "Жіноча доля в творчості " Т. Г. Шевченка

Про матеріал
розглянути творчість Т.Г.Шевченка в історично-культурному контексті доби,дослідити образ матері в творчості Великого Кобзаря,розвивати культуру мовлення,пам’ять,вміння логічно і критично мислити,грамотно висловлювати свої судження,робити ґрунтовні висновки,виховувати любов та шанобливе ставлення до жінки-матері,подруги,коханої.
Перегляд файлу

Москаленківський навчально-виховний комплекс

«Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів»

 

 

 

 

Урок з української літератури в 9 класі

 

 

Підготувала та провела

вчитель української мови та літератури

Саражин Л. А.

 

 

 


Тема. Жіноча доля в творчості Т.Г.Шевченка.

Мета: розглянути творчість Т.Г.Шевченка в історично-культурному контексті доби,дослідити образ матері в творчості Великого Кобзаря,розвивати культуру мовлення,пам’ять,вміння логічно і критично мислити,грамотно висловлювати свої судження,робити ґрунтовні висновки,виховувати любов та шанобливе ставлення до жінки-матері,подруги,коханої.

Тип уроку:вивчення нового матеріалу.

Форма уроку: урок-дослідження з використанням інтерактивних технологій.

Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, історія, етика, інформаційні комп’ютерні технології.

Обладнання:»Кобзар»Т.Г.Шевченка,персональна виставка малюнків юної художниці класу, учнівський міні-проект «З любов’ю до мам», запис  народної пісні «Чорнобривців насіяла мати», фрагмент вистави «Наймичка» аматорського народного театру, мультимедійна презентація «Образ матері в творчості Т.Г.Шевченка», матеріал для завдання «Узагальнюючий образ матері в творчості Т.Г.Шевченка»,схема еволюції жіночого образу  у поемах «Катерина», «Наймичка»,«Марія»Т.Г.Шевченка,репродукції картини «Катерина»Т.Г.Шевченка та Божої Матері,Шевченківський словник, виставка творів Т.Г.Шевченка

Епіграф уроку:                                                         

Все упованіє моє

На тебе,мати, возлагаю,

Святая сила всіх святих

Пренепорочная,благаю.

Т.Г.Шевченко «Марія»

 

Хід уроку

I. Організаційний момент.

1.Вступне слово вчителя.

Т.Г.Шевченко – найталановитіший, найщиріший, найніжніший співець жіночої долі в кріпосницькому суспільстві.

Адже як сказав відомий український поет М.Рильський: «Такого полумяного культу материнства, такого апофеозу жіночого кохання і жіночої муки не знайти, мабуть, ні в одного з поетів світу.

Нещасливий в особистому житті, Т.Г.Шевченко найвищу і найчистішу красу світу бачив у жінці, матері».

Тільки такий геній слова міг змалювати просту жінку-покритку як Богоматір.

II. Оголошення теми та мети уроку.

1. Мотивація вибору епіграфа.

(слайд №1)

2. Постановка головного проблемного завдання уроку:

-  дослідити еволюцію жіночого образу в творчості Т.Г.Шевченка.

III. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Запитання до учнів:

- Чому трагічна доля жінки в кріпосницькому суспільстві була центральною  в творчості Т.Г.Шевченка?

2. Дослідження учнів про історію написання творів, в яких розкрита жіноча доля.

- Що символізував образ жінки в кріпосницькому суспільстві?

- Чи погоджуєтесь ви з думкою, що жіноча доля для Великого Кобзаря була не тільки загальнонаціональною проблемою, а ще й особистою?

3. Паспортизація твору «Катерина» Т.Г.Шевченка.

- Коли написаний твір?

- Кому присвячена поема?

- Хто такий В.А.Жуковський?

- Яку роль він зіграв в долі Т.Г.Шевченка?

4. Постановка проблемних запитань:

- У чому ж полягає трагізм становища Катерини?

- Які події у творі додають трагізму до становища героїні?

- Чи не були батьки надто суворими?

- Кого підтримує автор поеми «Катерина»?

(Робота з текстом поеми, аналіз ліричних відступів).

5. Дослідження учня «Елементи народознавства в поемі».

- Яка головна думка твору?

(Автор вболіває за долю жінки, засуджує немилосердні, жорстокі звичаї і наголошує, що народна мораль - не пустий забобон, честь народу - не пусті слова).

6. Читання в ролях епізоду зустрічі Катерини з Іваном.

- На що здатна Катерина ради свого сина?

7. Міні-дискусія.

- Чому ж Катря вчинила самогубство? Чи мала вона на це право?

(Клас ділиться на дві групи:одні захищають образ Катерини, інші учні обвинувачують).

Висновок робить вчитель.

(Катерина - жертва розпусти панів. Автор засуджує страшний соціальний світ, де проклята чистота, щирість, де панує зло, обман).

  чому полягає актуальність цієї проблеми у наш час? Назвіть шляхи її розв`язання?

- Які вимоги ставить народна мораль до легковажних дівчат?

(Відповідальність матері за виховання своєї дитини).

- Хто такі матері-зозулі?

8. Повідомлення експерта-мистецтвознавця(учня класу). Історія створення картини «Катерина» художником Т.Г.Шевченком.

(Слайд №2)

- На основі чого ти зробив свої дослідження? (На основі Шевченківського словника)

Слово вчителя. Шевченківський словник – наш надійний помічник у вивченні творчості Т.Г.Шевченка. Сьогодні він по праву займає почесне місце на нашій виставці творів Великого Кобзаря, яка має символічну назву «Духовний храм Шевченкової Поезії». Відкривайте для себе Шевченка щодня, і ви будете духовно багатими. Після нашого уроку перегляньте нашу виставку.

9. Літературне дослідження.

- Яку проблему порушує Т.Г.Шевченко в поемі «Наймичка»?

- Спокута за крадене щастя чи одвічний подвиг матері?

(Висловлювання учнів).

10.Перегляд фрагменту вистави – початок поеми «Наймичка». Роль Ганни виконує артистка аматорського народного театру.

(Слайд №3)

- Чи мала намір Ганна, підкидаючи свого сина, бути поряд з ним?

- Чи зазнала щастя героїня?

- Де шукає мати свого порятунку?

- А чому вона в останній раз не принесла подарунок собі і Маркові?

11. Інсценізація сцени зізнання.

- Чи дочекалась Ганна синівської любові?

- Яку головну думку трактує цим образом Т.Г.Шевченко?

(Найсвятіший образ - це мати, найголовніша цінність - сім`я).

12. Слово вчителя.

Високу оцінку поемі «Наймичка» Т.Г.Шевченка дав І.Я.Франко, який сказав, що «наймичка - натура безмірно глибока, чуття у неї…сильне, високе, любов до дитини така могуча, що перемагає все інше, заслонює перед собою весь світ, заставляє забути про себе саму, віддати все своє життя не для хвилинної покути, а для довгої жертви на користь своєї дитини».

(Слайд №4)

- Чи погоджуєтесь ви з цією думкою?

13. Розкриття ідейно-тематичного змісту поеми «Марія».

1. Історія створення поеми «Марія». Власне дослідження вчителя(Поему «Марія» Т.Г.Шевченко почав писати на Україні в моєму рідному селі Прохорівка Канівського району. Адже туди часто приїжджав поет до свого друга М.Максимовича, першого ректора Київського університету, а в його дружину Марію Василівну Т.Г.Шевченко був потайки закоханий. Зберігся донині дуб, під яким Шевченко почав писати цю поему).

(Слайди №6-№7)

- Що покладено в основу написання поеми?

- Чим різниться цей сюжет від самого твору?

- Що символізує собою образ Марії?

- Який епізод поеми відображений на ілюстрації С.П.Краффи-Корбутової? (Слайд №5)

14.Слово вчителя.

Життєвий шлях кожної людини - це сходинка до свого ідеалу, здійснення мрій. Але під впливом багатьох обставин людина може зневіритись, якщо вона слабка духом. Героїні поем Т.Г.Шевченка - Катерина, Ганна та Марія знаходяться на першій сходинці до свого ідеалу жінки-матері, до Божої Матері. Простежте еволюцію цих жіночих образів. Вони мають спільні риси: покритки, вродливі, чуйні та добрі. Але в однакових умовах вони діють по-різному. Дослідіть це.(За допомогою символічних сходинок життя учні дослідили, що Катерина зупинилась на першій сходинці: вона народила сина, але наклала на себе руки, прирекши сина на наглу смерть. Ганна подолала в собі спокусу самогубства, зробивши все для синового щастя. Марія ж піднялась на найвищу сходинку, вона стала Богоматір`ю, підхопивши після смерті сина його справу, Марія стала заступницею всього світу).

H:\s.jpg
 

 

 

 

«Катерина»      «Наймичка»       «Марія»

         1842р.                 1845р.               1859р.

15. Юна художниця класу  представляє свою персональну виставку «Образ жінки-матері в творах Шевченка».

- Діти, який малюнок вам сподобався найбільше?

Запитання юній художниці:

- Над яким образом матері ти працювала з естетичною насолодою?

- Яка робота видалась тобі найважчою?

Проблемне запитання учням:

  • Як ви вважаєте, яку людину можна назвати святою? Визначте власні критерії святості.

Святість - доброта…

16. Виразне читання поезії «У нашім раї на землі».

- Що для поета є святим раєм?

- Якими епітетами передає автор свою любов до матері?

17. Декламування поезії «Сон»(«На панщині пшеницю жала»).

- Яка ідея твору?

- Яка основна думка поезії?

- Якими епітетами автор передає свою любов до матері?

- Простежте мову твору. Яка роль дієслів у поезії?

18. Складання узагальнюючого образу жінки-матері в творах Великого Кобзаря?

 

 

 

 

 

(Покритка, великомучениця, свята, чесна, добра….)

IV. Підсумок уроку.

  1. Заключне слово вчителя.

Любов матері свята, безкорислива, вона любить усім своїм серцем, єством, не задумуючись, чи віддячите ви їй за це.

- Хочу, щоб кожен з вас сьогодні висловив слова щирої подяки до своїх мам.

- Інтерактивна вправа «Мікрофон».

-Я дякую мамі за те…

2. Відео-презентація учнівського проекту «З подякою до мам»(На слайдах-дитячі фото учнів класу разом з мамами, під супровід пісні «Чорнобривців насіяла мати» учні складають подяки найріднішій людині - матусі.

3.Виставлення оцінок.

- Дорогі діти!Мені приємно відзначити сьогодні роботу всіх учнів класу.

- Як ви думаєте, кого можна назвати найкращим артистом?

- Хто кращий художник класу?

- Назвіть кращого читця - декламатора.

- Хто найповніше дослідив творчість Т.Г.Шевченка?.

V.  Домашнє завдання.

1. Індивідуальне завдання: виписати біблеїзми з поеми «Марія».

2. Дослідити різноплановість зображення жіночих образів у поезіях «Сон»(На панщині пшеницю жала»), в поемі «Марія».

3.Повторити літературні терміни: реалізм, романтизм, символізм.

1

 

docx
Додав(-ла)
Саражин Любов
Додано
27 березня 2019
Переглядів
1073
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку