урок з української літератури "Василь Стус – незламний лицар правди і свободи"

Про матеріал

Знати трагічну долю поета. Уміти схарактеризувати його творчість: визначати провідні мотиви, ідеї, аналізувати образи-символи. Удосконалювати навички порівняльного аналізу (образ України у В.Симоненка і В.Стуса). Самостійно аналізувати вірші поета, висловлювати власні роздуми з приводу порушених у них проблем.

Перегляд файлу

Тема. Василь Стус – незламний лицар правди і свободи.

Мета:

  • ознайомити учнів із життєвим шляхом, із неповторністю творчого подвигу митця;
  • визначити проблематику його творів;
  • розвивати навички виразного читання;
  • розвивати критичне мислення, вміння аналізувати почуте і робити висновки; виховувати вміння пройматися чужим болем,
  • сприяти відвертому висловленню власної думки.

Обладнання: ТЗН (проектор для перегляду презентації «Портрет ХХ століття», яку підготувала група істориків), прикрашений кетягами калини і вишитим рушником портрет Василя Стуса, його твори, публікації про творчість Василя Стуса.

Випереджаючі завдання:

  • вивчити напам’ять одну поезію В. Стуса, яка найбільше сподобалася,
  • Організація уроку: на уроці працює 4 групи: «Історики», «Літературознавці», «Читці», «Митці».

Перебіг майстерні

І. Індуктор.

Вас можна назвати людьми ХХІ століття, але народилися ви в ХХ. Які асоціації пов`язані у вас з цим словосполученням?

 

 

 

 

ІІ.Самоактуалізація. Покликання письменників - давати людям правдиву художню інформацію. Пригадайте, які письменники жили і творили в цей період.

Завдання 1 (на виконання - 4 хвилини). Учень отримує картку: необхідно поєднати портрет письменника і його прізвище (за варіантами).

 

І варіант                                  ІІ варіант

1.Микола Вороний

1.Андрій Малишко 

6.Тодось Осьмачка

6.Mykola Voronyi.jpg 

2.Олександр Олесь

2.Тичина.jpg 

7.Іван Багряний

 7.Файл:Гончар О2.jpg 

3.Павло Тичина

3.Самчук У1.jpg 

8.Андрій Малишко

 8.Файл:Багряний Іван Павлович.jpg 

4.Улас Самчук

4.Файл:Олександр Олесь.jpg 

9.ПавлоЗагребельний

9.Осьмачка Тодось. Фото. Портрет

5.Володимир Малик

5.Загребельний Павло. Фото. Портрет 

10.Олесь Гончар

10.Volodymyr Malyk.jpg 

  • Індивідуальна робота переходить у парну: учням необхідно пригадати назви творів, які написали ці письменники. На дошці підказка.

Підказка.

«Айстри», «Коли б я знав, що розлучусь з тобою», «Світає»,

 «Україна моя, моя люба Вкраїно», «Я утверждаюсь»,«Волинь»,

«Кресафт»,«Побоїще в Січі»,«Роксолана»,«Прометей»,

«Україна»,«Незмінність»,«Постріли в тайзі», «Євшан-зілля»

 «Привітання»

ІІІ. Соціалізація.

  • Що об’єднує названих  письменників? (провідні мотиви творчості, всіх можна назвати патріотами рідної землі, творили у ХХ столітті тощо).
  • Так, об’єднує їх органічний дух національного, на якому ґрунтується їхня творчість, кожен з них син ХХ століття, син свого часу, свідок певних історичних подій.
  • Кого з названих письменників ми можемо назвати поетом?

 Соціалізація.

Завдання 1-А.Один учень працює з індивідуальною карткою.

   Продовжити речення «Ліричні твори мають такі особливості…» (вибрати особливості ліричних творів)

  • Основних дійових осію2-3.
  • Віршована форма
  • Малий обсяг.
  • Зображення переважно однієї події з життя головного героя.
  • Зображення значної кількості подій з життя одного або двох головних героїв.
  • Розповідний спосіб викладу художнього матеріалу.
  • Тривалий час дії.
  • Основних дійових осіб 4-5.
  • Докладність описів і розповіді про події та персонажів.
  • Вираження почуттів і роздумів героя, викликаних зовнішніми обставинами (тобто зображення людини через відтворення її переживань).
  • Наявність елементів сюжету, описів.
  • Висока емоційність, схвильований тон розповіді.
  • Інтенсивне використання образотворчих засобів.
  • Стислість викладу художнього матеріалу.
  • Віршова форма.
  • Малий обсяг.
  • Наявність комічного героя.
  • Діалогічний спосіб викладу.
  • Несподіване закінчення.

Бесіда (1 хвилина)

ІV.Соціоконструкція.

  • Сьогодні незвичайний урок. Урок присвячений поезії.  І нашу галерею поповнить ще один портрет. Портрет українського поета ХХ століття, який увійшов у літературу на початку 60-х років.

      Це Василь Стус.

  • Як ви гадаєте, про що могла писати чесна, порядна, принципова людина на початку 60-х?

  Учитель розповідає уривок з поезію «Присмеркові сутінки опали»

Що тебе клясти, моя недоле?

Не клену. Не кляв. Не проклену.

Хай життя - одне стернисте поле,

але перейти – не помину.

Дотягну до краю. Хай руками,

хай на ліктях, поповзом – дарма,

душу хай обшмугляю об камінь -

все одно милішою нема

за оцю утрачену й ледачу,

за байдужу, осоружну, за

землю цю , якою тільки й значу

і якою барвиться сльоза.

  •               Провідна думка поезії? (вимоглива любов до рідної землі)
  •                  Ідеалізує він образ рідної землі?Які епітети добирає автор до образу? (Ні, вона-ледача, байдужа, осоружна, але милішої для нього нема. Це прикмета справжнього патріота. Він любить землю рідну з її вадами і недоліками).
  •                  Чи актуальна ця поезія, на початку ХХІ століття?
  • У 1969 році В.Стус напише такі слова: «Поет повинен бути людиною. Такою, що повна любові, долає природне почуття зненависті, звільняється від неї, як од скверні. Поет - це людина. Насамперед».

V. Розрив.

Щоб осягнути силу цих слів, треба звернутися до біографії письменника, до його творчості.

Соціалізація

  • Робота з підручником. Читають статтю в підручнику, виконують завдання в групах .
  1. Група істориків отримує завдання: заповнити паспортні дані В.Стуса. Презентувати. Які моменти із життя Василя Стуса вас вразили?
  • рік народження…
  • місце народження…
  • соціальне походження…
  • освіта…
  • рід заняття..
  • арешт, засудження…

Група літературознавців отримує завдання: спираючись на опорні слова, словосполучення, охарактеризувати творчі сходинки поета.

  • Творче кредо В.Стуса, джерела творчості, робота у газеті, Андрій Малишко, «Джерела поетичного твору», знав п’ять мов, Гете, Гарсіа Лорка, журнал «Дніпро», основні збірки, їх доля.
  • Чи могла би доля поета скластися по - іншому?

Група митців і читців отримують завдання:  В.Стус займався перекладацькою діяльністю, а саме перекладав з Гете. У Гете є наукова праця, що має назву «Символи кольорів». Треба намалювати символ, який відповідає характеру  В.Стуса, використовуючи кольорову символіку. Які риси були визначальними у характері Стуса?

Символіка кольорів

Блакитний-повітря, присутність божества, духовність;

Червоний-активність, творчість, подолання старого, прагнення виявити своє «Я»;

Рожевий – інфантильність, м’якість;

Зелений – служіння, допомога;

Синій– спокій, відкритість, розум;

Жовтий – гармонія, логіка, оптимізм, націленість на майбутнє;

Фіолетовий – таємничість, ірраціональність, мрії, фантазії, вічність;

Коричневий – тривога, невдоволеність, внутрішній конфлікт;

Сірий – пасивність, скромність;

Чорний – критичність, суд, руйнування, але воскресіння;

Білий – святість, чистота, довершеність.


!!! Презентація груп.

ІІІ. Завдання 3.

Учні читають напам’ять вірші Василя Стуса, розповідають про свої враження від творів поета.

«Сто років як сконала Січ»(1963)

«Весь обшир мій – чотири на чотири» (1965)

«Як добре те, що смерті не боюся я…»(1979)

«На колимськім морозі калина…»(1979)

«Терпи, терпи – терпець тебе шліфує…»

«Господи,гніву пречистого…»

«О земле втрачена, явися…»

 

  • Що об’єднує всі поезії?
  • Ліричний герой віршів В.Стуса. Який він?
  • У чому сенс людського життя за Стусом?

ІV. Афішування.

Написати поезію сенкан «Стус – це…»

іменник,

прикметник, прикметник

дієслово, дієслово, дієслово

фраза

іменник

 

 

Стус

Справедливий, незламний.

Жив,творив, мріяв.

Син своєї епохи.

Лицар.

Рефлексія   

  • Про що довелося задуматися?
  • Чого не зрозумів?

 

docx
До підручника
Українська література 11 клас (Міщенко О.І.)
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
333
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку