Знати трагічну долю поета. Уміти схарактеризувати його творчість: визначати провідні мотиви, ідеї, аналізувати образи-символи. Удосконалювати навички порівняльного аналізу (образ України у В.Симоненка і В.Стуса). Самостійно аналізувати вірші поета, висловлювати власні роздуми з приводу порушених у них проблем.
Тема. Василь Стус – незламний лицар правди і свободи.
Мета:
Обладнання: ТЗН (проектор для перегляду презентації «Портрет ХХ століття», яку підготувала група істориків), прикрашений кетягами калини і вишитим рушником портрет Василя Стуса, його твори, публікації про творчість Василя Стуса.
Випереджаючі завдання:
Перебіг майстерні
І. Індуктор.
Вас можна назвати людьми ХХІ століття, але народилися ви в ХХ. Які асоціації пов`язані у вас з цим словосполученням?
ІІ.Самоактуалізація. Покликання письменників - давати людям правдиву художню інформацію. Пригадайте, які письменники жили і творили в цей період.
Завдання 1 (на виконання - 4 хвилини). Учень отримує картку: необхідно поєднати портрет письменника і його прізвище (за варіантами).
І варіант ІІ варіант
1.Микола Вороний |
1. |
6.Тодось Осьмачка |
6. |
2.Олександр Олесь |
2. |
7.Іван Багряний |
7. |
3.Павло Тичина |
3. |
8.Андрій Малишко |
8. |
4.Улас Самчук |
4. |
9.ПавлоЗагребельний |
9. |
5.Володимир Малик |
5. |
10.Олесь Гончар |
10. |
Підказка.
«Айстри», «Коли б я знав, що розлучусь з тобою», «Світає»,
«Україна моя, моя люба Вкраїно», «Я утверждаюсь»,«Волинь»,
«Кресафт»,«Побоїще в Січі»,«Роксолана»,«Прометей»,
«Україна»,«Незмінність»,«Постріли в тайзі», «Євшан-зілля»
«Привітання»
ІІІ. Соціалізація.
Соціалізація.
Завдання 1-А.Один учень працює з індивідуальною карткою.
Продовжити речення «Ліричні твори мають такі особливості…» (вибрати особливості ліричних творів)
Бесіда (1 хвилина)
ІV.Соціоконструкція.
Це Василь Стус.
Учитель розповідає уривок з поезію «Присмеркові сутінки опали»
Що тебе клясти, моя недоле?
Не клену. Не кляв. Не проклену.
Хай життя - одне стернисте поле,
але перейти – не помину.
Дотягну до краю. Хай руками,
хай на ліктях, поповзом – дарма,
душу хай обшмугляю об камінь -
все одно милішою нема
за оцю утрачену й ледачу,
за байдужу, осоружну, за
землю цю , якою тільки й значу
і якою барвиться сльоза.
V. Розрив.
Щоб осягнути силу цих слів, треба звернутися до біографії письменника, до його творчості.
Соціалізація
Група літературознавців отримує завдання: спираючись на опорні слова, словосполучення, охарактеризувати творчі сходинки поета.
Група митців і читців отримують завдання: В.Стус займався перекладацькою діяльністю, а саме перекладав з Гете. У Гете є наукова праця, що має назву «Символи кольорів». Треба намалювати символ, який відповідає характеру В.Стуса, використовуючи кольорову символіку. Які риси були визначальними у характері Стуса?
Символіка кольорів
Блакитний-повітря, присутність божества, духовність;
Червоний-активність, творчість, подолання старого, прагнення виявити своє «Я»;
Рожевий – інфантильність, м’якість;
Зелений – служіння, допомога;
Синій– спокій, відкритість, розум;
Жовтий – гармонія, логіка, оптимізм, націленість на майбутнє;
Фіолетовий – таємничість, ірраціональність, мрії, фантазії, вічність;
Коричневий – тривога, невдоволеність, внутрішній конфлікт;
Сірий – пасивність, скромність;
Чорний – критичність, суд, руйнування, але воскресіння;
Білий – святість, чистота, довершеність.
!!! Презентація груп.
ІІІ. Завдання 3.
Учні читають напам’ять вірші Василя Стуса, розповідають про свої враження від творів поета.
«Сто років як сконала Січ»(1963)
«Весь обшир мій – чотири на чотири» (1965)
«Як добре те, що смерті не боюся я…»(1979)
«На колимськім морозі калина…»(1979)
«Терпи, терпи – терпець тебе шліфує…»
«Господи,гніву пречистого…»
«О земле втрачена, явися…»
ІV. Афішування.
Написати поезію сенкан «Стус – це…»
іменник,
прикметник, прикметник
дієслово, дієслово, дієслово
фраза
іменник
Стус
Справедливий, незламний.
Жив,творив, мріяв.
Син своєї епохи.
Лицар.
Рефлексія