Тема. Речення, його граматична основа (підмет і присудок)
Мета: формувати предметні компетентності: повторити і поглибити знання п'ятикласників про речення, граматичну основу, вчити розрізняти словосполучення і речення, правильно визначати підмет і присудок, формувати вміння і навички знаходити в реченні головні члени, визначати спосіб їхнього вираження, складати речення;
формувати ключові компетентності : вільне володіння та спілкування державною мовою (уміти висловлювати свої думки, робити висновки), вміння вчитися впродовж життя (уміти визначати мету навчальної діяльності, поповнювати власний словниковий запас), спілкування іноземними мовами (пояснювати лексичне значення слів іншомовного походження), математичну компетентність (формулювати тезу й добирати аргументи, перетворювати інформацію в схеми та таблицю), інформаційну (здійснювати пошукову діяльність), громадянську та соціально – культурну (формування естетичного смаку та любові до рідного слова).
Обладнання:підручник,презентація, довідкова література, ілюстрації.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Налаштування на урок «Створюємо настрій»
Учитель: відчуємо себе частинкою колективу і скажемо собі:
- Я прийшов на урок для чого ? (учитися..)
- Потрібно бути якими? (уважними, працьовитими…)
- Зі мною хто? (друзі..)
- Мені з ними як? (легко, добре..)
- Я готовий до чого? (до успішної роботи..)
Учитель: бажаю всім гарного настрою та легкого засвоєння теми.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності
Пропоную обговорити кілька висловлювань видатних людей про рідну мову, що переконують нас у надзвичайній важливості знання рідної мови. Сподіваюсь, що ви усвідомлюєте значення мови і наполегливо її вивчатимете.
Без усякої іншої науки ще можна обійтися, без знання рідної мови обійтися не можна (Олександр Олесь).
Запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів – скількома епітетами супроводять визнання української мови... Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати поваги до себе (Олесь Гончар).
Мова – втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її! Борімося за красу мови, за правильність мови, за приступність мови, за багатство мови... (Максим Рильський).
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Бліц-опитування.
Синтаксис - це...
Синтаксис, від грецького syntaxis означає… (побудова, поєднання)
Словосполучення - це...
Головним називають слово...
Залежним називають слово...
За способом вираження головного слова словосполучення поділяються на…
До словосполучень не належать...
Пунктуація від латинського punctum означає… (крапка)
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
У початкових класах ви ознайомлювалися із темою «Речення». Сьогодні ми продовжимо працювати на цією темою. Що таке речення? Чим воно відрізняється від словосполучення?
Речення — це слово чи група слів, що передають повідомлення, запитання або пораду, прохання, наказ.
Наприклад: Бджола летить на всякий цвіт. Земля дає мені сили?
Чи можливе речення без підмета і присудка?
Речення може складатися з одного слова або сполучення слів, які поєднуються між собою за змістом та граматично (за допомогою закінчень і службових слів). Головні члени — підмет і присудок — складають його граматичну основу і залежать один від одного.
Наприклад: Весна. Стрепенувся ліс і весело заграв. Радіє.
Граматична основа речення
Підмет |
Присудок |
Головний член речення, що називає предмет, про який говориться в реченні. |
Головний член речення, який називає дію, стан, ознаку, приписувану підмету. |
Хто? Що? |
Що робить підмет? Що з ним робиться? Який він є? Хто він такий? |
Найчастіше виражений іменником або займенником. |
Найчастіше виражений дієсловом, рідше - іменником, прикметником. |
Вишня губить листя на причілку хати. А я вже стрічалась з зозулькою в лісі. |
Із ледве чутним щебетанням низенько ластівка летить. Книжка – найкращий порадник. |
Вправа «Конструктор». Відновити з кожної групи слів прислів’я та записати.
До, язик, доведе, Києва.
Криниці, водиці, бо, схочеш, не брудни.
Не, кожух, чужий, гріє.
Робота з підручником. Сторінка 142.
Граматична основа може мати різну будову
Склад граматичної основи
|
Приклади |
Підмет і присудок |
Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. |
Один присудок і декілька підметів до нього |
Відлітають гуси і лелеки у краї заморські і далекі |
Один підмет і декілька присудків до нього |
Тиша ходить між деревами й торкається до них.
|
Один головний член речення |
Запах степового зілля. Для друзів відчиняю дім.
|
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Робота з підручником. Вправа 378 (усно)
Творчо-пошукове завдання.
Прочитайте речення, визначте в кожному граматичну основу.
1.Наука в ліс не веде.2 Кожна травичка на своєму корені росте.3. Доброго не бійся. 4. Прилетіла ластівонька й защебетала край віконця.5. Розум – скарб людини.
Робота з підручником. Вправа 379 (письмово)
Вправа «Культура мовлення»
З-поміж двох варіантів доберіть нормативний і складіть з ним речення.
Музична школа – музикальна школа, оволодівати знання – оволодівати знаннями, оточуюче середовище – навколишнє середовище, вірний результат – правильний результат, остановка автобуса – зупинка автобуса, гарно виглядати – мати гарний вигляд.
Гра «Так» чи «Ні»
Речення - це одне або декілька слів, які виражають відносно закінчену думку.
Кожне речення має граматичну основу.
Кожне речення складається з декількох слів.
Слова в реченні пов'язані між собою за змістом і граматично.
Граматична основа - це підмет і присудок.
Підмет - це головний член речення, що називає предмет і відповідає на питання що робить?
Присудок найчастіше виражається дієсловом, рідше - прикметником або іменником.
Підмет найчастіше виражається дієсловом.
Підмет відповідає на питання хто? що?
Граматична основа речення може складатися з одного головного члена речення.
Коментоване письмо. Визначити у тексті межі речень, розставити розділові
знаки. (Додаток 1)
Любов до рідної мови, любов до рідної Батьківщини — невіддільні поняття вони споконвіку живуть у людських серцях не було жодного видатного письменника, який би не висловив любові до рідної мови не було жодного поета, який би не покладав на рідну мову найсвітліших надій кожен митець бачив долю свого народу в долі української мови мова — це душа народу немовля з перших днів свого існування чує рідну мову від матері, повторює перші пестливі слова мелодійна та неповторна українська мова ввібрала в себе гомін лісів, полів, рік і морів землі нашої слова нашої мови переткані вишневим цвітом, барвінком, калиною.
Дослідження-реконструювання. Дібрати до поданих речень синонімічні, щоб виділені слова стали підметами.
Наприклад: Словом можна врятувати людину. – Слово може врятувати людину.
М’якими словами і камінь крушать. Гарними розмовами гостей не наситиш. Дурним язиком попереду розуму біжать. Щирим словом душу обігрієш.
Скласти речення за малюнками (додаток 2)
Графічний диктант. Накреслити схеми до речень ( на дошці)
Народ плекав рідну мову у піснях.
Мова вдосконалює серце і розум народу, розвиває їх.
Доля нашої мови залежить від нашої душі.
Мова - це великий дар природи.
VI. Домашнє завдання. Вивчити правила ст.142, виконати вправу 384.
VII. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
- Для мене знання рідної мови має велике значення, тому що …
Додаток 1.
Любов до рідної мови, любов до рідної Батьківщини — невіддільні поняття. Вони споконвіку живуть у людських серцях. Не було жодного видатного письменника, який би не висловив любові до рідної мови. Не було жодного поета, який би не покладав на рідну мову найсвітліших надій. Кожен митець бачив долю свого народу в долі української мови. Мова — це душа народу. Немовля з перших днів свого існування чує рідну мову від матері, повторює перші пестливі слова. Мелодійна та неповторна українська мова ввібрала в себе гомін лісів, полів, рік і морів землі нашої. Слова нашої мови переткані вишневим цвітом, барвінком, калиною.
Додаток 2.