Урок з української мови: "А вже весна"

Про матеріал
Познайомити дітей з ознаками весни, із давнім звичаєм нашого народу – зустрічати весну: учити інтонаційно правильно декламувати вірші, розповідати про весну з опорою на малюнки, формувати навички вдосконалення власних висловлювань, розвивати пам'ять, зв’язне мовлення, виховувати любов до природи, української мови.
Перегляд файлу

Тема: А вже весна

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Мета: Познайомити дітей з ознаками весни, із давнім звичаєм нашого народу – зустрічати весну: учити інтонаційно правильно декламувати вірші, розповідати про весну з опорою на малюнки, формувати навички вдосконалення власних висловлювань, розвивати пам'ять, зв’язне мовлення, виховувати любов до природи, української мови. 

Обладнання: Підручник «Українська мова» 1 клас, О.Н.Хорошовська, Г.І.Охота, презентація, репродукція картини О.Саврасова «Граки прилетіли», предметні малюнки, відео матеріали.

Використана література: Українська мова. 1 клас. Розробки уроків О. Г. Кобзар, інтернет ресурси.

План:

  1. Організація початку уроку
    1. Привітання
    2. Перевірка готовності до уроку
  2. Актуалізація опорних знань. Перевірка Д.З
    1. Мовна розминка
  3. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
    1. Робота над ребусом
  4. Сприйняття і первинне усвідомлення нового матеріалу
    1. Розповідь учителя

4.2 Робота над закличкою

  1. Розповідь вчителя
  2. Фізкультхвилинка
  3. Робота над віршем К. Перелісної «Весна» (підручник, ст. 144)

4.5 Вивчення нових слів

  1. Узагальнення і систематизація знань
    1. Робота за репродукцією картини О.Саврасова «Граки прилетіли»
    2. Створення  квітки Весни.
  2. Підсумок уроку

Хід уроку:

  1. Організація початку уроку
    1. Привітання

Продзвенів для нас дзвінок,

Починаємо урок,

Попрацюємо старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім першім класі –

Учні - просто молодці!

Любі діти!

У наш клас завітали гості щирі,

Привітайте в добрий час

Гостей усмішкою й миром.

 

         Доброго дня вам!

         Доброго дня нам!

         Доброго дня всій Україні!

  1. Перевірка готовності до уроку

Подивіться на дошку це девіз нашого уроку

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитись, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

Перевірте, чи все готово , щоб розпочати наш урок: підручник, зошит, пенал, щоденник.

  1. Актуалізація опорних знань. Перевірка Д.З
    1. Мовна розминка

Почнемо ми наш урок з мовної розминки

Годі, діточки, вам спати!..

Час давно вже вам вставати

Гляньте сонечко сміється,

В небі жайворонок в’ється.

  1. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
    1. Робота над ребусом

Для того, щоб дізнатися про що ми сьогодні будемо розмовляти я вам пропоную відгадати ребус.

Картинки по запросу запятіе пнгКартинки по запросу запятіе пнгКартинки по запросу запятіе пнгКартинки по запросу запятіе пнгКартинки по запросу радуга пнг

 

НА

 Весна

Якою ви уявляєте весну? Розкажіть.

Наші далекі пращури уявляли весну цілком реальною особою — стрункою, веселою, заквітчаною, співучою, молодою дівчиною. Там, де вона з'являлася, все оживало, квітло, дзвеніло піснями.

 

Була весна, щедра, мила,
Промінням грала, сипала квітки,
Вона летіла хутко, мов стокрила,
За нею вслід співучії пташки.
                                   Леся Українка «Давня весна»

 

- Сьогодні ми поговоримо про весну. Дізнаємося, як наші предки зустрічали її. Вивчимо назви весняних місяців, заклички.

 

 

 

 

  1. Сприйняття і первинне усвідомлення нового матеріалу
    1. Розповідь учителя

У давні часи люди зустрічали весну весело і пишно: з піснями, танцями, іграми. Багато звичаїв і традицій зустрічі весни збереглося у нас на Україні. Один із них – закликати весну. Вивчимо пісеньку-закличку.

4.2 Робота над закличкою

Дощику, дощику, припусти,

Ти, зелена веснонько, ой прийди,

Дощику, дощику, поливай,

Нас маленьких діточок, звеселяй.

(Діти стають у коло, співають закличку, пританцьовуючи)

  1. Розповідь вчителя

Був у нашого народу дуже цікавий звичай. З нетерпінням чекали весну і вважали, що це птахи на своїх крилах приносять її з далекого вирію, проганяють люту зиму з її морозами та завіями. Жінки випікали з тіста пташок. А діти брали цих пташок, вибігали у двір, весело стрибали, підкидаючи їх в гору, співали пісні.

Цих випечених пташок називали жайворонками. Старі люди розповідали, що ніби ця пташка народилася із сонячного жару вона прокидається разом із сонечком і своїм срібним дзвінким голосочком сповіщає про те, що вже весна прийшла, в поле вийти пора, пора сіяти, орати, щоб восени врожай збирати

  1. Фізкультхвилинка
  2. Робота над віршем К. Перелісної «Весна» (підручник, ст. 144)

Послухайте вірш і назвіть ознаки весни, про які розповідає поетеса.

Повторення вірша групами – дівчатка-хлопчики.

Питання ставлять хлопчики, відповіді промовляють дівчатка (учні за вчителем повторюють вірш).

- А тепер навпаки. Намагайтесь правильно інтонувати питання.

4.5 Вивчення нових слів

Ще вітер зимовий з дощами гуде,
Ще сніг острівками блищить де-не-де.
Береза сережки свої розпускає.
Чи ви здогадались, коли це буває? (У березні)

 

Вже пташки вернулись в наш край.
Про весну співають поле й гай.
Ніжаться на сонці трави й квіти,
Вже настав ласкавий... (Квітень).

 

Цей місяць весело співає,
Дощами землю поливає.
Зеленіють буйно трави,
То іде веселий... (Травень).

Отже, про що ми дізналися, відгадавши загадки? (Відповіді учнів.)


- Правильно, весна — це пора року, що має три місяці: березень, квітень, травень. Повторення хором назв місяців .

А що ви знаєте про весняні місяці?

 

 

Березень
Назва першого місяця весни - березень - пов'язана з брунькуванням у цей час берези, із збиранням її соку. Із давньоукраїнської мови веде своє походження рідкісна тепер назва третього місяця «березіль», або «березоль», де компоненти «золь» і «зіль» - це різні варіанти одного кореня зі значенням «зелений»

Квітень.
Назва четвертого місяця - квітень, бо саме тоді наступає пора цвітіння рослин; травень позначає місяць буйного розвитку трави. Інші назви: цвітень, краснець, снігогін, дзюрчальник, водолій, лукавець. Як бачимо — всі назви походять від тонкої спостережливості наших пращурів, їхньої любові до природи. Квітень — це пробудження лісів, гаїв, цвітіння садків, яким поклонялися українці.

Травень.
Англійська назва April походить від латинського слова «ареrіrе» - «відкриватися», May - від імені латинської богині росту Маіа Майже у всіх слов'ян цей місяць названий від «трави». Але існують і деякі інші назви: май, травник, пісенник, місяць-громовик тощо. В українців є й назва май, проте вона не латинського походження, а давньослов'янського: «май» означає зелень, буяння дерев, трав, квітів. Римляни ж запозичили цю назву в аборигенів завойованої країни: нащадків пе-ласгів та етрусків, і так само, як і вони, вшановували богиню Майю. На честь богині Майї, яка вважалася матір'ю природи, влаштовували свята й інші нащадки арійців — індійці. Отже, це одна з найдавніших традицій і назв.

  1. Узагальнення і систематизація знань
    1. Робота за репродукцією картини О.Саврасова «Граки прилетіли»

В цьому дні дуже відчутний прихід весни — сніг майже розтанув, і прилетіли одні з перших птахів весни — граки.

Я буду називати ознаки змін у природі, а ви плеском у долоні «Впіймайте» тільки ті ознаки весни, які показав художник.

  • Йде лопатий сніг
  • Потемнів і присів сніг
  • Повітря чисте і прозоре
  • Небо з високими хмарами
  • Потемніли поля
  • Гілочки беріз наче ожили
  • На горобині сидять червоногруді снігури
  • Граки прилетіли і зграйками сидять на березах.
    1. Створення  квітки Весни.

Створіть квітку Весни. В пелюстках запишіть слова, які характеризують весну.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мені дуже сподобались ваші компліменти. У мене для вас є подарунки, але спочатку нагадайте, що відбувається весною.

Відповідають учні:

-  Весною стає тепліше.

-  Тане сніг, лід на річках.

-  Повітря прозоре, свіже.

-  З’являються перші квіти.

-  Небо чисте, ясне.

-  Пробуджуються звірята.

Молодці, гарні відповіді. Діти, а все, що є у природі ми повинні оберігати, допомагати і птахам, і деревам, і квітам.

Давайте посадимо зараз ось таку весняну квіточку, щоб їх було більше.

Садимо весняну галявину.

  1. Підсумок уроку

 

docx
Додано
13 квітня 2020
Переглядів
889
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку