Тема: Головні члени речення(підмет і присудок). Зв΄язок слів у реченні. Поняття про словосполучення. Головне і залежне слово у словосполученні

Про матеріал
Тема уроку: Головні члени речення(підмет і присудок). Зв΄язок слів у реченні. Поняття про словосполучення. Головне і залежне слово у словосполученні
Перегляд файлу

Тема: Головні члени речення(підмет і присудок). Зв΄язок слів у реченні. Поняття про словосполучення. Головне і залежне слово у словосполученні

Очікувані цілі: формувати поняття «члени речення», «головні члени», «підмет і присудок», «основа речення», «другорядні члени»; закріплювати вміння встановлювати зв΄язок слів у реченні; розвивати навички зв΄язного мовлення, спостережливість; розвивати навички самоконтролю і самооцінки.

Хід уроку

 

І.Організаційний момент

Ми любимо яскраве сонечко;

воно посміхається нам.

Посміхнемося ж і ми йому, і один одному.

Хай це додасть нам гарного настрою,

бо від нього залежатиме продуктивність уроку!

 

- А тепер покажіть , який у вас настрій! От і добре, починаємо урок!

ІІ. Актуалізація та корекція  знань. Перевірка домашнього завдання

1. Інтерактивна вправа «Криголам»

 

 

 

Картинки по запросу фото "криголом"

 

 

 

. У – уважними

. Р – розумними

. О – охайними

. К – кмітливими

 

2. Перевірка домашнього завдання

- Яку тему ви вивчали на попередніх уроках?

- Що ви уявляєте, коли чуєте слово речення?

- Давайте складемо «Асоціативний кущ» до слова речення

 

             виражає закінчену думку

 

окличні                                          питальні

                          РЕЧЕННЯ             спонукальні

неокличні                                     розповідні

                       складається із слів

 

 

ІІІ. Робота в групах

1 група

Поставте в кінці речення розділовий знак.

Хто з вас не любить осені  Діти, любіть природу  Настала золота осінь

 

2 група

Виділіть в реченнях звертання.

Діти бережіть книги!

Оленко ти любиш осінь?

Дідусю допоможи мені.

 

3 група

Поставте в кінці речення потрібний розділовий знак.

Любіть і бережіть природу

Яка калина восени

Діти ходили милуватись природою

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та завдань уроку

- З чого складається наше мовлення? (З речень)

- З чого складається  речення? (Зі слів)

- Як пишуться слова в реченні?

- Як ви гадаєте, чи є серед них такі, що виконують роль головних?

- Сьогодні ми на уроці поговоримо саме про такі слова.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

а) розкриття поняття «члени речення»

- Давайте дослідимо, як звичайні слова здатні перетворюватись на дуже важливі члени речення.  

Джерело інформації

Щоб встановити зв΄язок слів у реченні, потрібно поставити питання від одного слова до іншого.

 

.  Якщо у реченні до слова можна поставити запитання, то це слово є членом речення.

Джерело інформації

Підручник, с. 34

 

б) Розкриття поняття «головні і другорядні члени речення». Практичні дії із реченням, слова якого записані на картках.

- Спробуємо дослідити, які члени речення є головними. Будемо поступово забирати слова з речення. Якщо речення не втратить свого змісту без слова, яке ми забрали, значить – це слово допоміжне, другорядне, а якщо втратить зміст, то це слово головне.

 

- Давайте спробуємо забрати в цьому реченні слово «осіннє». Чи змінився зміст речення? (Ні)

 

- Заберемо слово «холодну». Отже слова «осіннє» та «холодну» - другорядні члени речення.

 

-  Заберемо «злітає». Ми втрачаємо щось головне, можна зрозуміти зміст речення?

 

- Заберемо «листя». Знову втрачаємо зміст речення. Тож залишається: «Листя злітає». Таке речення може існувати, ми розуміємо про кого йдеться і яку дію виконує цей предмет.

 

Висновок: слова «листя» і «злітає» - головні  слова в реченні.

 

Фізкультхвилинка  

Технологія «Мовний сон»

- А зараз я пропоную невеличкий відпочинок. Ляжте на парту, закрийте очі і пориньте у мовний сон. 

 

Жовтень, як справжній художник, зачарував нас своїми кольорами. На деревах, немов пташенята, тріпочуть різнобарвні листочки. Ті, що опадають схожі на метеликів. На каштанах сидять зелені їжачки. Їх ніжно пестить осінь.

   А у лісі на поляні стоїть величезний пеньок. Ліс шумить, дерева гойдаються. На пеньку сидить веселий, пухнастий зайчик. Він їсть із миски манну кашу. До нього підійшов колючий друг їжачок. Зайчик поїв кашу і сказав мамі : «Дякую». А мама погладила зайченя по голівці. І тут їжачок заплакав, йому захотілося, щоб його пожаліли також. Мама посміхнулася і погладила їжачка.

 

-  У яку пору року запросили нас листочки?

-  З якими їжачками ви зустрілись у сні?

-  Якими були їжачки?

-  А зайченя?

-  Чи сподобалась вам мама – зайчиха?

 

V. Закріплення та узагальнення вивченого

1.  Колективне виконання вправи 66.

- Прочитайте текст, з΄ясовуючи значення невідомих слів.

- Спишіть перший абзац. Поставте питання до підкреслених слів.

- Який це член речення?

2. Самостійне виконання впр. 66 (2 завдання)

3.Завдання «Роз΄єднай слова» так, щоб вийшли речення. Знайди головні члени речення.

тихорозцвітаютьжоржиниусаду

прощаютьсязрідноюземлеюжуравлі

4.Гра «Доберіть присудок» (за впр. 67, с.36)

5. Робота в парах.

- Скласти за малюнком речення, записати його, визначити головні члени речення.

6. Гра «Ланцюжок. Добери підмет».

З дерева падає …

Під вікном зацвіла …

У небі курличуть …

7.Гра «Творці»

Поширити речення другорядними членами речення.

Настала осінь. Ростуть гриби. Відлітають птахи.

 

VI. Експрес - опитування

1. Гра «Мікрофон» - Закінчіть речення.

а) Головний член речення, що називає дію предмета – це …

б) Головний член речення, що називає предмет, який виконує дію – це …

в)  Підмет і присудок становлять…

г) Граматична основа речення – це…

д)Усі інші члени речення називаються…

 

2. Гра «Впіймай підмет  і присудок».

Осіннє листя золотаве на стежку падає з гілля. Пливе по небу чорна хмара. Гілки беріз колишуться від вітру. Сутінки поволі впали на село.

 

VII. Підсумок уроку. Рефлексія

. Я дізнався…

.  Я зрозумів…

. Мені сподобалось…

 

 

Ставлення до уроку.

- Намалюйте смайлик на полях класної роботи.

 

. Вже пора урок кінчати,

Треба всіх підсумувати.

Про головне на уроці

Слухаємо в діалозі.

 

. Зустрілися  2 хлопчика - Підмет і Присудок.

Присудок           Ти хто?

Підмет                Я – Підмет, на хто? і що? Відповідаю

                             І в реченні головну роль граю.

Присудок          Чого ж ти тут блукаєш? І кого шукаєш?

Підмет                Кажуть друг у мене був,

                             Що робити? – всіх питав.

Присудок           Та це ж я , друзяко,

                             Присудком мене звати!

Підмет                Що ж ти робиш, признавайся,

                             Зі мною у парі залишайся!

Присудок          Я з тобою згоджуюсь,

                             З тобою залишаюсь!

Разом                 Ось ми пара яка!

                             У реченні головна!

 

 

VIII. Домашнє завдання

С.34 – 35 – вивчити правила; с. 36, впр.68

 

 

 

 

docx
Додано
1 серпня 2019
Переглядів
4653
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку