2 клас
КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ:
ПРЕДМЕТНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ:
ОСОБИСТІСНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ:
СОЦІАЛЬНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ:
ОБЛАДНАННЯ:
ТИП УРОКУ:
МЕТОДИЧНІ СТРАТЕГІЇ:
Хід уроку
І. Організація класу.
СЛАЙД 2
Вчитель: Схилились голівки до праці мерщій.
Ти всі перешкоди здолати зумій.
Працюй наполегливо, швидко, старанно,
Щоб кожна хвилина не втратилась марно
-Діти, посміхніться, щоб наш урок пройшов в теплій, дружній атмосфері, адже: «Якщо ти хочеш, щоб життя усміхалось тобі, спочатку ти сам усміхнись життю». Поверніться один до одного, доторкніться долоньками і тихо промовте:
«Я вчуся, я хочу вчитися. Я працюю, я готовий до праці»
Технологія «Мікрофон»
Вчитель:
- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Відповіді учнів)
- А якими ви будете на уроці?
ІІ. Мотивація
Вчитель:
Те, що знаємо - розкажемо,
Те що вміємо - покажемо.
- Який розділ ми вивчали на попередніх уроках?
- Давайте пригадаємо, що ви вивчили про слово?
- З чого складаються слова?
- Якими частинами мови бувають слова?
- Слів у мові так багато, що в «гущавині мови» можна заблукати, якщо не вміти розпізнавати слова (до речі, тільки іменників зібрано близько 135 тисяч слів).
ІІІ. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів
1.Визначення теми уроку.
Вчитель: Для чого в школу ходиш ти,
Що хочеш нового знайти?
-Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над словом, а точніше над однією з його частин.
СЛАЙД 3
СпільнокореневісловаКоріньслова
- Розділіть рядок на слова і прочитайте тему уроку.
Спільнокореневі слова. Корінь слова.
- Що в назві теми вас здивувало?
- Ви вмієте підбирати до слів асоціації. Наприклад:
Школа - учень, урок - учитель, калина -…., мама - …, сонечко - …
- А які асоціації у вас виникають, якщо ви чуєте слово КОРІНЬ ?
2.Складання «Асоціативного куща» до слова КОРІНЬ.
СЛАЙД 4
- Корінь – багатозначне слово.
- А яке значення кореня для слова?
- Я сподіваюся на те, що після цього уроку ви зрозумієте, що таке корінь слова. Зможете добирати спільнокореневі слова. Навчитеся розрізняти спільнокореневі слова від слів, близьких за значенням.
СЛАЙД 5
3. Завдання уроку. (Вивішую на дошці)
-А те, як ви сьогодні будете працювати, зможете оцінити себе самостійно ось за такими критеріями: АКТИВНІСТЬ – 3 бали
ПРАВИЛЬНІСТЬ ВІДПОВІДІ – 3 бали ТВОРЧІСТЬ – 3 бали
УМІННЯ СПІВПРАЦЮВАТИ – 3 бали
ІV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1.Спостереження
- Прослухайте вірш. Яке слово в ньому пишеться завжди з великої букви?
Що краще у світі за рідну місцину?
Вкраїна, як ненька одна,
Люблю я всім серцем свою Батьківщину,
Для мене – найкраща вона.
СЛАЙД 6
2. Каліграфічна хвилинка
- Виділіть перший звук у слові Батьківщина [б]
- Поясніть, чому слово Батьківщина пишемо з великої букви.
- У якому випадку це слово буде писатися з маленької букви?
Написання букв з коментуванням Б б Бб Ба аб
Велика буква Б складається прямої подовженої лінії із заокругленням вліво, правого великого півовалу, горизонтальної подовженої лінії із лівим заокругленням.
Маленька буква складається з малого овалу та прямої подовженої лінії із заокругленням вправо.
- Запишіть це слово в зошит. Знайдть лексичне значення слова в тлумачному словнику.
- Від якого слова утворилося слово БАТЬКІВЩИНА?
Запишіть у зошит і на дошці: Батьківщина батько батьківський
- Чим схожі ці слова? Яка частина однакова у цих словах? (Батьк) –
Отже, слова БАТЬКІВЩИНА, БАТЬКО, БАТЬКІВСЬКИЙ мають спільну частину, вони наче «родичі» або споріднені.
- А як буде називатися спільна частина споріднених слів? (Якщо ніхто не скаже, то даю завдання знайти і прочитати в підручнику)
- У мовознавстві виділяють корінь дугою, наче бережуть від усього парасолькою.
СЛАЙД 7
3.Робота з підручником.
а) Колективне виконання вправи 1ст.116
Текст читає вчитель.
- Перекажіть текст. ( Один учень переказує)
- Як ви думаєте, чи гусінь є родичкою гусенятам?
- Випишіть із тексту підкреслені слова.
- Знайдіть спільну частину. Позначте корінь.
- Знайдіть виділене слово, прочитайте його.
- Гусінь є родичкою гусенятам?
- Чи подібне воно за звучанням до попередніх слів? (Зачитую їх ще раз, щоб учні краще почули подібність звучання)
Висновок: слова гусак, гусочкою, гусенят, гусеняточка, гусят і гусінь не є родичами, отже і не є спорідненими, бо в них різне значення.
Слово гусінь подібне за звучанням ,воно називається однозвучним.
− Отже, які слова ми називаємо спільнокореневими? (які мають спільний корінь і є спорідненими)
СЛАЙД 8
4. Фізкультхвилинка (музична)
5. Добір споріднених слів різних частин мови.
СЛАЙД 9
На дошці запис:
Рід мовити поріднитися рідина мова рідний мовний
− Розділіть спільнокореневі слова на дві групи. Яке слово зайве? Чому?
Висновок: спільнокореневі слова мають однакове значення, а слово рідина має інше значення
V. Розвиток знань
СЛАЙД 10,11
1.Гра «Третій зайвий»
Записати, вилучивши зайве (однозвучне) слово.
Голуб, голубка, голка, голуб'ятко.
Море ,морелі, морська, моряк.
2.Перевірка виконання завдання.
СЛАЙД 12
3.Виконання вправи 3 ст. 117.
Вправу читають учні «ланцюжком» по одному реченню. Пояснюємо значення слова грибниця за підручником.
--Спишіть вправу самостійно, вставляючи пропущені букви. Підкресліть споріднені слова, позначте у них корінь.
СЛАЙД 13
Хвилинка відпочинку (релакс)
СЛАЙД 14
4.Гра «Оживи предмети»
Банк – банкир
Бібліотека - …
Комбайн – …
Море - …
VІ. Рефлексія ( підбиття підсумків), оцінювання результатів уроку.
1. Робота в групах
Завдання для груп:
І група: доведіть, що спільнокореневі слова мають схоже значення і спільну частину.
ІІ група: доведіть, що не всі слова, які мають спільну частину, можуть бути спільнокореневими.
СЛАЙД 15
2. «Тепер я знаю»
СЛАЙД 16
2. Домашнє завдання:
СЛАЙД 17
3. «Незакінчене речення»
4. Самооцінка роботи на уроці
На карточках,які учні отримали на початку уроку, напроти кожного пункту ставлять бали і виводять оцінку.
ДОДАТОК
І група
Доведіть, що спільнокореневі слова мають схоже значення і спільну частину.
ІІ група
Доведіть, що не всі слова, які мають
спільну частину, можуть бути
спільнокореневими.