1 липня о 18:00Вебінар: Шкільна дошка – ігрове поле вчителя

Урок з української мови для 3 класу на тему:"Узагальнення вивченого про слово. Будова слова."

Про матеріал

У даній розробці дібрано матеріали на реалізацію Державного стандарту початкової освіти НУШ. Використовуються інтерактивні методи та технології навчання, багато творчих завдань спрямованих на формування мислення та розвиток талановитості та успішності кожної дитини. Завдання розроблені диференційовано, з урахуванням різнорівневої підготовки учнів. Передбачено завдання для групової та парної роботи, які сприяють налагоджню співпраці та друдніх відносин у класній спільноті.

Перегляд файлу

Урок з української мови для 3 класу на тему:

« Узагальненого вивченого про слово. Будова слова.»  

Тема: Узагальнення вивченого про слово. Будова слова.

Мета: закріпити знання дітей про морфемну будову слова, уявлення про спорідненість слів, знання про корінь, префікс та суфікс як значущих частин слова; вчити дітей самостійно виконувати морфемний аналіз простих за будовою слів; утворювати слова за поданим схемами; навчати учнів точно і правильно висловлювати свою думку, спонукати дітей до міркувань, порівняння, доведення.

Розвивати навички грамотного і каліграфічного письма, формувати культуру каліграфії.

 Виховувати любов до рідної мови, живий інтерес до різноманітних мовних явищ, любов до природи, до краси рідного краю.

Обладнання: мультимедійна дошка, відеофільм

«Зимові фантазії», індивідуальні картки, табличка для зорового диктанту,«чарівний мішечок» з завданнями,

сигнальні картки, таблиця - схема слова, картки для творчої роботи «Римований ярмарок».

Словник уроку: сніговий, хурделиця, метелиця, завірюха, завія, хуга, сніговиця, господарює, пролісок, безсоння, безсилий, ковзанка.

Тип уроку: узагальнення.

                                   Хід уроку :

І. Організація класу до уроку.

1. Організаційний момент.

Вивчайте мову українську -

Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,

Прекрасну, милу і чудову,

Як материнську пісню колискову.

Будем мову шанувати,

Всі частини у словах вірно визначати.

2. Привітання.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. На екрані демонструється фільм «Зимові фантазії», учениця читає текст.

Тонкою кригою вкрилися маленькі озерця, річки, ставки. Сірі хмари нависли над землею. Починають опускатися до долу перші пухнасті сніжинки.

      Вони падають на дахи будинків, на гілля дерев, на дороги…

    Впала пороша -

    То прийшла зима хороша.

  1. Бесіда по змісту тексту.
  • Про що йдеться у тексті ?
  • Що вас зацікавило ?
  • Чому зима в тексті хороша?
  1. Добір заголовка до тексту.

А) Зима;

Б) Зимові фантазії;

В) Чарівна зимонька.             1

4. Технологія – «Мозковий штурм».

- Які споріднені слова зустрічаються у заголовках?

- Що спільного в цих словах?

- Як називається ця частина слова?

- Що треба додати до кореня, щоб утворити нові слова?

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

  • Тож зимова тема буде сьогодні у нас на уроці мовленнєвою темою, розкриваючи зміст якої ми повторимо морфемну будову слова, тобто узагальнимо знання про спорідненість слів , про частини слова: корінь, суфікс, префікс,закінчення - як значущі частини слова.

ІV. Повторення і закріплення знань.

  1. Каліграфічна хвилинка.
  • Який перший звук у слові «зима»?
  • Охарактеризуйте його.
  • Якою буквою він позначається на письмі?
  • Сьогодні в каліграфічній хвилинці ми повторимо правопис великої і малої букви «З з».
  • Із розсипаних складів складіть і запишіть слово.
  • Спишіть речення, визначіть його граматичну основу.

Зз  ззз  зл  зв  зи   нь  ка  мо  зимонька

Взимку господарює мороз.

Перевірка визначення граматичної основи речення.

  1. Робота за картками.

Учитель прикріплює до дошки слова з пропущеними

 буквами, діти в картках позначають пропущену букву.

На дошці :                                           

  1. З…ма
  2. З…мля
  3. Оз…ро
  4. Сте…ки
  5. Сні…ки

На картках:

  1. И
  2.  Е
  3. Е
  4. Ж
  5. Ж

Перевірка роботи (колективно).

  1. Словникова робота з використанням групової форми навчальної діяльності - здійснюється диференційовано.

І група:

Записує слова, складає з ними речення ,щоб вийшов звязний текст.

ІІ група:

Записує слова , добирає до них антоніми.

ІІІ група :

Записує в стовпчик слова, підбирає до них по два спільнокореневі.

  1. Робота в зошиті (колективно).

Заміни речення одним словом,запиши в зошит це слово.

  • Південна, вічнозелена, фруктова рослина з кислими на смак жовтими плодами. (лимон)
  • Четвертий день тижня.( четвер)
  • Довга коробочка, футляр для зберігання ручок, олівців.

( пенал)

  • Простір між двома рядами будинків в населених пунктах. ( вулиця)

Колективна перевірка правильності написання за допомогою сигнальних карток:   Е         И

  1. Проблемні запитання.

На мультимедійній дошці висвічуються слова в два стовпчики:

сніговій                             сніговий

хурделиця                        снігопад

метелиця                          сніг 

завірюха                           сніжинка

заметіль                            Снігуронька

віхола                                 засніжений

  • Чим відрізняються слова першого стовпчика від слів другого стовпчика?( слова - синоніми, спільнокореневі)
  • Які слова називаються синонімами ?
  • Які спільнокореневими?

Списати тільки спільнокореневі слова, виділивши корінь.

  • Що називається коренем?
  • Чому слово «Снігурочка» пишеться з великої букви?
  • Який корінь у слові «сніжок»?
  • У якому із записаних слів є префікс – сніг, засніжений, сніжок?
  • Яка його роль у словах?

Повторення правила про префікс.

  1. Тестування (письмово).

На якому місці стоїть слово з префіксом?

Запис на дошці:                      Запис у дітей:

  1. Лісник, пролісок,ліс.                      1) - 2
  2. Посадити, сад,садівник.                2) - 1
  3. Мороз, морозний, морозити.      3) - 0.

V . Фізкультхвилинка.

Пісня « Морозець» - виконання пісні з рухами.

VІ. Узагальнення вивченого матеріалу.

  1. Взимку до нас приходить чарівник Морозець, а з ним і казковий Дід Мороз . Ось ми зараз заглянемо в його «чарівний мішечок» і  побачимо, що він нам приготував.

Гра «Підбери слівце»

Вчитель дістає картки з позначками : корінь, суфікс, закінчення.

  • Що це за загадкові позначки?
  • З якими словами ми найчастіше зустрічаємось взимку?

Технологія «Асоціативний кущ»

(Сніг, ялинка, лід, ковзани, санчата, лижі, сніговик…)

  • Серед слів, записаних на дошці, запишіть слова , які відповідають даній схемі.
  • Позначте у словах суфікс?
  • Де він стоїть?
  • Яку морфемну роль він виконує?

Робота в парах - добір слів за поданою схемою ( схеми додаються)

  1. Дидактична гра «Перекладачі».

Вчитель дістає картку 

ПЕРЕКЛАДАЧІ

 

рассказать - розказати

раскрасить - розфарбувати

бессоница - безсоння

  • За допомогою яких префіксів ми утворили слова?
  • Що нам відомо про написання цих префіксів?
  1. Гра « Мандрівка в кадр».

Давайте продовжимо перегляд фільму « Зимові фантазії»,  будьте уважні при перегляді.

  • Які ви запамятали  слова з закінченнями - а, - о?

( Зима, гілка, синичка, небо, озеро…)

  • Що ж називається закінченням?
  • Для чого воно служить?
  • То  з яких частин можуть складатися слова?
  1. Творча робота - виконується в групах (на розвиток мови)

Діти, а тепер найцікавіше. Запрошую вас на зимовий «римований ярмарок» , де ви зможете пофантазувати, помріяти.

Творча робота здійснюється на основі опорних матеріалів.

І група:

Хоч у нас давно зима,

Але  снігу все ________________а.

 

ІІ група:

В гості прийшла ________     ________а.

Снігу багато __________   ___________а.

ІІІ група:

__________     __________     біловолоса

_________       __________    полотном

__________    __________   одяглися

____________  і  поле за селом.

Допоміжні слова: зима, чудові, землю, земля, прийшла, покрила, в, шати.

ІV група:

Гордо по Україні ______    _______

І все ________   _________   _______.

Допоміжні слова: ступає, Морозенко, засипає, снігом, навкруги.

Перевірка творчої роботи.

VІІ. Підсумок уроку.

  1. Технологія «Мікрофон»
  • З чого складаються складені вами речення?
  • А з яких частин складаються слова?
  • Без якої частини не може існувати слово?
  • Що є змінною частиною слова?
  • Які частини слова служать для утворення нових слів?
  1. Релаксація.

Всі слова складаються з частин

Є у всіх у них закінчення й основа,

Ця основа без ніяких змін,

А закінчення - частина змінна в слові.

А якщо іще до них    

         Суфікс з префіксом прибіг,

         Та до себе забирає їх основа,

         Сумно кореню бува,

         Одному стоять в словах, -

         Префікс з суфіксом знову

         Швидко створять нове слово.

VІІІ. Домашнє завдання - диференційоване.

  1. до слів зима, сніг дібрати споріднені, розібрати за будовою;
  2. скласти з цими словами речення, визначити граматичну основу речення;
  3. написати твір « Зима - чарівниця».

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
20 листопада 2018
Переглядів
721
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку