4 клас
Українська мова
Урок № 36 Дата:
Тема: Чергування голосних у коренях іменників жіночого та чоловічого роду в однині. (впр. 116-120).
Мета: ознайомити учнів з чергуванням голосних звуків у коренях в окремих іменниках жіночого і чоловічого роду в однині, формувати мовленнєву компетентність інтерактивними методами, розвивати фонематичний слух, виховувати любов і повагу до української мови.
Обладнання: тема уроку на дошці, план уроку, таблиця, малюнки про Україну, музика для ф/хв.
І Організаційна хвилинка. (1 хв)
Весела пісенька дзвіночка
Покликала вас на урок
Я бачу щирі ваші личка
І погляд з безліччю думок…
Ми помандруємо в світ чудовий,
Що гордо мовою зовуть.
Та лиш кмітливість і увагу
З собою взяти не забудь.
-
Якими у нас є завжди уроки укр.мови?
-
Уроки української мови – це завжди уроки доброти, радості, натхнення, це уроки-дослідження і творчості.
Аутотренінг. Створення емоційного фону уроку.
-
Погляньте один на одного, подаруйте усмішку, побажайте один одному хорошого уроку.
-
А зараз, чи готові ви до уроку покаже нам енерджайзер.
-
Кому подобається експериментувати лусніть 3 рази пальчиками.
-
А кому подобається спостерігати за мовними явищами і робити висновки плесніть 3 рази в долоні.
-
Кому подобається робити відкриття почухайте себе за вушком.
-
Дуже добре, сідайте, будь-ласка.
ІІ. Актуалізація опорних знань. (5 хв.)
-
Вправа «Мозковий штурм»
-
Отож сьогодні ми продовжимо вивчати українську мову, відкриваючи всі нові й нові її таємниці. А допоможуть вам у цьому ваші вміння спостерігати за мовними явищами, робити висновки, експериментувати, досліджувати.
-
Отож, давайте пригадаємо яку частину мови вивчаємо? (іменник)
-
А що таке іменник? (Це частина мови, яка називає предмет і відповідає на питання хто? або що?).
-
Що ще ви можете розповісти про іменник?
-
Іменники можуть бути назвами істот (хто?)мати, батько, і неістот (що?) парта, вікно
-
Іменники можуть бути загальними (місто, країна), і власними ( Миколаїв, Україна)
-
Іменники належать до одного з родів: чоловічого (хлопчик), жіночого (зірка), середнього (небо)
-
Змінюються за числами – однина (земля, каштан), множина (землі, каштани).
-
Змінюються за питаннями – (хто?) сестра, (кого?) сестри, (кому?) сестрі.
-
Які відмінки мають іменники? (Правило с. 51)
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
-
( Впр. 115) ( 2 хв)
-
Яке завдання вам треба було виконати вдома?
-
Вдома треба було:
-
Прочитати і відгадати загадки,
-
знайти у тексті іменники, у яких зі зміною форми слова відбувається зміна кінцевого приголосного основ,
-
Виписати ці іменники, поставивши їх у початковій формі, а поряд через риску зазначити форми цих іменників у давальному і місцевому відмінках однини.
-
Які слова ви виписали? Зачитайте.
-
Як змінилися кінцеві приголосні основи перед закінченням -і ?
( г, к, х на зь, ць, сь)
-
Каліграфічна хвилинка
-
Доповніть прислів’я. Запишіть його каліграфічно.
Осінь багата снопами, а зима … (пирогами)
-
Виконайте звуко-буквений аналіз слова осінь за алгоритмом.
Алгоритм:
-
Ставим наголос.
-
Ділимо на склади.
-
Позначаємо голосні та приголосні ( ї – завжди 2 звуки).
-
Записати кількість звуків, букв, складів.
-
Поставте слово осінь у родовий відмінок однини. (чого? Осені)
-
Що ви помітили? ( голосний звук і змінився на звук е)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку. Знайомство із завданнями уроку. (план уроку на дошці учні читають «ланцюжком») (2 хв)
-
Прочитайте тему уроку. Ознайомтесь із планом роботи.
-
Закріпити знання про іменник.
-
Ознайомитися з чергуванням голосних звуків у коренях іменників жіночого та чоловічого роду в однині.
-
Дізнатися більше про українську мову.
-
Отримати задоволення від роботи на уроці.
V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу. (7-9 хв)
-
Самостійне дослідження. Робота з підручником (впр. 116 с. 59-60)
-
Давайте спробуємо вивести правило самостійно.
-
Ознайомлення з правилом. (с. 60)
Питання до правила. Перевірка усвідомлення.
-
Первинне закріплення . Впр. 117
-
Хвилинка-цікавинка. (на дошці)
-
Ф-хв.
VІ. Узагальнення й систематизація отриманих знань.
-
Творча робота. Впр. 118
-
Вибіркове списування. Впр. 119
-
Робота над загадками. Робота в парах.
-
Хвилинка-цікавинка «Знаю сам, поділюся з вами».
-
Діти, а як ви думаєте, скільки мов на землі? Наш молодий науковець підготував для нас цікаве повідомлення. Послухайте його.
Виступ науковця.
Вчені підрахували, що на Землі існує приблизно 5 тисяч мов. Ними розмовляє велика кількість людей. Китайською, наприклад, розмовляють понад вісімсот мільйонів людей, російською мовою –двісті сорок мільйонів. Українською мовою розмовляють приблизно сорок п’ять мільйонів чоловік.
Наша мова належить до високорозвинених мов світу. Багато зробили для удосконалення нашої мови письменники, вчені, видавці книг, газет, журналів; освічені люди усіх часів. Особливе місце належить Т. Г. Шевченко, який обробив, відшліфував і показав світові дорогоцінне каміння – мову нашого народу.
Висновок: Думаю, тепер ви розумієте, чому ми маємо старанно вчити нашу мову, намагатися зберегти її для наступних поколінь. Такою ж чистою і красивою.
VІІ. Домашнє завдання: впр. 120 з інструктажем.
Диференціація впр. 120 (1, 3), Впр. 120 (1, 2, 3)
-
Хто бажає вищу оцінку виконує всі три завдання.
VІІІ. Підсумок уроку
-
За планом (загибаємо пальчики)
-
Зв'язок із життям.
-
Навіщо нам потрібні знання з української мови? Де їх можна використати в житті? (Під час спілкування за допомогою речень ми висловлюємо свої думки і почуття, питання, накази, прохання, сумніви та впевненість).
-
Оцінювання в щоденники (Без оголошення вголос).