Тема. Поняття про займенник як частину мови.
Мета: ознайомити учнів з новою частиною мови – займенником; навчати пізнавати серед слів займенники, ставити до них питання; розвивати усне мовлення; виховувати любов до рідної мови; учити школярів організовувати свою навчальну діяльність, дотримувати єдиних вимог щодо оформлення письмових робіт; розширювати словниковий запас; розвивати вміння осмислювати, опрацьовувати інформацію; формувати вміння самостійно шукати, аналізувати, відбирати необхідну інформацію; розвивати навички та уміння працювати в групі.
Тип уроку: урок ознайомлення з новим матеріалом.
Обладнання: картки із завданнями, таблиця, смайлики, комп’ютер, повітряні кульки, кольорові смужки, аркуші з назвами сходинок, картки для самооцінювання.
Хід уроку
І. Організація класу до роботи.
Девіз уроку: «Уважність, старанність і праця – це наш шлях до знань».
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вправа «Інтерв’ю»
Проблемна ситуація.
Дощ, вітряний, за, одинадцять, він, приніс, книга, ти, написав.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Є добрий друг в іменника,
В числівника, прикметника,
А звуть його займенником.
Як втомляться іменники
У реченнях стояти.
До себе звуть займенників
Від втоми рятувати.
Об’єднання в групи. (за кольорами)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Технологія «Навчаючи – вчуся»
Прочитайте слова, що повторюються. Визначте, до яких частин мови вони належать. Спишіть текст, уникаючи повторення виділених слів.
Хлопчика звали Дядько Федір, бо хлопчик був дуже серйозним і самостійним.
Висновок: Займенник — це частина мови, яка вказує на предмети, але не називає їх.
Прочитайте слова, що повторюються. Визначте, до яких частин мови вони належать. Спишіть текст, уникаючи повторення виділених слів.
У шість років уже сам собі суп варив. І в шість років любив самостійно все вирішувати за себе.
Висновок: Займенник — це частина мови, яка вказує на кількість предметів, але не називає їх.
Прочитайте слова, що повторюються. Визначте, до яких частин мови вони належать. Спишіть текст, уникаючи повторення виділених слів.
Узагалі хлопчик був дуже хороший, і батьки були хороші.
Висновок: Займенник — це частина мови, яка вказує на ознаки предметів, але не називає їх.
Загальний висновок: Займенник — це самостійна частина мови, яка вказує на предмети, їх ознаки, кількість, але не називає їх. Займенники відповідають на ті самі питання, що й частини мови, замість яких вони вживаються.
1-ша група
красою, я, зорі, милувався, ранньої.
2-га група
приїхали, до, екскурсію, ми, лісу, на.
3-тя група
водиці, з, криниці, напилися, чистої, вони.
1-ша група
У ___________ є котик Мурчик. ________ дуже його люблю. У ____ м’яка біла шерсть і чорний носик. ______ любить молоко.
2-га група
У __________ є старший брат. ______ дуже його люблю. _____ працює лікарем. У _______ золоті руки і добре серце.
3-тя група
У _________ є собака Бім. ______ дуже його люблю. У _______ сіра шерсть і білий хвостик. ______ любить гратися м’ячиком.
Фізкультхвилинка під музичний супровід.
Технологія «Карусель»
(Учні утворюють два кола, ставши парами, обличчям одне до одного. Діти, які стоять у внутрішньому колі, називають займенник, а діти із зовнішнього кола змінюють цей займенник за питанням кого? Коло рухається за часовою стрілкою. Робота продовжується у новостворених парах.)
Перевірка виконаного завдання.
Вручення символічних призів.
V. Підсумок уроку.
1. Рефлексія.
Вправа «Продовж речення»
Вправа «Крісло автора»
Домашнє завдання.