Урок з української мови для 4 класу "Поняття про займенник як частину мови"

Про матеріал
Урок ознайомлення з новим матеріалом. Під час роботи у групах, виконання цікавих завдань діти самі приходять до висновку "Що називається займенником?". На уроці багато уваги приділяється формуванню предметних та ключових компетентностей.
Перегляд файлу

Тема. Поняття про займенник як частину мови.

Мета: ознайомити учнів з новою частиною мови – займенником; навчати пізнавати серед слів займенники, ставити до них питання; розвивати усне мовлення; виховувати любов до рідної мови; учити школярів організовувати свою навчальну діяльність, дотримувати єдиних вимог щодо оформлення письмових робіт; розширювати словниковий запас; розвивати вміння осмислювати, опрацьовувати інформацію; формувати вміння самостійно шукати, аналізувати, відбирати необхідну інформацію; розвивати навички та уміння працювати в групі.

Тип уроку: урок ознайомлення з новим матеріалом.

Обладнання: картки із завданнями, таблиця, смайлики, комп’ютер, повітряні кульки, кольорові смужки, аркуші з назвами сходинок, картки для самооцінювання.

Хід уроку

І. Організація класу до роботи.

Девіз уроку: «Уважність, старанність і праця – це наш шлях до знань».

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вправа «Інтерв’ю»

  • Які слова належать до числівників?
  • На які питання вони відповідають?

Проблемна ситуація.

  • Назвіть, до яких частин мови належать подані слова.

Дощ, вітряний, за, одинадцять, він, приніс, книга, ти, написав.

  • Чи всі частини мови ви впізнали?
  • На які питання відповідають слова він, ти? (Хто?)
  • Можливо, ці слова – іменники?
  • Хоч вони і відповідають на питання хто?, але належать до іншої частини мови.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  • Слова він, ти – займенники. Отже, сьогодні ми познайомимося з новою частиною мови, що називається займенник.

Є добрий друг в іменника,

В числівника, прикметника,

А звуть його займенником.

Як втомляться іменники

У реченнях стояти.

До себе звуть займенників

Від втоми рятувати.

Об’єднання в групи. (за кольорами)

  • Виконуючи завдання в групах, ми будемо підніматися по сходинках. А на останній сходинці нас чекає сюрприз.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

 

  1. Сходинка «Інформаційна». Ознайомлення з новою інформацією.

Технологія «Навчаючи – вчуся»

 

  • Завдання для 1-ої групи.

Прочитайте слова, що повторюються. Визначте, до яких частин мови вони належать.  Спишіть текст, уникаючи повторення виділених слів.

Хлопчика звали Дядько Федір, бо хлопчик був дуже серйозним і самостійним.

Висновок: Займенник — це частина мови, яка вказує на предмети, але не називає їх.

  • Завдання для 2-ої групи.

Прочитайте слова, що повторюються. Визначте, до яких частин мови вони належать.  Спишіть текст, уникаючи повторення виділених слів.

У шість років уже сам собі суп варив. І в шість років любив самостійно все вирішувати за себе.

Висновок: Займенник — це частина мови, яка вказує на кількість предметів, але не називає їх.

  • Завдання для 3-ьої групи.

Прочитайте слова, що повторюються. Визначте, до яких частин мови вони належать.  Спишіть текст, уникаючи повторення виділених слів.

Узагалі хлопчик був дуже хороший, і батьки були хороші.

Висновок: Займенник — це частина мови, яка вказує на ознаки предметів, але не називає їх.

Загальний висновок: Займенник — це самостійна частина мови, яка вказує на предмети, їх ознаки, кількість, але не називає їх. Займенники відповідають на ті самі питання, що й частини мови, замість яких вони вживаються.

  1. Сходинка «Загадкова». Робота над загадками.

 

  • Відгадайте загадки. Знайдіть займенники, поставте до них питання.
  • Чим більше у неї береш, тим більшою вона стає. (яма)
  • Вік свій з клунками, та ще сідають на нього з мішками. (верблюд)
  • У нього чотири ніжки, а на спинці – суп та ложки.  (стіл)
  • Він надутий такий, б’ють його рукою, ногою. Він від цього не плаче, тільки стрибає і скаче.  (м’яч)
  • Вона хвостиком виляє, сама зубаста, а не гавкає.  (щука)
  • Вона всюди літає, дзижчить, набридає.  (муха)

 

  1. Сходинка «Збірна». Робота з деформованими реченнями.

 

  • Відновіть деформовані речення. Розпізнайте і підкресліть займенники.

 

1-ша група

красою, я, зорі, милувався, ранньої.

 

2-га група

приїхали, до, екскурсію, ми, лісу, на.

 

3-тя група

водиці, з, криниці, напилися, чистої, вони.

 

  1. Сходинка «Творча». Творча робота у групах.

 

  • Запишіть речення, розкриваючи дужки.

1-ша група

У   ___________ є  котик  Мурчик. ________ дуже його люблю. У  ____  м’яка  біла шерсть і чорний носик. ______ любить молоко.

 

2-га група

У __________ є старший брат. ______ дуже його люблю. _____ працює лікарем. У  _______ золоті руки і добре серце.

 

3-тя група

У _________ є собака Бім. ______ дуже його люблю. У _______ сіра шерсть і білий хвостик. ______ любить гратися м’ячиком.

 

  1. Сходинка «Вправна». Робота з підручником. Вправа 272, с. 120.

 

  • Прочитайте текст. Перекажіть. Випишіть із тексту виділені займенники. Напишіть у дужках, на які питання вони відповідають. Виберіть малюнок до цього тексту.
  •  
  1. Сходинка «Ігрова».

Фізкультхвилинка під музичний супровід.

 

  1. Узагальнення і систематизація знань.

 

  1. Сходинка «Карусельна».

Технологія «Карусель»

 

(Учні утворюють два кола, ставши парами, обличчям одне до одного. Діти, які стоять у внутрішньому колі, називають займенник, а діти із зовнішнього кола змінюють цей займенник за питанням кого? Коло рухається за часовою стрілкою. Робота продовжується у новостворених парах.)

 

  1. Сходинка «Майстерна». Складання зв’язного висловлювання.
  • Складіть зв’язне висловлювання, використовуючи займенники та малюнки вправи 271, с. 121.

Перевірка виконаного завдання.

 

  1. Сходинка «Оцінювальна». Самооцінювання.

 

  1. Сходинка «Сюрпризна».

Вручення символічних призів.

V.  Підсумок уроку.

1. Рефлексія.

Вправа «Продовж речення»

  • Я навчився …..
  • Я зрозумів …..
  • Я запам’ятав ….
  • Я зацікавився …..

Вправа «Крісло автора»

  • Висловити свою думку про те, що ти засвоїв на уроці

Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 лютого 2020
Переглядів
1239
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку