РІД І ЧИСЛО ІМЕННИКІВ
Мета: актуалізувати знання учнів про рід і число іменників; удосконалювати вміння визначати рід і число іменників; розвивати мовлення учнів;
Хід уроку
Перевірка домашнього завдання.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
— Усно опишіть птаха, зображеного на фотоілюстрації.
— Іменник океан розберіть як частину мови.
2. Творча робота
— Як слова стають багатозначними? (Можна доповнювати існуючі слова новими значеннями.)
Самодиктант.
-Запишіть три іменники чоловічого, жіночого і середнього роду.
-Запишіть їх у множині.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми пригадаємо, як визначити рід і число іменників.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1.Вибіркове списування(за вправою 97).
2. Виберіть із тексту слова зі знаком м’якшення, побудуйте їх звукові моделі.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за вправою 98 (с. 50)
• Виразне читання вірша Д. Білоуса.
— Про що розповідає автор у своєму вірші?
• Визначення роду і числа виділених слів, записаних у зошити за алфавітом. (Хлібеня (с.р., одн.); хлібець (ч.р., одн.); хлібина (ж.р., одн.))
• Визначення споріднених слів у тексті.
(Колоситься, колосі. Зернина, зерня. Хліб, хлібець, хлібина, хлібеня. Бухан, буханка.)
• Розбір слів за будовою з коментуванням.
2. Фізкультхвилинка
Зупинимо навчання час.
Фізкультпауза у нас.
Руки, наче крила в птаха,
Що летить, не знає страху.
Вгору-вниз їх підіймаю
І до неба підлітаю.
А тепер — метелик я,
Рух дає мені життя.
До плечей згорну я руки,
Колові зроблю я рухи.
А голівкою покрутим —
Небезпек не має бути.
Якщо поруч небезпека,—
Геть втікаємо далеко.
5. ПОЯСНЮВАЛЬНИЙ ДИКТАНТ
СІРНИКИ — НЕ ІГРАШКА
Одного разу захотілося хлопчику погратися сірниками. Він запалив сірник і розгублено кинув його на підлогу. Почав горіти килим. З переляку хлопчик не знав, що робити. їдкий дим пішов з вікна. Це помітили сусіди. Вони поспішили на допомогу і викликали пожежників.
— Підкресліть іменники. Визначте їх рід, число.
6. ГРА «ЛАНЦЮЖОК»
— Відгадайте загадки.
— Визначте рід, число іменників-відгадок.
— Поясніть їх правопис.
Грають три команди. Кожна відгадує по одній загадці. Виграє команда, яка відгадала більше загадок.
• Весь світ годую, а сама не їм. (Земля)
• Зубів не має, а кусає. (Кропива)
• Довгі вуха має, швидко в лісі стрибає. (Заєць)
• У світі одна — всім потрібна вона. (Батьківщина)
• Як подивишся на нього,
Бачиш в нім себе самого
Отаким, яким буваєш.
Що це, друже?
Відгадаєш? (Дзеркало)
• Не золоте, а найдорожче. (Життя)
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Вправа «Мікрофон»
— Що повторили на уроці?
— Як визначити число іменників?
— Як визначити рід іменника?
— Чи може іменник змінюватися за числами? А за родами?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 99, с. 50.