Урок української мови в 5 класі
Тема. Складне речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв'язком. Кома
між частинами складного речення.
Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів про складне речення,
удосконалювати вміння розрізняти складні речення і прості з однорідними членами і правильно розставляти розділові знаки в них. Розвивати словниковий запас учнів, критичне мислення і мовлення учнів, формувати комунікаційну, творчу й інформаційну компетентності. Виховувати бережливе ставлення до природи.
Тип: урок узагальнення і систематизації знань.
Обладнання: комп’ютерне зебезпечення (проектор або мультимедійна дошка),
роздатковтий матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
(Знайомство. Налаштування дітей на співпрацю і позитивні емоції.)
ІІ. Оголошення теми, мети і задач уроку.
(Тема зафіксована на мультимедійній дошці, слайд 1)
– Якої мети ми повинні досягти на цьому уроці? (Мета фіксується на
мультимедійній дошці, слайд 2)
– Чого ви очікуєте від уроку? (Методом «Мозковий штурм»: усі ідеї учнів фіксуються на ватмані) У кінці уроку ми ще раз звернемося до цих записів.
ІІІ. Мотивація навчальних досягнень.
Проблемне питання (слайд 3)
– Прослухайте історію, яка склалася з хлопчиком.
Катруся з батьками поїхала в ліс збирати гриби, а Петрик залишився вдома. Він прибрав у квартирі, подивився телевізор і підійшов до письмового столу. На столі лежав Катрусин зошит з української мови. Хлопчик розгорнув його і став читати, що написала Катруся.
– О, помилка! Катруся пропустила кому в останньому реченні, – подумав
Петрик. – Треба виправити.
Він узяв ручку… і задувався: «А може, тут коми й не треба?»
– Як ви вважаєте, яких знань хлопцю не вистачає?
– Я сподіваюся, що вже наприкінці цього уроку ми допоможемо Петрику вирішити цю проблему.
Словникова робота
– Поясніть мені, будь ласка, значення слова смарагдовий.
– До чого звертається людина, коли їй треба з'ясувати лексичне значення слова, або знайти, як це слово пишеться? (До словника)
– Я теж звернулася до словника. От що я там побачила (слай 4):
Смарагдовий – 1) яскраво-зеленого кольору;
2) виготовлений зі смарагду (ізумруду)
– У якому значенні вжито слово смарагдовий у цьому реченні? Як називаються прикметники, вжиті в переносному значенні? (Епітети)
– Які ще епітети ви побачили в реченнях Катрусі?
ІV. Актуалізація опорних знань.
– Але перед тим, як допомогти Петрику, нам і самим слід повторити теоретичний матеріал. Для цього ми проведемо бліц-опитування.
(Клас об'єднується в три команди: 3 ряди – 3 команди. Кожній команді по черзі задається питання, на яку команда повинна дати швидку односкладну відповідь. Якщо хтось з команди викрикнув відповідь, команді знімається один бал.)
10. Який знак зазвичай ставиться між частинами складного речення?
11. Як називається складне речення, частини якого пов'язані між собою
за допомогою сполучників і інтонації?
12. Як називається складне речення, частини якого пов'язані лише за допомогою інтонації?
(Підводяться підсумки бліц-опитування. Наголошується на тому, що учні з ряду, який переміг, заробив право отримати оцінку за урок на бал вище.)
V. Узагальнення і систематизація знань.
– А зараз ми починаємо працювати в парах. Прочитайте текст і підготуйтеся до виразного читання в особах.
(Одна пара виразно читає текст)
– Визначте стиль мовлення цього тексту?
– До якого типу мовлення він належить?
– Дайте заголовок тексту. З чим співвідноситься ваш заголовок, з темою чи головною думкою тексту?
– Яка ж головна думка цього тексту? (Ліс, природа дає людині красу, натхнення і радість)
***
Пішов маленький Хлопчик до лісу. Дорогою він побачив, що з лісу повертається дід. Старий був зморений, але радісно посміхався.
– Чого ви радієте, Дідусю? – запитав Хлопчик. – Мабуть, у лісі є щось дуже хороше?
– Так, Хлопчику, у лісі є Краса, Натхнення, Радість і Таємниця. Я їх побачив, і мені захотілося жити ще довго-довго.
Завдання до тексту.
І варіант – виписати з тексту прості речення з однорідними членами і підкреслити в них граматичні основи. Що поєднують сполучники в простому реченні?
ІІ варіант – виписати з тексту складні речення і підкреслити граматичні основи. Що поєднують сполучники в складному реченні? ( Граматичні основи)
Прослухайте віршик про сполучники. Яку роль виконує ця службова частина мови?
В королівському палаці у тяжкій щоденній праці
Дивні мешканці живуть, їх сполучниками звуть.
Слова й речення єднають, майже не відпочивають.
От наймення цих служак: а, але, або, однак,
Щоб, тому що, і, протее, чи, оскільки, бо, затее,
Як, немов, який, неначе, буцім, та, коли, одначе.
Усно поясніть вживання розділових знаків у реченнях, які ви виписали.
(Той, хто перший зробить завдання, зачитує речення, які виписав і пояснює вживання розділових знаків.)
Взаємоперевірка для тих, хто виконав завдання пізніше (слайд 6).
(Обмінятися зошитами і перевірити правильність виконання роботи за зразком на мультимедійній дошці.
– Підніміть руку, хто виконав завдання без помилок.
|
|
|
– У цій рамці зашифроване слово. А щоб розшифрувати його, подані нижче речення запишіть в такій послідовності:
Розставте і усно поясніть розділові знаки в реченнях.
– Підкресліть перші букви кожного речення . Яке слово було зашифроване? (Ліс)
– У якому реченні не треба ставити кому? Чому? (Однорідні члени речення з'єднані сполучником і)
– В другому реченні теж є сполучник і, а кома не ставиться. Чому? (Між частинами складного речення ставиться кома.)
– Накресліть схеми складних речень.
Взаємоперевірка за зразком на мультимедійній дошці (слайд 7).
– Про які властивості деяких рослин йдеться у реченні?
– Як називаються рослини, які здавна люди використовували в медицині?
– Як же правильно поставити наголос у слові: лікарські чи лікарські?
– До чого треба звернутися по допомогу? (До словника)
– Давайте ж почитаємо, що написано у словнику (слайд 8).
Лікарський – який стосується лікаря або пов'язаний з лікуванням
(лікарська порада, лікарська дільниця)
Лікарський – який має лікувальні властивості (лікарські грязі)
– Так як же правильно сказати: лікарські рослини чи лікарські?
– Як на вашу думку, чому люди кажуть: «Ліс – це зелена аптека»?
3. Робота в парах над складанням діалогу.
– Давайте з вами згадаємо літо. Подивіться на фотокартину (слайд 9). Уявіть ситуацію, що ви разом з друзями і батьками відпочиваєте на природі. Складіть діалог про правила перебування в лісі, використовуючи прості і складні речення.
Якщо комусь важко скласти діалог, будують разом складні речення за поданною фотокартиною.
(Дві – три пари читають діалоги, називають складні речення.)
4. Складання речень за схемами.
– Перед вами схеми речень. Працюючи в парах, складіть і запишіть речення про природу за поданими схемами.
1. , і . 2. , .
3. , щоб . 4. , , .
VІ. Підсумок
– Молодці, ви плідно попрацювали, А тепер давайте допоможемо нашому Петрику вирішити проблему. Подивіться ще раз уважно на речення, які написала Катруся (слайд 10). Чи треба ставити кому в другому реченні? Доведіть свою думку за допомогою методу «Прес». (Схема методу зафіксована на окремих листах на дошці)
– То ж які речення називаються складними?
– Які розділові знаки ставляться між частинами складного речення?
– Як зрозуміти, де просте речення з однорідними членами, а де складне?
– Подивіться на ватман, на якому ми записували наші очікувані результати? Чи всі наші сподівання справдилися?
VІІ. Рефлексія. Метод «Мікрофон»
– Що нового на уроці ви дізналися? (слайди 11 – 12)
– Поясніть, чому слід берегти живу природу?
Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання (слайд 13).
Скласти і записати міні-твір про лікарські рослини, використовуючи складні речення, або скласти і записати складні речення про природу рідного краю.
Роздатковий матеріал
Додаток №1
Робота з текстом
Пішов маленький Хлопчик до лісу. Дорогою він побачив, що з лісу повертається дід. Старий був зморений, але радісно посміхався.
– Чого ви радієте, Дідусю? – запитав Хлопчик. – Мабуть, у лісі є щось дуже хороше?
– Так, Хлопчику, у лісі є Краса, Натхнення, Радість і Таємниця. Я їх побачив, і мені захотілося жити ще довго-довго.
Завдання до тексту.
І варіант – виписати з тексту прості речення з однорідними членами і підкреслити в них граматичні основи.
ІІ варіант – виписати з тексту складні речення і підкреслити граматичні основи.
Усно поясніть вживання розділових знаків у реченнях, які ви виписали.
Додаток №2
Лінгвістична задача.
|
|
|
– У цій рамці зашифроване слово. А щоб розшифрувати його, подані нижче речення запишіть в такій послідовності:
Розставте і усно поясніть розділові знаки в реченнях.
1. Іван-чай і любисток дівчата вплітали у волосся і росло воно довге та пишне.
2. Сині фіалки нагадують очі вони викликають у людській уяві приємні враження.
3. Люди заварювали липу і пили її відвар при застуді.
МЕТОД «ПРЕС»