Тема. Синоніміка складних речень із сполучниками, без сполучників і простих речень.
Мета: поглибити в учнів знання про безсполучникове складне речення, смислові відношеннями між його частинами; розвивати вміння трансформувати прості речення і складні сполучникові в безсполучникові складні; удосконалити вміння правильно інтонувати ці синтаксичні конструкції, доцільно вживати потрібні розділові знаки між частинами безсполучникових складних речень; виховувати любов і повагу до рідного слова як до святині.
Обладнання: підручник, картки із завданнями.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Українська мова, 9 клас
Тема. Синоніміка складних речень із сполучниками, без сполучників і простих речень.
Мета: поглибити в учнів знання про безсполучникове складне речення, смислові відношеннями між його частинами; розвивати вміння трансформувати прості речення і складні сполучникові в безсполучникові складні; удосконалити вміння правильно інтонувати ці синтаксичні конструкції, доцільно вживати потрібні розділові знаки між частинами безсполучникових складних речень; виховувати любов і повагу до рідного слова як до святині.
Обладнання: підручник, картки із завданнями.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Налаштування хорошого настрою учнів на уроці
«Обмін компліментами»
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Перевірка виконання учнями вправи, заданої додому, та вивчення ними теоретичного матеріалу.
2. « Мозковий штурм».
— Чим відрізняються безсполучникові складні речення від сполучникових?
— Назвіть смислові зв’язки між простими реченнями, що входять до складу складного безсполучникового.
— Пригадайте смислові зв’язки у складносурядних і складнопідрядних реченнях. Назвіть спільні ознаки.
— Які розділові знаки вживаються у безсполучникових складних реченнях?
— Коли у безсполучникових складних реченнях ми ставимо кому?
— Коли у безсполучникових складних реченнях ми ставимо кому та крапку з комою?
— Коли у безсполучникових складних реченнях ми ставимо двокрапку?
— Коли у безсполучникових складних реченнях ми ставимо тире?
IІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ ДЕВ’ЯТИКЛАСНИКІВ З ТЕМОЮ, МЕТОЮ Й ЗАВДАННЯМИ УРОКУ
Я поглиблю…
Я навчусь…
Я зможу…
IV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Просте речення |
Складносурядне речення |
Складнопідрядне речення |
Безсполучникове складне речення |
Після дощу яскраво зазеленіла озимина. |
Пройшов дощ, і яскраво зазеленіла озимина. |
Після того як пройшов дощ, яскраво зазеленіла озимина. |
Пройшов дощ — яскраво зазеленіла озимина. |
ІІІ. ВИКОНАННЯ СИСТЕМИ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ ТВОРЧОГО ХАРАКТЕРУ
1. Робота біля дошки. Індивідуальні картки учням.
Дослідження-трансформація простих речень у складні.
Трансформувати прості речення у складні (складносурядні, складнопідрядні, безсполучникові). Визначити смислові відношення між частинами складних речень.
Через розмиті дороги будівництво мосту припинено.
Раннього осіннього вечора йшов дощ.
Під час туристського походу хлопці й дівчата значно здружилися.
Через рік у нашому місті збудували новий залізничний вокзал.
Обговорення:
2. Робота в групах (3-4 учні). Виконання завдань пошуково-аналітичного характеру за планом.
— Трансформувати подані складні речення в безсполучникові.
— Записати, розставляючи потрібні розділові знаки.
— Визначити смислові відношення.
— Зробити висновок, починаючи словами «Синонімічними є безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями… і … речення…»
Завдання №1
Висновок. Синонімічними є
— безсполучникові складні речення зі значенням переліку дій, подій, явищ, що відбуваються одночасно або послідовно, і складносурядні речення з повторюваними чи неповторюваними сполучниками і (й), та (у значенні і);
— безсполучникові складні речення зі значенням протиставлення,
Завдання №2
Висновок. Синонімічними є
— безсполучникові складні речення, яким характерні смислові відношення причини, пояснення чи доповнення і складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними, означальними, причини.
Завдання №3
Висновок. Синонімічними є
— безсполучникові складні речення з часовими, умовними, наслідковими відношеннями та складнопідрядні речення з підрядними часу, умови, наслідку або складносурядні речення з єднальними сполучниками.
Презентація результатів роботи.
ІV. УДОСКОНАЛЕННЯ ПУНКТУАЦІЙНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК З ТЕМИ
Самостійна робота.
Записати текст, розставляючи пропущені розділові знаки. Виділити граматичні основи в безсполучникових складних реченнях. Накреслити схеми.
Людина все найдорожче увічнює у слові. З давніх-давен використовують слово не просто так воно показує культуру народу уславлює націю. Подумати лише із маленького слова народжується могутня мова. Безперечно вона бере свій початок зі слова мати найголовнішого й найріднішого в житті кожного… (А. Чекаренко).
Здійснити синтаксичний розбір речення: 1 варіант – друге речення, 2 варіант – третє речення.
V. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ. РЕФЛЕКСІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ
1. Заключна бесіда:
Чи цікавим був для вас урок?
На початку уроку ми визначили завдання й мету нашої роботи.
Чи досягли ми цієї мети?
Я знаю! Я вмію! Я можу!
На скільки балів зрозумів тему уроку?
2. Оцінювання учнів
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виконати вправу 280.
Виконати тестові завдання до теми «Складне безсполучникове речення» (с.174-177).
Виконання завдань пошуково-аналітичного характеру за планом.
— Трансформувати подані складні речення в безсполучникові.
— Записати, розставляючи потрібні розділові знаки.
— Визначити смислові відношення.
— Зробити висновок, починаючи словами «Синонімічними є безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями… і … речення…»
Виконання завдань пошуково-аналітичного характеру за планом.
— Трансформувати подані складні речення в безсполучникові.
— Записати, розставляючи потрібні розділові знаки.
— Визначити смислові відношення.
— Зробити висновок, починаючи словами «Синонімічними є безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями… і … речення…»
Просте речення |
Складносурядне речення |
Складнопідрядне речення |
Безсполучникове складне речення |
Після дощу яскраво зазеленіла озимина. |
Пройшов дощ, і яскраво зазеленіла озимина. |
Після того як пройшов дощ, яскраво зазеленіла озимина. |
Пройшов дощ — яскраво зазеленіла озимина. |
Виконання завдань пошуково-аналітичного характеру за планом.
— Трансформувати подані складні речення в безсполучникові.
— Записати, розставляючи потрібні розділові знаки.
— Визначити смислові відношення.
— Зробити висновок, починаючи словами «Синонімічними є безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями… і … речення…»
Виконання завдань пошуково-аналітичного характеру за планом.
— Трансформувати подані складні речення в безсполучникові.
— Записати, розставляючи потрібні розділові знаки.
— Визначити смислові відношення.
— Зробити висновок, починаючи словами «Синонімічними є безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями… і … речення…»
Просте речення |
Складносурядне речення |
Складнопідрядне речення |
Безсполучникове складне речення |
Після дощу яскраво зазеленіла озимина. |
Пройшов дощ, і яскраво зазеленіла озимина. |
Після того як пройшов дощ, яскраво зазеленіла озимина. |
Пройшов дощ — яскраво зазеленіла озимина. |
Виконання завдань пошуково-аналітичного характеру за планом.
— Трансформувати подані складні речення в безсполучникові.
— Записати, розставляючи потрібні розділові знаки.
— Визначити смислові відношення.
— Зробити висновок, починаючи словами «Синонімічними є безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями… і … речення…»
Виконання завдань пошуково-аналітичного характеру за планом.
— Трансформувати подані складні речення в безсполучникові.
— Записати, розставляючи потрібні розділові знаки.
— Визначити смислові відношення.
— Зробити висновок, починаючи словами «Синонімічними є безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями… і … речення…»
Просте речення |
Складносурядне речення |
Складнопідрядне речення |
Безсполучникове складне речення |
Після дощу яскраво зазеленіла озимина. |
Пройшов дощ, і яскраво зазеленіла озимина. |
Після того як пройшов дощ, яскраво зазеленіла озимина. |
Пройшов дощ — яскраво зазеленіла озимина. |
Просте речення |
Складносурядне речення |
Складнопідрядне речення |
Безсполучникове складне речення |
Після дощу яскраво зазеленіла озимина. |
Пройшов дощ, і яскраво зазеленіла озимина. |
Після того як пройшов дощ, яскраво зазеленіла озимина. |
Пройшов дощ — яскраво зазеленіла озимина. |
Просте речення |
Складносурядне речення |
Складнопідрядне речення |
Безсполучникове складне речення |
Після дощу яскраво зазеленіла озимина. |
Пройшов дощ, і яскраво зазеленіла озимина. |
Після того як пройшов дощ, яскраво зазеленіла озимина. |
Пройшов дощ — яскраво зазеленіла озимина. |
Просте речення |
Складносурядне речення |
Складнопідрядне речення |
Безсполучникове складне речення |
Після дощу яскраво зазеленіла озимина. |
Пройшов дощ, і яскраво зазеленіла озимина. |
Після того як пройшов дощ, яскраво зазеленіла озимина. |
Пройшов дощ — яскраво зазеленіла озимина. |
Просте речення |
Складносурядне речення |
Складнопідрядне речення |
Безсполучникове складне речення |
Після дощу яскраво зазеленіла озимина. |
Пройшов дощ, і яскраво зазеленіла озимина. |
Після того як пройшов дощ, яскраво зазеленіла озимина. |
Пройшов дощ — яскраво зазеленіла озимина. |