Урок з української мови для учнів 4 класу "ІМЕННИКИ-СИНОНІМИ, ІМЕННИКИ - АНТОНІМИ.РОБОТА ЗІ СЛОВНИКАМИ СИНОНІМІВ ТА АНТОНІМІВ. ВИМОВА і НАПИСАННЯ СЛОВА оптимізм."

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для учнів 4 класу на тему: "ІМЕННИКИ-СИНОНІМИ, ІМЕННИКИ - АНТОНІМИ.РОБОТА ЗІ СЛОВНИКАМИ СИНОНІМІВ ТА АНТОНІМІВ. ВИМОВА і НАПИСАННЯ СЛОВА оптимізм."
Перегляд файлу

 

ІМЕННИКИ-СИНОНІМИ , ІМЕННИКИ АНТОНІМИ.
СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА ТОЧНИМ І ВЛУЧНИМ ВЖИВАННЯМ ІЗ РЯДУ
СИНОНІМІВ ТИХ СЛІВ, ЩО НАЙБІЛЬШЕ ВІДПОВІДАЮТЬ ЗМІСТОВІ.
РОБОТА ЗІ СЛОВНИКАМИ СИНОНІМІВ ТА АНТОНІМІВ.
ВИМОВА і НАПИСАННЯ СЛОВА оптимізм.

Мета:

  •                   формування предметних компетентностей: актуалізація знань учнів про

іменники-синоніми, іменники-антоніми; удосконалювати вміння  добирати до пода­ного іменника 2-3 синоніми, антонім, вибирати з ряду синоніми Іменники, що най­точніше відповідають змісту висловлювання;

  • формування ключових компетентностей:
  • уміння вчитися: формувати вміння учнів виконувати   самостійну роботу після її об­мірковування, зіставляти написане зі зразком; розвивати кмітливість;
  • комунікативної: формувати здатність учнів спілкуватися належним  чином під час виконання групових завдань, виконувати творчі завдання збагачувати мовлення школярів; виховувати любов до рідної мови;

інформаційної: формувати навички швидко знаходити потрібний матеріал, користу­ватися навчальними словниками;

 соціальної: формувати вміння працювати в групах.

Тип уроку: урок практичного застосування знань, умінь і навичок. Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

  1.                Організаційний момент

Робота починається,

І тиша йде у клас.

Попрацювати зі словами

Запрошую я вас.

  1.                Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

Читання складених речень.

  1.                 Бліцопитування.
  •                Які слова називаються синонімами?
  •                Які слова називаються антонімами?
  •                Яку роль у мовленні відіграють іменники-синоніми? іменники-анто­німи? (Синоніми й антоніми використовуються як засоби увиразнення мовлення. Іменники-синоніми дають можливість вибрати найточніше, найвиразніше й найдоречніше слово. Вживання іменників-антонімів допомагає яскравіше відобразити протилежні явища довкілля.)
  1.                 Гра «Знайди друга».

У кожного учня — картка зі словом: алфавіт, оборона, екзамен, мелодія, недолік, іспит, автомобіль, вантажівка, мотив, азбука, захист, вада, випро­бування, охорона, абетка, машина, хиба, наспів.

Діти об’єднуються у групи за словами-синонімами.

  1.                Повідомлення теми і мети, завдань уроку
  •                Сьогодні на уроці ми будемо вдосконалювати свої вміння добирати імен­ники-синоніми, іменники-антоніми.
  • Я запрошую вас на екскурсію Містом друзів. Відгадавши загадку, дізна­єтеся, на чому подорожуватимемо.
  • Маленькі будиночки по місту біжать.

Хлопці та дівчата у них сидять. (Трамвай)

  • Зручно всідайтеся на місця і рушаймо.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою

вчителя

  1.     Перша зупинка «Кіоск "Приятель"».
  • У кіоску купимо «Збірку загадок» і, прочитавши деякі з них, відшу­каємо синоніми.
  1. ша група шукає «друзів» слову «будинок».
  • Десь у гаї народилась.

В нашій хаті опинилась.

Була німа і нежива,

Тепер говорить і співа. (Сопілка)

  • Надворі горою,

А в оселі водою. (Сніг)

  1. га група шукає «друзів» слову «робота».
  • Я труд поважаю: все літо літаю у поле, до гаю,

Збираю медок з різних квіток. (Бджола)

  • Моя праця без зупинку,

Не спинюсь ні на хвилинку.

Землю грію день і ніч,

Не вугілля я й не піч. (Сонце)

3-тя група шукає «друзів» слову «мама».

ХТО ДОНЯ? (АКРОВІРШ)

Мати доні молодій Огородик наділила.

Розкошує доня мила.

Каже неньці — тісно їй:

«В земляній сиджу коморі,

А коса моя надворі». (Морква)

Перевірка виконаного завдання.

  • Продовжимо роботу на другій зупинці.

 

  1.     Зупинка «Бібліотека "Побратим"».
  • У бібліотеці попрацюємо зі словником синонімів.

Робота зі словником синонімів

  1. ша група
  • Оберіть синоніми до слова житло.

Житло — (дім, будинок, хата, оселя, домівка, садиба, обійстя, хатина, ха­лупа, особняк, котедж, хороми, палац).

  1. га група
  • Оберіть синоніми до слова майстер.

Майстер - (митець, мастак, віртуоз, геній, професіонал, фахівець, спеціаліст, умілець).

  1. тя група
  • Оберіть синоніми до слова натхнення.
  •                Натхнення — (наснага, окрилення, завзяття, піднесення, захват, захо­плення).
  •                Перевірка. Читання дібраних синонімів.
  •                Продовжимо подорож.

3)Зупинка «Книгарня "Товариш"».

  •                Робота за підручником (вправа 92, с. 47)
  •                Добирання синонімів.

4)Зупинка «Тир».

  •                Із ряду синонімів доберіть і вставте замість пропусків найбільш влучне слово. (Завдання спроектовано на екран.)
  •                Виберіть найбільш влучне слово із синонімічного ряду іменників: їжа, страва, харч, корм, пожива.
  •                Восени люди заготовляють для тварин — ... (корм).
  •                Комахи під корою дерев знаходять — ... (поживу).
  •                У дорогу турист узяв із собою — ... (їжу).
  •                Перевірка — за зразком на екрані.
  •      Серед слів є не тільки друзі-синоніми, але й вороги-антоніми.

   5)Зупинка «Ігрова зала».

  •                Гра «Знайди пару»
  •                Кожна група одержує картку із завданням дібрати антонім. Учні за сиг­налом учителя по черзі записують антоніми. Виграє група, яка першою ви­конає завдання.
  •                Тепло — , радість — , весна — ,
  •                літо — , початок — , шум — ,
  •                день — , оптимізм — .
  •                Фізкультхвилинка
  1. Робота над словниковим словом «оптимізм».

1.Відгадування слова.

  •                Прочитайте слово, впорядкувавши букви.

И

М

П

З

О

Т

І

М

4

8

2

7

1

3

6

5

 

2.Тлумачення слова.

Оптимізм — погляд на життя з позитивної точки зору.

3.Вимова слова, визначення наголосу, поділ на склади.

4.Написання слова.

5.Порівняння вимови та написання. Визначення орфограми. Перевірка за словником.

6.Добирання антоніма.

7.Відновлення речення.

Варіант 1 (записати ззаду наперед).

* удоран огокьснїарку асир анмє’дівен — мзімитпО

Варіант 2

*справжні, України, втрачають, і, сини, оптимізму, не, дочки

7)Зупинка «Центр творчості».

1-ша група

— Відгадайте загадку. Назвіть іменники-антоніми.

У гаю вогонь мигає, 

А настане білий день, —

Всю ніч пень в огні згорає.

Не осмалений той пень. (Світлячок)

 

Доповніть загадку словами із довідки. Назвіть іменники-антоніми.

Ніс у нього...,

А сам він...

Дуже проворний.

... садів і полів,

Нещадний ... черв’яків.

Довідка. Ворог, білий, друг, чорний. (Грак)

2-га група

  •              Доповніть прислів’я антонімами.

Зробиш добро — не кайся, вдієш — начувайся. Праця людину годує,а_____              марнує. Брехні багато, а____              одна. Щастя має ноги, а _______              — роги.

Довідка. Біда, лихо, правда, лінь.

3тя група Відновіть прислів’я. Назвіть  іменники – антоніми.

З праці радість,                        той і щастя не знає,

Друг плаче,                               літо без хліба, а з

Зима без снігу —                     безділля смуток, а

 Хто горя не бачив                    недруг сміється

 

 

8) Зупинка «Будинок книги».

Робота зі словником антонімів

1-ша група

  •              Доберіть антоніми до слова плюс.

Плюс — (мінус, недолік, ґандж, хиба, вада).

2-га група

  •              Доберіть антоніми до слова порядок.

Порядок — (безлад, безладдя, хаос, гармидер, розгардіяш, плутанина, анархія).

3-тя група

  •              Доберіть антоніми до слова праця.

Праця — (відпочинок, ледарство, ледарювання, лінощі, байдикування). Перевірка. Читання дібраних антонімів.

  •              Після закінчення подорожі я бажаю, щоб вашими друзями були праця плюс порядок.

2. Міні тестування

  1.                У якому рядку синоніми до іменника доброта дібрано правильно?

а) Чуйність, сердечність;

б) лагідність, злість;

в) лихо, щирість.

  1.                У якому рядку записано речення, що містить іменники-антоніми?

а) Умієш брати, умій і віддати.

б) На чужому горі щастя не збудуєш.

в) На маленький гачок велику рибу не спіймаєш.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

  1.                Рефлексія

Технологія «П'ять речень»

  1.                Домашнє завдання

С. 47, вправа 93.

 

1

 

docx
Додано
2 листопада
Переглядів
132
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку