ІМЕННИКИ-СИНОНІМИ , ІМЕННИКИ АНТОНІМИ.
СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА ТОЧНИМ І ВЛУЧНИМ ВЖИВАННЯМ ІЗ РЯДУ
СИНОНІМІВ ТИХ СЛІВ, ЩО НАЙБІЛЬШЕ ВІДПОВІДАЮТЬ ЗМІСТОВІ.
РОБОТА ЗІ СЛОВНИКАМИ СИНОНІМІВ ТА АНТОНІМІВ.
ВИМОВА і НАПИСАННЯ СЛОВА оптимізм.
іменники-синоніми, іменники-антоніми; удосконалювати вміння добирати до поданого іменника 2-3 синоніми, антонім, вибирати з ряду синоніми Іменники, що найточніше відповідають змісту висловлювання;
інформаційної: формувати навички швидко знаходити потрібний матеріал, користуватися навчальними словниками;
соціальної: формувати вміння працювати в групах.
Тип уроку: урок практичного застосування знань, умінь і навичок. Хід уроку
Робота починається,
І тиша йде у клас.
Попрацювати зі словами
Запрошую я вас.
1.Перевірка домашнього завдання
Читання складених речень.
У кожного учня — картка зі словом: алфавіт, оборона, екзамен, мелодія, недолік, іспит, автомобіль, вантажівка, мотив, азбука, захист, вада, випробування, охорона, абетка, машина, хиба, наспів.
Діти об’єднуються у групи за словами-синонімами.
Хлопці та дівчата у них сидять. (Трамвай)
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою
вчителя
В нашій хаті опинилась.
Була німа і нежива,
Тепер говорить і співа. (Сопілка)
А в оселі водою. (Сніг)
Збираю медок з різних квіток. (Бджола)
Не спинюсь ні на хвилинку.
Землю грію день і ніч,
Не вугілля я й не піч. (Сонце)
3-тя група шукає «друзів» слову «мама».
ХТО ДОНЯ? (АКРОВІРШ)
Мати доні молодій Огородик наділила.
Розкошує доня мила.
Каже неньці — тісно їй:
«В земляній сиджу коморі,
А коса моя надворі». (Морква)
Перевірка виконаного завдання.
Робота зі словником синонімів
Житло — (дім, будинок, хата, оселя, домівка, садиба, обійстя, хатина, халупа, особняк, котедж, хороми, палац).
Майстер - (митець, мастак, віртуоз, геній, професіонал, фахівець, спеціаліст, умілець).
3)Зупинка «Книгарня "Товариш"».
4)Зупинка «Тир».
5)Зупинка «Ігрова зала».
1.Відгадування слова.
И |
М |
П |
З |
О |
Т |
І |
М |
4 |
8 |
2 |
7 |
1 |
3 |
6 |
5 |
2.Тлумачення слова.
Оптимізм — погляд на життя з позитивної точки зору.
3.Вимова слова, визначення наголосу, поділ на склади.
4.Написання слова.
5.Порівняння вимови та написання. Визначення орфограми. Перевірка за словником.
6.Добирання антоніма.
7.Відновлення речення.
Варіант 1 (записати ззаду наперед).
* удоран огокьснїарку асир анмє’дівен — мзімитпО
Варіант 2
*справжні, України, втрачають, і, сини, оптимізму, не, дочки
7)Зупинка «Центр творчості».
1-ша група
— Відгадайте загадку. Назвіть іменники-антоніми.
• У гаю вогонь мигає,
А настане білий день, —
Всю ніч пень в огні згорає.
Не осмалений той пень. (Світлячок)
Доповніть загадку словами із довідки. Назвіть іменники-антоніми.
• Ніс у нього...,
А сам він...
Дуже проворний.
... садів і полів,
Нещадний ... черв’яків.
Довідка. Ворог, білий, друг, чорний. (Грак)
2-га група
Зробиш добро — не кайся, вдієш — начувайся. Праця людину годує,а_____ марнує. Брехні багато, а____ одна. Щастя має ноги, а _______ — роги.
Довідка. Біда, лихо, правда, лінь.
3тя група Відновіть прислів’я. Назвіть іменники – антоніми.
З праці радість, той і щастя не знає,
Друг плаче, літо без хліба, а з
Зима без снігу — безділля смуток, а
Хто горя не бачив недруг сміється
8) Зупинка «Будинок книги».
Робота зі словником антонімів
1-ша група
Плюс — (мінус, недолік, ґандж, хиба, вада).
2-га група
Порядок — (безлад, безладдя, хаос, гармидер, розгардіяш, плутанина, анархія).
3-тя група
Праця — (відпочинок, ледарство, ледарювання, лінощі, байдикування). Перевірка. Читання дібраних антонімів.
2. Міні тестування
а) Чуйність, сердечність;
б) лагідність, злість;
в) лихо, щирість.
а) Умієш брати, умій і віддати.
б) На чужому горі щастя не збудуєш.
в) На маленький гачок велику рибу не спіймаєш.
III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Технологія «П'ять речень»
С. 47, вправа 93.
1