Урок з української мови для учнів 5 класу "Лист. Адреса"

Про матеріал
Урок розвитку зв'язного мовлення, що допоможе ознайомити учнів з основними правилами листування, побудовою листа, його мовним оформленням, вимогами до оформлення адреси на поштовому конверті.
Перегляд файлу

Тема. Лист рідним, друзям. Адреса.

Мета: ознайомити учнів з основними правилами листування, побудовою листа, його мовним оформленням, вимогами до оформлення адреси на поштовому конверті; на основі опрацьованого теоретичного матеріалу вдосконалити творчі вміння аналізувати листи з точки зору стилістичного й мовного оформлення; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння складати листи, оформляти конверт; підвищувати мовну й мовленнєву культуру п’ятикласників у процесі усного й писемного спілкування; виховувати ввічливість, доброту, бажання допомогти.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія: засвоєння нових слів.

Міжпредметні зв’язки: використання листів у художніх творах (література).

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

Обладнання: ноутбук, мультимедійне обладнання, книги для виставки «Листування письменників, поетів», конверти.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Психологічна настанова.

ІІІ. Підготовка до сприймання навчального матеріалу.

Загадка про лист. Без крил, а літає, без язика, а говорить.

ІV. Повідомлення теми, завдань уроку. ( Слайди 1,2)

V. Мотивація навчальної діяльності.

1. Учитель читає поезію В.Симоненка „ Лист ” ( „Знов листа мені прислала мати...”) під ліричну мелодію.

                        ЛИСТ

 Знов  листа  мені  прислала  мати,

 Невеличкий  лист  -  на  кілька  слів.

 Пише  рідна,  що  навколо  хати

 Наш  садок  вишневий  забілів.

 

 Наче  вчора  бігав  я  до  школи

 І  садив  ті  вишеньки  малі,

 А  тепер  гудуть  над  ними  бджоли

 І  поважні  пустуни-джмелі.

 Слів  таких  і  треба  небагато,

 Та  вони,  як  весняні  пісні,

 Принесли  в  гуртожиток  в  кімнату

 Теплі-теплі  спогади  мені.

2.  „ Мікрофон ”: 

* Чи може одержаний лист вплинути на настрій людини? Хто і кому написав лист у поезії В. Симоненка?

* Які почуття викликала у вас ця поезія? Чому?

* Чи важливе вміння грамотно писати листи?

3. Слово вчителя.

Як ви зрозуміли, діти, листом ми можемо передати не тільки інформацію, а й емоції та переживання, викликати певні почуття в інших людей. Розумно і красиво написаний лист може стати променем світла серед сірих буднів. Тож вам потрібно навчитися писати листи так, щоб вони були очікуваними, бажаними, омріяними.

Сьогодні ми повинні допомогти одній дівчинці, яка, я впевнена, усім вам подобається. Маша на канікули поїхала до бабусі, а Ведмедик залишився у лісі доглядати за пасікою. Дівчинка дуже сумує за своїм другом, хоче дізнатися про його справи та розповісти про свої враження від нових пригод. Маша не знає, як це зробити, бо між нею і Ведмедиком тисячі кілометрів.

Я думаю, що ми допоможемо Маші, навчивши її писати листи. (Слайд 3)

VІ. Формування знань, умінь, навичок.

  1. Пояснення вчителя. (Слайд 4)

Листування – один із видів письмового спілкування.

Лист – це писаний текст, мета якого – повідомлення про щось адресата.

Листи бувають ділові, особисті.

Мовлення приватного листування невимушене. У текстах особистих листів поєднуються ознаки різних стилів, зокрема розмовного та художнього. Зразками художнього мистецтва є листи Лесі Українки до Михайла Драгоманова, Ольги Кобилянської, Івана Франка до Ольги Рошкевич, Олени Теліги до Михайла Теліги.

Учитель звертається до книжкової виставки

«Листування письменників, поетів»

  1. Слово вчителя. Бесіда.

Наша подружка Маша взяла ручку і папір, хотіла вже писати, але раптом замислилася. З чого ж почати лист: з цікавої розповіді про себе, а можливо, розказати про свій сум за Ведмедиком.

  1. Ознайомлення з таблицею «Будова листа». (Слайди 5,6)

Адресат – той, кому кому призначено лист.

Адресант – той, хто надсилає лист.

  1. Слово вчителя.

Маша – вправна дівчинка. Вона опрацювала таблицю і написала лист. Вона просить нас прочитати його і , якщо потрібно, виправити помилки.

  1. Вправа «Знайди помилку». (Слайд 7)

Хелоу друже!

 Як діла? Як себе чуствуєш? Як пасіка?

 Я дуже за тобою скучила, того пишу тобі пісьмо.

 Учора я ходила в цирк. Там так весило! А які там клоуни смішні! А фокуси! Я вже вивчила парочку. Коли приїду, покажу.

Напиши, як ти отдихаєш? Чи приїжав Борсук у гості до тебе? Я буду з нетерпінням  ждать  отвєт.

Бажаю гарно провести канікули! На все добре! Бувай!

2014 р.                                                           З любов’ю, Машуля

 

  1. Коментар учителя.

Маша побудувала лист правильно, але допустила багато помилок при доборі слів, їх написанні, постановці розділових знаків. З листа ми бачимо щиру, але безграмотну дівчинку. Грамотність – одне із головних правил спілкування.

  1. Ознайомлення з пам’яткою «Правила спілкування».(Слайд 8)
  2. Пояснення вчителя. (Слайд 9)

Лист готовий, час його відправляти за адресою. Що таке адреса?

Адреса – позначення місця проживання особи чи перебування установи. 

Після того, як ви напишете адресу, обов'язково має бути індекс.

Індекс – це цифрове позначення кожного населеного пункту.

Пошто́ва ма́рка — цінний папір, що є свідоцтвом оплати поштового відправлення. Використовується шляхом наклеювання на предмет поштової пересилки і наступного погашення поштовим штемпелем.

  1. Хвилинка-цікавинка. (Слайд 10)

Перша поштова марка як форма оплати поштових відправлень побачила світ у травні 1840 року в Англії. На марці була зображена на чорному тлі Королева Великобританії. У філателії ця марка відома під назвою «Чорний пенні». Чому? (Ця марка в 1 пенні.)

В Англії  було вирішено розмістити на марці правлячу королеву Вікторію. З тих пор, за всю історію поштової марки у Британії, на марках завжди зображено портрет правлячого монарха, і ніколи немає  назви країни, яка виготовила марку.

У незалежній Україні перша марка з’явилася у 1918 р.

  1.  Пояснення вчителя. Робота з підручником на с. 111. (Слайд 11)

А тепер розгляньте уважно зразок оформлення конверта на с. 111.

Зверніть увагу на запис адреси на конверті та вжиті розділові знаки. Запам'ятайте, що такі слова як вулиця, квартира, місто, село, район, область пишуться скорочено і з нового рядка. Прізвище, ім'я, по батькові адресата пишемо в давальному відмінку. Кожен ваш лист має бути вміщений у конверт, після чого його потрібно залишити в поштовому відділенні або опустити в поштову скриньку.

  1.  Пригадай правопис власних назв!

1. З великої літери пишуться імена людей, по батькові, прізвища, псевдоніми, прізвиська, назви дійових осіб у казках: Микола Якович Олійник, Леся Українка, Нечуй-Левицький, Мавка, Тополя.

2.  Усі слова пишуться з великої літери у назвах держав, складених назвах  міст і сіл: Україна,  Республіка Болгарія, Зелений Гай.

3.  У назвах країв, областей, районів з великої літери пишеться лише перше слово: Краснодарський край, Дніпропетровська область, Шевченківський район м. Києва, Сквирський район.

12. Коментована робота.

Україна, Російська Федерація, провулок Сумський, вулиця Київська, Охтирський район, Вінницька область, місто Дніпропетровськ, Назаренко Ніна Сергіївна, Кулику Вікторові Андрійовичу.

  1. Учні підписують конверти.

VІІ. Підсумки.

  1. Слово вчителя. (Слайд 12)

Конверт підписаний, можна вкидати його в поштову скриньку. Маша щаслива, бо незабаром довідається про свого друга. Дівчинка дякує за допомогу.

  1. Учитель читає поезію Ліни Костенко «Пишіть листи і надсилайте вчасно...».

 Пишіть  листи  і  надсилайте  вчасно,

 коли  їх  ждуть  далекі  адресати,

 коли  є  час,  коли  нема  часу,

 і  коли  навіть  ні  про  що  писати.

 Пишіть  про  те,  що  ви  живі-здорові,

 не  говоріть,  чого  ви  так  мовчали.

 Не  треба  слів,  навіщо  бандеролі?

 Ау!  -  і  все,  крізь  роки  і  печалі.

VІІІ. Домашнє завдання. (Слайд 13)

Опрацювати правила на с. 108, 110, 111.

Написати лист до рідної або просто дорогої вам людини (бабусі, дідуся, братика, сестрички, друга). * Скласти лист у поетичній формі.

 

docx
Додано
16 липня 2019
Переглядів
1789
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку