Узагальнення і систематизація вивченого
про пряму мову та діалог
/урок-конкурс/
Конспект
відкритого уроку
української мови в 5 класі
учителя української мови та літератури
НВК «ЗНЗ І-ІІІ ст. – ДНЗ» с. Липівці
Майданій Т.С.
2018-2019 н.р.
Тема: Узагальнення і систематизація вивченого про пряму мову та діалог
Мета: - систематизувати знання п’ятикласників про пряму мову та діалог;
- домогтися практичного засвоєння ними правил вживання розділових
знаків при прямій мові та діалозі;
- удосконалювати вміння висловлюватись;
- виховувати любов та повагу до рідного слова
Цілі (очікувані результати):
Після уроку учні зможуть:
Обладнання: узагальнюючі таблиці, схеми, картки для індивідуальної та колектив-
ної роботи, підручник, мультимедійна презентація, фонограми пісень
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого (урок-конкурс)
Основний зміст роботи
І. Організаційний момент. Створення позитивного настрою
Загадка
Вона нічого не коштує, але створює багато чого. Вона збагачує тих, хто її одержує, не збіднює тих, хто її дарує. Вона триває мить, а у пам’яті лишається надовго. Немає багатіїв, хто міг би прожити без неї, і немає таких бідних, які не стали б багатші її ми-лістю. Вона створює щастя в домі, атмосферу доброзичливості у справах і є паролем для друзів. Водночас її не можна ані купити , ані випросити, ані позичити, ані вкрасти, бо вона цінність, яка не принесе жодної користі, якщо не йтиме від чистого серця.
(посмішка)
Девіз уроку: Якщо побачиш лице без посмішки, посміхнися сам.
Біант Пріенський
Отож посміхаючись, даруйте людям частинку своєї енергії, посміхайся частіше і люди будуть щасливішими... Усміхайтеся! І люди, зігріті вашою усмішкою, прихиляться до вас. Усміхайтеся! І вам на серці стане тепліше.
/ Учитель прикріплює смайлик на дошці /
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку; мотивація навчальної діяльності учнів
Представлення команд та капітанів (назви команд:«Промінчики»,«Хмаринки»)
ІІІ. Виконання різних видів вправ (творчих, з розвитку зв’язного мовлення /усного та письмового/, культури мовлення, осмислення знань, на перевірку засвоєння прак-тичних умінь і навичок з даної теми)
Конкурс №1. Вказати, якій схемі відповідає дане речення:
1. Дід учив: «Бережися ганьби! Ми козацького чесного роду!»
2. «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь», - писав великий Кобзар.
3. «Не кидайсь хлібом, він святий!» - в суворості ласкавій, бувало, каже дід
малечі кучерявій.
4. Їхав козак на війноньку, сказав: «Прощай, дівчинонько».
5. «Є три біди у людини: смерть, старість і погані діти!» - говорить народна
мудрість.
6. Учитель похвалив хлопця: «Молодець, Максимку!»
Схеми на дошці: А А: «П».
Б «П!» - а.
В А: «П!»
Г «П»,- а.
Д А: «П! П!»
Е «П!» - а.
Конкурс №2. Термінологічний диктант
1. Висловлювання якоїсь особи, передане дослівно, без змін, – це…
2. Речення з прямою мовою складається з…
3. Слова, які вказують, кому належить пряма мова – це…
4. Розмова двох або кількох осіб – це…
5. Висловлювання кожного співрозмовника у діалозі називається…
6. Слова кожного зі співрозмовників пишемо…
7. Пряма мова може стояти…
8. Допоміжними засобами спілкування є…
9. Бесіда багатьох учасників називається…
10. За будовою речення з прямою мовою є завжди…
11. Висловлювання однієї людини –це…
12. Графічний знак, який вживається при прямій мові, але його немає у діалозі – це…
Пауза (розігрування діалогів)
Учитель: Послухайте підслухані розмови вранці та зробіть свої висновки.
І діалог «Ранок»
- Доброго ранку, синочку! Ти вже встав?
- Встав, встав, А тобі що?
- Як тобі спалося? Що снилося?
- Ну чого причепилася з самого ранку?
- Та я ж нічого, мій хороший! Іди ж , синочку, снідати.
- Дай спокій! Я ще маю час. Не спішу.
ІІ діалог «Обід»
- Бабусенько, що у нас сьогодні на обід?
- Борщ, картопля з котлетою та компот.
- От і добре. Я дуже люблю ваш борщ і котлети. Таких смачних я ніде не їв.
- Це тому що я їх готую з спеціальною приправою.
- А з якою?
- З любов’ю.
- Бабусенько, я вас дуже люблю!
- Дякую, дуже приємно.
Запитання: Який діалог сподобався більше?
Які у вас зауваження до дівчинки з першого діалога?
Чи сподобалася дівчинка із другого діалога?
Як слід ставитися до рідних, старших узагалі?
Конкурс №3. Скласти речення за поданими схемами. В одне з речень ввести звертання
Хвилинка – веселинка
№1 Інсценізація «безконечного жарту» «Ми з тобою йшли…»
— Ми з тобою йшли?
— Йшли.
— Кожуха знайшли?
— Знайшли.
— Я тобi кожух дав?
— Дав.
— Ти кожух взяв?
— Взяв.
— А де ж вiн?
— Та що?
— Та кожух!
— Та який?
— А ми з тобою йшли?
— Йшли.
— Кожух знайшли?..
Запитання: Скільки осіб бере участь у цьому діалозі?
Чи були у ньому слова автора?
№2 Розігрування діалогів
– Та вона така віруюча!
– Чому ж ти так вирішив?
– Я їй відповідаю на уроці, а вона весь час: «О Господи», «О Боже мій!»
Запитання: Скільки осіб брало участь у діалогах?
Скільки реплік сказав кожен учасник діалога?
Конкурс №4. Доповніть речення прямою мовою, взятою із вивчених творів, запишіть, ставлячи потрібні розділові знаки. Укажіть назву твору й автора.
/ «Ну що, дочко, будемо робити? Пан загадав так і так». / («Мудра дівчина»)
/ «Ведмедю, братику, живімо разом!» / ( Легенда «Чому пес живе коло людини?»)
/ «Піти б то, може, там, де наше щастя закотилося!» / («Летючий корабель»)
/ «Досі я ходив по селах, а завтра в білий день піду до міста і просто з торгови-ці курку вкраду». / («Фарбований Лис»)
/ «Олесю, я наказувала намалювати горщечок». / (Г. Тютюнник «Дивак»)
/ «Тату! Тату, а вовк живий!» / (М. Вінграновський «Сіроманець»)
Музична пауза
Учитель: У попередньому конкурсі ми з вами побачили, що пряму мову та діалог можна знайти у казках та легендах. Але не лише вони багаті прямою мовою та діалогами. Їх знайдемо у багатьох жанрах усної народної творчості: переказах, байках, народних жартах та анекдотах і, зокрема, піснях. Заспіваймо ж пісню про лінивого Гриця.
/ Учні виконують інсценізовану пісню «Грицю, Грицю, до роботи» /
Конкурс №5. Перебудувати складні речення на речення з прямою мовою, ставлячи відповідні розділові знаки (1,2 – слова автора перед прямою мовою;
3, 4 – після прямої мови)
(*У журналі повідомлялося, що перший трамвай було збудовано у Києві в1892 році.)
Хвилинка-веселинка
Учитель: Послухаймо ще один народний жарт «Явтух».
/ хлопчик та дівчинка інсценізують народний жарт /
- Куди їдеш, Явтуше, куди їдеш, мій друже?
- Не скажу!
- Та коли ж твоя добра ласка, то й скажеш!
- На базар!
- Підвези ж мене, Явтуше, підвези мене, мій друже!
- Не хочу!
- Та коли ж твоя добра ласка, то й схочеш!
- Сідай, та тільки скраєчку!
- Ой що везеш, Явтуше, ой що везеш, мій друже?
- Не скажу!
- Та коли ж твоя добра ласка, то й скажеш!
- Груші!
- Ой дай же мені, Явтуше, ой дай же мені, мій друже!
- Не дам!
- Та коли ж твоя добра ласка, то й даси!
- Візьми, та тільки гниленьку!
- Ой сяду ж я ближче, Явтуше, ой сяду ж я ближче, мій друже!
- Не хочу!
- Та коли ж твоя добра ласка, то й схочеш!
- Та вже сідай, тільки скраєчку!
- Обніму ж тебе, Явтуше, обніму ж тебе, мій друже!
- Не хочу!
- Та коли ж твоя добра ласка, то й схочеш!
- Обніми, та тільки не задуши!
- Поцілую ж тебе, Явтуше, поцілую ж тебе, мій друже!
- Не хочу!
- Та коли ж твоя та добрая ласка, то й схочеш!
- Поцілуй, та не вкуси!
Конкурс №6. «Знайди помилку» (визначте речення, у яких допущено пункту-аційні помилки. Запишіть їх правильно)
Конкурс №7. Конкурс капітанів (Скласти невеличкий діалог на одну із тем:
«У магазині». «В автобусі». «По дорозі до школи».
«У шкільній бібліотеці». «У шкільній їдальні».)
Музична пауза
Учитель: А зараз відпочиньмо з вами трішки і послухаймо, чого так сваряться старий з молодицею.
/ Інсценізація народної пісні «Ой під вишнею, під черешнею» /
Конкурс №8. Прослухати й переказати текст, додавши свої висновки. Пораху- вати, скільки реплік містить діалог.
Честь
Вогонь, Вода і Честь разом прийшли до роздоріжжя, де їм треба було розійтися.
Вогонь сказав:
- Якщо загубите мене і захочете знайти, то йдіть у той бік, де відчувається тепло.
- А коли загубите мій слід, - промовила Вода,- то шукайте разом із тими, хто хо –
че втамувати спрагу.
Честь стояла мовчки, слухаючи друзів.
- А тебе як знайти, коли загубимо? – запитали Вогонь і Вода.
- Той, хто загубив мене, - тихо відповіла Честь, - уже ніколи знайти не зможе, я
буваю тільки з тими, хто мене не втрачає.
Народна творчість
Діалог-жарт «Розмова з Семеном»
ІV. Підбиття підсумків уроку
Учитель: П’ятикласники, я хочу, щоб ви собі поаплодували. Пропоную вам умови гри: я – питання та відповідь. Ви, якщо правильно, – оплески.
1. Діалог – це розмова двох або більше осіб. +
2. У діалозі бере участь лише троє людей. -
3. Репліка – це фраза кожного учасника діалогу. +
4. Тире ставимо в кінці кожної репліки. -
5. Кожну репліку обов’язково беремо в лапки. -
6. При діалозі використовуємо питальні, спонукальні і розповідні речення. +
7. Пряма мова може стояти лише після слів автора. -
8. Діалог може супроводжуватися словами автора. +
? Ми досягли мети, яку ставили на початку уроку? Якщо досягли, то скажіть:
- Що вам найбільше сподобалося під час уроку? Чому?
- Яка завдання було найлегшим?
- Яке найважчим?
- Що треба зробити, щоб подолати труднощі? (вивчити, закріпити, повторити)
V. Визначення команди-переможця. Виставлення та аргументація оцінок
VІ. Завдання додому: Написати стислий переказ прослуханого на уроці тексту «Честь», додавши власні висновки.
1