Розроблений урок на тему " Історичні чергування приголосних звуків г-з-ж, к-ц-ч, х-с-ш" спрямований на розвиток зв'язного мовлення молодших школярів.
Тема. Історичні чергування приголосних звуків г-з-ж, к-ц-ч, х-с-ш.
Мета. Ознайомити учнів із чергуванням приголосних звуків; формувати вміння змінювати приголосні звуки під час змінювання слів, правильно вживати й вимовляти слова; розвивати зв’язне мовлення; виховувати пізнавальний інтерес.
Обладнання. Картки для парної та групової роботи, таблиця чергування приголосних звуків, відео фізкультхвилинка.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Шкільний мелодійний дзвінок
Покликав усіх на урок.
Тож не будемо гаяти часу
І полинемо разом із класом
В чарівну країну Знань.
ІІ. Каліграфічна хвилинка.
г гр ро он но гроно
г гу ум мк ка гумка
г гр ри ив вн ня гривня
Гривня – 2 скл. (грив-ня), 6 б., 6 зв.,2 г., 4 пр..
Грошова одиниця України називається гривня.
ІІІ. Ситуація успіху.
а). Парна робота.
- Молодці, знаєте! Тоді вам завдання. Підібрати й записати перевірні слова, вставити пропущені букви. Працюєте в парах. Синя й зелена ручки. У вас 5 хвилин.
Підбери і запиши перевірні слова, встав пропущені букви, не забувай про наголос.
Кор….ні -- ……………………………. .
Кам….ні -- …………………………... .
Пів….нь -- ……………………………. .
Віт….р -- …………………………… .
б). Перевірка парної роботи.
- Перевіримо, чи справилися ви з цим завданням.
- Поясніть, які способи перевірки ви використали. (Непозиційне, історичне чергування – е чергується з і або випадним звуком. Ми його і чуємо, і бачимо.
е = і або ᴓ
ІV. Фізкультхвилинка.
V. Ситуація розриву.
а). Групова робота.
1. Прочитайте. Вставте пропущені букви.
а) Дідусь купив новий кожу…. . У кожу….і дідусеві тепло. У онука теж теплий кожу….ок.
б) Діти співали пісню про коза….ів. Коза….ька слава мандрує світом. Куди поспішаєш, коза….е?
в) У моєї подру….и каштанове волосся. Ніна вишила подру….і серветку. Оля і Ніна подру….ки.
2. Випишіть ці слова, букви підкресліть.
а) ……………………………………………………………………………………………………..
б) ………………………………………………………………………………………………………
в) ………………………………………………………………………………………………………
3. Запишіть букви, які ви вставили.
а) ………………………………………………………………………………………………………
б) ………………………………………………………………………………………………………
в) ……………………………………………………………………………………………………..
4. Зробіть висновок.
- Як ви думаєте, чергуватися можуть тільки голосні звуки?
- Тоді давайте перевіримо.
- Працюємо в групах. Правила роботи пам’ятаєте?
- Слухайте уважно! Вам потрібно вставити пропущені букви в словах. Виписати ці слова, а потім букви. Все робіть за планом. На цю роботу у вас 10 хвилин. Успіхів!
б). Презентація групової роботи.
- Які звуки чергуються?
- Оцініть роботу групи.
в). Висновок.
- Отже, маємо ще одне правило – правило чергування приголосних звуків.
- А щоб легше було запам’ятати, які приголосні чергуються, друзі-розумники назвали його «Правило Чебурашки».
- Перевіримо? (Руханка з Чебурашкою.)
VІ. Закріплення матеріалу. (Робота з підручником – с. 123, впр. 198)
VІІ. Підсумкова рефлексія.
VІІ. Домашнє завдання.
Змініть подані слова так, щоб у них відбулося чергування приголосних звуків.
Комаха - … .
Дорога - … .
Рука - … .
Муха - … .
Берег - … .