Система уроків з української мови у 2 класі на тему " Дзвінкі і глухі приголосні звуки" за підручником М. Д. Захарійчук.
Урок 1 "Дзвінкі і глухі приголосні звуки, вимова їх наприкінці слова та
складу"
Мета: навчати дітей розпізнавати дзвінкі та глухі приголосні звуки; познайомити із
поняттям «парні дзвінкі і глухі приголосні звуки»; розвивати фонематичний слух; удосконалювати навички правильної вимови, збагачувати словниковий запас; розвивати творчу уяву, мислення, культуру слухання та мовлення; підтримувати цікавість до світу слів та звуків рідної мови.
Тема. Дзвінкі і глухі приголосні звуки, вимова їх наприкінці слова та
складу.
Мета: навчати дітей розпізнавати дзвінкі та глухі приголосні звуки; познайомити із
поняттям «парні дзвінкі і глухі приголосні звуки» ;
розвивати фонематичний слух; удосконалювати навички правильної
вимови, збагачувати словниковий запас;
розвивати творчу уяву, мислення, культуру слухання та мовлення; підтримувати цікавість до світу слів та звуків рідної мови.
Обладнання: таблиця «Дзвінкі і глухі приголосні звуки»; парні предметні
малюнки за змістом уроку, картки з моделями парних
приголосних звуків.
Тип уроку: особистісно орієнтований.
Хід уроку
І. Етап орієнтації.
1. Девіз уроку :
Звуки і букви навчись розрізняти-
Глибоко будеш фонетику знати.
2. Бесіда.
- Чи пам'ятаєте ви з попередніх уроків, що таке фонетика ? ( Наука про звуки і букви )
- Як ми розрізняємо звуки і букви? Запам'ятайте:
Коли ми ротик розкриваєм.
Тоді ми звуки вимовляєм.
Коли олівчик беремо,
Тоді ми букви пишемо.
-На які групи ми ділимо звуки ? ( голосні та приголосні)
ІІ. Етап покладання мети.
Хочу вам розповісти історію, яка трапилась в Казковому королівстві.
Казка
Одного разу фея Фонетика із королівства Фон помітила у своїх братів приголосних звуків деякі відмінності у характері. Окремі з них мали дзвінкий голос і Фея стала називати їх дзвінкими приголосними. Дзвінкоголосими стали звуки [ в ], [ л ], [ л' ], [ м ], [ н ], [ н' ], [ й ], [ р ], [р'],[б], [г], [ґ], [д], [д′], [з], [з′], [ж], [дж], [дз], [дз′]
У решти такого голосу не було , вони лише шуміли, шипіли та свистіли. Це такі звуки як [ ф ], [ п ], [х], [к], [т], [т′], [c], [c′], [ш], [ч], [ц], [ц′].
Багато звуків захотіли об'єднатися в пари: дзвінкі - глухі. Довго думали : « Як це зробити ? » На допомогу знову прийшла добра Фея.
«Дзвінкі приголосні, вимовте своє ім'я без голосу, пошепки. А ви, глухі, прислухайтесь і пізнайте, кого з вас викликають до пари»- запропонувала Фонетика. Звуки так і зробили.
Першим вимовив своє ім'я дзвінкий приголосний [ б ] і всі почули його глуху пару - звук [ п ].
Вимовте дзвінкі приголосні пошепки без голосу і доберіть їм пару. ( Діти вимовляють звуки, вчитель на дошці викладає картки із моделями парних звуків.
[б]-[п] [ж]-[ш] [ґ]-[к]
[д]-[т] [дж]-[ч]
[д']-[т'] [дз ] - [ц]
[з]-[с] [дз']-[ц']
[з']-[с] [г]-[х]
Дзвінкі [в],[л],[л'],[м],[н],[н'],[й], [р], [р']
Глухий [ф]
( Приголосні звуки поділяються на глухі та дзвінкі. Є 11 пар дзвінких і глухих приголосних.)
На уроках української мови ми розпочинаємо вивчати нову тему. ( На дошці напис: «Дзвінкі та глухі приголосні звуки» ).
Вивчити дзвінкі та глухі приголосні звуки, вміти їх розрізняти.
Правильно вимовляти дзвінкі і глухі звуки в кінці слів та складів.
а) Читання та обговорення вірша Г. Кирпи (с. 31, вправа 1).
- Діти прочитайте виразно віршик.
- Про кого розповідається у віршику?
- Який предмет убрання був у жабки?
- Розкажіть, який вигляд мала ця шапка. Як ставилася жабка до своєї
зеленої шапочки?
- Якою уявляється вам казкова жабка з віршика?
б) Виконання графічних та фонематичних завдань до тексту.
1) Переписування підкреслених слів жабка, шапка. Визначення звуків, що відрізняють ці слова (початкові звуки [ж] і [ш], звуки всередині слова [б] і [п]). Порівняння буквеного позначення та вимови цих звуків. Учитель підводить дітей до висновку: звуки [ж], [б] вимовляються дзвінко, з голосом та шумом, а коли ми вимовляємо звуки [ш] та [п], чується тільки шум.
2) Переписування останнього речення віршика. Визначення слів — назв предметів та істот (відповідають на питання хто? що?) та слова — назви дії (відповідає на питання що робить?). Учні підкреслюють знайдені слова відповідно однією та двома лініями.
І носить ту шапку жабка, бо то її найкраща шапка.
3. Завдання підвищеної складності.
(Педагог допомагає дітям поміркувати і дати відповідь: слова, в якому дві букви і три звуки, в останньому реченні немає. У ньому чотири двобуквених слова: ту, бо, то, її. Перші три слова містять стільки ж звуків, скільки в них і букв. У слові її букв також дві, але звуків не три, а аж чотири: [й], [і], [й], [і]; [йійі].)
Руки вгору! Погойдали –
Це дерева в лісі.
Опустили і стріпнули –
Збив росичку вітер.
Руки в сторони, змахнули –
Летимо, мов птахи.
Приземлились, відпочили –
Руки-крила склали.
3. Робота над вправою 2 (с. 31–32)
1) Читання пар слів. Визначення й порівняння вимови звуків, які позначають підкреслені літери.
Висновки учнів: звуки [б], [г], [ґ], [д], [д′], [з], [з′], [ж], [дж], [дз], [дз′] вимовляються з голосом і шумом, дзвінко. Звуки [п], [х], [к], [т], [т′], [c], [c′], [ш], [ч], [ц], [ц′] вимовляються лише за допомогою шуму, утворюються без голосу, вимовляються глухо.
2) Робота з таблицею «Дзвінкі і глухі звуки» (аналогічні таблиці вчитель розміщує перед класом на дошці). Фонематичні вправи (порівняння парних звуків дзвінкий-глухий та їх вимови).
3) Ознайомлення з правилом про вимову дзвінких та глухих приголосних звуків (підручник, с. 32).
Учні читають правило. Учитель перевіряє, чи зрозумілий дітям зміст правила.
4. Опрацювання тексту «Фотограф» (с. 32, вправа 3).
1) Читання уривка оповідання.
2) Виконання завдань до тексту.
Переписування першого абзацу зі вставлянням пропущених літер у слова: фотограф, дуже, фотографій, злічити, фотоапаратом, можна.
Визначення звуків, які позначають вставлені в слова букви, та їх виду ([ф] — глухий звук, [ж] та [з] — дзвінкі).
Вимовляння у виділених словах глухих та дзвінких приголосних звуків:
Фотограф — [ф], [т] — глухі, [г], [р] — дзвінкі, останній [ф] — глухий звук.
Зробив — [з], [р], [б], [в] — усі звуки дзвінкі.
Стільки — [с], [т′] — глухі, [л′] — дзвінкий, [к] — глухий звук.
Хвалили — [х] — глухий, [в], [л], [л] — дзвінкі звуки.
1.Підсумок уроку
- Над якою темою працювали на уроці ?
-Наведіть приклади дзвінких і глухих приголосних звуків та слів із ними.
- Які парні дзвінкі і приголосні звуки запам'ятали ?
- Пригадайте девіз нашого уроку.
2.Завдання додому:
а) Переписати другий абзац тексту із вправи 3 (с. 32).
б) Порівняти вимову виділених слів.
в)Виконати звуко-буквений аналіз слів нього, знімок.
Нього — [= ● – ●], [н′о го];
знімок — [– = ● – ● –], [зн′і мок].
4.Намалювати 2 предметних малюнки, назви предметів, що на початку приголосні дзвінкий та глухий. В кінці вивчення теми виготовимо папку із предметними малюнками.