Урок з української мови на тему" Прикладка як різновид означення" ( 8 клас)

Про матеріал
Конспект уроку української мови для 8 класу з інноваційними методами навчання.
Перегляд файлу

ТЕМА: Прикладка як різновид означення

МЕТА: формувати ключові компетентності:

спілкування державною мовою – використовувати українську мову як державну для духовного, культурного й національного самовияву; володіти всіма видами мовленнєвої діяльності; висловлювати думки, почуття, погляди;

інформаційно-цифрову – здійснювати аналіз мовних явищ;

пізнавальну: уміння вчитися; вдосконалювати навички пізнавальної діяльності та критичного мислення;

загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури; зв’язно висловлюватися в контексті змісту;

екологічну грамотність та здоровий спосіб життя – усвідомлювати значення навколишнього середовища для життя та здоров’я людини; готовність зберігати природні ресурси;

Формувати предметні компетентності й компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично-зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:

мовної і мовленнєвої – сформувати в учнів поняття про прикладку як різновид означення, його функцію в реченні; розвивати правописні вміння написання прикладок з означуваними словами окремо, через дефіс та в лапках;

діяльнісної – розвивати висловлення міркувань про великий світ природи й людини в ньому;

соціокультурної – виховувати усвідомлення турботи про світ природи як неодмінну рису гуманної, гідної поведінки, почуття осмислення важливості збереження довкілля для сьогодення та майбутнього, відповідальності кожної людини за збереження природних ресурсів.

Тип уроку: засвоєння навичок та умінь

Обладнання: комп’ютер, мережа Інтернет, мультимедійна дошка, презентація.

Міжпредметні зв’язки: біологія, географія України, природознавство.

 

ХІД УРОКУ

 

 

 І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Слово вчителя

  • Ви любите загадки? Тоді відгадайте їх, а після цього з початкових букв відгаданих слів дізнайтесь ключове слово нашого уроку.

Розв’язування кросворду (Слайд 2)

https://learningapps.org/watch?v=pbyyzp37521

Ключ. Природа

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ СУБ’ЄКТНОГО ДОСВІДУ ТА ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Вправа «Так або ні» (Слайд 2)

https://learningapps.org/watch?v=p5g7b6y1c21

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Опрацювання теоретичного матеріалу «Прикладка як різновид означення»
  • На сьогодні ви повинні були ознайомитись з теоретичним матеріалом підручника. Пропоную виконати клоуз-тест за вивченими правилами.

 

  1. Клоуз-тест (Слайд 3)

https://learningapps.org/watch?v=pfb0vcioj21

 

  1. Слово вчителя
  • Щоб краще засвоїти свої знання з теми, пропоную вирушити в подорож нашою країною, а їхати ми будемо не звичайним поїздом, а «Екологічним експресом».
  • Першою нашою зупинкою буде Великоанадольський ліс, який розташований поблизу Волноваського району Донецької області. 

    Зупинка №1 (Слайди 4-5)

     Великоанадольський ліс

  1. «Синтаксична майстерня»
  • Прочитайте текст, випишіть прикладки. Поясніть уживання розділових знаків, якими відокремлюються прикладки.

C:\Users\Oksana\Desktop\Слово у душі - душа у слові\unnamed (3).jpg

  На території Волноваського району розкинулася «перлина Донецького краю» − Великоанадольський ліс, закладений у 1843 році Віктором фон Граффом. Важко було на безводному ґрунті степів Донбасу посадити ліс, проте вченому це вдалося. Й зараз величні  краєвиди струнких кленів та ясенів, вічнозелених сосон та ялин, велетнів – дубів та берізок − красунь милують око як місцевих мешканців, так і туристів.

 У вересні 2004 року на березі озера у Великоанадольському лісі було відкрито готельно − оздоровчий комплекс «Форест – парк».

 Рослинний світ лісу дуже багатий та унікальний. Особливої уваги гідні перші квіти.

         Первоцвіти, тобто ранньовесняні квіти, цвітуть відразу після танення снігу та розпускання листя на деревах.

- Щоб дізнатися які ж первоцвіти є у Великоанадольському лісі, виконайте вправу «Феєрія первоцвітів» (Слайд 6)

2. «Феєрія первоцвітів»

https://learningapps.org/display?v=p9ruykk7c20

  • Ближче познайомитись з первоцвітами нашого лісу ви можете на їх сторінці у Фейсбуці.

URL: https://www.facebook.com/profile.php?id=100049480816401

 

3.Слово вчителя

- Більшість первоцвітів занесені до Червоної книги України, деякі з них знаходяться під загрозою зникнення та мають статус «неоцінені» (це така категорія рослин, які ще не вивчені остаточно, тому вони можуть бути перенесені до статусу таких, що зникають). Знищуючи надземну частину, люди завдають рослині великої шкоди – без листків вона не зможе відновити запас поживних речовин у своїх підземних цибулинах – бульбах, вони виснажуються. У наступному році весняний килим не буде вже таким багатим. Ще більшої шкоди завдають ті, хто викопує рослини разом з підземними частинами, зменшуючи природні запаси, що призводить до колосальних втрат.

-  А наш «Екологічний експрес» мчить далі, і ми вже на узбережжі Азовського моря. Ось біжать одна за одною хвилі, давайте підійдемо ближче й послухаємо музику хвиль.

4. Відеоролик «Хвилина релаксації: шум моря» (Слайд 7) URL:

https://www.youtube.com/watch?v=o4h8NoGOZZ4

 

Зупинка №2 (Слайди 7-8)

Узбережжя Азовського моря

5. «Пунктуаційний вірус»

- Ніхто не застрахований від інфекційних хвороб, їх причина – вірус, який атакує людину.

- На уроці української мови найстрашнішим є «пунктуаційний вірус», тож давайте негайно його ліквідувати!

       Прочитайте та спишіть текст, поставте розділові знаки, обґрунтуйте правильність їх уживання, підкресліть прикладки та означувані слова.

 

Екологічний стан Азовського моря

 

Азовське море або Меотида як називали його давні греки  унікальний природний об’єкт. Меотида у перекладі з грецької мови означає  «годувальниця». У наш час незадовільний стан Азовського моря зумовлений значним перевищенням обсягу надходження забруднюючих речовин.

 Основні джерела забруднення Азовського моря   промислові підприємства та порти міста Маріуполя. Знищуються молюски – фільтратори  основна кормова база безлічі риб, у тому числі й осетрових. Осетрові  одні з основних та найцінніших промислових риб Азовського моря  занесені до Червоної книги України.

 В Азовське море слідом за рибою оселедцем припливли чорноморські дельфіни афаліна.

 Афаліна   рідкісний нечисленний звір із непевною перспективою. Вид дельфінів афаліна становить великий комерційний інтерес, вартість однієї особи на світовому ринку доходить до 75 тисяч доларів США.

Матеріал для вчителя

 Азовське море, або Меотида, як називали його давні греки − унікальний природний об’єкт. Меотида у перекладі з грецької мови означає «годувальниця». У наш час незадовільний стан Азовського моря зумовлений значним перевищенням обсягу надходження забруднюючих речовин.

 Основні джерела забруднення Азовського моря − промислові підприємства та порти міста Маріуполя. Знищуються молюски – фільтратори − основна кормова база безлічі риб, у тому числі й осетрових. Осетрові, одні з основних та найцінніших промислових риб Азовського моря, занесені до Червоної книги України.

 В Азовське море слідом за рибою оселедцем припливли чорноморські дельфіни афаліна.

 Афаліна – рідкісний нечисленний звір із непевною перспективою. Вид дельфінів афаліна становить великий комерційний інтерес, вартість однієї особи на світовому ринку доходить до 75 тисяч доларів США.

 

  1.  «Займи позицію» (Слайд 9)

Перегляньте відеоролик та оберіть власну позицію щодо питання: «Чи врятують волонтерські акції узбережжя Азовського моря?» Запропонуйте свої ідеї стосовно захисту Азовського моря.

Відеоролик «Екологічна акція під Маріуполем: волонтери вивезли 50 мішків сміття» // URL: https://www.youtube.com/watch?v=jXaGmTFVaQM

 

- А «Екологічний експрес» мчить нас до живописної Буковини. І тут ми, на жаль, зіткнемося з нещадною вирубкою лісів.

Зупинка №3 (Слайди 10-11)

Ліси Буковини

  1. «Збирач»

      Визбирайте з наведеного тексту прикладки з означуваними словами. Визначте синтаксичну роль означуваних слів при прикладках.  Опишіть ілюстрацію, використовуючи прикладки.

 

Ліси Буковини

1490279538_1473439576_b1e Буковина чарівний край букових та хвойних лісів, омитий бурхливими водами річок Черемоша й Прута, не раз оспіваний у піснях. Саме через красу й велич лісів і потерпає цей край від вирубок дерев. Природоохоронці − екологи б’ють тривогу. Нещодавно журналісти програми «Факти тижня» разом з чернівецькими активістами зафіксували масові незаконні вирубки деревини на Буковині.

 Мешканці села Драчинці Кіцманського району зізнались журналістам, що темпи вирубок уже позначились на житті селян. Активісти тепер розкопують з-під гілля пеньки червонокнижного дерева. На цю ділянку вони вже викликали і поліцію, і екологів – і тепер злодії − крадії лісу знищують докази. За останній рік було зрубано 257 дерев дубів на суму понад мільйон гривень.

 Кіцманський районний суд надав дозвіл слідчому Кіцманського відділу поліції на тимчасовий доступ до документів державного підприємства «Чернівецький лісгосп», які стосуються незаконної вирубки дерев у місті Кіцмань Чернівецької області.

8. «Коло ідей» (Слайд 12)

- Перегляньте відеоролик та запропонуйте свої ідеї запобігання вирубці дерев та збереженню лісових масивів. Відеоролик «Майбутнє лісу в твоїх руках!» 

 URL: https://www.youtube.com/watch?v=Xc4YXUsOWGY  

 

V. РЕФЛЕКСІЙНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП

1. Слово вчителя

-  Настав час підбити підсумки нашої подорожі. Сьогодні ви збагатилися знаннями про унікальну природу України, усвідомили, як важливо оберігати її, робити все для того, аби наша планета і надалі цвіла й зеленіла не тільки в чудових народних піснях, а й насправді. Я хочу, щоб у дорогу ви взяли поради з пісні.

Звучить пісня «Три поради» (сл. Ю.Рибчинського, муз. І.Шамо) (Слайд 13)

URL: https://www.youtube.com/watch?v=Wpx6lWqaEIo

- А наш «Екологічний експрес» прямує до Мовознавчого вокзалу й буде чекати нових пасажирів.

2. Оцінювання навчальних досягнень учнів

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (Слайди 14 -15)

  1. Виконати вправу підручника (для учнів із середнім рівнем навчальних досягнень).
  2. Зайти на сторінку первоцвітів у Фейсбуці, описати первоцвіт, який сподобався, у описі використати 3-5 прикладок (для учнів із достатнім рівнем навчальних досягнень).

https://www.facebook.com/profile.php?id=100049480816401

  1. Придумати історію знайомства однієї квітки з іншою, використовуючи прикладки, наприклад: написати, як Тюльпан Дібровий поїхав екологічним експресом до своєї подружки Лілії Лісової, яка занесена до Червоної книги України (для учнів із високим рівнем навчальних досягнень).

C:\Users\Оксана\Desktop\Чорнобиль\Снимок -------.PNG

 

Список використаної літератури

  1. Бойко В.М. Географія: підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. \В.М.Бойко, І.Л.Дітрук, Л.Б.Заставецька– Кам’янець-Подільський. Абетка, 2016.- 296с.
  2. Єрмоленко С.Я. Українська мова: підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів.\ С.Я.Єрмоленко, В.Т.Сичова, М.Г.Жук.- К.: Грамота, 2016.- 272с.
  3. Маринич О.М. Георафічна енциклопедія України. Т.1. К., 1990.- 648с.
  4. Пометун О. ПироженкоЛ. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. К.: Видавництво А.С.К., 2004.- 204с

 

Посилання на презентацію до уроку:

https://drive.google.com/file/d/1TqpA00uFYSEDEiSsTxs8ZUVQeYNXnSNC/view?usp=sharing

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
30 грудня 2021
Переглядів
650
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку