Порядок слів у реченні. Логічний наголос.

Про матеріал
Дана розробка допоможе ознайомити учнів з поняттям про прямий і зворотний порядок слів у реченні, дотримуватись логічного наголосу при інтонуванні речень.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Порядок слів у реченні. Логічний наголос

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Тема. Порядок слів у реченні. Логічний наголос.

  Мета :

                ознайомити учнів з поняттям про прямий і зворотний порядок слів у     реченні;

                навчати дотримуватись логічного наголосу при інтонуванні речень;

                 розвивати вміння спостереження за мовним матеріалом;

                формувати вміння правильно інтонувати різні за метою висловлювання речення відповідно до комунікативного матеріалу;

                виховувати пошану до рідного слова.

      Обладнання: дидактичний матеріал, комп’ютерна   презентація.

      Тип уроку:  урок засвоєння нового матеріалу.

 

Перебіг уроку

 

          

 

І. Організаційний момент. Створення емоційної ситуації

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання
  2. «Незакінчене речення»
  • Речення як основна синтаксична одиниця виражає…
  • За будовою речення поділяються на…
  • За метою висловлювання речення поділяються на…
  • За інтонацією речення бувають…
  • Спільним у реченні і словосполученні є…
  • Речення на відміну від словосполучення…

 

3.Графічний диктант

Запишіть графічними позначеннями вид речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням.

  Де той рік, де той місяць, той проклятий тиждень і день,

  Коли ми, українці, забули, що ми – українці?

  І що є в нас душа, повна власних  чеснот і щедрот,

  І що є у нас думка, яка ще од Байди нам в’ється,

  І що ми на Вкраїні  таки український народ,

  А не просто населення, як це у звітах дається.

  І що хміль наш – у пісні, а не у барилах вина,

  І що щедрість – в серцях, а не лиш у крамничних вітринах.

  І що є у нас мова, і що українська вона,

  Без якої наш край – територія, а не Вкраїна.

  Я до себе кажу і до кожного з вас: - Говори!

  Говорімо усі, хоч ми й добре навчились мовчати!

  Запитаймо у себе: відколи, з якої пори

  Почали українці себе у собі забувати?

  ( П? Р. Р. Р.С! С! СП?)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети, завдань уроку

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу

  1. Творче спостереження з елементами аналізу

Завдання: визначте граматичну основу в кожному реченні. Зверніть увагу на послідовність розташування головних членів речення. Прочитайте речення, виділяючи за допомогою логічного наголосу слова – присудки.

 

  1. Слово вчителя про прямий і зворотний порядок слів та логічний наголос

 Порядок слів у реченнях – це розташування слів  у реченні стосовно одне одного. В українській мові  порядок розташування слів у реченнях  вільний, бо за кожним членом речення не закріплено постійного місця. Проте це не означає, що відсутні правила словопорядку в реченні. 

 Розрізняють два типи порядку слів:

а) прямий, або звичайний (підмет – перед присудком; додатокпісляпідпорядковуючого слова,  означення перед означуваним словом);

     б)  зворотний, або інверсія (від лат. іnversiо – перегортання,     перестановка) (присудок перед підметом;  додаток перед               підпорядковуючим словом; означення після означуваного слова).

 Як правило, при прямому порядку слів на початку речення подається  "дане” ("відоме”), наприкінці – "нове”.

 Логічний наголос – виділення у реченні за допомогою  посилення  голосу  одного зі слів, найбільш важливих за змістом. Логічний наголос               -  виражальний засіб усного мовлення. 

          За С.Караманом.

 

V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи,                      удосконалення загально пізнавальних і творчих умінь з теми.

      1.Практична робота

Запишіть речення, зробіть його синтаксичний розбір. Визначте порядок слів у реченні. На які слова падає логічний наголос? Прочитайте речення з наголосом на іншому слові. Що змінилось? Зробіть висновок про порядок слів у реченні.

  1. Дослідження – трансформація

Прочитайте речення, дотримуючись правильної інтонації та логічного наголосу. Визначте порядок слів (прямий чи зворотний). Змініть порядок слів у реченні на протилежний.

 

З’ясуйте, чи впливає порядок слів на синтаксичну структуру речення та його вид.

 

 

    VІ. Систематизація і узагальнення знань

  1. Експрес – опитування
  • Яке значення в реченні має порядок слів?
  • З якою метою використовують речення зі зворотним зв’язком?

 

  1. Усні вправи

а) Визначити порядок слів у реченні.

Чесна людина дотримує слова. Хто береже слова, збереже й голову.На хвості принесла сорока. Сказав він, як гвіздка забив.

 

б)Прочитайте речення, змінюючи логічний наголос.

Співатиме на вітер півень чи ні, а день буде.

 

  1. Творче завдання

Скласти власне речення, у якому в залежності від логічного наголосу змінюється зміст.

VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання

VІІІ.  Пояснення домашнього завдання

 

docx
Додано
2 січня 2022
Переглядів
2110
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку