Порядок слів у реченні. Логічний наголос
Тема. Порядок слів у реченні. Логічний наголос.
Мета :
• ознайомити учнів з поняттям про прямий і зворотний порядок слів у реченні;
• навчати дотримуватись логічного наголосу при інтонуванні речень;
• розвивати вміння спостереження за мовним матеріалом;
• формувати вміння правильно інтонувати різні за метою висловлювання речення відповідно до комунікативного матеріалу;
• виховувати пошану до рідного слова.
Обладнання: дидактичний матеріал, комп’ютерна презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент. Створення емоційної ситуації
ІІ. Актуалізація опорних знань
3.Графічний диктант
Запишіть графічними позначеннями вид речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням.
Де той рік, де той місяць, той проклятий тиждень і день,
Коли ми, українці, забули, що ми – українці?
І що є в нас душа, повна власних чеснот і щедрот,
І що є у нас думка, яка ще од Байди нам в’ється,
І що ми на Вкраїні таки український народ,
А не просто населення, як це у звітах дається.
І що хміль наш – у пісні, а не у барилах вина,
І що щедрість – в серцях, а не лиш у крамничних вітринах.
І що є у нас мова, і що українська вона,
Без якої наш край – територія, а не Вкраїна.
Я до себе кажу і до кожного з вас: - Говори!
Говорімо усі, хоч ми й добре навчились мовчати!
Запитаймо у себе: відколи, з якої пори
Почали українці себе у собі забувати?
( П? Р. Р. Р.С! С! СП?)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети, завдань уроку
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу
Завдання: визначте граматичну основу в кожному реченні. Зверніть увагу на послідовність розташування головних членів речення. Прочитайте речення, виділяючи за допомогою логічного наголосу слова – присудки.
Порядок слів у реченнях – це розташування слів у реченні стосовно одне одного. В українській мові порядок розташування слів у реченнях вільний, бо за кожним членом речення не закріплено постійного місця. Проте це не означає, що відсутні правила словопорядку в реченні.
Розрізняють два типи порядку слів:
а) прямий, або звичайний (підмет – перед присудком; додатокпісляпідпорядковуючого слова, означення перед означуваним словом);
б) зворотний, або інверсія (від лат. іnversiо – перегортання, перестановка) (присудок перед підметом; додаток перед підпорядковуючим словом; означення після означуваного слова).
Як правило, при прямому порядку слів на початку речення подається "дане” ("відоме”), наприкінці – "нове”.
Логічний наголос – виділення у реченні за допомогою посилення голосу одного зі слів, найбільш важливих за змістом. Логічний наголос - виражальний засіб усного мовлення.
За С.Караманом.
V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загально пізнавальних і творчих умінь з теми.
1.Практична робота
• Запишіть речення, зробіть його синтаксичний розбір. Визначте порядок слів у реченні. На які слова падає логічний наголос? Прочитайте речення з наголосом на іншому слові. Що змінилось? Зробіть висновок про порядок слів у реченні.
• Прочитайте речення, дотримуючись правильної інтонації та логічного наголосу. Визначте порядок слів (прямий чи зворотний). Змініть порядок слів у реченні на протилежний.
• З’ясуйте, чи впливає порядок слів на синтаксичну структуру речення та його вид.
VІ. Систематизація і узагальнення знань
а) Визначити порядок слів у реченні.
Чесна людина дотримує слова. Хто береже слова, збереже й голову.На хвості принесла сорока. Сказав він, як гвіздка забив.
б)Прочитайте речення, змінюючи логічний наголос.
Співатиме на вітер півень чи ні, а день буде.
Скласти власне речення, у якому в залежності від логічного наголосу змінюється зміст.
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання
VІІІ. Пояснення домашнього завдання