Урок з української мови на тему: "Спостереження за значенням спільнокореневих (споріднених) слів"

Про матеріал
Ознайомити учнів з поняттям «спільнокореневі слова»; вчити знаходити серед поданих слів спільнокореневі; розвивати увагу до лексичного значення слів; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов і бережливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

Тема: Спостереження за значенням спільнокореневих (споріднених) слів

Мета: ознайомити учнів з поняттям «спільнокореневі слова»; вчити знаходити серед поданих слів спільнокореневі; розвивати увагу до лексичного значення слів; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов і бережливе ставлення до природи.

Обладнання: Підручник «Українська мова» 2 клас, М.Захарійчук

План:

1.Організація початку уроку

1.1Привітання

2. Перевірка домашнього завдання, відтворення і корекція опорних знань

2.1 Хвилинка каліграфії

2.2 Слухання вірша

3. Повідомлення теми, мети, задач уроку і мотивація навчальної діяльності школярів

4. Сприймання та первинне усвідомлення нового матеріалу.

4.1 Робота за підручником (с. 116)

4.2 Фізкультхвилинка

4.3  Продовження роботи з підручником

5. Узагальненим і систематизація знань

5.1  Робота над скоромовкою

5.2 Гра «Об'єднай родину»

6.Підсумок уроку

7.Домашнє завдання

Хід уроку:

1.Організація початку уроку

1.1Привітання

2. Перевірка домашнього завдання, відтворення і корекція опорних знань

2.1 Хвилинка каліграфії

Аб бе орт фе ель ел

2.2Слухання вірша

ПРО ЩО ГОВОРЯТЬ ЗВІРІ

Ворон каже воронятку:

— Мій біленький.

Слон говорить слоненятку:

— Мій маленький. Заєць каже зайченяті:

— Мій хвостатий. Гуска шепче гусеняті:

— Мій крилатий.

Лев говорить левенятку:

— Мій ласкавий.

Лис говорить лисенятку:

— Мій лукавий.

М. Сингаівський

— Про яких тварин ідеться у вірші?

— Запишемо їхні «сімейки», родини. 

Ворон, воронятко.

Слон,слоненятко. 

Заєць, зайченя.

Гуска,гусеня. Лев, левеня. Лис, лисеня.

3. Повідомлення теми, мети, задач уроку і мотивація навчальної діяльності школярів

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як називаються такі слова.

4. Сприймання та первинне усвідомлення нового матеріалу.

4.1 Робота за підручником (с. 116)

Вправа 1

— Прочитайте текст. Чи є гусята племінниками гусені? Чому?

 Випишіть із тексту слова, які вказують на родину гусака. Ці слова підкреслені. Яка частина в них спільна? Підкресліть.

— Слова, які об'єднані одним значенням,— це слова-«родичі», або споріднені слова. Спільна частина споріднених слів називається коренем.

Вправа 2

— Прочитайте слова кожного рядка.

— Спишіть, вилучивши слово, яке не є «родичем». Морелі — сорт абрикоси, вишні з дрібними плодами.

— Споріднені слова, у яких є спільний корінь, називаються спільнокорене-вими.

Прочитайте на с. 117, як визначати корінь.

4.2 Фізкультхвилинка

4.3  Продовження роботи з підручником

Вправа З

— Прочитайте текст. Про що ви дізналися з цього тексту?

 Спишіть текст, уставляючи пропущені букви. Підкресліть споріднені слова. Позначте корінь у кожному слові.

 Назвіть букви, які ви вписали. Яка буква не має звука? Яка буква позначає два звуки?

— До підкресленого слова доберіть споріднене, яке відповідає на запитання хто? Складіть і запишіть із ним речення.

5. Узагальненим і систематизація знань

5.1  Робота над скоромовкою

— Запишіть скоромовку. Підкресліть споріднені слова. Воронапроворонилавороненя.

— Чим цікаві слова у реченні? (Вони споріднені.)

— Який корінь у цих словах? Позначте його.

5.2 Гра «Об'єднай родину»

— Доповніть «родини» тварин спорідненими словами. Запис на дошці:

Заєць — зайченя — зайченята. (Як називають маму зайченят?) 

Лисиця — лисеня — лисенята. (Хто є татусем у лисячому сімействі?) 

Вовк — вовченя — вовченята. (Як називають маму у вовчому сімействі?) 

Ведмідь — ведмежа — ведмежата. (Хто мама у ведмежат?) 

їжак — їжаченя — їжачата. (Як називають маму їжачат?)

— Спишіть 2 рядки за вибором.

6.Підсумок уроку

— Як називаються слова-родичі? Наведіть приклади.

7.Домашнє завдання

С. 117, завдання після вправи 3.

 

 

docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
730
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку