Тема: Уживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом.
Мета:
Навчальна: закріпити основні правила вживання апострофа; удосконалити навички правильно вимовляти й писати слова з апострофом; формувати вміння використовувати здобуті знання на практиці.
Розвиваюча: розвивати вміння та навички правопису слів з апострофом; розвивати логічне мислення, кмітливість; удосконалювати роботу в парах, групах; заохочувати до співробітництва.
Виховна: виховувати любов і пошану до рідного слова.
Тип уроку. Закріплення вивченого матеріалу з використанням інтерактивних технологій
Форма проведення. Урок –гра.
Обладнання. Підруч. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл., робочі зошити, картки з роздатковим матеріалом, мультимедійна дошка
Мова – державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни –
Мову ,як матір любіть.
(Ф.Пантов)
Любіть красу своєї мови ,
Звучання слів ,правопис слів :
Це квітка ніжна і чудова
Коханих батьківських степів
(Т.Мосенко)
Хід УРОКУ
1.Організаційний момент
2.Мотивація навчальної діяльності учнів
а)Оголошення імені й теми уроку
Вступне слово вчителя:
(Зачитую рядки вірша ; 1-й слайд: вірш)
Діти, наша мова – то бездонне джерело, яке ми з вами досліджуємо і вивчаємо на кожному уроці.
Сьогодні ми будемо повторювати певну орфограму, але яку саме, ви скажете мені, відгадавши цю загадку : ( 2-й слайд: загадка про апостроф)
Я такий же, як знак розділовий,
І відомий шкільній дітворі
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу ,а вгорі.
Спробуй лиш написати ім’я –
Зразу стану потрібен і я.
(Апостроф)
Учитель: Тож яка це орфограма?
Відповідь: Написання апострофа.
3. Оголошення теми і мети уроку
Учитель: Так, діти, сьогодні тема нашого уроку: «Вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом». А перед нами поставлено такі завдання:
( 3-й слайд: Тема і завдання уроку)
4. Актуалізація опорних знань учнів
А урок ми проведемо у вигляді гри. Ви любите гратися? Всі завдання будуть пов’язані з красою і багатством рідної мови. А за правильно виконані завдання ви отримуватимете ось такі пелюстки. Кожна з них -це один бал. В кінці уроку складете квітку зі своєю оцінкою.
Психологічний настрій.
Перед початком давайте пригадаємо правила поведінки роботи у команді:
Ми всі одна команда.
Один за всіх і всі за одного.
Будь ввічливим, не ображай і не ображайся.
Кожен має свою думку.
Пам’ятай правила!
Говори правильно!
Пиши грамотно!
Не перебивай!
5. Перевірка домашнього завдання (робота в парах)
Молодці! Тож розпочинаємо гру !
Перше завдання «Так чи ні»
Додому вам було вивчити правила вживання апострофа, давайте перевіримо, як у вас це вийшло. На партах лежать картки для взаємоперевірки, візьміть їх, запишіть своє пізвище та ім’я. Я буду читати завдання, а ви заповніть пусті клітинки відповідями (так -це +) , (ні -це –)
П.І |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
оцінка |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Читаю завдання:
Риб’ячий, п’ю, сім’єю, солов’ї, торф’яний (після б, п, в, м, ф перед я, ю, є, ї) Лук’ян (після к перед я) сузір’я ( після тв.[ р]) свято, духмяний (збіг кореневих приг.) буря (після м’як. р).
Обміняйтеся картками і перевіримо відповіді. Підсумуйте і поставте оцінки. Максимальна 10 б.
(4-й слайд: таблиця правильних відповідей; слова і відповідне правило)
Покладіть картки з краю парти. Поки я (або учень) збираю картки, ви, користуючись таблицею в підручнику (ст.), поясніть написання цих же слів відповідним правилом. (Даю пелюстки– бали)
6. Практична частина уроку
Перед другим завданням приготуємо наші пальчики для письма:
Гра „Пальчики вітаються”
Лікті стоять на парті. Кожним пальцем правої руки діти торкаються пальців лівої руки вперед і назад. Потім з пальчиками сусіда.
Друге завдання гри «Впіймай слово»
Візьміть зошити і запишіть «Число, Класна робота,». (Слідкуйте за осанкою).
Наша мова багата на прислів’я та приказки, то ж послухайте їх та впіймайте і випишіть слова з орфограмою «апостроф».
Дружні сороки гусака з’їдають. Не обійти, не об’їхати. Щастя у повітрі не в’ється, а руками дістається. Борг перед матір’ю важко сплатити. На безриб’ї і рак – риба. Палка тільки по м’ясу б’є ,а слово до кісток дістає. Об’єднана сила рушить скелю. Перевіримо. (Даю пелюстки– бали)
(5-й слайд: виписані слова)
(Третє завдання гри «Говори правильно»)
Мова у нас милозвучна і вимагає правильної вимови слів. Тому наступне завдання гри «Говори правильно». Прочитайте слова, чи є різниця у їх вимові, і яка?
Свято, цвях Кам’яний, черв’як
(6-й слайд: правильна вимова слів) (Даю пелюстки – бали)
(Завдання ІV гри « Третій зайвий» Підручник)
Як можна вивчити мову без підручника? Ніяк. Тож звернемося до нього. Четверте завдання вправа 288 «Третій зайвий». У кожній групі слів знайдіть одне, яке відрізняється написанням і запишіть його. Будьте уважні з 4-ою групою слів, чи є там зайве? Перевіряємо. ( Даю кружечки – бали)
(Завдання V гри «Я – Учитель»)
Мова абсолютно не терпить помилок. Зараз уявіть себе на місці вчителя. Виправте в тексті помилки і запишіть його:
Настрій у мене був св’ятковий (святковий). Гарячий літній день духм’яно (духмяно) пахне хлібом і квітами. Травянистий (Трав’янистий) килим припав пилом. Тьм’яно(Тьмяно) поблискує вдалині річка. На току дівчата, завязані(зав’язані) по самі брови хустками, віють зерно.
Перевіримо.
(Даю кружечки – бали)
(7-й слайд: «Я- учитель»)
Бачу втомилися, давайте зробимо невеличку перерву і відпочинок для наших очей .
7. Фізкультхвилинка. Рухівка для очей.
Комплекс вправ для очей
Вправи виконуються сидячи в зручній позі, хребет прямий, очі розплющені, погляд – прямо, відвернувшись від підручника, зошита
1.Погляд спрямовувати вліво-вправо, вправо-прямо, вгору-прямо, додолу-прямо без затримки в кожному положенні.
Повторити 5 разів і 5 разів у зворотному напрямі.
2.Заплющити очі на рахунок «раз-два», розплющити очі і подивитися на кінчик носа на рахунок «три-чотири».
3.Кругові рухи очей: до 5 кругів вліво і вправо.
Відпочили, давайте продовжимо
Як і кожне явище в природі, мова не обходиться без досліджень. Тому зараз ми проведемо таке мовне дослідження:
(Завдання VІ у грі «Дослідження»)
(8-й слайд: «Дослідження») Біля дошки.
Чи впливає апостроф на кількість звуків у словах? Перевіряємо. ( Даю пелюстки – бали)
(Завдання VІІ)
Чим краще людина знає мову, тим більший у неї словниковий запас і їй легше висловлювати власні думки. Тож наступне завдання гри «Творче». Використовуючи дані слова, складіть невеликий текст про весну:
(9-й слайд: Творча робота)
У верхів’ях дерев, з’являються, м’який килим, свято, подарунки на пам’ять.
( Як гарно ранньою весною. Легенький вітерець гуляє у верхів’ях дерев. З’являються перші квіти. Зелена соковита травичка вкриває землю, ніби м’який килим. А восьмого березня приходить чудове свято. І усі вітають любих жінок подарунками на пам'ять.) Перевіряємо (Даю пелюстки-бали)
Завдання VІІІ
Під кінець нашої гри розгадаємо квітковий кросворд. Будьте уважні: відгадки- це слова з орфограмою «апостроф».
(10-й слайд: Квіточка – хитринка)
(Даю кружечки – бали)
8. Домашнє завдання (за вибором)
1. Скласти казку про апостроф.(12 балів)
3. Підручник вправа 293 (І і ІІ завдання)
9. Підсумок уроку
(11-й слайд: Таблиця) (Даю кружечки – бали))
На уроці я…………
Ось і пролунає дзвінок,
Закінчиться наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.
Запашну, як вишні гілка,
Гомінку, немов сопілка,
Мусим завжди я і ти
Рідну мову берегти.
Правила вживання апострофа
Завдання: до поданих слів дібрати слова з протилежним значенням, записати їх словами і у фонетичній транскрипції, обґрунтувати написання. З двома словами скласти речення.
Твердий —
забувати —
зникнути —
будень —
Творча робота.
Конструювання слів(робота в парах).
До поданих слів дібрати споріднені, які пишемо з апострофом. Записати ці слова. Обґрунтувати вживання апострофа. Група 1. Двір, їхати, віра. Група 2. Гора, ятрити, кропива. Група 3. Верба, полива, трава.