Урок з української мови на тему:"Уживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом."

Про матеріал
Розробка відкритого уроку з української мови для учнів 5 класу на тему :"Уживання апострофа.Правильна вимова та написання слів з апострофом."
Перегляд файлу

Тема: Уживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом.

Мета:

Навчальна: закріпити основні правила вживання апострофа; удосконалити навички правильно вимовляти  й писати слова з апострофом; формувати вміння використовувати здобуті знання на практиці.

Розвиваюча: розвивати вміння та навички правопису слів з апострофом; розвивати логічне мислення, кмітливість; удосконалювати роботу в парах, групах; заохочувати до співробітництва.

Виховна: виховувати любов і пошану до рідного слова.

Тип уроку. Закріплення вивченого матеріалу з використанням інтерактивних технологій

Форма проведення. Урок –гра.

Обладнання.  Підруч. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл., робочі зошити, картки з роздатковим матеріалом, мультимедійна дошка

Мова – державна перлина,

Нею завжди дорожіть:

Без мови немає країни –

Мову ,як матір любіть.

(Ф.Пантов)

Любіть красу своєї мови ,

Звучання слів ,правопис слів :

Це квітка ніжна і чудова

Коханих батьківських степів

(Т.Мосенко)

Хід УРОКУ

1.Організаційний момент

2.Мотивація навчальної діяльності учнів

а)Оголошення імені й теми уроку

Вступне слово вчителя:

(Зачитую рядки вірша ; 1-й слайд: вірш)

Діти, наша мова – то бездонне джерело, яке ми з вами досліджуємо і вивчаємо на кожному уроці.

Сьогодні ми будемо повторювати певну орфограму, але яку саме, ви скажете мені, відгадавши цю загадку : ( 2-й слайд: загадка про апостроф)

Я такий же, як знак розділовий,

І відомий шкільній дітворі

Та в словах української мови

Я пишусь не внизу ,а вгорі.

Спробуй лиш написати ім’я –

Зразу стану потрібен і я.

                          (Апостроф)

Учитель: Тож яка це орфограма?

Відповідь: Написання  апострофа.

3. Оголошення теми і мети уроку

Учитель: Так, діти, сьогодні тема нашого уроку: «Вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом». А перед нами поставлено такі завдання:

  • правильно писати і вимовляти слова з апострофом;
  • знаходити орфограму «апостроф», виправляти помилки, обгрунтовуючи написання відповідним правилом;
  • складати речення і мікротексти.

( 3-й слайд: Тема і завдання уроку)

4. Актуалізація опорних знань учнів

 А урок ми проведемо у вигляді гри. Ви любите гратися? Всі завдання будуть пов’язані з красою і багатством рідної мови. А за правильно виконані завдання ви отримуватимете ось такі пелюстки. Кожна з них -це один бал. В кінці уроку складете квітку зі своєю оцінкою.

Психологічний настрій.

Перед початком давайте пригадаємо правила поведінки роботи у  команді:

Ми всі одна команда.

Один за всіх і всі за одного.

Будь ввічливим, не ображай і не ображайся.

Кожен має свою думку.

Пам’ятай правила!

Говори правильно!

Пиши грамотно!

Не перебивай!

5. Перевірка домашнього завдання (робота в парах)

Молодці! Тож розпочинаємо гру !

  Перше  завдання «Так чи ні»

Додому вам було вивчити правила вживання апострофа, давайте перевіримо, як у вас це вийшло. На партах лежать картки для взаємоперевірки, візьміть їх, запишіть своє пізвище та ім’я. Я буду читати завдання, а ви заповніть пусті клітинки відповідями (так -це +) , (ні -це –)

 

П.І

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

оцінка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Читаю завдання:

Риб’ячий, п’ю, сім’єю, солов’ї, торф’яний (після б, п, в, м, ф перед я, ю, є, ї) Лук’ян (після к перед я) сузір’я ( після тв.[ р]) свято, духмяний (збіг кореневих приг.) буря (після м’як. р).

Обміняйтеся картками і перевіримо відповіді. Підсумуйте і поставте оцінки. Максимальна 10 б.

(4-й слайд: таблиця правильних відповідей; слова і відповідне правило)

Покладіть картки з краю парти. Поки я (або учень) збираю картки, ви, користуючись таблицею в підручнику (ст.), поясніть написання цих же слів відповідним правилом. (Даю пелюстки– бали)

6. Практична частина уроку

 Перед другим завданням приготуємо наші пальчики для письма:

Гра „Пальчики вітаються”

Лікті стоять на парті. Кожним пальцем правої руки діти торкаються пальців лівої руки вперед і назад. Потім з пальчиками сусіда.

  • Любі діти! Я спостерігала, як віталися  пальчики і раділа з вашої  доброзичливості і гарного настрою . А тому з радістю повідомляю : „ Продовжуємо!” Творчих вам успіхів!

Друге завдання гри «Впіймай слово»

Візьміть зошити і запишіть «Число, Класна робота,». (Слідкуйте за осанкою).

Наша мова багата на прислів’я та приказки, то ж послухайте їх та впіймайте і випишіть слова з орфограмою «апостроф».

Дружні сороки гусака з’їдають. Не обійти, не об’їхати. Щастя у повітрі не в’ється, а руками дістається. Борг перед матір’ю важко сплатити. На безриб’ї і рак – риба. Палка тільки по м’ясу б’є ,а слово до кісток дістає. Об’єднана сила рушить скелю. Перевіримо.   (Даю пелюстки– бали) 

  • (Слово «матір’ю» біля дошки  потрібно записати фонетичною транскрипцією. Хто бажає?  (Даю пелюстку)  необов’язково)                                         

(5-й слайд: виписані слова)

(Третє завдання гри «Говори правильно»)

Мова у нас милозвучна і вимагає правильної вимови слів. Тому наступне завдання гри «Говори правильно». Прочитайте слова, чи є різниця у їх вимові, і яка?

Свято, цвях                   Кам’яний, черв’як

(6-й слайд: правильна вимова слів) (Даю пелюстки – бали)

(Завдання ІV  гри « Третій зайвий» Підручник)

Як можна вивчити мову без підручника? Ніяк. Тож звернемося до нього. Четверте завдання вправа 288 «Третій зайвий». У кожній групі слів знайдіть одне, яке відрізняється написанням і запишіть його. Будьте уважні з 4-ою групою слів, чи є там зайве? Перевіряємо. ( Даю кружечки – бали)

(Завдання V гри  «Я – Учитель»)

Мова абсолютно не терпить помилок. Зараз уявіть себе на місці вчителя. Виправте в  тексті помилки і запишіть його:

  Настрій у мене був св’ятковий (святковий). Гарячий літній день духм’яно (духмяно) пахне хлібом і квітами. Травянистий (Трав’янистий) килим припав пилом. Тьм’яно(Тьмяно) поблискує вдалині річка. На току дівчата, завязані(зав’язані) по самі брови хустками, віють зерно.

Перевіримо.

(Даю кружечки – бали)      

(7-й слайд: «Я- учитель»)

Бачу втомилися, давайте зробимо невеличку перерву і відпочинок для наших очей .

7. Фізкультхвилинка. Рухівка для очей.

Комплекс вправ для очей

  Вправи виконуються сидячи в зручній позі, хребет прямий, очі розплющені, погляд – прямо, відвернувшись  від підручника, зошита

 1.Погляд спрямовувати вліво-вправо, вправо-прямо, вгору-прямо, додолу-прямо без затримки в кожному положенні.

 Повторити 5 разів і 5 разів у зворотному напрямі.

 2.Заплющити очі на рахунок «раз-два», розплющити очі і подивитися на кінчик носа на рахунок «три-чотири».

 3.Кругові рухи очей: до 5 кругів вліво і вправо.

Відпочили, давайте продовжимо

Як і кожне явище в природі, мова не обходиться без досліджень. Тому зараз ми проведемо таке мовне дослідження:

(Завдання VІ у грі «Дослідження»)

(8-й слайд: «Дослідження») Біля дошки.

  • Запишіть слова фонетичною транскрипцією;
  • Визначте кількість букв і звуків у цих словах;
  • Зяблик – з’ясувати
  • Бурячок – бур’янець
  • Свято – в’яне
  • Духмяний – м’ята 

Чи впливає апостроф на кількість звуків у словах? Перевіряємо. ( Даю пелюстки – бали)

(Завдання VІІ)

Чим краще людина знає мову, тим більший у неї словниковий запас і їй легше висловлювати  власні думки. Тож наступне завдання гри «Творче». Використовуючи дані слова, складіть невеликий текст про весну:

(9-й слайд: Творча робота)

У верхів’ях дерев, з’являються, м’який килим, свято, подарунки на пам’ять.

( Як гарно ранньою весною. Легенький вітерець гуляє у верхів’ях дерев. З’являються  перші квіти. Зелена соковита травичка вкриває землю, ніби м’який килим. А восьмого березня приходить чудове свято. І усі вітають любих жінок подарунками на пам'ять.) Перевіряємо (Даю пелюстки-бали)

Завдання VІІІ

Під  кінець нашої гри розгадаємо квітковий кросворд. Будьте уважні: відгадки- це слова з орфограмою «апостроф».

(10-й слайд: Квіточка – хитринка)

  1. Група близьких родичів, що проживають разом.( Cім’я)
  2. Елементи вбрання священника. (Ряса)
  3. Частина голови. (Тім’я)
  4. Частина стопи. (П’ята)
  5. Запашна лікарська рослина. (М’ята)
  6. Що не можна вживати у піст. (М'ясо)

(Даю кружечки – бали)

 

8. Домашнє завдання (за вибором)

1. Скласти казку про апостроф.(12 балів)

3. Підручник вправа 293 (І і ІІ завдання)

 

9. Підсумок уроку

  • (Повторення й узагальнення основних правил уживання апострофа за таблицею.

(11-й слайд: Таблиця) (Даю кружечки – бали))

  • Кожен створює свою квітку- оцінку, приклеївши назбирані пелюстки до кружечка. У кружечку ставлять оцінку.
  • (12-й слайд: Відкритий мікрофон)

На уроці я…………

  • Навчився…….
  • Дізнався………
  • Зрозумів………
  • Заключне слово вчителя:

Ось і пролунає дзвінок,

Закінчиться наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі.

Запашну, як вишні гілка,

Гомінку, немов сопілка,

Мусим завжди я і ти

Рідну мову берегти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Правила вживання апострофа

4 91-92 1.jpg

4. Творча робота.

Завдання: до поданих слів дібрати слова з протилежним значенням, записати їх словами і у фонетичній транскрипції, обґрунтувати написання. З двома словами скласти речення.

Твердий —

забувати —

зникнути —

будень —

 

                 Творча робота.                                            

                 Конструювання слів(робота в парах).                                                             

                До поданих слів дібрати споріднені, які пишемо з апострофом. Записати ці        слова.           Обґрунтувати вживання апострофа.                                                                                                                                                                                     Група 1. Двір, їхати, віра.                                                                                                                                                                                                               Група 2. Гора, ятрити, кропива.                                                                                                                                                                           Група 3. Верба, полива, трава.

 

 

docx
Додав(-ла)
Бех Тетяна
Додано
14 жовтня 2021
Переглядів
1419
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку