Урок з української мови на тему " Вимова наголошених і ненаголошених голосних, позначення їх на письмі. Ненаголошені [е],[и],[о] в коренях слів. "

Про матеріал

Шановні колеги, вашій увазі пропонується розробка уроку з української мови для 5 класу, яка містить диференційовані завдання для перевірки раніше вивченого матеріалу.

Перегляд файлу

Тема  : Вимова наголошених і ненаголошених голосних, позначення їх на письмі. Ненаголошені [е],[и],[о] в коренях слів.

Мета уроку : ознайомити учнів з основними нормами літературної вимови голосних звуків; формувати вміння щодо написання й вимови голосних е, и, о в коренях слів, ненаголошених голосних, що не перевіряються наголосом; формувати вміння визначати в словах вивчені орфограми; розвивати пам′ять, мислення, мовлення; виховувати  любов до природи.

 Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

Ӏ.Оргмомент

ӀӀ.Актуалізація опорних знань.

1.Перевірка д/з.

2.Самостійна робота учнів за карточками( диференційовані завдання).

Картка 1.

Запишіть слова в алфавітному порядку, враховуючи першу, другу й наступні букви.

Сосна, гарбуз, знахідка, конкурс, місце, техніка, балка,ластівка,  юність, банк, праця,випадок.

 

Картка 2.

Випишіть  слова, у яких є приголосні  м'які звуки.

1.Тінь, білий, бій, дуб,дія.

 2.Дрімав, вітер, чуєш, сміх, між.

3.Плечі, тітка, спочатку, плавні, дім.

4.Ніч, липа, липень, звечора, мої.

 

Картка3.

Тестування

1. Позначте рядок, у якому всі слова правильно поділені для пере­носу:

А мі-сто, міс-то, ліс-ок, пар-та;

Б хо-джу, пі-джак, від-дзвеніти, за-світло;

В о-рел, кри-латий, до-звілля, ви-хід;

Г буль-йон, ку-ку-руд-за, міль-йон, оа-зис.

 

2. Позначте слово, у якому кількість звуків і букв не збігається:

А щавель;

Б зв’язок;

В пакунок;

Г надземний.

 

3. Позначте рядок, у якому всі слова не можна переносити з рядка в рядок:

А їжа, єнот, явір, мить;

Б ялина, тиша, шаль, тюль;

В рояль, баян, Яків, мрія, ясний.

Г ясен, єгер, доля, сіль.

 

4. Позначте рядок слів, у яких наголошений перший склад:

А книжки, бички, доріжки, кохання;

Б мати, ліки, ознака, тиша;

В босий, срібло, легко, кухонний;

Г синій, зелений, диво, добре.

 

5. Позначте рядок слів, у якому фонетичний запис відображає правильну вимову:

А просьба [прос’ба];

Б береговий [береговий];

В пісня [піс’на’];

Г учишся [учес’а].

6. Позначте рядок, у якому букви я, ю, є позначають два звуки:

А краєзнавчий, боєць, куля, портьєра;

Б малювати, п’єса, куля, м’ята;

В юрта, в’язати, переїхати, віяло;

Г їдальня, м’ясо, заєць, кар’єра.

 

3.Словниковий диктант:  Село, верба, сестра, широкий,великий, вишневий, зима, глибокий, зелений, дерева.

- Який розділ науки про мову вивчає правильне написання слів?

ӀӀӀ. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності( Звертаємося до словникового д-ту)

IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи

 1. Дайте відповідь на питання:

  • Як вимовляються голосні звуки в наголошених складах?
  • Як вимовляються ненаголошені [а],[у],[і]?
  • Як вимовляються ненаголошені [е],[и],[о]?

2.Послухайте вірш.

                Зима

Прийшла зима біловолоса...

Неначе білим полотном,

блискучим снігом одяглося

село і поле за селом.

Над полем синьою дугою

широке небо простяглось.

І, мов сльозою золотою,

блискуче сонце налилось.

Не так і дивиться, як літом,

не так і високо стоїть,

і не таким блискучим світом

його вінок ясний горить.

Замовкла річка над горою:

на зиму стала одпочить,

укрилась ковдрою скляною.

І верболіз не шелестить,

окутий снігом і морозом.

Осика бідная стоїть,

сумує вкупі з верболозом

і срібним листом не шумить.

Дрімають, стоячи, тополі,

і очерет сухий дріма.

Усе заснуло поневолі,

зачарувала все зима.

(А. Бабенко.)

 - Яка основна думка поезії? Якою ви уявили зиму?

2. Запишіть в зошити  слова з вірша й передайте їх звукописом:   зима, блискучим, шелестить, очерет,кожух,поріг. Давайте пояснимо правопис слів, користуючись ТМ на с.140

В українській літературній вимові голосні під наголосом вимовляються завжди чітко, плутаються ненаголошений [е] з [и], [и] з [е], написання яких створює складність; [о] з [у] плутають лише перед складом з наголошеним [у] або [і].           Написання слів з ненаголошеними звуками е, и, о перевіряється на­голосом. Треба змінити форму слова або дібрати спільнокореневе слово так, щоб сумнівний голосний став наголошеним. Якщо не можна перевірити написання слова за допомогою наголосу, застосовуємо правила.

Пишеться е:

Пишеться и:

Пишеться о:

1.У буквосполуках -ере-еле-  пелена, черевики

у буквосполуках -ри- -ли-:

блищати, тривога

у буквосполуках -оро-, -оло-:

дорога, колосся

2.Якщо е при зміні випадає або чергується з і:

осені — осінь, серпень — серпня

  • Ми сформулювали орфографічні  правила написання е,и,о. Що таке орфографічне правило, орфограма?( ТМ на с.139)
  • З якою метою треба знати орфографічні правила?
  • Роздивіться подану на форзаці підручника таблицю « Перелік основних орфограм».
  • Якої  помилки припустимося,якщо напишемо слово з порушенням правила?(форзац)

 

3. Вправа 263( робота в парі ).

4. Вправа 264( біля дошки)

5.Вправа 275(усно)

6. Творче конструювання: скласти речення з будь-яким фразеологізмом.

7. Розподільний диктант. Слова зі сполученнями –ере-, -еле-, -ри-, -ли- записати у два стовпчики.

 Береза, криниця, кришити, пелена, кривавий, очерет, берег, глитати, обережний, глибокий, берегиня, блищати, кривий, дерево.

V. Підсумки уроку

Незакінчене речення: «На уроці я дізнався про…».     «На уроці я навчився…».

VӀ. Домашнє завдання:ТМ на с.139-141, впр.265,269,270-на вибір

 

 

 

 

docx
Додано
22 липня 2018
Переглядів
3381
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку