Урок з української мови на тему " Загальна характеристика частин мови. Іменник як частина мови:значення, морфологічні ознаки,синтаксична роль.Іменники загальні й власні..."

Про матеріал

Шановні колеги, вашій увазі пропонується розробка уроку з української мови для 6 класу, яка містить компактний виклад матеріалу з даної теми, лінгвістичні ігри та творчі завдання.

Перегляд файлу

Тема.                      Морфологія. Орфографія

Загальна характеристика частин мови. Іменник як частина мови:значення, морфологічні ознаки,синтаксична роль. Іменники загальні й власні, конкретні й абстрактні. Велика буква і лапки у власних назвах. Збірні іменники

Мета: поглибити знання про морфологію як розділ науки про мову; про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки, повторити все відоме учням про іменники, що означають назви істот і неістот;загальні та власні назви, іменники конкретні й абстрактні; узагальнити знання учнів про велику букву і лапки у власних назвах; розвивати логічне мислення школярів, уміння аналізувати й узагальнювати, усне і писемне мовлення, пам'ять, спостережливість;виховувати  любов і повагу до рідної мови, кмітливість, старанність і наполегливість у навчанні

Тип уроку: урок повторення й узагальнення вивченого

                                                                                                                                                                                        З Тарасом нам вести не раз розмову

Напам’ять вчить могутній вірш його,

Щоб научались ми чужому слову

І не цурались рідного, свого!

                     Л. Забашта

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

1. Прочитайте епіграф. Чи згодні ви з автором? Доведіть свою точку зору.

Слово вчителя. Наша мова — це океан слів, а граматика — мудрий господар, володар цього океану, який  групує нескінченну кількість слів у певні групи, класи. Один із таких найважливіших класів — частини мови.( підручник с.94)

  •                   Який розділ науки про мову вивчає частини мови?
  •                   Чому, на вашу думку, морфологія пов’язана з орфографією?

                                 ( Коротка х-ка теми)

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

-       А з якими розділами науки про мову ви вже ознайомилися? Що вони вивчають?

 Фонетика (вивчає звуки).

 Графіка (букви).

 Орфографія (правильне написання).

 Орфоепія (правильна вимова).

 Лексикологія (лексика, значення, вживання і походження).

 Словотвір (способи творення слів).

 Стилістика (стилі мовлення).

 Фразеологія (стійкі сполучення слів).

 Пунктуація (уживання розділових знаків).

 Синтаксис (словосполучення і речення).

 Морфеміка або Будова слова (значущі частини слова).

IV. ПОВТОРЕННЯ Й ПОГЛИБЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

                 1.Вибіркова робота

- Прослухайте вірш. Випишіть частини мови, які є в українській мові. Які ознаки кожної частини мови називає автор?

ЗЛИТКИ ЗОЛОТІ

Чи ти задумувавсь, відкіль оті

у нашій мові злитки золоті?

Як намистини, диво калинове —

частини мови!

Який співець, поет, який письменник

уперше слово вигадав — іменник?

Іменник! Він узяв собі на плечі

велике діло — визначати речі,—

ім’я, найменування і наймення:

робота. Біль. І радість. І натхнення.

Ну а візьмімо назву — дієслово,

само підказує, що діє слово!

Ще й прикладу на нього не навів,

а вже до півдесятка дієслів!

Прикметник дасть іменнику-предмету

якусь його ознаку чи прикмету.

Числівник може визначить тобі

число речей, порядок при лічбі.

А поспитай звичайного займенника,

за кого він у мові? За іменника!

(Хоч може цей наш скромний посередник

замінювать числівник і прикметник.)

Прислівник звик, незмінюваний в мові,

ознаки різні виражать при слові.

Сполучник каже: скромну роль я маю,

але слова я в мові сполучаю.

І частка мовить: слово я службове,

але людині чесно я служу.

І, будьте певні, в інтересах мови

і так і ні де треба я скажу.

А вигук може пролунать, як дзвін,

у мові, мабуть, найщиріший він!

«Ура! — гукнеш ти друзям неодмінно. —

Сьогодні з мови я дістав «відмінно»!»

Частини мови! Назви наче й звичні,

полюбиш їх — красиві, поетичні!

«Відмінно» заслужив ти. Знав — чудово.

Це за любов найвища з нагород.

Хто ж так назвав оці частини мови?

Назвали вчені.

Й підхопив народ!  Д. Білоус

- Скільки частин мови в українській мові?                    Чи всі названо?

- На які три групи вони поділяються?

 

      2.Робота з підручником с.95   - Назвіть ознаки самостійних, службових частин мови .

 

3. Лінгвістичне дослідження

- Запишіть епіграф й проаналізуйте його з точки зору належності слів до частин мови.

- 3 епіграфа випишіть усі іменники.    - Яка частина мови називається іменником?

- Що означає іменник?

- Назвіть морфологічні ознаки іменника( належать до певного роду, змінюються за числами й відмінками)

- Дайте характеристику кожному іменнику за схемою:

Іменник — власна чи загальна назва — означає істоту чи неістоту — означає конкретне чи абстрактне поняття. (§ 19 матеріал підручника с.96-99):

                  4. Вправа 202, с.97

1 речення біля дошки : Поясніть орфограми, пунктограми

- Якими членами речення є іменники?

6речення – коментуючи з місця : - Користуючись м-ом таблички поясніть уживання великої літери( с.97)

         -    Яку орфограму вивчили?                    - Чи все розглянули?

Збірні іменники

Позначають сукупність, яка сприймається як ціле

група, загін, рій, народ, полк, екіпаж

                 5. Творче завдання                     Утворіть збірні назви від іменників.

Діти (дітвора), молоді люди (молодь), листок (листя), корінь (коріння), павутина (павутиння), волос (волосся), птах (птаство).

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розподіліть іменники на дві колонки: конкретні чи абстрактні назви.

Підручник, кошеня, листоноша, колібрі, сум, град, дощ,  радість, книга, якість, меблі, конвалія.

2. Лінгвістична гра: Плескаємо у долоні, якщо іменник — назва істоти.

Сутінки, земля, вода, качки, небо, дівчина, моряк, дітвора, каміння, комар, жнива, колосся, метелик.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ                      Рефлексія «Мікрофон»

Поставте своїм однокласникам запитання з теми уроку.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР):  §18-19, виконайте вправу 203,205,207

docx
Додано
22 липня 2018
Переглядів
1232
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку