Конспект уроку - подорожі для 5 класу. Узагальнення вивченого з фонетики, орфографії на основі творчості Т. Шевченка формує мовленнєві компетентності, виховує любов, повагу до слова, творчості Тараса Шевченка.
Конспект уроку з української мови 5 клас
« Я без тебе, мово, без зерна полова, соняшник без сонця..»
Мета: поглибити, узагальнити й систематизувати знання учнів із фонетики, орфографії; удосконалити орфоепічні й орфографічні навички; розвивати вміння виділяти головне, аналізувати мовний матеріал. Розвивати творчі вміння, увагу, мислення. Виховувати любов, повагу до слова, творчості Тараса Шевченка.
Тип уроку: узагальнення (подорож)
Звучить музика
І. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.
Прийшла весна…тепло і радість принесла. Світить сонечко. І піднімається настрій. Давайте уявимо себе і оцінимо свій настрій смайликом (діти обирають)
Назвіть одним словом.
черпається щось; основа чого-небудь; вихідне начало. (Джерело)
Отже, ключовим словом кросворду є «Кобзар» . А хто такий Кобзар?
Автором цієї збірки є Тарас Шевченко, геній, пророк, письменник, патріот.
"Він був сином мужика — і став володарем у царстві духа. Він був кріпаком — і став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком — і вказав нові світи й вільні шляхи професорам і книжним ученим. Десять літ він томився під вагою російської солдатської муштри, а для волі Росії зробив більше, ніж десять переможних армій".
Він є основоположником сучасної української літературної мови , яка сьогодні зачаровує нас милозвучністю, красою, неперевершеністю. Ми, нащадки Кобзаря, повинні плекати і цінувати, а найголовніше вивчати рідну мову. Тарас Григорович у поезії "До Основ’яненка" сказав:
Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине!
І тому сьогоднішній урок ми присвячуємо Тарасу Григоровичу Шевчкенку, на честь 200-річчя з Дня народження. І тема уроку « Я без тебе, мово, без зерна полова, соняшник без сонця..»
Мета: поглибити , узагальнити знання з теми «Фонетика», удосконалити орфоепічні ій орфографічні навички . Вдосконалити знання про творчість Кобзаря.
Проводимо урок у вигляді подорожі, про яку дуже мріяв Шевченко, і у 1843-1845 році здійснив. А ми помандруємо країною «Фонетика» до величної і суворої королеви «Орфографія».
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Виконання практичних завдань для формування компетентностей.
Пояснювальний диктант
Записати слова, які у своїй творчості використав письменник, вставити літери, пояснити орфограму. Дібрати слова для перевірки.
В..летень, з..лені л..вади, в..шневий, б…резові гілки, в..сокі очерети, з..лота пш..ниця, в..ршечки д..рев, в..ликі люди, тр..вожний сон, л..гкий серпанок, в..дюще око, п…семство.
2. «Фонетичний запис»
Вибірковий диктант (робота за варіантами).
Виписати слова, в який не співпадає кількість букв і звуків у фонетичній транскрипції.
Усе, що ми знаємо про дитину й підлітка Шевченка зі спогадів і його творів, засвідчує характер незвичайний, натуру чутливу і вразливу на все добре й зле, мрійливу, самозаглиблену й водночас непокірливу, вольову й цілеспрямовану, яка не задовольняється тяжко здобутим шматком хліба, а прагне чогось вищого. Це справді художня натура. Риси "незвичайності" хлопчика помітив ще його батько. Помираючи, він казав родичам: "Синові Тарасу із мого хазяйства нічого не треба; він не буде абияким чоловіком: з його буде або щось дуже добре, або велике ледащо; для його моє наслідство або нічого не буде значить, або нічого не поможе.
3. Подолавши перші перешкоди, потрапили у світ «Незрозумілих слів»
Переклад + взаємоперевірка
Солнце, доблестный, контрастный, шестнадцать,хворостняк, костлявий, авнпостный, випускной, скоростной, недельный,завистливый, счастливый.
Сонце, доблесний контрастний шістнадцять хворостняк кістлявий аванпостний випускний швидкісний счастливЫй,
4. Орфограма . Перед нами Пустеля помилок—страшна, безводна і жорстока. Треба виправити усі помилки, щоб врятуватися.
Редагування. Синтаксичний аналіз підкресленого речення.
Любив тарас \григорович рідні неосяжні прастори. Преїде ото на Україну, вийде на весокі Дніпрові кручі, дивится навкруги…. Периказуют старі люди, дуже дбав він про красу з…млі рідної. Посадит, було, молоден..ке деривце, водою полє і промовля до ного:
– Рости весоке та креслате, негнися ні перед паном, ні перед самим царем… Блескавиці не бійся, грози не страшися…
З усіх дирев найбільш любив Шевченко дуби. Гостював він якось у Сокиринцях. Прийшов у парк, попросив у садівника лапату, взяв дисяток молодих дупків і заходився садити на галявині…
5. Потрапляємо у «Місто Мякий знак. Апостроф»
Розподільний диктант
Записати слова у 3 колонки
З ь |
Без ь |
Апостроф |
|
|
|
Селянс..кий, альбом, довгунець, обивательський, К вишеньці, шпилька, небожчик , Вишнівка(виточка), комп'ютерний, об'єднувати, Лук'яненко, об'єкт, хом'як, арф'яр, телезвязок
«Садок вишневий коло хати»
6.Ось біля Брами грамотності. Щоб Брама відчинилася,треба подолати найскладнішу перешкоду : написати міні-твір.
IV. Узагальнення вивченого
1. «Злови помилку» Зайвим є:
2. Заключне слова вчителя.
Отже, Тарас Шевчеко—пророк, письменик України. И повинні шанувати і цінити, що залишено нам у спадок. Людина, яка усе своє життя віддала заради рідного народу. Поки живе мова — житиме й народ як національність (Іван Огієнко).
3.Рефлексія + настрій
4. Оцінювання
V. Домашнє завдання: до 9 балів: скласти опис улюбленої гри + підкреслити з орфограми, підкреслити хвилястою лінією слова, в яких не співпадає кількість букв і звуків.
10-12 балів: скласти казку про країну «Фонетика + підкреслити з орфограми, підкреслити хвилястою лінією слова, в яких не співпадає кількість букв і звуків.
Вчитель української мови та літератури Мазакова О.А.