Урок з української мови. Навчання грамоти "Слова – назви предметів. Назви істот та неістот"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови в 1 класі за системою розвивального навчання Ельконіна - Давидова
Перегляд файлу

Українська мова (навчання грамоти)

Тема: Слова – назви предметів Назви істот та неістот

Мета: предметно – логічний рівень: відкрити з учнями, що слова-назви предметів поділяються на дві групи: назви істот та неістот,вчитися розрізнювати слова назви істот та неістот, розширювати словниковий запас учнів; розвивати увагу, спостережливість, логічне мислення;

діяльнісний рівень: формувати дії контролю та оцінки під час визначення номінативної функції слів, формувати дію моделювання;

комунікативний рівень:пропедевтика навчального діалогу, формувати в дітей уміння працювати в парах; сприяти вихованню ціннісного ставлення до інших людей.

 

Тип уроку: комбінований

Обладнання:буквар «Сонечко» (автори Воскресенська Н.О., Свашенко А.О.), супутник букваря «Промінець» (автори Воскресенська Н.О., Свашенко А.О.), прописи, частина 1(автори І.П. Старагіна, О.А.Перепелицина, Н.П.Сосницька), фішки для позначення номінативної функції слів, предмети та малюнки.

 

Хід уроку

Ι. Організаційний момент

Дзвониквсімнам дав наказ —
До роботишвидше, клас.
Попрацюємвсістаранно,
Щобпройшовурок немарно.

 

ΙΙ.Рефлексія

  • Що ми вивчаємо на уроках навчання грамоти?
  • Що ми можемо виділити з мовного потоку?
  • Що саме можуть називати слова?
  • Як ми вже можемо «записувати» слова?

ІІІ. Ситуація успіху

- Відгадайте загадки та «запишіть» слова-відгадки за допомогою моделей. (Супутник букваря «Промінець», стор .9 Загадки читають учні, які вміють читати.)

1. Хоч буваю часто битий, але зовсім не сердитий, я стрибаю, веселюся… Чи вгадаєте, як звуся? (М’яч)

2.  У нього завжди уважні вуха. В одне говорить, а в друге слуха. (Телефон)

  • А можете ви «записати» слова-відгадки? (Один учень біля дошки  працює – «записує» слова, інші працюють в зошитах

Учитель постійно звертає увагу учнів на те, чи погоджуються вони з думкою того, хто працює біля дошки)

  • Ви дуже добре впоралися з загадками, відгадали їх та змогли навіть «записати» слова – відгадки за допомогою моделей. Я впевнена, що із наступною загадкою ви теж впораєтеся на відмінно.

ІV. Постановка навчально-практичного завдання. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

Наступну загадку читає учитель:

3.Жовтенькі клубочки ходять біля мами – квочки (Курчатка)

(Учень, що працює біля дошки продовжує пояснення: Курчатка – що це?

Вчитель звертається до учнів: - Чи всі погоджуються, що слово курчатка є відповіддю на питання що це? …Ходять біля мами … що?

Очікується, що хтось з дітей класу надасть пропозицію – хто?)

  • Дійсно, ходять… хто? курчатка. Отже слово курчатка є відповіддю на яке питання (Хто це?)
  • Чому ж до слів м’яч, телефон ми ставили питання що це?, а до слова курчатка – хто це?

Діти висувають пропозиції (скоріш за все, хтось з учнів скаже про живе та неживе).

- Перевірити ваші думки, нам допоможе наступне завдання.

V. Розв’язання навчального завдання

  • Розгляньте малюнки на стор. 13
  • Назвіть хто це? Хто там зображений? (Бабуся, хлопчик, дівчинка, корова, ворона, котик)
  • Що в них спільного? (Вони рухаються, вони живі).
  • А розгляньте малюнки – нижче на цій же сторінці, і назвіть їх. (Пилосос, телевізор, холодильник, праска, лійка, хліб).
  • А в цих предметах що спільного? (Вони не рухаються. Ці предмети не живі).
  • Тож, на які дві групи  розподілити всі слова-назви предметів? (ті, що називають живе і ті, що називають неживе.)

-Або говорять про слова-назви істот та слова-назви неістот.

-Отже, що називає слово курчатка істоту чи неістоту (Істоту). На яке питання відповідає це слово? (Хто це?)

Фізкультхвилинка

VІІ. Формування дій контролю та оцінки під час визначення «роботи» слів.

 

1. Гра «Хто це? Що це?»

На дошці висять малюнки. Діти мають назвати відповідні слова та записати їх за допомогою моделей.

Заєць, капуста, хом’як, корова, полуниця, людина, машина.

 

 

  1.     Робота за букварем «Сонечко» стор. 14
  • Розгляньте  малюнки  у підручнику, що там зображено?  Назвіть їх. (Дуб, береза, ялина, вишня).
  • Як їх можна назвати одним словом? (Дерева). Це істота чи неістота?
  • Розгляньте  малюнки  у підручнику нижче. Назвіть  слова, що називають зображене.
  • Яким словом можна назвати усе зображене?  (Тварини). Це істота чи неістота? Доведіть свою думку.
  • Отже, що можна сказати про роботу слів …?
    1.               Наступна гра «Вартові»

До дошкиможнавикликатипару учнів та влаштуватиміж ними змагання. Головне, щобкласбув у роліжурі, яке позначками «+», «-» оцінюєкожну з відповідей.

Фізкультхвилинка

Поміркуйте над таким запитанням: Коли ми користуємося словами – назвами предметів? Які це слова – назви істот, та назви – неістот.

 Робота в парах.

На кожній парті лежать дві фішки:зелена фішка модель слова-назвипредметаістоти та червона фішка модель слова-назви предмета неістоти. Учитель по черзі  називає  слова.  Учні мають домовитися, обрати та показати відповідну фішку.

ѴΙІІ. Підсумок уроку. Рефлексія

  • Про які слова ми дізналися сьогодні на уроці?
  • Як довести, що слово називає істоту, неістоти ?
  • Наведіть приклади істоти та неістоти

 

 

 

docx
Додано
18 січня 2022
Переглядів
375
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку