Тема: Побудова сполучень слів і речень із займенниками в різних формах. Повторення і закріплення вивченого матеріалу.
Мета: повторити й узагальнити вивчене про займенник;
вправляти учнів у вмінні розпізнавати займенники в усному та писемному мовленні; закріплювати вміння роздільного написання прийменників із займенниками; розвивати вміння використовувати займенники у мовленні;
формувати вміння працювати самостійно та в групах; виховувати інтерес до рідної мови, до джерел народної творчості, старанність, наполегливість.
Хід уроку.
I.Організація класу до уроку.
Добрий день, мої шановні учні! В мене в руках парасолька. Як ви думаєте навіщо вона мені?(відповіді учнів) А парасолька для того, аби ніяка мряка, похмура погода не обтяжила і не зіпсувала сонячного настрою, який я сподіваюся буде царювати у нас сьогодні на уроці.
Девіз уроку.
Зібратися разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх.
Г. Форд
II. Мотивації навчальної діяльності.
Психологічна настанова:
― А як будемо працювати на уроці – дізнаємося, розташувавши прислів’я в правильному порядку.
2) Хто багато робить, той багато знає.
1) Добрий початок – половина роботи.
3) Зробив діло – гуляй сміло!
― Перш ніж оголосити тему уроку, пропоную відгадати загадку:
Загадка:
Є добрий друг в іменника,
числівника й прикметника.
як звуть його –секрет,
така ось арифметика.
як втомляться іменники
у реченнях стояти,
до себе звуть їх
від втоми рятувати.
(займенник)
III. Оголошення теми і мети уроку.
Отже, як ви вже здогадалися темою нашого уроку буде повторення та узагальнення знань про займенник.
Мета нашої роботи – вправлятися у вмінні розпізнавати займенники в усному та писемному мовленні і вміти давати характеристику займеннику ( визначати особу, число і відмінок).
IV.Повторення основних понять, закономірностей, правил теми.
1. Бліц – турнір (технологія «Мікрофон»)
- Отож, сьогодні ми повторимо та узагальнимо наші знання про займенник.
Займенник частина мови Відповідає на питання хто? який? скільки? Вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає. Має особи: 1 особа — я, ми; 2 особа— ти, ви; 3 особа —він, вона, воно, вони. Змінюється за числами і відмінками. Має рід (в однині 3-ї особи): він — чоловічий рід; вона — жіночий рід; воно — середній рід. В реченні підмет або другорядний член |
2. Гра «Розсипанка»
Учні працюють на дошці необхідно відновити таблицю
Займенник |
Особа, число |
Вказує на: |
Я
|
1-ша особа однини
|
особу, що говорить про себе; |
ми
|
1-ша особа множини
|
багато осіб, включаючи того, хто про себе говорить |
ти
|
2-га особа однини
|
особу, до якої звертаємося; |
ви |
2-га особа множини |
осіб, до яких звертаємося; |
він вона воно |
3-тя особа однини
|
особу чи предмет, про який розповідають; |
вони
|
3-тя особа множини |
осіб, чи предмети, про яких розповідають. |
Молодці, з теоретичними знаннями ви впорались , а зараз побачимо , як ви вмієте застосовувати свої знання на практиці. Тепер запишемо (Третє березня. Класна робота)
3. Каліграфічна хвилинка
Урок продовжим без зупинки,
З каліграфічної хвилинки.
Красиво писати – себе поважати!
V. Виконання практичних завдань на повторення і закріплення основних умінь і навичок.
1. Диктант – мовчанка
- Я буду показувати вам картки, а ви записуйте займенники.( Один учень працює біля дошки)
• ІІ особа однини
• ІІІ особа однина ж.р.
• І особа мн.
• Прийшов до ( він)
• Згадувати (я )
• Спілкуватись з ( ми)
Перевірка диктанту:
Ти, вона, ми, прийшов до нього, згадувати мене, спілкуватись з нами.
2. Диференційована робота. Гра «Віднови прогалини».
Завдання:списати словосполучення, ставлячи займенники, що в дужках, у потрібні форми.
Просити у (він);
згадувати (я);
вдячний (ви);
спілкуватися з (ми);
дружити з (ти);
подорожувати з (ви).
Перевірка:
Просити у нього, згадувати мене, вдячний вам, спілкуватися з нами, дружити з тобою, подорожувати з вами.
3. Фізкультхвилинка
4. Творча робота. Гра «Редактори»
Ваше завдання замінити займенники 1 особи однини на 3 особу однини.
Я навчаюся в четвертому класі. У мене хороші оцінки з усіх предметів. Мені найбільше подобаються уроки математики й природознавства.
- А хто написав по іншому.
Він навчається в четвертому класі. У нього хороші оцінки з усіх предметів. Йому найбільше подобаються уроки математики й природознавства.
Перевірка творчої роботи.
Прочитайте записаний текст від імені 3 особи однини.
5. Робота з фразеологізмами
Прочитати і записати речення – фразеологізм, пояснити його значення. Відшукати займенники в реченні, підкреслити і зверху підписати особу і число займенника.
Працюємо по групам ( ряд – група)
1 ряд: Я не я і хата не моя. ( Нічого не знаю, ні за що не відповідаю).
2 ряд: Він звалився як сніг на голову. ( З’явився зненацька, несподівано).
3 ряд: Каші з ним не звариш. ( Не домовишся, не дійдеш згоди, взаєморозуміння).
Знаходимо займенник, підкреслюємо і зверху підписуємо: особу, число.
Перевірка по рядам.
6. Гра « Впізнай займенник»
Вивчим цю частину мови,
Вивчимо обов’язково,
Бо (3-тя ос. одн. Н.в.) потрібна дуже
І (1 ос. одн. Д.в.) , й (2 ос. одн. Д. в.) , мій друже.
(1 ос. одн. Н. в.) до ( 2 ос. одн. Р. в.) усміхнусь
І з ( 2 ос. одн. Ор. в.) подружусь,
Усміхнися й ( 2 ос. одн. Н.в.) (1 ос. одн. Д.в.) –
(1 ос. множ. Н. в.) з (2 ос. множ. Ор. в.) цілий світ.
Всі сміються навкруги –
( 3 ос. одн. Н.в. ч. р.), ( 3 ос. одн. Н.в. ж. р.), ( 3 ос. одн. Н.в. с. р.), (3 ос. множ. Н.в.),
бо усмішка в всіх одна,
жити в дружбі помага.
Вивчим цю частину мови,
Вивчимо обов’язково,
Бо вона потрібна дуже
І мені, й тобі, мій друже.
Я до тебе усміхнусь
І з тобою подружусь,
Усміхнися ти мені –
Ми з тобою цілий світ.
Всі сміються навкруги –
Він, вона, воно, вони,
бо усмішка в всіх одна,
жити в дружбі помага.
7. Гра "Зійдіть східцями" (Додаткова вправа)
(Кожній групі дається завдання: до особових займенників я, ми додайте букви, яких не вистачає, і прочитайте слова). Хто швидше?
І. |
|
|
6) Житель Японії (японець)
|
|||||
|
я |
|
|
|||||
1 |
я |
|
|
|
||||
2 |
я |
|
|
|
|
|||
3 |
я |
|
|
|
|
|
||
4 |
я |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
я |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
я |
|
|
|
|
|
|
II. |
|
|
|
1) Частина суші, що гострим кутом видається в море (мис)
|
|||||
|
м |
и |
|
|
|||||
1 |
м |
и |
|
|
|
||||
2 |
м |
и |
|
|
|
|
|||
3 |
м |
и |
|
|
|
|
|
||
4 |
м |
и |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
м |
и |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
м |
и |
|
|
|
|
|
|
V. Підсумок уроку
1. Вправа «Незакінчене речення»
Я знаю…
Я вмію…
Мені сподобалося…
VI. Домашнє завдання
Повторити тему Займенник
___________________________________________________