Клас : 5 Дата :
Тема. Правила вживання апострофа.
Мета: поглибити знання про правила вживання апострофа; дослідити, коли у слові не ставиться апостроф; удосконалювати вміння правильно визначати у словах орфограму, пояснювати написання слів; виробляти орфоепічні й орфографічні навички; розвивати логічне мислення, орфографічну пильність, культуру усного й писемного мовлення, зорову пам’ять; виховувати уважність до рідного слова, любов до природи.
Обладнання: підручник, презентація
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Вибірковий акродиктант. Випишіть слова, у яких на місці пропусків слід писати знак м’якшення. Підкресліть у них другі літери, з них має утворитися слово.
Тон..ший, Марин..ці, згин..те, тр..ох, рибал..ка, Хар..ків, Марусен..ці, африканс..кий, навчаєш..ся, різ..бяр, літ..нє, скрин..ка, мен..ший, калинон..ці.
Ключ. Графіка.
слові?
ІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Дослідження-зіставлення.
Буряк – бур’ян; пюре – п’ють.
(Пом’якшеними.)
Б’є, п’ять, солов’ями, м’ята, арф’яр; роз’ятрити, об’єднати, під’їзд; двох’ярусний, дит’ясла;
повір’я, бур’ян, пір’їна; Лук’ян, Лук’янчук, Лук’янець.
ІІ. Форування вмінь та навичок
Бесіда
Правила вживання апострофа
Апостроф ставиться перед я, ю, є, ї, що позначають два звуки [й + а; й + у; й + е; й + і], для позначення роздільної вимови твердих приголосних у таких випадках:
1. Після б, п, в, м, ф: б’є, в’ється, в’ялий, п’ють, м’ятний, солов’ї, кав’ярня, полум’яний, пам’ять, Прип’ять, торф’яний.
2. Після твердого р у кінці складу: пір’я, сузір’я, матір’ю, бур’ян, у Причорномор’ї.
3. Після к в імені Лук’ян і похідних від нього словах: Лук’яненко, Лук’янівка, Лук’янов.
4. Після префіксів та першої частини складних слів, що закінчуються на твердий приголосний: без’язикий, від’їхати, з’ясувати, об’єднаний, під’їзд, возз’єднання, між’ярусний, пів’яблука, дит’ясла.
Апостроф не ставиться перед я, ю, є:
1. Після б, п, в, м, ф, якщо перед ним стоїть приголосний (крім р), який належить до кореня: дзвякнути, мавпячий, морквяний, святкувати, тьмяний, цвях, свято, духмяний, але черв’як, верб’я, торф’яний.
2. Після р на початку складу (я, ю, є позначають м’якість звука [р]): буря, буряк, борються, гарячий, дрючок, крюк, моряк, рябий, рясний, рятувати, Рєпін.
Підкресліть орфограми.
На мавпячому святі всі пили тьмяний, духмяний морквяний сік, дзвякаючи цвяхами по
склянках (В. Запорко). Львів’яни В’ячеслав і Святослав Лук’янці – творчі люди: один із них арф’яр, інший – різьбяр по дереву. Існує повір’я, що в різдвяне надвечір’я не можна з’їсти навіть шматка хліба, поки не з’явиться в небі перша зоря.
Учителька роздала перевірені зошити. Тетянка заглянула в роботу Марійки й довірливо прошепотіла:
«Учителька не помітила в тебе помилки й 12 балів поставила. У слові зв’язок є збіг
приголосних звуків, а ти апостроф поставила». Що відповіла подрузі Марійка? Розберіть
за будовою слова відв’яжу, розм’яклі.
(Учні виконують вправи відповідно до змісту вірша.)
Слухати ми перестали
I тепер вci дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо вправу починати.
Руки вгору, руки вниз,
I легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Напишіть цей диктант без помилок і отримаєте звання ерудита й 12 балів.
Зі старого торф’яного болота в’ється стежечка до самого озера. Медвяний дух м’яти, зів’ялої осоки приємно лоскоче груди. Розм’якла земля, в’їдливі реп’яхи, що цвяшками впивалися в одяг, не пускали до озера. Загублене качине пір’я на тьмяному плесі озера та густа ряска надавали йому таємничості (За І. Муквичем).
ІV. Домашнє завдання
Вивчити правила вживання апострофа. Скласти словничок зі слів, у яких можна помилитися зі вживанням апострофа.
V. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
(На дошці зображено термометр. Учні, виходячи, позначають рисочкою рівень задоволення, отриманого на уроці.)