Урок з української мови "Правила вживання апострофа"

Про матеріал
Розробка уроку для учнів 5-х класів: "Правила вживання апострофа" з метою поглиблення знань вживання апострофа; дослідження, коли у слові не ставиться апостроф; пояснення написання слів;розвивати логічне мислення, орфографічну пильність, культуру усного й писемного мовлення, зорову пам’ять; виховувати уважність до рідного слова, любов до природи.
Перегляд файлу

Клас : 5                                                                     Дата :

Тема. Правила вживання апострофа.

Мета: поглибити знання про правила вживання апострофа; дослідити, коли у слові не ставиться апостроф; удосконалювати вміння правильно визначати у словах орфограму, пояснювати написання слів; виробляти орфоепічні й орфографічні навички; розвивати логічне мислення, орфографічну пильність, культуру усного й писемного мовлення, зорову пам’ять; виховувати уважність до рідного слова, любов до природи.

Обладнання: підручник, презентація

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Вибірковий акродиктант. Випишіть слова, у яких на місці пропусків слід писати знак м’якшення. Підкресліть у них другі літери, з них має утворитися слово.

Тон..ший, Марин..ці, згин..те, тр..ох, рибал..ка, Хар..ків, Марусен..ці, африканс..кий, навчаєш..ся, різ..бяр, літ..нє, скрин..ка, мен..ший, калинон..ці.

Ключ. Графіка.

  • Що вивчає графіка? Назвіть відомі вам знаки письма. Яка роль апострофа у

слові?

ІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Дослідження-зіставлення.

  1. Вимовте записані на дошці слова. Запишіть їх фонетичною транскрипцією. Чим відмінна вимова цих слів?

Буряк – бур’ян; пюре – п’ють.

  • Скільки звуків позначають літери я, ю після апострофа? Якими є звуки, позначені літерами р, п – твердими чи м’якими?

                         (Пом’якшеними.)

  • Яка роль апострофа? (Позначати роздільну вимову звуків, твердість попереднього приголосного, а також указувати на те, що літери я, ю, є позначають два звуки.)
  1. Знайдіть закономірності у групах слів і сформулюйте правила вживання апострофа в українській мові.

Б’є, п’ять, солов’ями, м’ята, арф’яр; роз’ятрити, об’єднати, під’їзд; двох’ярусний, дит’ясла;

повір’я, бур’ян, пір’їна; Лук’ян, Лук’янчук, Лук’янець.

  1. Прочитайте слова свято, різьбяр, різдвяний, морквяний. Усі вони написані без орфографічних помилок, хоча після літер, що позначають губні приголосні, стоїть буква я. Порівняйте подані слова з тими, що записані у першій групі попереднього завдання.
  • Зіставте свої висновки з матеріалом підручника. За наявності якого кореневого приголосного перед губним треба ставити апостроф? Наведіть приклади або знайдіть їх у підручнику.

ІІ. Форування вмінь та навичок

Бесіда

  • Пригадайте, коли ми ставимо апостроф.

Правила вживання апострофа

Апостроф ставиться перед я, ю, є, ї, що позначають два звуки [й + а; й + у; й + е; й + і], для позначення роздільної вимови твердих приголосних у таких випадках:

1. Після б, п, в, м, ф: б’є, в’ється, в’ялий, п’ють, м’ятний, солов’ї, кав’ярня, полум’яний, пам’ять, Прип’ять, торф’яний.

2. Після твердого р у кінці складу: пір’я, сузір’я, матір’ю, бур’ян, у Причорномор’ї.

3. Після к в імені Лук’ян і похідних від нього словах: Лук’яненко, Лук’янівка, Лук’янов.

4. Після префіксів та першої частини складних слів, що закінчуються на твердий приголосний: без’язикий, від’їхати, з’ясувати, об’єднаний, під’їзд, возз’єднання, між’ярусний, пів’яблука, дит’ясла.

Апостроф не ставиться перед я, ю, є:

1. Після б, п, в, м, ф, якщо перед ним стоїть приголосний (крім р), який належить до кореня: дзвякнути, мавпячий, морквяний, святкувати, тьмяний, цвях, свято, духмяний, але черв’як, верб’я, торф’яний.

2. Після р на початку складу (я, ю, є позначають м’якість звука [р]): буря, буряк, борються, гарячий, дрючок, крюк, моряк, рябий, рясний, рятувати, Рєпін.

 http://zno.if.ua/wp-content/uploads/2013/09/%D0%B0%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D1%84.jpg

 

  1. Робота біля дошки. Запишіть речення, поясніть правила вживання апострофа.

Підкресліть орфограми.

На мавпячому святі всі пили тьмяний, духмяний морквяний сік, дзвякаючи цвяхами по

склянках (В. Запорко). Львів’яни В’ячеслав і Святослав Лук’янці – творчі люди: один із них арф’яр, інший – різьбяр по дереву. Існує повір’я, що в різдвяне надвечір’я не можна з’їсти навіть шматка хліба, поки не з’явиться в небі перша зоря.

  1. Лінгвістична задача.

Учителька роздала перевірені зошити. Тетянка заглянула в роботу Марійки й довірливо прошепотіла:

«Учителька не помітила в тебе помилки й 12 балів поставила. У слові зв’язок є збіг

приголосних звуків, а ти апостроф поставила». Що відповіла подрузі Марійка? Розберіть

за будовою слова відв’яжу, розм’яклі.

  1. Фізкультхвилинка

(Учні виконують вправи відповідно до змісту вірша.)

Слухати ми перестали

I тепер вci дружно встали.http://all4design.ru/uploads/images/Kids/preview/Kids_655.jpg

Будемо відпочивати,

Нумо вправу починати.

Руки вгору, руки вниз,

I легесенько прогнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз — присіли, другий — встали.

 

  1. Мікродиктант «Ерудит».

Напишіть цей диктант без помилок і отримаєте звання ерудита й 12 балів.

Зі старого торф’яного болота в’ється стежечка до самого озера. Медвяний дух м’яти, зів’ялої осоки приємно лоскоче груди. Розм’якла земля, в’їдливі реп’яхи, що цвяшками впивалися в одяг, не пускали до озера. Загублене качине пір’я на тьмяному плесі озера та густа ряска надавали йому таємничості (За І. Муквичем).

 

 

ІV. Домашнє завдання

Вивчити правила вживання апострофа. Скласти словничок зі слів, у яких можна помилитися зі вживанням апострофа.

V. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

(На дошці зображено термометр. Учні, виходячи, позначають рисочкою рівень задоволення, отриманого на уроці.)

docx
Додано
19 січня 2021
Переглядів
3875
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку