ВИКОРИСТАННЯ РОЗВИВАЮЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ ЕЙДЕТИКИ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ.
(Автор Н.О. Хоменко)
До підручника:
М.Д. Захарійчук, А.І. Мовчун, Українська мова, Підручник для 3 класу, Київ, Грамота, 2013.
Метою авторської роботи є розвиток творчого мислення- як основи навчальних навичок; уяви- як основи тривалого запам’ятовування без напруження; фантазії- як здатності легко пригадувати все, пов’язане з українським правописом та словниковими словами, використовуючи методи та прийоми ейдетики, щоб:
Тема: Парні дзвінкі та глухі приголосні.
Щоб запам'ятати парні дзвінкі та глухі приголосні звуки, використовуємо римовану казочку:
Бабуся Параска
І дід Тимофій
Змія страшили,
Жабці шуміли,
Горох ховали,
Ґудзик кусали,
Джмеля і чайку
Дзвінко цілували.
Не мають пари букви Ф, В, Л, М, Й, Р, Н.
Щоб запам’ятати їх, використовуємо римований рядок:
Фантазуймо!
Восени листки марніють,
Йоршики в річках нудніють.
Тема: Правопис префіксів роз-, без-.
Щоб запам’ятати їх правопис, використовуємо казку:
Казка.
У батьків було двоє діток – хлопчик РОман та дівчинка БЕртуся.
Матуся, щоб одяг в садочку не загубився, вишила дітям перші букви їх імен: РО і БЕ. А тато купив дітям окуляри для корекції зору. Діти трішечки соромилися їх носити і вирішили заздалегідь подивитися на себе в люстерко, яке висіло досить високо для їхнього зросту. Заглянувши в нього, вони побачили тільки верхні дужки своїх окулярів, які були схожими на букву «З». Вони голосно розсміялися і сказали: - РО і БЕ обов’язково із З.
Тема: Родові закінчення прикметників.
Використовуємо метод логічних скорочень – це метод зручного скорочення слів, який є елементом скорочитання. Слово скорочується таким чином, щоб за деякими його буквами можна було здогадатися про його значення (П-прикметник). Цей метод краще застосовувати для вивчення правил, тематичних визначень тощо. Також використовуємо метод Піктограм, в якому замість слів використовуються малюнки.
Для запам’ятовування родових закінчень прикметників чоловічого роду, уявляємо: хлопці штовхаються і викрикують - ИЙ, - ІЙ.
Для запам’ятовування родових закінчень прикметників жіночого роду, уявляємо: дівчата біжать, викрикуючи - А, - Я.
Для запам’ятовування родових закінчень прикметників середнього роду, уявляємо курчаток, які пищать – Е, - Є.
Для запам’ятовування закінчень прикметників у множині, уявляємо гурт дітей, які вигукують – І (ми).
П- ИЙ, - ІЙ.
П-А, - Я.
П- Е, - Є.
П - І.
Тема: Апостроф після префіксів, що закінчуються твердим
приголосним перед Я, Ю, Є, Ї.
Запам’ятовуємо правопис слів з апострофом після префіксів, використовуючи уяву: слова пов'язуємо у ланцюжок незвичайних казкових подій, в яких ілюструється вище означене правило:
Під’їхав цар до моря, аж тут з’явилась риба-кит, з’єдналися хвилі з небом, в’южаться грозові хмари. |
Тема: Правопис слів з апострофом.
Для запам’ятовування правопису використовуємо МЕТОД АСОЦІА-ТИВНОГО ОЖИВЛЕННЯ.
Апостроф ставиться після губних приголосних Б, П, В, М, Ф і твердого Р, перед Я, Ю, Ї, Є.
Уявляємо перед собою велику пір’їну, на якій сидить сім’я – хлопчик тримає в’юна, а дівчинка п’є воду. Діти- Дем’ян і Мар’яна, побачили п’ятьох солов’їв, що б’ють м’яч, а потім ф’ють до лісу. |