Урок української мови
Тема: Протилежні за значенням слова
Мета уроку: учити учнів розпізнавати і добирати протилежні за значенням слова; формувати навички перетворення тексту шляхом заміни окремих слів на протилежні за значенням; розвивати критичне мислення, творчі здібності, увагу, спостережливість; збагачувати словниковий запас учнів; формувати компетентність спілкування рідною мовою, соціальну, громадянську, компетентність у природничих науках; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, м’яч, цеглинки лего або кольорові олівці.
Хід уроку:
І. Організація класу
1. Привітання
Продзвенів уже дзвінок
Фіксиків до нас покликав на урок
Тож і ми часу не гаймо,
І урок свій починаймо.
2. Емоційна настанова
Сьогодні на урок до нас завітали Фіксики, які приготували для вас багато цікавих завдань. Я бажаю вам гарного настрою, плідної праці, фантазії, творчості і задоволення від навчання!
Уважно на смайлики ви подивіться.
Який у вас настрій? А-ну поділіться?
(Діти діляться своїм настроєм на початку уроку.)
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
1. Проблемне завдання.
Перед вами на екрані Нолик та Папус. Давайте їх порівняємо за зростом, статурою, настроєм та віком.
Низький-високий
Худий -товстий
Веселий – сумний
Дитина – дорослий
2. Повідомлення теми уроку.
Всі ці слова, що ми назвали – це протилежні зазначенням слова. Сьогодні на уроці ми навчимося з ними працювати, добирати їх до тексту та використовувати у мовленні. В українській мові дуже багато слів з протилежним значенням. Найчастіше їх можна зустріти у загадках, прислів’ях чи приказках.
ІⅤ. Вивчення нового матеріалу.
1. Мовне дослідження
Давайте проведемо мовне дослідження.
Крок 1.
Слова низький і високий:
а) близькі за значенням;
б) протилежні за значенням.
Крок 2.
Слова радісний і сумний:
а) близькі за значенням;
б) протилежні за значенням.
Крок 3. Зроби висновок.
В українській мові є слова протилежні за значенням.
2. Каліграфічна хвилинка
Вправа 196, ст. 55
- Відгадайте ребус. Яке слово там сховалось? (Чернетка)
Пропишіть гарно та каліграфічно:
че ер не ет ка чернетка
3. Робота в парах. Гра «Розсипанка»
Дім Дімич як завжди все наплутав. Ніяк не може скласти з розсипаних слів прислів’я. Давайте йому допоможемо.
Зачитайте прислів’я та знайдіть слова з протилежним значенням. (Діти читають.)
4. Робота в зошитах.
Запишемо прислів’я в зошити та підкреслимо протилежні слова.
На чорній землі білий хліб родить.
Чому так говорять? Де слова з протилежним значенням? Які орфограми є в словах?
5. Гра «Я тобі – ти мені» (з м’ячем)
Далі Нолик пропонує нам пограти у м’яча. Я кидатиму вам м’яч і називатиму слово, а ви мені повертаєте м’яч назад і називаєте протилежне до нього.
Веселий –
Короткий –
Високо–
Гарячий –
Лежати –
Брудно –
Лінуватися–
День –
6. Фізкультхвилинка з Фіксиками
7. Робота з підручником ( ст. 56, вправа 198)
Ігрик пропонує нам попрацювати з підручником. Відкривайте підручники на ст. 56, вправа 198.
Випишіть чотири пари слів, протилежних за значенням.
Давайте запишемо ці слова в зошит.
Веселий-сумний.
Гарячий-холодний.
Чистенький – брудний.
Ситий – голодний.
Ⅴ. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота з підручником(ст. 56, вправа 199)
Файер з Фіксиків також хоче з нами попрацювати. Він хоче, щоб ми виконали вправу 199.
Доберіть і запишіть протилежні за значенням слова.
Добрий – злий.
День - ніч.
Велике – мале.
Важкий – легкий.
2. Робота з цеглинками Lego.
Тепер ловіть завдання від Верти.
Подивіться уважно на екран. Ви бачите незакінчене речення. Спробуйте за допомогою цеглинок його відновити, дібравши слово з протилежним значенням:
ВУГІЛЛЯ ЧОРНЕ, А ЦУКОР …
ТЕПЛИЙ СМАЧНИЙ БІЛИЙ
ВЗИМКУ ХОЛОДНО, А ВЛІТКУ …
СТРАШНО СУМНО ТЕПЛО
СОСНА ВИСОКА, А КАЛИНА …
НИЗЬКА КРАСИВА ЧАРІВНА
МЕД СОЛОДКИЙ, А ЛИМОН …
ЖОВТИЙ КОРИСНИЙ КИСЛИЙ
Діти, які з названих слів у реченнях мають цілющі властивості? Назвіть їх.
Правильно, калина, мед, лимон стануть у нагоді під час простудних захворювань, особливо зараз, з настанням осені.
Молодці, ви гарні знавці української мови.
ⅤІ. Підсумок та оцінювання роботи учнів
1.Рефлексія. Вправа «Все в твоїх руках»
- Про що нове ти сьогодні дізнався? Які знання отримав?
- Що ти сьогодні виконав? Яких результатів досяг?
- Яким був твій настрій?
- Яке завдання сподобалось найбільше?
- Які труднощі ти сьогодні відчув? Над чим ще потрібно подумати?
- На цьому наш урок закінчено. Я дякую вам за активність, творчість, швидкість у виконанні завдань.