Урок з української мови. Складне речення (9 клас)

Про матеріал
Мета уроку: узагальнити вивчений у попередніх класах матеріал про складне речення; виявити прогалини у знаннях і здійснити відповідну корекцію знань, умінь та навичок із синтаксису складного речення, поглиблювати інтерес до вивчення мовного матеріалу, формувати культуру мовлення учнів, виховувати потяг до пізнання навколишнього світу.
Перегляд файлу

ТемаСкладне речення

Мета: узагальнити вивчений у попередніх класах матеріал про складне речення; виявити прогалини у знаннях і здійснити відповідну корекцію знань, умінь та навичок із синтаксису складного речення, поглиблювати інтерес до вивчення мовного матеріалу, формувати культуру мовлення учнів, виховувати потяг до пізнання навколишнього світу.

Перебіг уроку

І. Емоційне налаштування на урок

ВІДЕО (красиві гори)

https://www.youtube.com/watch?v=zJLOc1NmEaU

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель:

  Подорожі – найдавніша розвага людства. Саме вони є головним поштовхом усіх відкриттів, які людство здійснило за часи свого існування. З давніх – давен людина прагне піднятися вище, підкорити нові вершини. Адже саме на вершині, де під ногами пливуть кудлаті хмари , думки стають чистими, як гірське повітря, помисли – світлими, як сніг на вершині. Тут відсікається все зайве, починаєш розуміти вищу філософію буття.

  Я пропоную вам, шановні учні, на сьогоднішньому уроці здійснити сходження на вершину синтаксичної гори, щоб з висоти здобутих знань переконатися у важливості цього розділу мовознавства.

   Відомо, що у гори беруть тільки необхідні речі, акуратно розкладаючи альпіністське спорядження.

   Пропоную вам розподілити подані слова у два стовпчики. У перший записуватимемо слова, що пишуться разом, у другий – через дефіс.

1.Розподільний диктант

Східноукраїнський                                   рано – вранці

картознавство                                            електронно-іонний

лісостеп                                                      червоно – чорний

авіаквиток                                                  емоційно-оцінний

далекосхідний                                            нью – йоркський

новоутворений                                           ніжно – білий

етнографічний                                            яскраво – білий

                                                                    

- Якщо ви правильно розподілили слова, то підкресливши першу букву, прочитаєте назву теми нашого уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Передбачення мети уроку

Учитель:

  Історія альпінізму бере свій початок з 18 століття. У серпні 1786 року два швейцарці Бальма та Паккару піднялися на вершину найвищої альпійської гори Монбланна на висоту 4810 м над рівнем моря. За сміливцями у біноклі напружено спостерігали всі жителі долини Шамоні. 8 серпня 1786 року ця гора була вперше підкорена людиною. Наступного дня Бальма  і майже осліплий  Паккару повернулися, їх зустрічали як героїв, а через кілька століть саме цих сміливців людство «призначило» першими альпіністами. До сьогодні залишається загадкою, чому лікар та селянин вирішили підкорити Білу гору (Монбланн). Одні вважають, що сміливці жадали слави, інші вигадують легенди про кохання…

   Ми ж з вами чітко знаємо мету нашого «сходження».

Учні формулюють мету уроку:

  • повторити, що таке складне речення;
  • збагатити свої знання;
  • вдосконалити уміння визначати складне речення;
  • вчитися розрізняти види складних речень.

Учитель:

  Звичайно, альпінізм як вид спорту вимагає спеціальної підготовки та довершеної спортивної форми. Саме тому серед романтиків та прихильників «розумного адреналіну» все більшої популярності набувають спрощені форми підкорення гір – хайкінг та трекінг

 

 

   Хайкінг ( з англ. «довга прогулянка в горах») пропонує злиття з природою. Цей вид відпочинку  передбачає сходження на невисокі гори. Хайкінг гарантує естетичне задоволення та перевірку ваших сил.

2. Синтаксичний хайкінг

- Запишіть речення, визначте граматичні основи.

Біліє розквітла гречка, а в ній зрідка прокочується бджолиний звук.

Гречка біліє м’яко, вона ще молода, її зеленого листя ще не торкнулася осінь своїм пензликом і не визолотила його.

-         Яке речення називається складним?

-         Як можуть поєднуватися частини складного речення в одне ціле?

(Частини СР можуть поєднуватися інтонаційно або за допомогою інтонації та сполучників або сполучних слів)

 

Складне речення

( дві або більше го)

                          

            Сполучникове                               Безсполучникове

Вчитель:

  Отже, обираючи хайкінг як спосіб підкорення гір, ви обираєте легкість та надзвичайні краєвиди. Один із кращих хайкінгових маршрутів – в Ісландії. Тут під час неважкого підйому на висоту 1278 метрів можна побачити котли з киплячими грязями, льодяні печери та казкові пейзажі з висоти пташиного польоту.

 

Я впевнена, що наступне завдання ви виконаєте з легкістю.

3. Кодований диктант

- Прочитавши речення, визначте його вид та запишіть код. Якщо речення просте – П, якщо складне – С.

1. Відомо, якою ціною давалося людству підкорення гір.

2. Не має значення, якими стежками ви підніметеся на вершину гори.

3. Адже гори – це, в першу чергу, можливість пізнати себе.

4.Людина, піднімаючись метр за метром до вершини, пізнає безмежність простору і бездоганність світу.

5. Гори дикі і суворі, вічно гордо мовчазні зверху дивляться в простори, де синіє море і зникає в далині.

Код:

1.С; 2.С; 3.П; 4.П; 5.С.

ІV. Сприйняття  нового матеріалу

Учитель:

  Трекінг – різновид гірського туризму. Це й активний відпочинок у горах, й унікальна можливість пізнати країну, народ та його традиції. Мета трекінгу – не лише насолода красою гір, а й знайомство з людьми, які в цих горах живуть.

  Отже,  ґрунтовніше знайомимося із сполучниковим реченням.

  1. Синтаксичний трекінг

-         Визначити граматичні основи речень. З’ясувати, як можуть поєднуватися частини СР.

Ви не зможете довго жити  без засніжених вершин, якщо побачите світ очима богів з Олімпу.

[      ] , ( якщо…).

 

Ви стоїте на вершині гори, а під ногами пропливають сиві хмари.

 [   ], а [   ].

Висновки:

  • Частини СС речення синтаксично рівноправні  та поєднані між собою інтонацією та сполучниками сурядності.
  • Частини СП речення нерівноправні за своїм змістом і поєднуються між собою сполучниками підрядності або сполучними словами та відповідною інтонацією.

Учитель:

Хоча трекінг – безпечний вид альпінізму, але в гори краще йти з друзями.

2.Робота в парах

- Поєднайте два простих речення у складне

  • Настала осінь. Дні стояли сонячні і теплі. (але)
  • Вітер розганяв негусті хмари. Небо світилося яскравою синявою.( коли)
  • Часом підкрадався дощ. Змовившись з вітром, він починав шарпати густі крони дерев.(який)
  • Високі гори задумливо слухали шум дерев. Цей шум нагадував гру на віолончелі. (що)
  • Листя дрібно тремтіло, вперто пручалося. Так не хотілося падати на чорну землю. (бо)

Довідка : але, коли, який, що, бо, тому що.

Учитель:

Трекінг – це не тільки активний відпочинок, а й можливість ознайомитися з місцевими звичаями та традиціями, відчути колорит мовлення місцевих жителів.

3.Мовознавчі спостереження

Я піду в далекі гори, на широкі полонини
І попрошу вітру зворів, аби він не спав до днини.
Щоб летів на вільних крилах на кичери і в діброви
І дізнавсь, де моя мила – карі очі, чорні брови.

Мила моя, люба моя, світе ясен цвіт.
Я несу в очах до тебе весь блакитний світ.
Я несу любов-зажуру, мрію молоду,
І цвітуть сади для мене, як до тебе йду.

А як вітер з полонини прилетіти не захоче,
Все одно знайду дівчину – чорні брови, карі очі.
Перейду я бистрі ріки, і бескиди, і діброви,
І шляхи мені покажуть карі очі, чорні брови.

-         Визначте складні речення.

-         Чи розумієте лексичне значення всіх слів?

Кичера, кичери — діалектизм південно-західного наріччя української мови, що означає гору, яка вся вкрита лісом, окрім вершини.

Зво́ри - гірські западини, яри, провалля 

Бескиди

1. Круте урвище, провалля. 

 2. Гора, скеля. 

Діброва- листяний ліс на родючих ґрунтах, у якому переважає дуб.

Полони́на - безліса ділянка Карпат, яка використовується для пасовиська та сінокосу

Учитель:

Отже, ми зробили ще один крок на шляху підкорення мовознавчих вершин ЗНО. А от які поради нам може дати Олександр Авраменко щодо збагачення нашого мовлення.

ВІДЕО

https://www.youtube.com/watch?v=C8_PbC0_3YI

 

-         Пригадайте фразеологізми зі словом «гора». Поясніть значення .

Го́ру бра́ти (взя́ти)-  перемагати кого-, що-небудь; добиватися переваги; переборювати, долати.

Го́ри зру́шити (переверну́ти і т. ін.) — зробити дуже багато

Горо́ю стоя́ти (ста́ти) — відстоювати, захищати всіма силами кого-, що-небудь

Золоті́ го́ри обіця́ти — надто багато обіцяти.

 Наді́ятися, як на кам’яну́ го́ру — цілком покладатися, розраховувати на кого-, що-небудь.

Високі гори мають глибокі рови.

https://www.youtube.com/shorts/bk18kJ5FomU

 

На́че (нена́че, мов і т. ін.)] гора́ з плече́й (з пліч) впа́ла (звали́лася і т. ін.) — відпали турботи, не стало важких обов’язків, полегшився важкий душевний стан.

Не за гора́ми — про що-небудь близьке, таке, що скоро настане; швидко, недалеко.

 

Учитель:

  Не за горами – канікули. Захоплюючу гірську прогулянку можна здійснити в цей час і в Карпатах, і в Житомирській, Запорізькій, Вінницькій, Миколаївській областях, і в Кам’янець – Подільському. Вибір має кожен зробити самостійно. Вагаєтеся з напрямком?

Я впевнена, що з відповідями на тестові завдання вагань не виникне.

3. Самостійна робота

1.Визначте просте речення:

а) Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють;

б) По діброві вітер виє, гуляє по полю;

в) Синіла ніч, дивились зорі, дрімало стомлене село;

г)    Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть.

2.. Укажіть складне речення:

а) Сім'я вечеря коло хати, вечірня зіронька встає, дочка вечерять подає;

б) Степи обійму волошкові та розцілую зелені ліси;

в) У привільних полях, у Дніпрових вогнях розцвіла, мов зоря, твоя доля ясна;

г)   Рідна земле моя, у плакучих березах і вербах, я без тебе зів'яв і в гіркій самотині помер би.

3. Знайдіть складне речення зі сполучниковим зв'язком:

а) Знаю: пройдуть літа, молода й золота не померкне ніколи твоя далина;

б) Ти даєш мені сонце і квіти, пісні солов'я, щоб я жив добротою зігрітий;

в) Пахне любисток і м'ята, мальви цвітуть край села;

г)   У хаті спокійно і затишно, вечір десь бродить в гаю.

4. Знайдіть складне речення із безсполучниковим зв'язком:

а) Сонце уже зійшло — і небо стало сірим;

б) У синім кольорі була ознака миру, а в жовтому народ плекав велику віру на власний розвиток, просвіту міст і сіл;

в)   Як добре те, що смерті не боюсь я і не питаю, чи тяжкий мій хрест;

г)   Пахне любисток і м'ята, мальви цвітуть край села.

5.. Знайдіть складносурядне речення:

а)  Народе мій, до тебе я ще верну, як в смерті обернуся до життя;

б) Природу нашої землі Шевченко любив так палко, що розповісти про це звичайними словами не можна;

в)   Сплетений вінок кладуть на голову найкращій дівчині, і всі гуртом ідуть на господарський двір, співаючи;

г)   Самі закони, що забороняли вкраїнське слово, виходили якимось незвичайним шляхом.

6. Знайдіть складнопідрядне речення:

а) Жнива скінчилися, та копи ще не скрізь складені;

б) Всі обжинкові виконуються тільки з озимими хлібами, а закінчення жнив ярого збіжжя не відзначається якимись  спеціальними обрядами;

в) Брат подарував мені підручник з історії, написаний Орестом Субтельним;

г)   Тут можна почути, якої думки молодь про господаря.

1Б, 2А, 3Б,4Г, 5В,6Г

IV. Підсумки

V. Домашнє завдання:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Складне речення

Мініпідручник

1.Синтаксичний хайкінг

- Запишіть речення, визначте граматичні основи.

Біліє розквітла гречка, а в ній зрідка прокочується бджолиний звук.

Гречка біліє м’яко, вона ще молода, її зеленого листя ще не торкнулася осінь своїм пензликом і не визолотила його.

2. Кодований диктант

- Прочитавши речення, визначте його вид та запишіть код. Якщо речення просте – П, якщо складне – С.

1. Відомо, якою ціною давалося людству підкорення гір.

2. Не має значення, якими стежками ви підніметеся на вершину гори.

3. Адже гори – це, в першу чергу, можливість пізнати себе.

4.Людина, піднімаючись метр за метром до вершини, пізнає безмежність простору і бездоганність світу.

5. Гори, дикі і суворі, вічно гордо мовчазні, зверху дивляться в простори, де синіє море і зникає в далині.

3.Синтаксичний трекінг

-         Визначити граматичні основи речень. З’ясувати, як можуть поєднуватися частини СР.

Ви не зможете довго жити  без засніжених вершин, якщо побачите світ очима богів з Олімпу.

Ви стоїте на вершині гори, а під ногами пропливають сиві хмари.

4.Робота в парах

- Поєднайте два простих речення у складне

  • Настала осінь. Дні стояли сонячні і теплі.
  • Вітер розганяв негусті хмари. Небо світилося яскравою синявою.
  • Часом підкрадався дощ. Змовившись з вітром, він починав шарпати густі крони дерев.
  • Високі гори задумливо слухали шум дерев. Цей шум нагадував гру на віолончелі.
  • Листя дрібно тремтіло, вперто пручалося. Так не хотілося падати на чорну землю.

Довідка : але, коли, який, що, бо, тому що.

5. Мовознавчі спостереження

Я піду в далекі гори, на широкі полонини
І попрошу вітру зворів, аби він не спав до днини.
Щоб летів на вільних крилах на кичери і в діброви
І дізнавсь, де моя мила – карі очі, чорні брови.

Мила моя, люба моя, світе ясен цвіт.
Я несу в очах до тебе весь блакитний світ.
Я несу любов-зажуру, мрію молоду,
І цвітуть сади для мене, як до тебе йду.

А як вітер з полонини прилетіти не захоче,
Все одно знайду дівчину – чорні брови, карі очі.
Перейду я бистрі ріки, і бескиди, і діброви,
І шляхи мені покажуть карі очі, чорні брови.

6. Самостійна робота

1.Визначте просте речення:

а) Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють;

б) По діброві вітер виє, гуляє по полю;

в) Синіла ніч, дивились зорі, дрімало стомлене село;

г)    Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть.

2.. Укажіть складне речення:

а) Сім'я вечеря коло хати, вечірня зіронька встає, дочка вечерять подає;

б) Степи обійму волошкові та розцілую зелені ліси;

в) У привільних полях, у Дніпрових вогнях розцвіла, мов зоря, твоя доля ясна;

г)   Рідна земле моя, у плакучих березах і вербах, я без тебе зів'яв і в гіркій самотині помер би.

3. Знайдіть складне речення зі сполучниковим зв'язком:

а) Знаю: пройдуть літа, молода й золота не померкне ніколи твоя далина;

б) Ти даєш мені сонце і квіти, пісні солов'я, щоб я жив добротою зігрітий;

в) Пахне любисток і м'ята, мальви цвітуть край села;

г)   У хаті спокійно і затишно, вечір десь бродить в гаю.

4. Знайдіть складне речення із безсполучниковим зв'язком:

а) Сонце уже зійшло — і небо стало сірим;

б) У синім кольорі була ознака миру, а в жовтому народ плекав велику віру на власний розвиток, просвіту міст і сіл;

в)   Як добре те, що смерті не боюсь я і не питаю, чи тяжкий мій хрест;

г)   Пахне любисток і м'ята, мальви цвітуть край села.

5. Знайдіть складносурядне речення:

а)  Народе мій, до тебе я ще верну, як в смерті обернуся до життя;

б) Природу нашої землі Шевченко любив так палко, що розповісти про це звичайними словами не можна;

в)   Сплетений вінок кладуть на голову найкращій дівчині, і всі гуртом ідуть на господарський двір, співаючи;

г)   Самі закони, що забороняли вкраїнське слово, виходили якимось незвичайним шляхом.

6. Знайдіть складнопідрядне речення:

а) Жнива скінчилися, та копи ще не скрізь складені;

б) Всі обжинкові виконуються тільки з озимими хлібами, а закінчення жнив ярого збіжжя не відзначається якимись  спеціальними обрядами;

в) Брат подарував мені підручник з історії, написаний Орестом Субтельним;

г)   Тут можна почути, якої думки молодь про господаря.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
7 лютого
Переглядів
190
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку