Урок
з української мови у 3 класі
1.«Світ фантазії»
Тема: Вимова і правопис слів з ненаголошеними е, и, що не перевіряються наголосом. Робота з орфографічним словником.
Мета: закріпити перевірки ненаголошених е,и в коренях слова; ознайомити учнів з рядом слів, правопис яких здійснюється не за правилами; формувати навички роботи з орфографічним словником; підтримувати інтерес до вивчення української мови в процесі пошукової діяльності ; збагачувати словниковий запас учнів; впроваджувати елементи ейдетики; розвивати увагу, творче мислення,пам'ять, образне мовлення ,фантазію,уяву, графічні навички; виховувати навички співпраці.
Обладнання: завдання на картках,малюнки, словникові слова, алгоритми,ребуси.
Хід уроку
1.Організаційний момент
Доброго ранку, ліси і поля
Доброго ранку, планета Земля.
Щастя, здоров’я всім людям бажаємо,
З радістю на урок поспішаємо.
Слова вчителя:
- Який настрій у Вас? Усміхніться, подаруйте усмішку мені, поділіться гарним настроєм з товаришем.
2.Мотивація навчальної діяльності та узагальнення вивченого.
Слова вчителя:
3.Повідомлення теми та мети уроку. Створення ситуації успіху.
- Що вас цікавить – запитуйте. Будьте уважні, міркуйте і у вас все вийде, успіх чекає на вас!
Загадки:
В…рба, к…лимок, с…стра, кл..новий, з..мля, з..рно. ( Діти читають слова «зривають» яблука з буквою, що позначають потрібний голосний.)
4.Алгоритм структурованого огляду. Знаємо-хочемо дізнатися-дізналися.
Гра «Посперечаємося»
6.Малюнковий диктант
Малюнковий диктант: директор, криниця, пиріг, кишеня – слова пишемо з буквою и; очерет, черемха, апельсин, апетит, мелодія, пшениця – слова пишемо з буквою е . Чи спадало вам на думку, чого виникають такі проблеми у написанні? Щось буквам не сподобалось, чи їм так хочеться, чи може вони щось злякались, чи хочуть, щоб на них звернули увагу
( «Зараження» – створення такої ситуації, щоб успіх окремого учня, групи дітей став стимулом для успіху інших, викликав радість)
Спробуємо дати відповіді: пиріг– пир – веселе свято; директор–дир.–швидкий мотоцикл; кишеня– киш– летіть речі в будинок; криниця–кри–кричить (шумить, дзвенить вода). Давайте спробуємо поєднати по два слова– пиріг, директор– швидкий мотоцикл мчить на свято; кишеня, криниця– біля будинку зчинився шум.
Левада– пишемо е, якщо напишемо и,то буде лив (йтиме дощ); пшениця– якщо напишемо и, то буде шини (на комбайні шини не поламаються); черемха, очерет –якщо и, то чир (птахи не дають спокою ні вдень,ні вночі) ; апельсин –якщо буква и ,то буде пил (брудно); мелодія –якщо и, то буде мило (зайде в очі). Підведемо підсумки: з буквою и – пишемо слова, які нічого не бояться «сміливі слова»; з буквою е – пишемо слова, які щось злякалися
Давайте спробуємо поєднати по два слова: пиріг, директор– швидкий мотоцикл вчинене свято; кишеня, криниця– біля будинку крик; апельсин, мелодія– бруд змиває вода; левада,криниця– дощ шумить.
Діти чи можливо ці «винаходи» втілити в життя?
Словничок чарівника: кишеня – будинок, пиріг – свято, директор – мотоцикл, левада – дощ, криниця – крик, пшениця – колесо; очерет,черемха – птахи , апельсин –бруд
7.«Світська розмова»
–Якби ти міг перевтілитися в річ, то в яку? Чому? Покажи цю річ.
–Якзеленим би ти міг помінятися місцями з кимось, з ким би ти помінявся? Уяви що це відбулося. Покажи себе ним.
–Якби фея могла б виконати будь-які три бажання, щоб ти попросив?
–Якби ти міг стати невидимкою на один день,щоб ти зробив? Уяви що ти це робиш?
Ми сьогодні поклали на поличку пам'яті такі словникові слова А інші слова, написання яких потрібно запам'ятати ви знайдете в підручнику, в словнику. Запам'ятайте їх написання.
(«Невтручання» – даю можливість самостійно впоратися з труднощами, які виникають)
Ви бачите, яка квітуча ця країна? Оці квіти завжди гарні, не в'януть, тому що мешканці і прибульці доглядаючи їх фантазують, надають квіткам більше сил. Виберіть найкращу для вас квітку.
8.Творча робота
Тепер пофантазуймо. Закрийте очі та уявіть себе рослиною. Ви зростаєте в лісі або в горах, на березі водоймища, в лузі. Ви приносите багато користі.
9. Гра «Бачу Торкаюся. Милуюся».
У кожній квіточці записані словникові слова Розфарбуйте їх кольорами веселки (черемха, апельсин, пшениця, черешня). Кубування (за сигналом вчителя діти об'єднуються в групи,дають їм назви отримують завдання).
10.Кишеня ідей (підготовка повідомлень, цікавих фактів)
Група «Тюльпан». Складіть речення зі словом черешня, визначте його граматичну основу.
Група «Айстра». Складіть словосполучення зі словом черешня.
Група «Фіалка» . Дайте тлумачення слова черешня.
Група «Нарцис» . Доберіть синоніми до слова черешня.
Група «Ромашки». Доберіть вірші,загадки зі словом черешні.
Група «Лілія». Доберіть до слова черешня спільнокореневі слова. (черешня, черешенька,….)
- Який корінь у цих словах? Позначте його.
- Де ми можемо знайти це слово? ( в орфографічному словнику)
- Давайте відшукаємо в словнику це слово. Тепер ми можемо записати його і повинні запам’ятати, як воно пишеться.
- Діти, в Україні немає транспорту. Вигадайте, будь ласка новий транспорт, який б міг їздити на планеті. Дайте йому назву. ( Друдли)
-В країні Фантазії є не тільки квітуча галявина, а й інші загадкові куточки.
У вас є шанс : сказати своє слово,подружитись зі словом, протоптати стежинку до країни Слова, відвідати ігротеку.
Фантазуємо жартома, фантазуємо недарма.
Світ забарвлюємо довкола незвичайно, кольорова.
11.Підсумок уроку
Усі отримали тільки позитивні відгуки про свою роботу. Молодці! А тепер нам час повертатися додому. Закрийте очі. Чарівний килим піднімає нас над нашим прекрасним селом. Ми летимо над густою левадою, зеленим очеретом. А ось і наша старенька криниця. Килим опускається на подвір’я школи. Машина часу принесе нас до класу. Ми дивимося телепередачу.