КОНСПЕКТ УРОКУ
з української мови та читання
Тема розділу: Досліджуємо будову слова
Любіть книгу
Тема урок: Префікс. Роль префіксів у слові.
Лідія Новикова «Осінь»
Мета уроку:
формування предметних компетентностей: поглиблення знань учнів про будову слова. Розвиток практичних навичок розбору слів за будовою, Формування в учнів комунікативної компетентності.
формування ключових компетентностей: уміння вчитися, соціальної, громадянської, інформаційної, компетентності самоосвіти та саморозвитку.
Задачі уроку:
-
дати поняття про префікс як значущу частину слова;
-
ознайомити учнів з роллю префіксів у словах, їх словотворчою функцією;
-
вчити з’ясовувати лексичні значення слів з найуживанішими префіксами;
-
формувати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів;
-
удосконалювати вміння визначати частини слова за алгоритмом;
-
сприяти концентрації уваги, розвитку уяви, довготривалої пам’яті, розвитку критичного мислення, усного та писемного мовлення, уміння аналізувати, зіставляти, узагальнювати, робити висновки, розвитку навичок самооцінювання;
-
пробуджувати інтерес до мовленнєвої діяльності;
-
виховувати культуру спілкування на уроці, радість від пізнання нового, згуртованість, взаємодопомогу.
Очікувані результати:
-
знає істотні ознаки префікса;
-
утворює нові слова за допомогою префіксів;
-
розбирає слова за будовою;
-
пояснює значення префіксів для правильного їх вживання у мовленні;
-
робить висновки, узагальнення;
-
читає подумки та виразно вголос тексти різних видів і з різною метою;
-
знаходить в тексті відповіді на поставлені запитання;
-
зіставляє прочитане із власним життєвим досвідом;
-
описує свої емоції, пережиті під час читання, уявляючи персонажі, наводить приклади вчинків персонажів, які викликали відповідні емоції;
-
оцінює свою діяльність на уроці.
Обладнання уроку: презентація до уроку, роздатковий матеріал для роботи в групах, картинки для мнемотехніки, картки самооцінювання, підручник «Українська мова та читання» М.Чабайовська, Н.Омельченко, В.Синільник.
Тип уроку. Комбінований
ЗМІСТ УРОКУ
-
Вступна частина (5хв) Підручник с.89 – 90
Презентація №35
-
Організація класу до уроку (1хв)
Працюй наполегливо, швидко старанно,
щоб кожна хвилина не втратилась марно.
-
Актуалізація опорних знань (4хв)
2.1.Перевірка домашнього завдання
Вправа 3, с.88
2.2. «Мозковий штурм»
-
Діти, яку тему ми досліджуємо? (Будова слова)
-
З яких частин складається слово?
-
Як називається змінна частина слова?
-
Якщо змінюєш ти слово, то незмінна там … (основа).
-
З яких частин складається основа?
-
Що таке корінь слова?
-
Які слова є спорідненими?
-
На минулий урок ви приносили свої улюблені журнали, розкажіть, про що ви любите читати в дитячих журналах?
-
Основна частина (30хв)
-
Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і задач уроку
Створення проблемної ситуації. Каліграфічна хвилинка
-
Сьогодні на уроці спробуємо відкрити ще одну з цікавих сторінок нашої рідної мови. А дізнатися про тему нашого уроку спробуйте, прослухавши казку.
Було собі слово ЙТИ. Завжди воно було у дорозі. Все ЙТИ та ЙТИ, от і розгубило друзів. Іноді слову здавалося, що воно дуже нещасливе. І ось одного разу слово ЙТИ зустріло дуже веселу і галасливу частинку основи слова. Познайомилися. Поділилось слово своєю журбою. І частинка вирішила йому допомогти. Прибігла частинка ПРИ і встала попереду. І тут з'явилося нове слово ___(прийти). Далі прибігла частинка ЗА і утворила слово __(зайти). Зраділо слово новим друзям. Вирушили всі далі. А тут річка. Запросили друзі частинку ПЕРЕ ____ (перейти). Ось так дружні частинки допомогли слову ЙТИ всі труднощі подолати, до мети Дійти, а все тому, що справжніх друзів вдалося Знайти.
-
Діти, а яка, на вашу думку, дружба є справжньою? Поміркуйте.
-
Записати каліграфічно слова, які утворилися.
-
Давайте повернемося до незнайомої частинки слова, яка з’явилася на дорозі.
-
Як ви вважаєте, як називається та незнайома частинка слова?
-
Прочитайте в підручнику, яка тема сьогоднішнього уроку: «Префікс. Роль префіксів у слові».
-
Вправа «Очікування»
Вправа «ЗХД»
-
Знаю …
-
Хочу дізнатися, яка частина слова називається «префіксом»;
-
будемо досліджувати словотворчу роль префікса;
-
визначати префікси в словах;
-
утворювати нові слова за допомогою префіксів.
-
Яким ви уявляєте наш сьогоднішній урок?
-
Якими ви будете на уроці?
-
Робота над темою уроку
-
Діти, Префікс - це незвичайний чарівник. Щойно побачить якесь слово, подає йому руку і вмить стає частиною того слова. Граматика помітила це і видала наказ: «Нехай Префікс завжди буде частиною основи слова та стоятиме перед коренем».
-
Вправа 2, с.89. слайд 2
Виконання вправи за завданнями.
-
Правило
Фізкультхвилинка
Читання
-
Вправа 1, с.89. слайд 3,4
Знайомство з автором вірша
-
Мнемотехніка. Вивчення вірша
-
Формування умінь і навичок
-
Вправа 3, с.89
Робота в групах
Слова «розплела», «привезла», «відчинила», «злетіла» записують всі учні, потім в групах дописують по 3-5 слів з такими ж префіксами.
І група: префікс «роз-»
ІІ група: «від-»
ІІІ група: «при-»
ІV група: «з-»
Діти, в українській мові існує понад 100 префіксів. А є мови, наприклад китайська, де префіксів взагалі немає.
-
Вправа 4, с.90 (усно) (вправа для домашнього завдання)
-
Вправа 5, с.90
ІІІ. Підсумок уроку (5хв)
Рефлексія.
Вправа «ЗХД»
-
Що ти взяв з уроку у свою скриньку знань?
Самооцінювання
-
Якими були для тебе завдання на уроці? (відмітити на карточці)
-
Скільки зусиль ти докладав для виконання завдань? (прикріпити стрілочку на плакат)
-
Оціни свою активність на уроці.
-
Чи справдились ваші очікування від уроку?
Домашнє завдання
Повторити вивчений вірш, вправа 1, с.89, виконати вправу 4.
Додаток
Картка для само оцінювання
Завдання
|
Само оцінювання
|
Оцінка вчителя
|
Перевірка домашнього завдання
|
|
|
Читання
|
|
|
Робота в групі
|
|
|
Завдання для мене були
|
|
|
Активність на уроці
|
|
|