Урок з української мови та читання "Префікс. Роль префіксів у слові. Л.Новикова "Осінь"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови та читання (інтеграція). Мнемотехніка. Самооцінювання. Робота в групах.
Перегляд файлу

КОНСПЕКТ УРОКУ

з української мови та читання

Тема розділу: Досліджуємо будову слова

     Любіть книгу

Тема урок:  Префікс. Роль префіксів у слові.

    Лідія Новикова «Осінь»

Мета уроку:

формування предметних компетентностей: поглиблення знань  учнів про будову слова.  Розвиток  практичних навичок розбору слів за будовою, Формування в учнів комунікативної компетентності.             
формування ключових компетентностей: уміння вчитися, соціальної, громадянської, інформаційної, компетентності самоосвіти  та саморозвитку.

Задачі уроку:

  • дати поняття про префікс як значущу частину слова;
  • ознайомити учнів з роллю префіксів у словах, їх словотворчою функцією;
  • вчити з’ясовувати лексичні значення слів з найуживанішими префіксами;
  • формувати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів;
  • удосконалювати вміння визначати частини слова за алгоритмом;
  • сприяти концентрації уваги, розвитку уяви, довготривалої пам’яті, розвитку критичного мислення, усного та писемного мовлення, уміння аналізувати, зіставляти, узагальнювати, робити висновки, розвитку навичок самооцінювання;
  • пробуджувати інтерес до мовленнєвої діяльності;
  • виховувати культуру  спілкування на уроці, радість від пізнання нового, згуртованість, взаємодопомогу.

Очікувані результати:

  • знає істотні ознаки префікса;
  • утворює нові слова за допомогою префіксів;
  • розбирає слова за будовою;
  • пояснює значення префіксів для правильного їх вживання у мовленні;
  • робить висновки, узагальнення;
  • читає подумки та виразно вголос тексти різних видів і з різною метою;
  • знаходить в тексті відповіді на поставлені запитання;
  • зіставляє прочитане із власним життєвим досвідом;
  • описує свої емоції, пережиті під час читання, уявляючи персонажі, наводить приклади вчинків персонажів, які викликали відповідні емоції;
  • оцінює свою діяльність на уроці.

 

Обладнання уроку: презентація до уроку, роздатковий матеріал для роботи в групах, картинки для мнемотехніки, картки самооцінювання, підручник «Українська мова та читання» М.Чабайовська, Н.Омельченко, В.Синільник.

Тип уроку. Комбінований

 

ЗМІСТ УРОКУ

  1. Вступна частина (5хв)     Підручник с.89 – 90

Презентація №35

  1. Організація класу до уроку (1хв)

 

Девіз уроку:

Працюй наполегливо, швидко старанно,

 щоб кожна хвилина не втратилась марно.

  1. Актуалізація опорних знань (4хв)

2.1.Перевірка домашнього завдання

 Вправа 3, с.88

2.2. «Мозковий штурм»

  • Діти, яку тему ми досліджуємо? (Будова слова)
  • З яких частин складається слово?
  • Як називається змінна частина слова?
  • Якщо змінюєш ти слово, то незмінна там … (основа).
  • З яких частин складається основа?
  • Що таке корінь слова?
  • Які слова є спорідненими?
  • На минулий урок ви приносили свої улюблені журнали, розкажіть, про що ви любите читати в дитячих журналах?

 

  1. Основна частина (30хв)
  1. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і задач  уроку

Створення проблемної ситуації. Каліграфічна хвилинка

 

  • Сьогодні на уроці спробуємо відкрити ще одну з цікавих сторінок нашої рідної мови. А дізнатися про тему нашого уроку спробуйте,  прослухавши казку.

 

Було собі слово ЙТИ. Завжди воно було у дорозі. Все ЙТИ та ЙТИ, от і розгубило друзів. Іноді слову здавалося, що воно дуже нещасливе. І ось одного разу слово ЙТИ зустріло дуже веселу і галасливу  частинку основи слова. Познайомилися. Поділилось слово своєю журбою. І частинка вирішила йому допомогти. Прибігла частинка ПРИ і встала попереду. І тут з'явилося нове слово ___(прийти). Далі прибігла частинка ЗА і утворила слово __(зайти). Зраділо слово новим друзям. Вирушили всі далі. А тут річка. Запросили друзі частинку ПЕРЕ ____ (перейти). Ось так дружні частинки допомогли слову ЙТИ всі труднощі подолати,  до мети Дійти, а  все тому, що справжніх друзів вдалося Знайти.

 

  • Діти, а яка, на вашу думку, дружба є справжньою? Поміркуйте.

 

  • Записати каліграфічно слова, які утворилися.
  • Давайте повернемося до незнайомої частинки слова, яка з’явилася на дорозі.
  •  Як ви вважаєте, як називається та незнайома частинка слова?
  • Прочитайте в підручнику, яка тема сьогоднішнього уроку: «Префікс. Роль префіксів у слові».
  1. Вправа «Очікування»

Вправа «ЗХД»

  • Знаю …
  • Хочу дізнатися, яка частина  слова називається «префіксом»;
  • будемо досліджувати словотворчу роль префікса;
  • визначати префікси в словах;
  • утворювати нові слова за допомогою префіксів.

 

  • Яким ви уявляєте наш сьогоднішній урок?
  • Якими ви будете на уроці?

 

  1. Робота над темою уроку
  • Діти,  Префікс - це  незвичайний чарівник. Щойно побачить якесь слово, подає йому руку і вмить стає частиною того слова. Граматика помітила це і видала наказ: «Нехай Префікс завжди буде частиною основи слова та стоятиме перед коренем».
    1.        Вправа 2, с.89. слайд 2

Виконання вправи за завданнями.

  1.        Правило

 

Фізкультхвилинка

Читання

  1.        Вправа 1, с.89. слайд 3,4

Знайомство з автором вірша

  1.        Мнемотехніка. Вивчення вірша

  1. Формування умінь і навичок
    1.        Вправа 3, с.89

Робота в групах

 Слова «розплела», «привезла», «відчинила», «злетіла» записують всі учні, потім в групах дописують по 3-5 слів з такими ж префіксами.

І група: префікс «роз-»

ІІ група: «від-»

ІІІ група: «при-»

ІV група: «з-»

Цікаво знати!

Діти, в українській мові існує понад 100 префіксів. А є мови, наприклад китайська, де префіксів  взагалі немає.

 

  1.        Вправа 4, с.90 (усно) (вправа для домашнього завдання)
  2.        Вправа 5, с.90

 

ІІІ. Підсумок уроку (5хв)

Рефлексія.

Вправа «ЗХД»

  • Що ти взяв з уроку у свою скриньку знань?
  • На уроці я дізнався …

Самооцінювання

  • Якими були для тебе завдання на уроці? (відмітити на карточці)
  • Скільки зусиль ти докладав для виконання завдань? (прикріпити стрілочку на плакат)
  • Оціни свою активність на уроці.
  • Чи справдились ваші очікування від уроку?

Домашнє завдання

Повторити вивчений вірш, вправа 1, с.89, виконати вправу 4.

 

 

Додаток

Картка для само оцінювання

Завдання

Само оцінювання

 

Оцінка вчителя

Перевірка домашнього завдання

 

 

Читання

 

 

 

Робота в групі

 

 

 

Завдання для мене були

 

 

 

Активність на уроці

 

 

 

 

doc
Додано
24 березня 2021
Переглядів
1026
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку