Тема: Складні випадки вживання апострофа.
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про правила вживання апострофа; поновити знання з лексикології, стилістики, орфографії, пунктуації; удосконалити вміння правильно писати слова з орфограмою «Апостроф», пояснювати правопис слів за допомогою правил; формувати орфографічну грамотність, розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: удосконалення знань і вмінь.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Аутотренінг
Робота з картками самооцінки.
Вправа «Лови помилку».
Земля, обласний, боротьба, цв’ях, прекрасний, підїзд, сіллю, повістю, пів-Ялти, пів-ями, український, духм’яний, не писати,скинути,ніким не сказане, легко,принести, до вподоби, к’ювет.
Визначення теми і мети учнями. Повторити … Знати … Уміти …
ХІД ЗАНЯТТЯ
-Які вправи треба виконати, щоб гарно опрацювати дану тему?
-Для чого потрібно знати правила вживання апострофа?
Випереджальні завдання
Прочитайте текст, визначте його стильову приналежність. Укажіть слова, у яких я,ю,є,ї позначають по 2 звуки і твердість попереднього приголосного.
Слово в нашому житті
Першим до нас приходить слово, з колисковою материною піснею, тихою казкою, доброю ласкою. Ми пізнаємо світ не тільки через органи слуху, дотику, смаку, але й через слово. Саме воно здатне переносити і передавати величезний обсяг інформації з минулого в сьогодення і з сьогодення в прийдешнє.
У слові інтелект і розум народу, його ідеали, його прагнення, пам’ять, з нього починається і закінчується духовне життя людини. Без нього ми не нація, а без…язикий люд.
Ніжна душа народу бринить у слові.
Слово, оповите любов…ю, виграє вічністю. заходить у серие і настроює струни ніжності. З ніжної душі - слово ніжне, як розпростерта у світ українська пісня.
Слово ніжне будить у нас людину. Слово осв…ячене любов…ю до найдорожчого на Землі. З кожним словом світ ширшає. Розкриває свої обрії, світ - мов казка. І пізнаємо ми його за допомогою слова.
(Із журналу.)
- Для чого потрібні знання з орфографії і пунктуації?
2. Орфографічний практикум. Метод «Прес»
Пан...європейський, ком...юніке, миш...як, О...Генрі, все...дно, к...ят, сер...йозний, різдв...яний, дит...ясла, кон...юктивіт, розп...ясти, Мін...юст, пів...яблука, пів...Ялти, зав...язати, Лук...ян, верф...ю.
Словникова робота.
Пояснити лексичне значення виділених слів.
3.Робота в групах
І. Перша група. До кожного слова підібрати антонім. Пояснити правила вживання чи невживання апострофа.
Буденний – (святковий).
Важливо – (дріб’язково).
Блискучий – (тьмяний).
Розділяти – (з’єднувати).
Згуртовувати – (роз’єднувати).
Зникнути – (з’явитися).
Зав’язати – (розв’язати).
Твердий – (м’який).
Додатній – (від’ємний).
Від’їжджати – (під’їжджати).
Заплічний речовий мішок – (рюкзак).
Розпорядник у казино – (круп’є).
Підвищення, на які піднімається переможець – (п’єдестал).
Жанр публіцистики (бесіда з певною особою) – (інтерв’ю).
Частина річки – (б’єф).
Прапор приморських фортець – (гюйс).
Католицький священник – (кюре).
Умовний спосіб відмінювання дієслів –(кон’юктив).
Корпус літального апарата – (фюзеляж).
ІІІ. Третя група. Пояснити правила вживання чи невживання апострофа.(Пропонується виконане завдання другої групи).
Варіант А. Робота з підручником. Вправа 6, с. 92.
Варіант Б. Скласти міні-есе на тему «Сьогодні на уроці» або кросворд на тему:
« Апостроф».
Індивідуальні завдання. Скласти сенкан до слова «слово» або «апостроф». Підібрати прислів’я та приказки, у яких є слова з апострофом, пояснити правопис цих слів.
Прийом «Незакінчене речення»
Сьогодні на уроці...
Я зрозумів...
Я навчився...
Я досягнув успіху...
Найцікавіше працювалося на етапі...
Не вмів, а тепер умію...
Найбільше труднощів я відчував...
Злагоджено працювати заважало...
Треба було зробити інакше...
Найбільший мій успіх-це...
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати правила вживання апострофа за підручником, с. 90.
Варіант А. Скласти словниковий диктант за правилами.
Варіант Б. Скласти твір-роздум «Сила слова», уживаючи слова з орфограмою «Апостроф».
*Підготувати презентацію-повідомлення «Уживання знака м’якшення».