Урок з української мови. Тема: Складні випадки вживання апострофа.

Про матеріал
Урок з української мови "Складні випадки вживання апострофа " для 10 класу. Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про правила вживання апострофа; поновити знання з лексикології, стилістики, орфографії, пунктуації; удосконалити вміння правильно писати слова з орфограмою «Апостроф», пояснювати правопис слів за допомогою правил; формувати орфографічну грамотність, розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до рідного слова.
Перегляд файлу

Тема: Складні випадки вживання апострофа.

 

Мета:  узагальнити і систематизувати знання учнів про правила вживання апострофа; поновити знання з лексикології, стилістики, орфографії, пунктуації; удосконалити вміння правильно писати слова з орфограмою «Апостроф», пояснювати правопис слів за допомогою правил; формувати орфографічну грамотність, розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до рідного слова.

 

Тип уроку: удосконалення знань і вмінь.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

  •   Панове ліцеїсти, із яким настроєм ви прийшли на заняття? А щоб настрій був кращим, треба потрудитися. Тож побажаймо один одному успіху. Поверніться один до одного, усміхніться, побажайте успіху.

Аутотренінг


image1 

 

 

 


 

Робота з картками самооцінки.

 

  1. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація.

 

Вправа «Лови помилку».

Земля, обласний, боротьба, цв’ях, прекрасний, підїзд, сіллю, повістю, пів-Ялти, пів-ями, український, духм’яний, не писати,скинути,ніким не сказане, легко,принести, до вподоби, к’ювет.

Визначення теми і мети учнями.   Повторити … Знати … Уміти …                                            

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

 

 

-Які вправи треба виконати, щоб гарно опрацювати дану тему?

-Для чого потрібно знати правила вживання апострофа?

 

  1. Актуалізація опорних знань і вмінь.

 

Випереджальні завдання

 

  1.               Повідомлення. Доповідач-рецензент «Правила вживання апострофа».
  2.               Презентація опорної схеми «Правила вживання апострофа».
  3.               1нтерактивна розминка («Карусель запитань і відповідей»).
  •   Коли вживається апостроф в українських словах?
  •   Коли вживається апостроф у словах іншомовного походження?
  •   Коли апостроф не вживається в українських та іншомовних словах?

 

  1.          Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.

 

  1. Робота з текстом. Робота в малих групах.

Прочитайте текст, визначте його стильову приналежність. Укажіть слова, у яких я,ю,є,ї позначають по 2 звуки і твердість попереднього приголосного.

Слово в нашому житті

 

Першим до нас приходить слово, з колисковою материною піснею, тихою казкою, доброю ласкою. Ми пізнаємо світ не тільки через органи слуху, дотику, смаку, але й через слово. Саме воно здатне переносити і передавати величезний обсяг інформації з минулого в сьогодення і з сьогодення в прийдешнє.

У слові інтелект і розум народу, його ідеали, його прагнення, пам’ять, з нього починається і закінчується духовне життя людини. Без нього ми не нація, а без…язикий люд.

Ніжна душа народу бринить у слові.

Слово, оповите любов…ю, виграє вічністю. заходить у серие і настроює струни ніжності. З ніжної душі - слово ніжне, як розпростерта у світ українська пісня.

Слово ніжне будить у нас людину. Слово осв…ячене любов…ю до найдорожчого на Землі. З кожним словом світ ширшає. Розкриває свої обрії, світ - мов казка. І пізнаємо ми його за допомогою слова.

(Із журналу.)

  1.     Пояснити правила вживання чи невживання апострофа.
  2.     Визначити тему та основну думку тексту.
  3.     Визначити засоби зв’язку в тексті.
  4.     Пояснити розділові знаки у виділеному реченні.                                                                      5. Зробити звуковий запис виділених слів.

- Для чого потрібні знання з орфографії і пунктуації?

2. Орфографічний практикум. Метод «Прес»

 

Пан...європейський, ком...юніке, миш...як, О...Генрі, все...дно, к...ят, сер...йозний, різдв...яний, дит...ясла, кон...юктивіт, розп...ясти, Мін...юст, пів...яблука, пів...Ялти, зав...язати, Лук...ян, верф...ю.

Словникова робота.

Пояснити лексичне значення виділених слів.

 

3.Робота в групах

 

І. Перша група. До кожного слова підібрати антонім. Пояснити правила вживання чи невживання апострофа.

Буденний – (святковий).

Важливо – (дріб’язково).

Блискучий – (тьмяний).

Розділяти – (з’єднувати).

Згуртовувати – (роз’єднувати).

Зникнути – (з’явитися).

Зав’язати – (розв’язати).

Твердий – (м’який).

Додатній – (від’ємний).

Від’їжджати – (під’їжджати).

 

  1.               Друга група. До кожного слова чи словосполучення дібрати іншомовний відповідник. Перша вистава – (прем’єра).

Заплічний речовий мішок – (рюкзак).

Розпорядник у казино – (круп’є).

Підвищення, на які піднімається переможець – (п’єдестал).

Жанр публіцистики (бесіда з певною особою) – (інтерв’ю).

Частина річки – (б’єф).

Прапор приморських фортець – (гюйс).

Католицький священник – (кюре).

Умовний спосіб відмінювання дієслів –(кон’юктив).

Корпус літального апарата – (фюзеляж).

 

ІІІ. Третя група. Пояснити правила вживання чи невживання апострофа.(Пропонується виконане завдання другої групи).

 

  1. Диференційовані завдання. Завдання на вибір.

 

Варіант А. Робота з підручником. Вправа 6, с. 92.

Варіант Б. Скласти міні-есе на тему «Сьогодні на уроці» або кросворд на тему:

« Апостроф».

Індивідуальні завдання. Скласти сенкан до слова «слово» або «апостроф». Підібрати прислів’я та приказки, у яких є слова з апострофом, пояснити правопис цих слів.

 

  1. Вправа «Сорок слів».
  1.                бур...ян     21.б...юджет
  1.               сузір...я     22.совіст...ю
  2.               кров...к     23 .різьб...яр
  3.               Пир…ятин     24. від...ємний
  4.               надвечір...я     25.рутв...яний
  5.               ад...ют ант     26.слов...янин
  6.               кон...юктура    27.дит...ясла
  1.               ін...акція     28.пів...яблука
  2.               цв...ях     29.інтер...єр
  3.           дзв...якати     З0.Р...єпін
  1.              перед...ювілейний   З1.ф...юзеляж
  1.           медв...яний     32.сер...йозний
  2.           духм...яний З    З3.вар...єте
  3.           cn...янілий     З4.миш...як
  4.           Монтеск...є     35.возз...єднання
  5.           під...яремний    З6.рум...яний
  6.           Х...юстон     З7.під...їжджати
  7.           Св...ятополк    З8.з...агітувати
  8.           під...яр...я     39.конс...єржка
  9.           він...єтка     40.0…Нейл

 

  •   Чи знадобляться знання, які одержали ви під час виконання цієї вправи?

 

  1. Підсумок уроку. Оцінювання учнів

 

  •   Над якою темою працювали?
  •   Чи досягли результату? Підрахуйте бали,які одержали протягом уроку.

 

Прийом «Незакінчене речення»

Сьогодні на уроці...

Я зрозумів...

Я навчився...

Я досягнув успіху...

Найцікавіше працювалося на етапі...

Не вмів, а тепер умію...

Найбільше труднощів я відчував...

Злагоджено працювати заважало...

Треба було зробити інакше...

Найбільший мій успіх-це...

 

VІ. Домашнє завдання.

 

Опрацювати правила вживання апострофа за підручником, с. 90.

Варіант А. Скласти словниковий диктант за правилами.

Варіант Б. Скласти твір-роздум «Сила слова», уживаючи слова з орфограмою «Апостроф».

*Підготувати презентацію-повідомлення «Уживання знака м’якшення».

docx
Додано
3 січня
Переглядів
31
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку