Урок української мови у 2 класі, на якому учні,досліджуючи призначення вітру, квітки та жайворонка вивчають слова-дії предметів. Учні легко засвоюють навчальний матеріал уроку, виконуючи практичні вправи.
УРОК
Тема. Слова, які називають дії предметів (дієслова).
Мета: формувати вміння розпізнавати слова, які називають дії предметів, ставити до них питання, дати поняття «дієслово» на перспективу; розвивати навички зв’язного мовлення, логічне мислення; виховувати уважність та спостережливість, любов до природи, навколишнього світу.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
ІI. ПІДГОТОВКА ДО ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь – вигадка.
- Послухайте, діти, яка дивна пригода трапилася зі мною під час зимових канікул.
Одного холодного зимового ранку вийшла я надвір, аж бачу – біля мого будинку старий кущ калини, густо вкритий снігом, ніби ворушиться. Підходжу ближче, дивлюсь, а маленькі сніжиночки то легенько кружляють, підстрибують, то знову лягають на гілки калини. Біля кущика хтось невидимий сумно зітхнув і холодом погладив мене по руці.
- Ти хто? – питаю.
- Я – вітерець.
- Чому такий самотній і сумний?
Ще важче зітхнув вітерець і промовив:
- Є в мене велика сім’я: один брат – вітер, старший – вітрисько, а над ним – вітрище, батько – вітрюган, дід – ураган, бабуся – віхола. Та я не можу з ними зустрітися. Я забув, що маю робити, яке моє призначення в природі.
2. Проблемна ситуація.
- Допоможіть вітерцеві згадати його призначення.
( Дує, віє, повіває, свище, гуляє, гойдає, розганяє)
- Усно поставте запитання до цих слів, запишіть їх.
3. Каліграфічна хвилинка
Висновок. Отже, в українській мові є слова, які називають дії предметів, їх ще називають дієсловами.
IІI. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Сьогодні на уроці ми розпочнемо знайомство зі словами, які називають дії предметів. ІV. ПЕРВИННЕ СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Колективна робота.
Я запросила чарівного гостя познайомити вас з новою частиною мови. (Загадка записана на дошці.)
1.Хто співає, свище, плаче,
А ніхто його не бачить.
2. Крил не має,
Скрізь літає
Та ще й куряву здіймає
3. Крутить, вертить,
З городу летить.
- МИ допомогли Вітру знайти його призначення , а тепер дізнаємось. Як називаються слова, що означають дію предмету.
2. Робота за підручником
— Прочитайте правило на с. 130.
Висновок: слова, які називають дії предметів, відповідають на питання що робити? що робить? що роблять? що робив? що зробив? що буде робити? що зробить? Такі слова називаються дієсловами.
3. Робота із загадками.
— Послухайте і відгадайте загадки.
Я найперша зацвітаю
Синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку. (Пролісок.)
В синім небі голосок
Наче крихітний дзвінок. (Жайворонок.)
— Запишіть відгадки
Доберіть і запишіть слова, які вказують на дію цих предметів.
пролісок — …зацвітає, прикрашає, пробивається.
жайворонок — … співає. звеселяє.знищує, оберігає.
V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Показ відео-уроку про дієслово з виконанням рухів
VI. ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником.
— Розгляньте малюнки (вправа 339, с. 128). Скажіть, хто що робить.
— За кожним малюнком складіть речення з двох слів і запишіть за зразком, наведеним у підручнику.
— Усно поставте запитання до слів, які називають дії предметів.
— Прочитайте записані речення. Назвіть слова — назви дій.
— Прочитайте прислів’я. Поясніть їх зміст.
— Знайдіть слова — назви дій і випишіть їх.
(Один учень виконує завдання на дошці.)
2. Гра «Знайди “зайві” слова».
— Прочитайте. Знайдіть «зайві» слова в кожному стовпчику.
співав трава легкий
тепло птах летить
малює світлий яскравий
3. Самостійна робота.
Вправа 341 (с. 129 підручника).
— Прочитайте виразно вірш.
— Випишіть дієслова і встановіть зв’язок між словами у першому реченні.
(Проводиться взаємоперевірка робіт.)
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Людям всім давно відоме
Дивне слово — дієслово.
Дію виконати може
І в роботі допоможе.
Треба з ним завжди дружити,
З ним нам веселіше жити.
Все, що хочеш,— в дієслові.
Це найкраще в нашій мові.